29 July 2010

Siapa kata bergelar "Tun" tak boleh didakwa?

Seingat aku suatu masa dulu ada seorang kawan aku memberitahu aku bahawa seseorang yang telah menerima gelaran Tun, iaitu gelaran tertinggi yang dianugerahkan oleh Yang Dipertuan Agong kepada mereka yang berjasa kepada negara, maka orang tersebut tidak boleh didakwa di mahkamah jika mereka melakukan kesalahan termasuk jenayah.

Aku lupa bila aku dengar perkara itu. Rasanya lama dah dan pada masa itu sehinggalah hari ini, aku mempercayai kata-kata kawan aku itu. Agaknya betullah kata-kata kawan aku itu. Sebab itulah sehingga kini tiada seorang pun bergelar Tun dibawa ke mahkamah walaupun aku dengar ada usaha nak seret Tun Musa Hitam kerana kes Memali suatu ketika dahulu.

Tetapi hari ini pendapat kawan aku itu dinafikan dengan pendakwaan bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik ke mahkamah atas pertuduhan menipu kerajaan Malaysia bernilai berbilion ringgit (wow!!) berkaitan dengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), skandal yang dikatakan menjadi penyebab kejatuhan bekas Presiden MCA, DS Ong Tee Keat (orang katalah!).

Tahniah aku ucap kepada kerajaan Malaysia, Kementerian Dalam Negeri (kementerian amaran?), SPRM, Peguam Negara dan mereka yang terlibat sehingga membawa bekas Presiden MCA ini ke muka pengadilan. Siapa kata bergelar Tun tak boleh didakwa? Siapa kata badan kehakiman negara korup, tidak telus, tidak adil?

Nyata badan kehakiman Malaysia tidak memilih siapa orangnya untuk didakwa. Baik Anwar Ibrahim atau Tun Ling Liong Sik sekalipun, mereka yang didakwa melakukan kesalahan harus diseret ke muka pengadilan. Argh... puak2 pro-Anwar dan Pas tak akan mengaku punya. Nanti ada sahaja tohmahan yang akan dilemparkan terhadap kerajaan.

Hukum salah, tak hukum lagilah salah... Camna tu?

28 July 2010

Selamat berpolitik Cikgu!

Cikgu-cikgu yang selama ini gatal mulut, gatal tangan dan kaki dan gatal segalanya untuk melibatkan aktif dalam politik kepartian ataupun secara proaktif dalam kempen-kempen pilihan raya kini bolehlah berbuat demikian kerana cikgu-cikgu kini secara rasminya DIBENARKAN berpolitik.

Aku cakap secara rasmi sebab selama inipun sebenarnya cikgu-cikgu ini pun duk berpolitik juga malah ikut sama berkempen untuk parti yang mereka dukung. Kalau tak dapat berkempen kat depan publik, di pentas politik, paling-paling mereka duk berkempen depan anak-anak murid mereka, tak kiralah anak muridnya itu budak-budak darjah 2 dan belum akhir baligh sekalipun, asalkan boleh lepas gian mereka.

Aku memang setuju sangat pemberian lesen ini kepada cikgu-cikgu kita sebab macam aku kata, mereka selama ini pun aktif berpolitik cuma tidak boleh memegang jawatan di peringkat cawangan atau bahagian atau terlibat dalam kempen-kempen pilihan raya.

Cuma aku harap cikgu-cikgu yang nak ceburi politik secara aktif ni, tak kiralah mana-mana parti mana sekalipun, berpolitiklah  secara matang, jujur, ikhlas dan menggunakan kebijaksanaan yang diberikan. Jangan berpolitik macam mereka budak-budak lepasan PMR.

Sebab aku percaya kalau kita berpolitik dengan menggunakan akal fikiran serta kematangan maka politik menjadi sangat indah dan menarik. Tetapi kalau berpolitik dengan mengikut perasaan, nafsu, sembrono, aku percaya politik itu bukan sahaja membinasakan dirinya malahan agama, bangsa dan negara.

MTB: Ingat pepatah "cikgu kencing berdiri, anak murid kencing berlari"...

