25 December 2009

Guan Eng kena warning...

Tersengeh aku bila dapat tahu Lim Guan Eng kena warning dik polis sebab bermulut lancang dengan menyatakan Teoh Beng Hock mati kena bunuh walhal inkues kematiannya belum selesai dan hakim mahkamah koroner yang mendengar inkues itu pun belum buat sebarang keputusan. Apa tujuan Guan Eng bangkit kematian Beng Hock itu semua orang sudah tahulah!

Jadi elok sangatlah Guan Eng tu diambil tindakan sebab cuba menghasut orang ramai mempercayai ceritanya konon  Beng Hock kena bunuh.  Emm... tapi tertanya-tanya juga kalau betul Beng Hock kena bunuh, siapa agak2 yang menjadi suspek utama?

Takkanlah Najib sebab Beng Hock simpan banyak rahsia aktiviti haram ahli politik DAP di Selangor. Beng Hock adalah senjata bagi BN untuk tumbangkan kerajaan Selangor. Takkan juga SPRM sebab Beng Hock adalah saksi utama. Takkanlah pendakwa nak hapuskan saksi pula. Maka sama ada ke kiri atau ke kanan, atas atau bawah jelas pemimpin DAP sendiri boleh dikaitkan dengan kematian Beng Hock!

Sebab itulah Guan Eng dan puak2 DAP terutama di Selangor sedang bermati-matian untuk mencari kambing-hitam untuk disalah bagi mengelak mereka terlibat.

Jadi Guan Eng, aku harap kamu bolehlah membuat kenyataan sekali lagi di depan orang ramai menyatakan Beng Hock mati kena bunuh. Kalau boleh sebut sekali yang bunuh itu orang Najib, sama macam Altantunya dibunuh. Semuanya angkara Najib.

Dan selepas itu bolehlah polis cekup Guan Eng & humbannya dalam penjara. Tak payah banyak, kasi denda RM3,000 atau penjara setahun cukuplah bagi SPR mengumumkan kekosongan kerusi DUN & Parlimen tempat di mana Guan Eng wakili sekarang ini.

Kalau dah lagu tu, alamat tak ada chance-la Guan Eng nak jadi PM pertama kerajaan Republik Malaysia. Uhuk... Kalau Guan Eng tak ada, siapa ya yang dapat jadi PM republik Malaysia?

24 December 2009

Rosmah "first lady" Malaysia?

Rosmah Mansor perasan jadi "first lady" Malaysia. Itulah yang dicakap-cakapkan ramai orang baik di lobi-lobi hotel, di kafe pejabat waima di warung-warung kopi sekalipun. Sebabnya selain terlalu menonjol di media-media massa, beliau juga acap kali dilihat "lebih sudu dari kuah". Bukan sekarang ini saja, malah sejak Najib mengangkat sumpah sebagai PM lagi.

Tapi setahu aku gelaran "first lady" hanya diberikan kepada isteri-isteri ketua negara republik yang tidak beraja seperti US atau Singapura. Malah isteri PM Britain pun tidak menggelarkan dirinya sebagai "first lady". Sebabnya ketua negara Britain adalah Ratu Elizabeth sama juga di Malaysia yang ketua negaranya ialah Yang Dipertuan Agong.

Sebelum ini aku dah tulis dah pasal Rosmah dan para isteri beberapa menteri yang gilakan publisiti sehinggakan pihak media "dipaksa" membuat liputan dan menerbitkan cerita-cerita mereka. Bayangkan setiap hari ada majlis untuk Rosmah dan setiap hari ada sahaja berita tentang beliau. Malah kadang2 Najib sebagai PM tidak ada sebarang majlis dihadiri sebaliknya isterinya ada.

Tidak hairanlah kalau sekarang ini ramai musuh Najib, musuh kerajaan dan musuh UMNO yang menyerang Rosmah melalui pelbagai fitnah dan tohmahan terhadap beliau. Sebabnya beliau sendiri yang mendedahkan dirinya untuk diserang. Walhal tugas beliau sebagai isteri sepatutnya mengikuti sahaja di mana suaminya berada, dan bukannya mereka-reka majlis untuk beliau hadiri.

Sekarang ini ramai yang menyindir, kalau Pak Lah, menantunya yang lebih-lebih tetapi Najib pula isterinya yang lebih-lebih yang kadang kala aku sendiri sampai naik meluat. Percayalah Rosmahlah liabiliti kepada Najib.

