29 July 2010

Siapa kata bergelar "Tun" tak boleh didakwa?

Seingat aku suatu masa dulu ada seorang kawan aku memberitahu aku bahawa seseorang yang telah menerima gelaran Tun, iaitu gelaran tertinggi yang dianugerahkan oleh Yang Dipertuan Agong kepada mereka yang berjasa kepada negara, maka orang tersebut tidak boleh didakwa di mahkamah jika mereka melakukan kesalahan termasuk jenayah.

Aku lupa bila aku dengar perkara itu. Rasanya lama dah dan pada masa itu sehinggalah hari ini, aku mempercayai kata-kata kawan aku itu. Agaknya betullah kata-kata kawan aku itu. Sebab itulah sehingga kini tiada seorang pun bergelar Tun dibawa ke mahkamah walaupun aku dengar ada usaha nak seret Tun Musa Hitam kerana kes Memali suatu ketika dahulu.

Tetapi hari ini pendapat kawan aku itu dinafikan dengan pendakwaan bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik ke mahkamah atas pertuduhan menipu kerajaan Malaysia bernilai berbilion ringgit (wow!!) berkaitan dengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), skandal yang dikatakan menjadi penyebab kejatuhan bekas Presiden MCA, DS Ong Tee Keat (orang katalah!).

Tahniah aku ucap kepada kerajaan Malaysia, Kementerian Dalam Negeri (kementerian amaran?), SPRM, Peguam Negara dan mereka yang terlibat sehingga membawa bekas Presiden MCA ini ke muka pengadilan. Siapa kata bergelar Tun tak boleh didakwa? Siapa kata badan kehakiman negara korup, tidak telus, tidak adil?

Nyata badan kehakiman Malaysia tidak memilih siapa orangnya untuk didakwa. Baik Anwar Ibrahim atau Tun Ling Liong Sik sekalipun, mereka yang didakwa melakukan kesalahan harus diseret ke muka pengadilan. Argh... puak2 pro-Anwar dan Pas tak akan mengaku punya. Nanti ada sahaja tohmahan yang akan dilemparkan terhadap kerajaan.

Hukum salah, tak hukum lagilah salah... Camna tu?

Share this

6 Responses to "Siapa kata bergelar "Tun" tak boleh didakwa?"

  1. Andaian bahawa orang yang bergelar Tun tak boleh didakwa sebenarnya cerita karut. Dan cerita karut tak usahlah dilaporkan dalam blog. Di Malaysia, Tuanku Sultan pun tidak bebas daripada pendakwaan di mahkamah, tetapi di Mahkamah Khas yang akan ditubuhkan untuk kes-kes spesifik. Pendakwaan Tun Dr Ling Liong Sik adalah keputusan Peguam Negara hasil siasatan mantap oleh SPRM, dan kredit harus diberi kepada mereka dan BUKAN Badan Kehakiman. Badan Kehakiman akan mengadili Tun Dr Ling kemudian. Mesintaipburuk kenalah faham tentang konsep "pengasingan kuasa" (separation of powers) yang diamalkan di negara kita.

    ReplyDelete
  2. tuan mesin taip

    tak apa ada dakwa-dakwi ni. kalau memang ada dipercayai berlaku kesalahan, sesiapapun patut didakwa. jangan pilih-pilih.

    saya baca semalam ada yang tanya kalau bekas presiden UMNO kena dakwa tak ??

    saya percaya sistem perundangan negara kita pada masa ni tinggi jugak ketelusannya walaupun belum 100% sempurna. ini kita kena berterima kasih pada pak lah. salah satu usaha dia yang mula menampakkan sedikit keberkesanan. bekas presiden UMNO jugak pernah menjadi saksi utama dalam mahkamah maka saya percaya boleh dan patut didakwa sekiranya terdapat bukti sahih kesalahannya. jadi toksah le kita buat spekulasi (bahasa baku melayu liberalnya............ bahasa malaysia-nya..... kena tanya cikgu ni... ) yang bukan-bukan pulak. nanti jadi bida'ah dan fitnah dan bertambah pulak dosa kita yang dah banyak ni. toksah kita fikir ni semua. biarlah undang-undang mengambil tempat yang sepatutnya. dan kita tunggu.

    bukan tun tak boleh buat silap. angin kencangnya pun kita dah rasa. jadi kalau peguam gani percaya telah berlaku kesalahan, kita dengarlah pendakwaan dia dulu. terpulanglah kepada pakar undang-undang membentang dan menangkis bukti masing-masing depan hakim dan juri.

    ReplyDelete
  3. sdr azman, kadang2 org suka baca cerita karut drp cerita betul. dan kadang2 yg karut tu boleh jd betul. Contoh banyak kat luar sana...
    Zainudin, aku setuju sesiapa saja patut didakwa kalau buat jenayah termasuk bergelar Tun, apalagi setakat Datuk Seri... Tak gitu?

    ReplyDelete
  4. Satu lagi, bila ada pemimpin/bekas pemimpin BN kena dakwa SPRM, polis, badan kehakiman, peguam negara semua dipuji kerana telus, adil dan mantap tetapi bila libatkan pemimpin pembangkang semuanya dianggap fitnah, tidak adil, tidak mantap bla bla bla....

    ReplyDelete
  5. perlembagaan persekutuan dah diwujudkan sejak tahun 1957 lg..so dari mana kwn saudara 2 dpt information cm2 ye??xlogik atau spesifiknya xbley diterima akal langsung..Sultanpun bley disaman..suma sama dari segi undang2 tp msalahnya sekarang,adakah undang2 kt Malaysia nie telus n adil????

    ReplyDelete
  6. Nodame, kalau undang-undang Malaysia tak telus tak adalah bicara kes liwat si Nuar tu sampai bertahun2 tak selesai2.

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.