06 December 2010

Gagal selesai isu air, kerajaan Selangor heret rakyat!

Aku nampak isu air kat Selangor sebetulnya simple je. Ia bermula apabila kerajaan Selangor memberikan subsidi air kepada seluruh rakyat tetapi malangnya kos subsidi itu terpaksa ditanggung oleh Syabas, syarikat pengurusan air swasta yang menguruskan bekalan air di Lembah Klang. Syabas dakwa akibat pemberian subsidi air itu, mereka tanggung kerugian. Macam mana tak rugi kalau kerajaan Selangor tak bayar balik kos subsidi itu kepada Syabas.

Akibatnya Syabas mengambil langkah nak naikkan tarif air supaya dapat tanggung kos subsidi yang diberikan oleh kerajaan Selangor tetapi Selangor enggan luluskan. Konon membebankan rakyat. Khalid ambil langkah mudah, hentam Syabas habis-habisan dan desak batal penswastaan air kat Selangor. Sebabnya cukup mudah sebab Syabas diuruskan oleh Puncak Niaga, syarikat milik kroni UMNO.

Aku percaya andai kerajaan Pusat luluskan pembatalan penswastaan air kat Selangor, akan berduyun-duyun kroni Anwar, Khalid dan Ronnie untuk ambil alih pengurusan air tu. Dan aku percaya, Selangor akan swastakan balik pengurusan air berkenaan (dengan diberikan projek pengurusan air kepada syarikat kroni mereka) sebab kerajaan Selangor tidak berkeupayaan untuk urus air dengan cekap. Kalau kerajaan negeri berkeras juga nak urus sendiri air, maka jadilah macam Kelantan. Sampai sekarang air paip macam air teh susu.

Tapi Kelantan tak apalah sebab rakyat mereka suka mandi manda dan minum air ala teh susu.Tapi kalau bekalan air kat Lembah Klang macam kat Kelantan, alamat akan jadi isu antarabangsa. Discovery Channel, CNN, National Geographic, dan media-media asing akan hentam Malaysia habis-habisan. Perlabur asing semua pakat cabut. Pelancong tak nak datang Malaysia. Apa tidaknya kalau bekalan air di ibu negara Kuala Lumpur tak bersih, berkeladak, keruh macam air Sungai Klang. Sebab itu bekalan air Lembah Klang adalah isu kritikal selain bekalan kena cukup sebab penggunanya berjuta-juta orang.

Jadi apabila Khalid and gang adakan demo kat depan Istana Negara semata-mata nak serah memo kepada Agong pasal air, aku rasa peliklah sebab Khalid sebagai MB Selangor sebenarnya ada kuasa untuk jumpa Agong bila-bila masa. Buat appointment pasti Agong akan berkenan menerima Khalid mengadap. Masa tu Khalid nak serah memo ke, surat cinta ke serah je lah. Tapi kenapa perlu berdemontrasi?

Nampak sangat Khalid dan PKR cuba mempolitikkan isu air atas sebab kegagalan mereka menangani masalah itu, cuba mengalih perhatian rakyat dari isu-isu berkaitan Anwar dan PKR sendiri serta cuba menunjukkan bahawa beliaulah "hero" rakyat dan kerajaan Pusat menzalimi rakyat Selangor. Piirahhh!!

Walhal isu air sebenarnya dah boleh settle dengan mudah andai merek tidak mempolitikkannya. Luluskan saja tanah untuk takungan air di Hulu Langat dan Pahan sedia salurkan air ke Selangor. Air kat Pahang nun banyak. Tapi sebab fahaman politik berbeza maka Selangor enggan serah tanah terbabit. Maka kepentingan rakyat ditolak ketepi sebaliknya kepentingan politik peribadi dan parti diutamakan.

Ish... Macam ini punya MB pun ada ke?

Share this

0 Comment to "Gagal selesai isu air, kerajaan Selangor heret rakyat!"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.