Jadi kalau aku boleh pesan kepada Najib, tolonglah lihat-lihat isterinya itu. Nasihatlah beliau agar jangan terlalu menonjolkan diri, terlebih sudu dari kuah. Sebabnya jika Najib gagal mengawal isterinya, tidak mustahil ramai musuh Najib akan mengambil kesempatan untuk menjatuhkan Najib melalui Rosmah, seperti mana Pak Lah dijatuhkan kerana menantunya.

23 December 2009

Kenapa Petronas taja Mercedez GP?


Kereta Mercedez GP Petronas untuk perlumbaan Formula One musim 2010 nanti.
Ramai yang marah-marah terhadap Petronas sebab sanggup menaja pasukan asing, Mercedez GP (musim lalu dikenali Brown GP) selama 5 tahun dalam perlumbaan Formula One sedangkan Malaysia sudah ada pasukan F1 sendiri, Lotus F1 Racing dan Petronas tidak pula menajanya.

Walaupun Petronas sudah menjawab persoalan2 tersebut dengan kenyataan bahawa Petronas sengaja memilih Mercedez yang jenamanya dalam bidang permotoran tidak usah dicakap lagi, sudah diketahui oleh semua di seluruh dunia. Jadi kerjasama dengan pasukan Mercedez sudah pasti memperkukuhkan lagi jenama Petronas dan minyak2 pelincirnya. Itu kata Petronas.

Tapi aku nampak ada beberapa sebab lain kenapa Petronas bertindak menaja pasukan luar dan tidak menyokong pasukan negara sendiri, antaranya (mungkin):

1. Pada peringkat awal Tony Fernandez tidak mempelawa Petronas untuk menubuhkan pasukan F1 sedangkan Petronas sudah lama menceburi bidang perlumbaan berprestij itu sebagai pembekal minyak kepada pasukan William, Sauber dan BMW. Sebaliknya taukeh AirAsia itu hanya berpakat dengan Proton  & CTRM.

2. Pasukan F1 Malaysia hanya mempelawa Petronas menyertai pasukan itu selepas ia dilancarkan sedangkan dalam perlumbaan F1 selain enjin, casis, teknologi dan sumber manusia, bahan bakar juga adalah komponen utama. Jadi, kenapa Petronas di belakangkan?

3. Petronas sudah menaja pasukan-pasukan ternama termasuk BMW. Jadi jika Petronas menaja pasukan baru seperti Lotus F1 sudah pasti ia kelihatan bertolak belakang.

4. Mercedez mempunyai jenama yang lebih kukuh berbanding Lotus F1 (yang sebenarnya dalam perlumbaan nanti pasukan ini menggunakan enjin yang dibekalkan oleh Cosworth dan bukannya enjin Lotus).

Jadi, aku memang mengalu-alukan langkah Petronas menaja Mercedez sebab selepas ini jenama minyak Petronas sudah pasti akan lebih diyakini oleh dunia. Maka mudahlah Petronas nak pasarkan produknya ke seluruh dunia.

Namun pada masa yang sama, Petronas masih lagi boleh membantu pasukan Lotus F1 Malaysia ini melalui pembekalan minyak sekurang-kurangnya untuk musim pertama perlumbaan ini. Bentuk kerjasama tersebut bergantung kepada budi bicara kedua-dua pihak.

Ini seperti pasukan Ferrari, Mercedez atau Toyota yang membekalkan enjin-enjin keluaran mereka kepada pasukan lain walaupun mereka mempunyai pasukan sendiri. Ini sekaligus memberi peluang Petronas menguji prestasi minyaknya yang digunakan di dalam enjin termaju seperti Mercedez atau enjin Cosworth milik Lotus.

Republik Malaysia... Satu bayangan nakal!

Masa aku pandu kereta dari Bangi ke KL sebentar tadi, tiba-tiba aku teringat artikel dalam sebuah media tentang Malaysia ke arah sebuah negara republik. Terbayang-bayang pasal kemungkinan tiada lagi kuasa Yang Dipertuan Agung sebagai Ketua Negara kerana sudah diganti dengan Presiden. Semua agama pula disamakan. Tiada lagi agama rasmi dan bahasa rasmi seperti mana termaktub dalam Perlembagaan. Malah Perlembagaan juga dirombak.

Dalam duk fikir-fikir itu terlintas bayangan nakal berhubung siapa agaknya yang akan mengisi barisan kabinet kerajaan Republik Malaysia itu nanti. Agak-agaknya beginilah kut...

PRESIDEN: Anwar Ibrahim
PERDANA MENTERI: Lim Guan Eng
MENTERI KANAN: Karpal Singh 
MENTERI MENTOR: Lim Kit Siang
TIMB. PERDANA MENTERI: Abdul Hadi Awang
MENTERI DALAM NEGERI: Tian Chua
MENTERI AGAMA: Gobalakrishnan
MENTERI HAL EHWAL WANITA: Teresa Kok

Haha... Inilah bayangan nakal aku tentang barisan kabinet Republik Malaysia yang terlintas dalam fikiran aku kejap tadi.