26 July 2010

Perkasa, Dong Zong, Hindraf... Apa bezanya?

Sekarang ini ramai orang bukan Melayu marahkan Perkasa kerana begitu lantang memperjuangkan hak dan kepentingan Melayu sehinggakan ada suara-suara cadangkan tubuhkan Perkasa Cina. Aku gelak... Kalau ada Perkasa Cina, lepas tu ada pula cadang tubuh Perkasa India, Perkasa Kadazan-Dusun, Perkasa Jawa, Perkasa Bugis, Perkasa Kelantan dan macam-macam perkasa lagi.

Aku nak tanya apa salahnya Perkasa? Perkasa hanya sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang beradaftar. Kalau dia nak perjuangkan hak dan kepentingan Melayu apa masalahnya? Mereka bukannya ada hubungan dengan  kerajaan atau mana-mana parti. Mereka hanya NGO. Pemimpinnya pula Ahli Parlimen Bebas. Jadi, apa masalah?

Lagipun Perkasa giat bangun dan bangkit sebagai wadah suara Melayu kerana mereka melihat UMNO telah gagal membawa suara orang Melayu, terutama Pemuda UMNO. Mereka lihat UMNO kini menikus dan ibarat kura-kura yang menyorok kepalanya di dalam tempurung bila ada puak2 bukan Melayu mempersoalkan hak-hak dan keistimewaan orang Melayu yang telah termaktub dalam Perlembagaan.

Cuma yang aku peliknya kini UMNO dan Pemuda UMNO seolah-olah menumpang Perkasa. Mereka mengambil kesempatan dengan menyertai program-program Perkasa dan tidak kurang juga ramai kalangan pemimpin UMNO yang lepas tangan dalam soal kepentingan Melayu dengan alasan, kita dah ada Perkasa.

Nah, akibat daripada itu kawan-kawan dari MCA, Gerakan dan MIC melihat Perkasa membawa nama UMNO, membawa suara UMNO dan akhirnya UMNO yang dituduh sebagai pendukung Perkasa. Akhirnya tercetuslah rasa tidak senang hati di kalangan mereka ini. Pun begitu aku masih bertanya, apa salahnya Perkasa andai benar ramai kalangan UMNO yang turut sama menganggotai Perkasa?

Perlu diingat kaum Cina dan India juga mempunyai NGO yang memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing. Cina dengan Dong Zongnya manakala India dengan Hindraf dan beratus-ratus pertubuhan lain sama ada berdaftar atau sebaliknya - yang ditubuhkan semata-mata nak perjuangkan kepentingan kaum mereka.

Siapa di belakang Dong Zong dan siapa pula di belakang Hindraf? Kalau tidak mendukung parti-parti politik yang mewakili kaum mereka sekurang-kurang bersimpati terhadap pertubuhan2 ini. Jadi apa bezanya Dong Zong dan Hindraf dengan Perkasa?

Jadi kepada kaum Cina dan India, tak usahlah nak begitu cemburu dengan Perkasa sedangkan hakikatnya mereka juga sudah lama mempunyai pertubuhan seperti ini yang selamanya secara diam-diam membawa obor perjuangan kaum masing-masing.

23 July 2010

Kilang proses emas Kelantan di tengah hutan.... Boleh?

Inilah kilang memproses jongkong emas milik kerajaan negeri Kelantan, PKINK dan sebuah syarikat swasta di Tanah Merah. Khabarnya perasmian kilang ini dibuat oleh Nik Aziz sendiri, hari ini.
Seorang rakan di Kota Bharu memaklumkan aku bahawa Kelantan akan keluarkan jongkong emas melalui kilang memproses jongkong emas hasil kerjasama sebuah syarikat swasta dengan PKINK. Kilang tersebut terletak di satu kawasan terpencil di Tanah Merah. Erk... biar bonar?

Rakan aku memaklumkan yang MB Kelantan, Nik Aziz merasmikan kilang itu hari tetapi tetapi rakan aku tidak dapat memberikan pengesahan sebab tidak dapat menghadiri majlis tersebut. Beliau cuma menghantar sekeping gambar kilang memproses jongkong emas tersebut untuk aku siarkan di sini. Tapi Bernama mengesahkannya melalui laporan ini...! 

