26 October 2010

Asap, gunung berapi, gempa bumi dan tsunami

Asap dari kebakaran ladang, letusan gunung berapi, gempa bumi dan tsunami seolah-olah sudah sinonim dengan negara jiran kita Indonesia. Dalam keadaan sebahagian kecil rakyat mereka begitu marahkan Malaysia hanya kerana perkara-perkara sepele, mereka diuji dengan cubaan dari Allah SWT ini.

Aku tak mahu mengulas panjang bencana demi bencana yang menimpa negara jiran serumpun ini. Tak baik untuk kita bertepuk tangan dengan apa yang berlaku ke atas rakyat mereka yang tidak berdosa. Cuma aku harapkan kira-kira 150 juta rakyatnya insaf dan bermuhasabah diri.

Kita di Malaysia juga patut bersyukur kerana bebas daripada bencana-bencana dahsyat sedemikian, kalau adapun banjir besar yang berlaku lima enam tahun sekali dan kemalangan jalan raya. Itu sudah dianggap dahsyat. Dan kita juga patut bermuhasabah diri supaya bencana dahsyat di seberang sana tidak berarak ke sini.

Ya Allah, Engkaulah maha mencipta dan maha menghancurkan. Ampuni dosa-dosa mereka dan dosa-dosa kami. Jauhilah kami dari bencana sedemikian. Sesungguhnya Engkaulah maha pengampun dan maha mengetahui. Amin!

[Pergh... Lama tak update blog. Laptop buat hal...]

Share this

0 Comment to "Asap, gunung berapi, gempa bumi dan tsunami"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.