Harap-harap ia hanyalah mainan nakal otak aku yang agak letih hari ini. Sebab andai betullah perkara ini berlaku, alamatnya orang Melayu bolehlah fikir-fikir untuk membeli tanah di Sumatera, dan kemudian bolehlah mula berpindah ke sana.

Maklum, nak ke utara tidak selamat sebab asyik bom sana, bom sini. Nak ke selatan awal-awal lagi Tambak Johor dah dipagar dengan kawat berduri. Nak tak nak, naiklah sampan ke Sumatera. Itupun kalau mereka sudah lupakan isu tarian Pendek. Kalau tak, entahlah!

Baru aku cuba membayangkan apa berlaku kepada Melayu di Republik Malaysia, alih-alih ternampak roadblock polis di depan. Langsung hilang semua bayangan nakal aku tu.

Aku harap kau orang boleh fikirlah sendiri menggunakan imaginasi masing-masing tentang apa yang berlaku jika Malaysia benar-benar menjadi sebuah republik!!

Wanauzubillah....

21 December 2009

Cukuplah 35 tahun

Cukuplah 35 tahun Pulau Pinang diterajui oleh Cina Gerakan. Cukuplah 35 tahun UMNO "hilang kuasa" di Pulau Pinang. Cukuplah 35 tahun Melayu dipinggirkan di Pulau Pinang. Cukuplah 35 tahun Gerakan tidak bergerak di Pulau Pinang. Cukuplah!!

Aku memang menyokong usaha UMNO untuk menerajui BN Pulau Pinang yang kini sudah jatuh ke tangan DAP sejak PRU-12 lalu. Walaupun peluang BN untuk merampas semula Pulau Pinang dari DAP adalah tipis lantaran ramai pengundi Cina yang majoriti menjadi penduduk pulau itu "gembira" dengan usaha kerajaan negeri sekarang untuk menjadikan Pulau Pinang ala Singapura.

Namun BN tidak boleh berdiam diri dan terus meratapi kehilangan tersebut. Usaha perlu dilakukan kerana BN bukan hanya ada Gerakan tetapi juga UMNO yang kini menjadi satu-satunya parti komponen yang berjuang di Pulau Pinang atas nama "pembangkang" di negeri itu.

Ya, cukuplah 35 tahun Gerakan  diberi peluang memimpin dan menerajui Pulau Pinang tetapi hasilnya mereka menyerahkan negeri itu kepada rakan sebangsa, DAP. Maka dengan penyerahan itu maka semakin terhimpitlah Melayu di Pulau Pinang yang sebelum ini sudah tersepit.

Najib, dengarlah suara Melayu Pulau Pinang jika mahu melihat pulau ini kembali ke pangkuan BN atau sekurang-kurangnya mengurangkan kuasa bukan Melayu di negeri itu. Cukuplah 35 tahun kuasa diberikan kepada Gerakan. Kembalikanlah Pulau Pinang kepada UMNO, kepada Melayu.

17 December 2009

Ada apa Bung?

Hati lelaki mana yang tak cair kalau berdepan dengan gadis seperti Zizie Izzate.

Heboh satu negara bila pelakon seksi yang gebu dan putih melepak Zizie Izzate mendedahkan beliau telah dilamar seorang wakil rakyat dari Sabah dan semua pihak kemudiannya menuding jari ke arah Bung Moktar, Ahli Parlimen Kinabatangan yang terkenal dengan kelantangan beliau dalam dewan Parlimen.

Nampaknya kisah Bung Moktar nak kahwin dengan Zizie telah menenggelamkan isu Bajet 2010 yang hampir gagal diluluskan lantaran kekurangan ahli Parlimen BN di dalam dewan, hari yang sama kisah ini didedahkan.

Hebat pukulan Zizie. Dia sebelum ini selalu juga buat "pendedahan" tetapi pendedahannya mengenai lamaran itu cukup menggoncang negara. Maklum sejak akhir-akhir ini namanya agak tenggelam. Inilah namanya artis... Kalau agak-agak orang dah lupa, cepat-cepat dedahkan kisah sensasi. Pastinya namanya kembali melonjak.