Laporan Utusan pula di sini!

Kilang memproses jongkong emas CNMC Goldmine Ltd (erk.. syarikat mana ni?) yang bekerjasama dengan kerajaan Kelantan melalui PKINK untuk keluarkan jongkong emas di Tanah Merah.
Selepas melihat gambar yang diberikan, lama aku berfikir. Betul ke ini kilang memproses jongkong emas... sekali lagi JONGKONG EMAS yang mendapat pelaburan dari kerajaan negeri Kelantan itu? Selamatkah kalau kilang berdinding zink dan terpelosok jauh di tengah hutan seperti ini? Ini kilang EMAS bukan kilang proses kelapa sawit?

Dalam bab ini aku tak berani nak komen banyaklah. Mungkin juga mereka tempatkan pasukan pengawal yang ramai untuk menjaga keselamatan kilang tersebut daripada dirompak. Maklum, mesin ATM yang begitu tebal dan kebal pun orang boleh nak curi, inikan pula kilang memproses jongkong emas!

Korang fikirlah sendiri....

22 July 2010

HOT...!!!! Bala pegang watak James Bond!

[Terjemahan songsang dari versi asal The Sun UK!]

LONDON: Penyiasat persendirian asal Malaysia, Balasubramaniam telah dipilih untuk memegang watak utama filem mata-mata gelap terkenal British, James Bond dalam sekual terbarunya yang masih belum diberi tajuk.
Menurut jurucakap EON Production, pemilihan Balasubramanian atau kini dikenali "James Bala" selepas namanya dicadangkan oleh seorang pemimpin pembangkang di Kuala Lumpur dan mendapat sokongan stesen-stesen televisyen CNN dan BBC.
Pengarah Marc Foster yang mengarahkan Quantum Of Solace berkata, pemilihan James Bala juga kerana "kehebatannya" yang dapat melarikan diri dengan mudah dari pihak berkuasa di Malaysia, iaitu salah satu kehebatan watak James Bond yang sering ditonjolkan iaitu menyelinap dan melarikan dari daripada pihak musuh.
"Ya, kita sudah ada pelakon utama yang akan memegang watak James Bond. Beliau mempunyai pengalaman sebagai penyiasat persendirian dan telah menunjukkan kemahirannya mengkucar-kacirkan pihak-pihak berkuasa di negaranya. Sekual terbaru James Bond juga diganti dengan nama JAMES BALA sesuai dengan nama pelakon ini.
"Jalan cerita James Bala ini akan tertumpu kepada usaha beliau untuk melindungi seorang Ejen CIA, R.Patrick daripada buruan musuh. Ejen ini dan James Bala pula akan bekerjasama untuk menyelamatkan seorang pemimpin sebuah negara yang sedang dibicarakan sebab salah laku seks. Pemimpin ini didukung oleh negara-negara Bersekutu untuk mengambil alih kerajaannya," kata Foster mengulas filem terbarunya itu.
Beliau berkata, filem JAMES BALA 007 itu akan memulakan pengambaran dengan segera memandangkan pihak-pihak di Hollywood, Bollywood, Plywood dan wood-wood yang lain tidak sabar untuk menayangkan filem ini di seluruh dunia.
Ketika ditanya oleh seorang wartawan, mengenai pelakon wanita yang akan mendampingi James Bala, Foster hanya berkata, "nanti kita lihat... harap bersabar!" tetapi percaya filem ini akan BOOM! di pasaran gelap. - The Sun UK
Pssst...!! MTB dapat maklumat Elizabeth Wong bakal ditawarkan menjadi gadis Bond berdamping dengan Bala selepas penerbit dan pengarah filem ini melihat "aksi beraninya" melalui gambar yang diterima dari seorang yang tidak dikenali. Sumber juga beritahu aku, Foster tertarik dengan .......tuttttt!! Eli yang katanya berbeza sekali berbanding gadis-gadis Bond sebelum ini.

Ahli UMNO 3.2 juta... Wow!

