01 June 2010

Rombakan kabinet... kecewakah KJ?

Najib umum rombakan kecil kabinet hari ini yang kebanyakannya melibatkan parti-parti komponen BN terutama MCA. Ini berikutan perubahan dalam pucuk pimpinan parti Cina itu. Selain itu, ia melibatkan beberapa pelantikan baru terutama dari Sabah dan Sarawak, bagi menggantikan beberapa pemimpin kedua-dua negeri itu yang meletakkan jawatan atau meninggal dunia.

Malang seribu kali malang kerana nama Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin sekali lagi tiada dalam senarai kabinet yang diumumkan Najib hari ini. Isu pelantikan KJ sebenarnya sudah kecoh sejak beberapa minggu lalu. Ramai kalangan blogger yang mahukan KJ tidak dilantik sebagai menteri. Khabarnya ada ahli UMNO yang mengugut untuk keluar parti jika KJ terpilih. Tapi nyata Najib tidak (belum?) menamakan KJ dalam senarai kabinetnya.

Bagi aku KJ tak perlu kecewa atas ketiadaan namanya dalam senarai kabinet. Dan aku percaya dalam hati KJ berdetik kalaulah bapa mentuanya masih jadi PM sudah pasti dia sudah menjadi menteri penuh. Tapi apakan daya, Pak Lah terpaksa juga melepaskan kerusi PM selepas menerima desakan rakyat termasuk menerusi PRU-12 lepas, walaupun Pak Lah tahu dia tak sempat nak "angkat" menantu kesayangannya itu lebih tinggi.

Baik. Aku katakan KJ tidak perlu kecewa apabila namanya terus tercicir sebabnya pelakon "blue" Dr. Chua Soi Lek pun tak dilantik dalam kabinet Najib walaupun dia sudah memenangi kerusi Presiden MCA. Sebaliknya, Setiausaha Agungnya pula yang diangkat. Tapi walaupun CSL tidak menjadi menteri, sekurang-kurangnya Najib mengangkat anaknya Chua Tee Yong (Ahli Parlimen Labis) sebagai timbalan menteri.

Tak apalah KJ. Menjadi menteri bukan penting sangat bagi seorang pemuda bersemangat waja setanding askar Wataniah dan mempunyai semangat "setiakawan" seperti KJ. Berilah tumpuan kepada Pemuda UMNO yang sekarangnya ini semakin tidak bertaring, sunyi sepi dan seolah-olah "hilang". Gunakan otak lulusan Oxford itu untuk membina semula keyakinan anak muda terhadap UMNO sebab masa depan UMNO sebenarnya bergantung 100 peratus kepada pemuda masa kini dan akan datang.

Apapun aku nak ucap tahniah kepada mereka yang dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri dan kepada mereka yang digugurkan atau tidak dipilih, janganlah kecewa. Jadi wakil rakyat dah kira bersyukur sebab rakyat melantik kita. Lagipun kalian perlu sedar bahawa bukan semua wakil rakyat boleh jadi menteri.

SENARAI TERBARU KABINET NAJIB (Bermula 4 Jun 2010):

PERDANA MENTERI: Datuk Seri Najib Tun Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI: Tan Sri Muhyiddin Yassin

JABATAN PERDANA MENTERI:
Menteri:
1. Senator Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi)
2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen)
3. Senator Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi)
4. Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam)
5. Senator Datuk Seri Idris Jala
Timbalan Menteri:
1. Datuk Liew Vui Keong
2. Datuk Dr. Mashitah Ibrahim
3. Datuk S.K. Devamany
4. Datuk Ahmad Maslan
5. Datuk T. Murugiah

KEMENTERIAN KEWANGAN:
Menteri: Datuk Seri Najib Tun Razak
Menteri II: Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah
Timbalan Menteri:
1. Datuk Dr. Awang Adek Hussin
2. Senator Datuk Donald Lim Siang Chai

KEMENTERIAN PELAJARAN:
Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan Menteri:
1. Datuk Dr. Wee Ka Siong
2. Dr. Mohd Puad Zarkashi

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN:
Menteri: Datuk Seri Kong Cho Ha
Timbalan Menteri:
1. Datuk Abdul Rahim Bakri
2. Jelaing anak Mersat

KEMENTERIAN PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI:

Menteri: Tan Sri Bernard Dompok
Timbalan Menteri:
1. Datuk Hamzah Zainudin
2. Senator Datuk G. Palanivel   

KEMENTERIAN DALAM NEGERI:
Menteri: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
Timbalan Menteri:
1. Datuk Wira Abu Seman Yusop
2. Datuk Lee Chee Leong

KEMENTERIAN PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN:
Menteri: Datuk Seri Dr. Rais Yatim
Timbalan Menteri:
1. Datuk Joseph Salang Gandum
2. Senator Datuk Maglin Dennis D’cruz

KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
Menteri: Datuk Peter Chin Fah Kui
Timbalan Menteri: Noriah Kasnon

KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
Menteri: Datuk Seri Shafie Apdal
Timbalan Menteri:
1. Datuk Hasan Malek
2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI:
Menteri: Datuk Seri Mohd Khaled Nordin
Timbalan Menteri:
1. Datuk Dr. Hou Kok Chung
2. Datuk Saifuddin Abdullah

KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
Menteri: Datuk Seri Mustapa Mohamed
Timbalan Menteri:
1. Datuk Mukhriz Mahathir
2. Datuk Jacob Dungau Sagan

KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI:

Menteri: Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili
Timbalan Menteri: Fadillah Yusof

KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
Menteri: Datuk Douglas Uggah Embas
Timbalan Menteri: Tan Sri Joseph Kurup

KEMENTERIAN PELANCONGAN:
Menteri: Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen
Timbalan Menteri: Datuk Dr. James Dawos

KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
Menteri: Datuk Seri Noh Omar
Timbalan Menteri:
1. Datuk Johari Baharum
2. Chua Tee Yong

KEMENTERIAN PERTAHANAN:
Menteri: Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Timbalan Menteri: Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad

KEMENTERIAN KERJA RAYA:
Menteri:
Datuk Shaziman Abu Mansor
Timbalan Menteri: Datuk Yong Khoon Seng

KEMENTERIAN KESIHATAN:

Menteri: Datuk Liow Tiong Lai
Timbalan Menteri: Datuk Rosnah Rashid Shirlin

KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN:
Menteri: Datuk Ahmad Shabery Cheek
Timbalan Menteri:
1. Datuk Razali Ibrahim
2. Senator Gan Ping Sieu

KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA:
Menteri: Datuk Dr. S. Subramaniam
Timbalan Menteri: Datuk Maznah Mazlan

KEMENTERIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:

Menteri: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
Timbalan Menteri: Datuk Rohani Abdul Karim

KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
Menteri: Datuk Wira Chor Chee Heung
Timbalan Menteri: Datuk Lajim Ukin

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
Menteri: Datuk Seri Sharizat Jalil
Timbalan Menteri: Senator Heng Seai Kie

KEMENTERIAN LUAR:
Menteri: Datuk Seri Anifah Aman
Timbalan Menteri:
1. A. Kohilan Pillay
2. Datuk Richard Riot Jaem

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN & KESEJAHTERAAN BANDAR:

Menteri: Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
Timbalan Menteri: Datuk M. Saravanan

Share this

6 Responses to "Rombakan kabinet... kecewakah KJ?"

  1. pembetulan: Chua Tee Yong adalah anak kpd pelakon filem biru, bukannya adik. Rombakan kecil ini cuma melibatkan parti komponen BN selain dari Umno. yang paling beruntung adalah MIC yang dapat 1 jawatan tambahan daripada sedia ada. sesungguhnya Samy Vellu masih ada power dan taring dalam mentukan hala tuju kabinet negara ini dan Umno terpaksa tundukan dan akur kepada kuasa beliau. perlantikan Palanivel sebagai senator dan timbalan menteri menunjukkan Samy Vellu betul-betul hebat walaupun orang Umno tidak menggemari beliau. Najib sesungguhnya terbukti sentiasa bertindak play safe dalam setiap tindakannya.

    ReplyDelete
  2. terima kasih BKK atas pembetulan. Ya betul Chua Tee Yong anak kepada Chua Soi Lek!

    ReplyDelete
  3. Pelantikan Palanivel sebagai timbalan menteri adalah usaha PM nak ambil hati MIC. Ikutkan Kementerian Perladangan dan Komoditi bukanlah satu kementerian yang sangat penting sehingga memerlukan 2 orang timbalan menteri. Ikutkan 1 timbalan dah cukup. Jelas meletakkan Palanivel sebagai timbalan menteri kedua di kementerian ini hanya sebagai "menjaga hati" dengan harapan Samy Vellu cepat2 pergi sbb PM dah naikkan Palanivel.
    Kat sini UMNO tak rugi apa2 sebetulnya sbb UMNO masih menguasai kementerian2 utama & majoriti dalam kabinet.

    ReplyDelete
  4. Ambik hati MIC buat apa? Bukan MIC tu menang banyak kerusi pun dalam PRU yang lepas.

    Apostate and tithe.

    ReplyDelete
  5. Bro... Akan datang akan ada PRU lagi. Bukan hanya 2008 saja. Mungkin MIC tak menang banyak kerusi pada PRU-12 tp peranan MIC tetap penting utk BN menang lebih besar pada PRU-13 dan seterusnya. Masalah MIC terletak pada Samy Vellu bukannya pada parti itu. Aku percaya kalau Samy Vellu blah, kaum India kembali sokong MIC.

    ReplyDelete
  6. Palaniviel ni pun satu mangkuk hayun, dalam jawatan kabinet, kedudukan Menteri atau Timbalan Menteri sepatutnya berdasarkan jawatan dalam parti bukan atas dasar ahli parlimen tidak.

    Wajar salah seorang Menteri MIC memberi laluan kepada Timbalan Presidennya untuk menjadi Menteri Penuh dan Menteri tersebut menjadi Timbalan Menteri.

    Kenapa kompromi ini tidak berlaku:
    1. Palaniviel sudah tidak dihormati.
    2. Tanpa jawatan Menteri penuh, penanda Palaniviel akan ditentang dalam jawatan Presiden kelak selepas dikosongkan oleh Samy.
    3. Palaniviel memang kemaruk jawatan, dia ambil apa pun jawatan yang di bagi.
    4. Bargain power Samy juga sudah lemah.
    5. Najib memperlekehkan Timbalan Presiden MIC yang banyak 'hangin' ketika pencalonan Hulu Selangor.

    Kesian MIC ni.

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.