Perihal Bung Moktar dengan Zizie ini aku tidak mahu komenlah. Biasalah adat lelaki, kalau dah mampu tak salah nak tambah dua, tiga waiman cukupkan kuota empat sekalipun. Ala, bukan wakil rakyat UMNO saja kemarut gadis-gadis muda, bergetak, cantik molek, putih melepak macam Zizie tu, ADUN Pas pun apa kurangnya. Kalau tidak dik kerana tuntutan RM1 juta oleh bekas isterinya siapa pun tidak tahu ada ADUN Pas berselera tinggi kahwin gadis muda, putih melepak dari Kemboja lagi. Lelakilah katakan!

Lagipun bukan di Malaysia sahaja kisah ahli politik sunting artis-artis cantik molek ni, malah di mana sahaja dalam dunia ini. Isteri Perdana Menteri Perancis pun bekas model terkenal apa! Jadi apa nak hairan...

Cuma kali ini sudah pasti ramai lelaki di luar sana naik geram sebab Zizie memilih lelaki berusia sebaya ibunya dijadikan suami, nombor dua lagi. Walhal ramai lagi si bujang di luar sana yang lebih kacak, tampan dan tidak kurang juga yang berharta.

Ops... Jangan salahkan mereka. Mungkin dah jodoh dan ketentuan Allah.

Apa pun kalau benarlah Bung Moktar pilihan Zizie, aku ucap tahniah dan angkat kopiah pada Bung. Pada masa yang sama mau juga aku menuntut ilmu dengan bung. Mana tahu kalau-kalau ada artis-artis cun yang terpikat dengan "kepimpinan" aku.

Sukan SEA bukan hanya bola sepak! (Updated!)

TERKINI:
Tahniah kepada pasukan bola lelaki sebab menang emas setelah menewaskan Vietnam 1-0 petang tadi. Dalam kita memuji anak-anak buah Rajagobal, aku harap rakyat Malaysia tidak lupa sumbangan atlet lain di Laos antaranya Daniel Bego yang menyumbangkan 5 emas utk negara, juga Siow Ying Ting (3 emas), Leong Mun Yee dan Bryan Nickson (masing-masing 2 emas) dan lain-lain atlet. Mereka juga patut menerima pujian dan habuan!


POS ASAL:
Gegak gempita satu negara apabila pasukan bola lelaki kita mara ke final di Sukan SEA yang sedang berlangsung sekarang. Pelbagai pujian yang melambung-lambung diberikan dan tidak kurang juga habuan yang dijanjikan. Di mana-mana orang bercakap tentang pasukan bola kita yang berjaya tewaskan Thailand untuk mara ke akhir petang ini.

Tetapi kita seolah-olah lupa bahawa Sukan SEA bukan hanya mempertandingkan bola semata-mata sebaliknya beratus-ratus acara lain. Betul kita teruja dengan pencapaian bola di Laos tetapi secara keseluruhan tahap sukan kita masih ketinggalan berbanding Thailand dan Indonesia. Manakala negara-negara yang dahulunya bukan saingan kita seperti Vietnam dan Singapura pula menampakkan peningkatan.

Apakah kita boleh mendabik dada jika bola memperoleh emas sedangkan secara keseluruhan (sehingga pagi ini), kita belum mampu mencapai 30 emas. Manakala Thailand, Vietnam dan Indonesia saling mendulang emas di banyak bidang sukan lain.

Datuk Shabery Cheek selaku Menteri Belia dan Sukan perlu memandang serius perkara ini dengan memberi tumpuan dalam bidang sukan di peringkat bawah agar Malaysia mempunyai pelapis yang berterusan dalam semua cabang sukan, bukan hanya bola, badminton atau renang semata-mata.

Persatuan-persatuan sukan yang merosot prestasinya di Laos perlu memberikan surat tunjuk sebab dan kalau perlu mengambil tindakan drastik termasuk memecat pemimpin-pemimpin mereka yang kebanyakan lebih banyak bermain politik daripada melaksanakan tanggungjawab membangunkan sukan di bawah persatuan masing-masing. Malah pegawai-pegawai terbabit juga perlu diambil tindakan serupa.

Aku tabik dengan ketegasan FAM. Persatuan itu akan segera mengambil tindakan segera  memecat jurulatihnya jika bola kita mengalami kekalahan dalam satu-satu kejohanan tetapi memberikan pelbagai habuan jika menang. Sebaliknya, persatuan-persatuan lain tidak bersikap sedemikian. Biarpun prestasi mereka merosot atau buruk, tindakan sepertimana FAM tidak dilakukan.

