13 December 2010

Pendedahan Wikileaks... Apa tindakan Anwar selepas ini?

Pendedahan oleh Wikileaks umpama tumbuk rusuk bagi Anwar Ibrahim. Senaknya jangan cerita. Aku percaya sekarang ini Anwar sudah tidak boleh tidur lena (dan aku percaya dah lama Anwar tak cukup tidur) sebab fikirkan nasibnya. Apakah masih lagi mahu bertahan, berundur atau melarikan diri.

Sejak kes liwat dengan Saiful Bukhari terdedah dan perbicaraannya masih lagi berlarutan walaupun selepas lebih 2 tahun, keadaan Anwar sebenarnya semakin nazak. Ibarat seorang petinju, dia diasak kiri, kanan, depan, belakang. Pokoknya dari semua sudutlah. Macam-macam isu terdedah dari kes Saiful, orang-orang kanan yang satu persatu cabut lari, orang-orang kepercayaan yang semakin tidak percaya hinggalah kes dalam partinya sendiri. (Ops... pasal masalah pengundinya di Permatang Pauh dah lama Anwar ignore. Anwar & family pun dah lama tak balik sana sejak menang PRK dulu).

Sudahlah diserang oleh media-media arus perdana hari berganti hari, kemudian diasak di Dewan Parlimen, diketawa oleh bekas-bekas pengikutnya sehinggalah diludah dan dimaki oleh bekas-bekas penyokongnya kini Lee Kuan Yew pula yang gatal mulut dedah hal sebenar tentang beliau kepada Australia yang dipanjangkan ke AS tetapi akhirnya terbongkar akibat kenakalan Wikileaks.

Arghh... Apa lagi yang boleh dibuat oleh Anwar sekarang? Usaha menagih simpati rakyat terhadapnya semakin tidak makan. Gunakan media-media alternatif dan surat khabar Cina pun tidak ke mana. Para bloggers yang dulu menjadi pejuang setianya pun dah lama hilang dan berpaling tadah. Anwar kini hanya mengharapkan isterinya, anak-anak, Azmin dan beberapa kerat pemimpin Pas yang tolol.

Nak harapkan Lim Kit Siang atau Karpal Singh memang tak boleh harap. Mereka cuma nak pergunakan Anwar untuk kepentingan mereka. Kalau Anwar kantoi di mahkamah, mereka tidak akan membantu. Karpal Singh walaupun setia menjadi peguambela Anwar tapi dia sendiri sudah "hilang akal" untuk mencari helah bagi menangguhkan kes liwat tersebut. Lalu apa lagi yang Anwar boleh lakukan untuk menyelamatkan dirinya.

Hanya satu cara sahaja Anwar boleh lakukan iaitu melarikan diri seperimana Raja Petra Kamaruddin dan dapatkan suaka politik. Dengan cara ini Anwar boleh gerakkan pengaruhnya di Malaysia dari jauh, sepertimana dilakukan oleh Taksin atau beberapa pemimpin dunia yang dalam buangan lain. Dengan harapan apabila gerakannya itu sudah kuat, dia akan kembali ke Malaysia.

Aku percaya inilah jalan yang bakal dipilih Anwar. Ops.. Wikileaks pun dah dedahkan bahawa Anwar akan mendapatkan suaka politik di negara lain jika Karpal Singh gagal mempertahankannya di mahkamah. Dan aku percaya perkara tersebut.

Tambahan: Ada yang suggest Anwar menyorok dalam tanah macam arwah Saddam Hussin. Kalau Anwar nyorok dalam tanah sure dia jadi ulat gonggok.

Share this

2 Responses to "Pendedahan Wikileaks... Apa tindakan Anwar selepas ini?"

  1. Wah..kalo cam tu..pasni ader pengikut baju merah ngan baju kuning la nih.. nasib baik kat sekolah ari tu rumah jingga!!..hahahah...

    ReplyDelete
  2. Ezzu Raza. Mungkin yang lebih sesuai ialah pengikut baju ungu.

    hahahah

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.