Ahli UMNO ada 3.2 juta orang dan mengekalkan parti itu sebagai parti Melayu terbesar di Malaysia. Ingat tu puak2 Pas. Jangan duk fikir UMNO sekarang perlukan tangki oksigen untuk mencari kemenangan pada pru-13 nanti. Tak perlu. Kalau semua 3.2 juta ahli UMNO keluar mengundi, UMNO bukan sahaja tidak perlukan Pas, malah UMNO juga tidak perlukan MCA, MIC, Gerakan, PPP dan lain-lain untuk membentuk kerajaan pada PRU-13 nanti.

Tapi UMNO bukan macam tu. UMNO tidak tamak kuasa dan kuasa dibahagikan secara adil di antara parti-parti komponen dengan UMNO mendominasinya (sesuai sebagai parti terbesar). Berbeza dengan Pas yang berangan nak kuasa Putrajaya tetapi terpaksa mengharapkan ihsan pengundi-pengundi PKR dan DAP.

Malah kalau pakatan menang sekali pun Pas tidak boleh mendabik dada sebab Pas bukan parti dominan dalam pakatan. Yang mendominasi ialah DAP. Maka Pas tidak boleh menuntut kerusi PM dari pakatan memandangkan  jumlah kerusi yang lebih kecil berbanding DAP. Lalu kalau nak ikutkan kuota kerusi, maka orang yang layak jadi PM ialah dari DAP.

Jadi tak usahlah Pas duk kutuk UMNO konon perlukan bantuan oksigen dari Pas. UMNO boleh survive lagi sehingga beberapa penggal pilihan raya dengan jumlah ahli yang ada sekarang.

Tapi aku nak tanya UMNO daripada 3.2 juta tu berapa peratus daripadanya ahli-ahli muda (berusia 21 hingga 35 tahun) sebab golongan inilah penentu dan pewaris masa depan parti, kerajaan dan bangsa Melayu untuk terus meneruji negara.

Ini penting memandangkan kalau dilihat pada mata kasar, kebanyakan golongan usia seperti ini - pelajar IPT atau mereka yang baru lulus dari universiti - banyak yang memberi sokongan kepada Pas dan PKR. Sekurang-kurangnya dengan adanya fakta yang menunjukkan senario sebaliknya, maka bolehlah UMNO menarik nafas lega.

Kita tidak mahu nanti daripada 3.2 juta itu, sebahagian besar ahlinya adalah golongan warga emas yang menunggu masa untuk pergi, pergi tanpa meninggalkan sebarang waris yang akhirnya jumlah tersebut akan mengecil dan terus mengecil.

Soalan seterusnya, daripada 3.2 juta ahli itu berapa peratus daripadanya sudah mendaftar sebagai pengundi? Tidak guna kalau ahli berjuta tetapi mereka tidak layak memilih pada pilihan raya kerana tidak mendaftar. Maka calon UMNO susah nak menang sebab ahli-ahlinya sendiri tidak dapat mengundi.

Ini berbeza dengan DAP yang kini semakin rancak menggerakkan kaum Cina mendaftar sebagai pengundi. Tak kisahlah mereka ini ahli DAP ke tidak tetapi mereka menanam kesedaran kalau nak pastikan suatu hari nanti PM Malaysia dari kaum Cina, mereka kena ramai-ramai daftar mengundi dan pada PRU nanti ramai-ramai keluar membuang undi.

Apa pun UMNO tidak boleh berpuas hati dengan angka 3.2 juta sebaliknya mereka perlu lebih gigih berusaha mendaftar lebih ramai ahli terutama golongan muda dan pada masa yang sama daftarkan mereka juga sebagai pengundi. Itu yang penting!

21 July 2010

Oik UMNO, Pas.... buat apalah nak bersatu!!!

Oih puak2 UMNO dan puak2 Pas, janganlah duk fikir nak bersatu atau berdamai. Tak usahlah mimpi. Tak ada maknanya korang nak duduk semeja, tidur sebantal. Buat apa nak bersatu, buat apa nak berdamai. Kan bagus sesama kita saling berkelahi, bermusuh. Pas boleh kutuk dan mengata UMNO dan UMNO pun boleh mengata dan mengutup Pas. Lagi pun Pas ke UMNO ke, dua-dua parti Melayu.