Dalam mana-mana temasya sukan baik Sukan SEA, Sukan Asia mahupun Olimpik sekalipun, pingat emas yang direbut dalam bola sepak hanyalah sebutir. Padahal sukan-sukan seperti renang, olahraga, sukan-sukan seni mempertahankan diri, memanah dan lain-lain yang menyediakan banyak pingat dalam pelbagai kategori.
Walaupun Sukan SEA masih berbaki tiga hari namun secara keseluruhan setakat ini prestasi negara dalam bidang sukan di rantau ini masih hambar dan ketinggalan. Vietnam kini nampaknya semakin bijak menguruskan pembangunan sukan mereka, walaupun negara itu baru pulih dari kemusnahan akibat perang. Kini negara itu sudah mampu menyangi Thailand yang sekian lama mendominasi dalam hampir semua acara.

Apakah ini semua kerana terlalu banyak campur tangan politik dalam pentadbiran sukan kita?

16 December 2009

Akhirnya Syed Husin masuk Parlimen

Akhirnya Syed Husin Ali -- bekas Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM)  -- dapat duduk di kerusi di Parlimen selepas hampir 50 tahun berusaha melalui pilihan raya. Sejak bertanding dalam pilihan raya, Syed Husin tidak pernah menang malah seingat aku PRM yang berlambangkan "kepala lembu" pun tidak pernah menang pilihan raya umum.

Tetapi hari ini Syed Husin dapat tersenyum gembira kerana dapat duduk di kerusi Parlimen sebagai Ahli Dewan Negara atau Senator, iaitu satu jawatan yang dilantik sebagai wakil dari kerajaan Selangor, atas tiket PKR.

Syed Husin, seorang yang aku kenal sebagai pemimpin yang murah senyuman lemah lembut dan berbudi tinggi. Malah beliau walaupun sebagai pemimpin parti pembangkang, tidak pernah mengeluarkan kenyataan-kenyataan kasar dan keras terhadap pemimpin BN. Tidak seperti Nik Aziz yang sanggup mendoakan kemusnahan kepada pemimpin Islam lain.

Aku teringat kali pertama aku menghadiri satu majlis pelancaran sebuah buku tulisan Syed Husin di sebuah dewan, perasaan aku semacam sebab suasananya seolah-olah aku memasuki zaman era 70-an. Hampir semua yang hadir adalah mereka yang berfahaman sosialis - hidup penuh kesederhanaan.

Mereka tidak suka berkereta, berpakaian kemeja lengan pendek lusuh yang diletakkan di luar seluar slak lusuh, hanya bersandal dan berkaca mata berbingkai hitam empat segi. Mereka yang dari kaum Cina lebih gemar berseluar pendek krim paras atas lutut. Itulah wajah-wajah sosialis. Dan Syed Husin juga orangnya sedemikian, penuh kesederhanaan.

Syed Husin amat rapat dengan Anwar ketika sama-sama ditahan di Kamunting pada tahun 1970-an dahulu di bawah ISA. Tidak hairan apabila Anwar keluar dari Sungai Buluh, Syed Husin membawa PRM untuk bergabung dengan parti Keadilan untuk membentuk PKR.

Dan hari ini cita-cita Syed Husin untuk berada di dalam dewan Parlimen akhirnya tercapai walaupun hanya sekadar sebagai Senator yang dilantik.

Tahniah Dr. Syed Husin Ali!

Najib! Ambil tindakan ahli Parlimen tidak hadir semalam!

Ahli-ahli Parlimen BN yang tidak hadir semalam sehingga kerajaan BN hampir-hampir ditumbangkan melalui penolakan usul Bajet 2010 perlu dikenakan tindakan tegas dan segera terutama mereka yang tidak hadir tanpa sebab yang munasabah.

Isu ketidakhadiran wakil rakyat di Parlimen bukan perkara baru. Malah ia sering timbul pada setiap penggal Parlimen bersidang. Mereka datanglah berduyung-duyung kalau PM atau TPM ada tetapi kalau dua pemimpin tertinggi tiada, maka tak nampaklah batang hidungnya.

Sebelum ini Koh Tsu Koon pernah dibantai oleh kalangan wakil rakyat sebab sering tidak hadir ke Parlimen melainkan kalau ada PM atau TPM. Dan semalam hampir 70 ahli Parlimen BN tidak hadir menyebabkan usul meluluskan Bajet 2010 negara hanya dengan majoriti 3 undi iaitu 66 berbanding 63 yang menolak. Itupun selepas Najib dan Muhyiddin terpaksa bergegas ke Parlimen sebab kekurangan undi.

Kini Najib dan Muhyiddin dah tahu bahawa ramai kalangan ahli Parlimen BN yang memandang remeh persidangan Parlimen sehingga lebih mementingkan majlis-majlis lain di luar. Selama ini mereka hanya dengar sahaja laporan dari bawahannya. Kini mereka menyaksikannya sendiri.

