28 October 2010

Ali Rustam dan warna hijau

Hijaunya... Ali Rustam bersama Khalil Yaakob semasa pelancaran Melaka Negeri Maju 2010
Seorang sahabat aku di Melaka pernah menceritakan bagaimana Ali Rustam begitu "anti" dengan warna hijau. Pendek kata kalau ada pegawainya yang pakai baju warna hijau, dia akan mencebik. Aku tak tahu kenapa Ali Rustam begitu elergik dengan warna hijau tetapi sahabat aku kata kerana warna hijau adalah warna Pas.

Tapi apabila aku tengok di kaca TV ketika pelancaran Melaka Negeri Maju 2010 baru-baru ini terkejut benar aku. Bukan setakat para pegawai kanannya memakai seragam berwarna hijau, malah Najib dan barisan Exconya pun memakai warna hijau. Malah Ali Rustam juga tidak segan silu untuk memakai kemeja hijau yang aku rasa menjadi warna tema sempena pelancaran tersebut.

Aku cepat-cepat mendapatkan maklumat dari sahabat aku itu apa sudah jadi dengan Ali Rustam. Dulu bukan main lagi dia anti dengan warna hijau, alih-alih malam itu semua pakat pakai baju hijau. Dan jawapan yang aku terima dari sahabat aku itu cukup simple... "Melaka sudah maju...!"

Dan kebetulan ketika berada di PWTC untuk menjengok Perhimpunan UMNO baru lalu, aku terserempak dengan Ali Rustam lantas aku pun bertanyalah, "sejak bila Melaka sukakan warna hijau, datuk?" Dengan selamba beliau menjawab: "Sejak Melaka Maju. Tapi itu golden green (hijau keemasan), hijau Pas hijau tahi lembu...."

Ya Datuk, Melaka sudah maju dan pemikiran Ketua Menterinya pun kena maju dalam segala hal.Takkan kerana warna tema parti pembangkang warna hijau, langsung Datuk anti benar dengan warna hijau. Pemimpin negeri maju sudah pastilah tak berfikiran macam tu, kan Datuk?

Sekali-sekali kita kena juga jadi sesumpah untuk menewaskan musuh. Kalau masuk kem hijau, tukarlah warna kulit jadi hijau, kalau masuk kem biru tukarlah kepada warna biru. Barulah kita diterima oleh semua pihak, kan Datuk?

Haha.. Jangan marah DAR!

[Selalu juga aku kena sinis kawan-kawan bila aku pakai hijau mereka kata "Oh orang Pas!", bila baju biru oh orang PKR.... Tapi bila aku pakai baju pink diorang tak pula kata apa-apa, sebabnya diorang hanya pakat gelak kah kah kah kah...!!!]

Share this

2 Responses to "Ali Rustam dan warna hijau"

  1. MTB, toksah pakai pink selalu sangat. satgi orang ingat u puteri umno pulak ..lol

    ReplyDelete
  2. xpakai ape2 pun owg kutuk..
    hukhuk

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.