19 October 2010

Felda nak bekal pembantu rumah... Wow!

Advance sungguh otak Pengerusi Felda, Tan Sri Yusof Noor. Dalam keadaan negara macam terdesak nak tunggu pembantu rumah dari Indonesia yang kini dibekukan kerana belum capai persetujuan dalam beberapa hal, beliau mencetuskan idea untuk membekalkan pembantu rumah dari kalangan anak-anak peneroka Felda.

Tapi "bibik" Felda ini bukanlah macam bibik dari Indon tetapi mereka adalah bibik terlatih dan namanya pun "Pengurus Rumah Tangga".... Wow! Bunyi begitu hebat tetapi timbul beberapa persoalan dalam benak aku ini dengan cetusan idea gunung berapi Yusof Noor ini.

Aku nak tanya, kalau bibik dari Indonesia yang tidak tahu bercakap Melayu, saterika baju asyik hangus, cuci baju pakai mesin  basuh terkial-kial dan tak tahu nak masak pakai dapur gas itu pun diorang mintak gaji lebih dari RM600 sebulan, berapa gamaknya pembantu rumah dari Felda ini perlu dibayar ye?

Ingat, mereka bukan pembantu rumah tau tetapi Pengurus Rumah Tangga. Pengurus jabatan syarikat aku bekerja bergaji hampir RM10,000 dan mendapat sebuah kereta V6 serta pelbagai elaun insentif lain. Berapa agaknya gaji Pengurus Keluarga yang dibekalkan oleh Felda ini ye? Kena bagi kereta jugak ke?

Oh, mereka mintak gaji antara RM700 hingga RM1,000. Wow! Mahalnya... Dah lah dapat tempat tinggal free, makan free, mandi-manda free lepas tu nak bagi gaji setinggi itu. Kalau gaji mereka sampai RM1,000 lebih baik aku jadikan mereka "orang rumah" saja. Semua benda boleh buat... Hee!

Satu lagi, kalau aku nak ambil mereka bekerja di rumah aku, apa status aku pulak? Selama ini aku adalah ketua keluarga dan keluarga rumah tangga. Bila aku ada Pengurus Rumah Tangga, boleh ke segala tugas aku diserah kepadanya? Dan lagi bahaya takut-takut nanti Pengurus Rumah Tangga pulak jadi "tuan rumah" haha..

Aku rasa eloklah Yusof Noor berfikiran ke depan sikit dan berfikir luar kotak. Sekarang ini Malaysia memerlukan tenaga kerja mahir dalam pelbagai bidang bagi mengisi pembangunan negara. Sepatutnya Felda melatih anak-anak peneroka dalam bidang-bidang yang sesuai diceburi mereka seperti jururawat, perbidanan, jahitan, masakan, sulaman dan juga usahawan.

Aku percaya ramai anak-anak dara peneroka yang berbakat, berminat dan mahu menceburi bidang-bidang tersebut tetapi tidak diberi peluang atau masalah kewangan. Cubalah Felda melatih mereka dalam bidang tersebut. Sekurang-kurangnya kalau tak dapat pekerjaan pun, bolehlah mereka mengusahakan sendiri perniagaan berasaskan kemahiran mereka. Kalau mereka tak ada modal, Felda sediakanlah pinjaman. Feldakan banyak duit.

Ini tidak. Disuruhnya menjadi pembantu rumah yang aku rasa salah satu kerjaya yang boleh membantutkan minda anak-anak muda kita. Lagipun bidang pembantu rumah bukanlah terdesak sangat. Dah tak ada minah-minah Indon, kalau nak pakai sangat bibik pergilah cari pembantu rumah dari negara lain seperti Kemboja nun. Felda pun boleh mintak lesen jadi ejen pembantu rumah dari Kemboja kalau mereka nak.

Share this

1 Response to "Felda nak bekal pembantu rumah... Wow!"

  1. Hati-hati FELDA, banyak sgt anak syarikat dan kecairan yg melampau. Silap2 boleh jadi lingkup. Sekarang blh berbangga harga komoditi tinggi. Pengurus2 FELDA ni nak cepat naik pangkat buat macam2 cabang perniagaan. Dah banyak sykt konglomerat lingkup pasal terlalu diversified. Awas FELDA.

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.