BN memang bernasib baik semalam dan bayangkan kalau BN gagal memperoleh majoriti untuk meluluskan Bajet 2010 semalam, sudah pastilah pembubaran Parlimen sehingga perlu diadakan pilihan raya umum yang baru diadakan. Dan silap2 Anwar akan menggunakan kepakaran putar-belitnya untuk mengambil alih kerajaan tanpa perlu PRU yang baru.

Jadi pengalaman semalam perlu diambil iktibar oleh semua ahli Parlimen BN sebab hanya kerana perkara kecil (tidak hadir sidang) ia membawa implikasi yang besar kepada kerajaan dan negara.

Untuk Najib, aku harap mana-mana ahli Parlimen yang tidak hadir semalam dikenakan surat tunjuk sebab dan menyenarai-hitamkan nama mereka bagi memastikan mereka tidak akan dicalonkan lagi dalam PRU akan datang. Sekurang-kurangnya memberi lebih banyak peluang kepada mereka yang lain yang rajin dan ikhlas bekerja untuk rakyat.

15 December 2009

Pilihan raya kecil lagi? Ee... kat mana tu?

Seorang kawan aku memaklumkan akan diadakan satu lagi pilihan raya kecil dalam masa terdekat. Lalu aku bertanya, kat mana tu? Kota Seputeh ke? Ha'ah kan... Apa dah jadi dengan Kota Seputeh tu yea? Dah senyap dah... Hari tu bukan main lagi, sorang kata tak sah sorang lagi kata nak fight dalam mahkamah. Habis sekarang ini senyap dah. Katanya masing-masing dah siapkan  calon tapi nampaknya macam tak jadi.

Bukan... bukan Kota Seputeh. Kata kawan aku. Wah, makin curiga aku. Puas aku memikirkan kat mana lagi bakal diadakan pilihan raya kecil? Kenapa perlu pilihan raya ye? Ada YB nak letak jawatan ke? Ada yang meninggal ke?

Ish.. ish... ish.. puas aku fikir. Tapi kawan aku kata, tunggu....

Lagi buat aku pening...!!

14 December 2009

Kelibat Jarno Trulli di LCCT

Seorang rakan yang juga peminat F1 menghantar satu SMS kepada aku petang tadi memaklumkan bahawa beliau ternampak kelibat Jarno Trulli, pemandu team Toyota di Balai Ketibaan, LCCT. Dia tertanya-tanya apa tujuan pemandu veteran itu datang ke Malaysia hari ini? Apakah kerana dia sah-sah pemandu team 1Malaysia F1-Lotus yang khabarnya akan diumumkan esok?

Kalau betul bermakna sahlah sumber yang aku peroleh sebelum ini yang menyatakan Trulli akan memandu kereta F1 pasukan Lotus yang kini sudah menjadi milik Malaysia itu? Persoalannya siapakah pula pemandu kedua bagi team ini?

Heikki Kovalainen! Ya... pemandu dari Finland yang memandu untuk McLaren musim ini akan menjadi pemandu kedua manakala Fairuz Fauzi pula bakal menjadi anak Melayu pertama yang menjadi pemandu F1 selaku pemandu ketiga team Malaysia itu.

Sama ada benar atau tidak sumber yang aku peroleh, kita tunggu pengumumannya esok (Isnin)!!

11 December 2009

Mas kahwin naik? Elok sangatlah tu!

Selangor menaikkan jumlah mas kahwin daripada RM80 kepada RM300. Tapi Nik Aziz tak setuju sebab katanya ia akan menyebabkan lebih ramai anak dara tua. Aku gelak dengan alasan Nik Aziz sebab aku tau kalau Kelantan naikkan mas kahwin, jadi lagu tu lah.

Memang wajar pun mas kahwin dinaikkan dan aku yakin tidak ada sebab kenapa lelaki di Selangor tidak mampu membayar mas kahwin RM300 sedangkan mereka mampu menyediakan wang hantaran sampai berpuluh-puluh ribu.

Lagipun mas kahwin itu yang diakad dalam majlis akad nikah adalah nilai bagi wanita. Kalau Johor tetapkan RM22.50 maknanya nilai bagi seorang wanita Johor hanyalah RM22.50. Ahah! Tentu ramai orang Johor marahkan aku sebab meletakkan nilai wanitanya semurah itu, tapi itulah yang ditetapkan oleh negeri itu. Bukan aku tetapkan.

Betul hantaran bagi perkahwinan sekarang sudah berpuluh-puluh ribu. Kalau aku dulu kahwin hantarannya RM4,000 pun dah dirasakan tinggi inikan pula sampai lima angka.  Ramai yang keliru antara mas kahwin dengan hantaran sebab itulah mereka anggap hantara itu adalah nilai wanita sedangkan dalam akad nikah, nilai yang diakad adalah mas kahwin bukannya hantaran.

Seorang kawan aku yang berasal dari Terengganu memberitahu aku ketika dia kahwin mas kahwinnya ialah RM3,000 dan hantaran RM2,000. Jadi jumlahnya RM5,000-lah. Katanya Terengganu tak tetapkan nilai bagi mas kahwin. Maknanya makin tinggi mas kahwin makin "bernilailah" si wanita di Terengganu. Tapi ramai juga anak dara Terengganu yang berkahwin.

Aku memang dari dulu tidak bersetuju dengan penetapan nilai mas kahwin ini dan ketika aku kahwin dulu mahu saja aku meletakkan mas kahwin yang lebih tinggi daripada yang ditetapkan tetapi tidak dibenarkan. Maka dapatkan isteri aku sebanyak RM22.50 yang sehingga kini masih tersimpan dalam sampul surat kat dalam almari. Habis tu apa nak buat dengan RM22.50?

Jadi aku harapkan selepas ini bukan hanya Selangor yang menaikkan nilai mas kahwin mereka tetapi negeri-negeri lain juga perlu berbuat sedemikian. Bahkan kalau boleh mansuhkan sahaja penetapan nilai mas kahwin itu. Biarkan pengantin atau keluarga mereka tetapkan sendiri nilainya sepertimana yang diamalkan di Terengganu.

Ia bukan sahaja menaikkan nilai seorang wanita tetapi juga selari dengan kenaikan hantaran perkahwinan yang kini begitu mahal.

08 December 2009

Tun Mahathir pertahan modul BTN dituduh rasis?

Nah, ini dia baru tak rasis....!!
Anak sapa laa ni....


Sumber: Gutteruncensored.com yang telah di-ban!!

06 December 2009

Siapa timbalan menteri yang sedang diteliti?

Najib kata tiada rombakan kabinet hujung tahun ini sekaligus menafikan khabar angin yang bertiup kencang sejak sebelum Raya Haji lagi. Malah aku sendiri dapat maklumat Najib akan rombak kabinet selepas raya.

Tetapi Najib tidak nafikan ada beberapa timbalan menteri yang sedang diteliti. Maksud diteliti di sini faham-fahamlah. Dalam tulisan aku sebelum ini ada aku nyatakan beberapa nama timbalan menteri yang khabarnya tidak mencapai KPI dan akan diganti.

Dan semalam, Timbalan Menteri Pelancongan, Sulaiman Rahman berhasrat nak letak jawatan sebab "masalah peribadi". Jadi kalau permohonan ini diterima bermakna satu kerusi timbalan menteri kosonglah.

Nama-nama timbalan menteri lain yang aku percaya turut mendapat perhatian Najib ialah T. Murugiah yang kes perangnya dengan Kayveas sebab nak berebut kerusi Presiden PPP tak selesai-selesai. Kalau Murugiah sudah tidak ada dalam PPP, maka tidak wajarlah dia terus menjadi Timbalan Menteri di JPM.

Lain-lain timbalan menteri yang lama tenggelam (aku tidak berani tuduh mereka tak buat kerja atau tak turun padang, mungkin tidak dapat liputan media) antaranya Liew Vui Keong (JPM), Mashitah (JPM), Robert Lau (Pengangkutan), Hamzah Zainuddin (Perladangan & Komoditi), Hassan Malek (Luar Bandar), Jacob Dungau (MITI), Yong Khoon Seng(Kerja Raya) dan Noriah Kasnon (Tenaga, Teknologi Hijau & Air).

Wah, kalau tengok senarai aku tu bermakna ramailah timbalan menteri yang nak kena tukar.

Tapi itu bayangan aku sahaja berdasarkan populariti. Sama ada betul atau tidak susah nak jangka. Jadi sebaiknya kita tunggu sajalah pengumuman Najib siapa yang digugurkan dan siapa yang dilantik menggantikan mereka.

p/s: Membayangkan seorang Ahli Parlimen dari Melaka akan dilantik sebagai timbalan menteri... Siapa tu?

03 December 2009

Ni dia bakal MB Selangor

Kalau ada yang tak tahu, ini dia bakal Menteri Besar Selangor selepas PRU-13 nanti. Siapa lagi kalau bukan Datuk Noh Omar. Kalau tengok video perdebatan beliau dengan Ronnie Liu pasal tanah LKIM di Kuala Selangor yang aku petik dari laman web rakan-rakan ini, jelas inilah nama yang paling sesuai untuk menerajui Selangor selepas BN merampasnya dari pembangkang pada PRU-13 nanti.

Pemimpin seperti inilah yang rakyat mahukan, bukannya bercakap berdegang-degang dalam Dewan Merdeka PWTC tapi berdepan dengan pembangkang dalam DUN atau Parlimen terkedu malah ada yang tersengih-sengih sebab tak berani nak lawan. Atau kat PWTC berani menjulang keris tetapi kena sergah puak2 sana, terhegeh-hegeh minta maaf.








Tahniah Datuk Noh. Sesungguhnya Selangor memerlukan pemimpin seperti Datuk yang bukan sahaja rajin turun padang, tetapi sedia bersanggah dengan pembangkang demi kepentingan rakyat, tanpa mengira kaum.

Kelantangan dan ketegasan Datuk Noh bukan baru. Ketika zaman reformasi dahulu Datuk Noh-lah yang paling lantang bersuara di dalam Parlimen menghadapi Lim Kit Siang dan Karpal Singh sehinggakan ada usaha-usaha untuk menjatuhkan karier politiknya.

Tetapi Allah itu maha kaya, Datuk Noh terus berjaya dalam politik bermula sebagai Setiausaha Parlimen ketika zaman Tun Dr. Mahathir, kemudian menjadi Timbalan Menteri & Menteri ketika zaman Pak Lah sehinggalah Najib.

Dan tidak syak lagi pada PRU-13 nanti beliau akan diletakkan sebagai calon di peringkat DUN dan seterusnya dilantik sebagai MB selepas Selangor sah menjadi milik BN kembali.

01 December 2009

Najib tak perlu risau, doa Nik Aziz dah tak berkat

Aku tersengih saja bila Nik Aziz doakan Najib ditimpa musibah hanya kerana tidak diberikan royalti minyak kepada (kerajaan) Kelantan sebabnya aku tahu doa Nik Aziz tak pernah berkat pun. Seingat aku dulu macam-macam doa Nik Aziz dan puak2 Pas untuk Tun Dr. Mahathir, tapi orang tua tu sihat walafiat sampai hari ini. Malah dalam usia lebih 80 tahun, Tun masih gagah perkasa.

Jadi jangan pedulilah dengan doa Nik Aziz tu sebab doanya tidak pernah dimakbul Allah, lebih-lebih lagi kalau doa nak musnahkan orang Islam lain. Mana nak berkatnya kalau mulut Tok Guru ini kini tidak sebaik dulu. Aku ingat sejak berkawan dengan Anwar ni, Nik Aziz macam-macam perkara yang tak betul dah keluar dari mulutnya. Kalau mulut & hati dah busuk, pakailah serban sebesar tempayan, jubah sampai ke kaki doa mereka tak ada berkatnya.

Lagipun kalau Nik Aziz doakan Najib ditimpa musibah, berpuluh-puluh ribu umat Islam lain di Malaysia ini mendoakan kesejahteraan kepada Najib. Sebab itulah masa zaman Tun dulu, walaupun banyak mana doa orang Pas untuk menjatuhkan beliau, nak musnahkan beliau, tapi Tun tetap teguh dan sihat sejahtera sampai hari ini.

Buat apa Nik Aziz nak doakan Najib ditimpa musibah sedangkan Najib dan setuju nak bagi royalti minyak tu kepada rakyat Kelantan dalam bentuk wang ihsan. Takkan sebab tak diberikan melalui kerajaan negeri, Nik Aziz nak doakan yang buruk2 kepada Najib? Siapa yang lebih penting? Kerajaan atau rakyat Kelantan?

Aku percaya apabila wang ihsan ini mula disalurkan, ramailah rakyat Kelantan akan mendoakan kesejahteraan kepada Najib. Maklum berpuluh2 tahun Pas perintah, negeri tidak membangun menyebabkan ekonomi negeri tak berkembang. Bila ekonomi tak berkembang macam mana rakyat nak ada duit. Bila rakyat tak ada duit, macam mana peniaga nak berniaga? Negeri pun tak ada duit dah sebabnya kawasan balak pun makin tak banyak.

Pun begitu aku harap puak2 UMNO janganlah mendoakan Nik Aziz ditimpa musibah, tak baik mendoakan sedemikian. Walau jahat macam mana seseorang, kita tak boleh doakan mereka ditimpa musibah. Sebaiknya didoakan supaya hati mereka dibuka  supaya menerima hidayat dan mereka mati dalam keadaan Islam.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...