Kalau korang berdamai, sudah pastilah negara ini aman damai. Nanti siapa yang nak turun berdemo berbaring tengah jalan. Siapa nak kutuk Raja-raja Melayu, siapa nak hina mufti dan ulama.  Tak boleh... tak boleh. Pas dan UMNO tak boleh bersatu sebab kalau korang bersatu tiada harapan Anwar nak jadi PM Malaysia, tiada harapan DAP nak kuasai Putrajaya dan tiada harapan IMF, Bank Dunia dan FFF nak "melabur" kat Malaysia.

Jangan... jangan bersatu. Biarlah korang berkelahi seperti sekarang. Lagipun bukankah sudah tabiat Melayu selalu bergaduh, berhasad dengki. Nanti bidalan itu tak menjadi lagilah. Nanti kena cari bidalan baru. Bukankah itu susah nantinya?

Pas dan UMNO tak boleh bersatu dan usaha penyatuan itu perlu dihalang dengan apa cara sekalipun. Kalau perlu kita berdemo beramai-ramai dari Masjid Negara ke KLCC, desak Pas dan UMNO jangan bersatu. Jangan.. jangan bagi peluang.

Mana-mana pihak yang cuba nak satukan Melayu, satukan Pas dan UMNO kita humban mereka dalam perigi. Biar mereka kojol dan biar tak ada orang boleh satukan bangsa Melayu lagi. Biarkan... Biar padan muka mereka.

Ayuh kita gerakkan kempen KATAKAN TAK NAK kepada penyatuan Pas-UMNO dan penyatuan Melayu. Dan katakan ya kepada PM dari DAP dlm PRU-14 nanti.... Hidup Cina, Hidup Hindraf... pergi jahanamlah Melayu!!!

Kisah kopi luwak dan pemimpin tahi musang!

Di Indonesia sejak beberapa hari lalu heboh perihal untuk menentukan sama ada  "kopi luwak" atau kopi tahi musang halal diminum atau sebaliknya. Hari ini Majlis Ulama Indonesia (MUI) telah putuskan kopi luwak halal sebab dia bukan najis tetapi hanya mutanajis.

Apa kopi luwak tu? Kopi luwak sebenarnya ialah kopi yang dimakan oleh musang atau luwak yang kemudian hasil tahi musang bercampur dengan biji kopi tersebut dibersihkan dan diproses menjadi kopi untuk minuman. Jangan merasa pelik sebab sebenarnya banyak perkara pelik yang ada kat negara jiran tu.

Khabarnya kopi luwak sangat mahal dan boleh mencecah sehingga $100 - $350 sekilo. Kat US harganya dijual sehingga $190 / 500gram.

Dan seorang pemimpin ni yang boleh aku anggap macam kopi luwak sebab ia adalah pemimpin buangan sisa pepejal (scrap) yang penuh dengan tahi, kemudian dicuci dan dibersihkan kemudian diangkat menjadi pemimpin.

Pemimpin ni bolehlah kita panggil dia pemimpin tahi musang. Lagi pun selain rupa macam musang dan sering juga bersikap musang berbulu ayam dan musang berjanggut. Aku ingat elok juga pemimpin ini dirujuk kepada MUI untuk tentukan dia ni halal ke haram...!!

Ahaks...

p/s: Agaknya pemimpin ni selalu pekena kopi luwak kat US nun, itu pasal jadi lagu tu...!!

20 July 2010

Syabas Khalid kerana tutup IKYS!

Aku nak ucapkan syabas dan tahniah kepada MB Selangor kerana menutup Intistut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) atas alasan tidak menguntungkan. Bagus Khalid... bagus! Aku percaya keputusan itu dibuat dengan mengambil kira bahawa IKYS telah banyak melahirkan anak-anak muda Melayu berkemahiran. Jadi ia patut ditutup segera sebelum ia menjadi ancaman.

Kita tahu pelatih IKYS adalah 100 peratus Melayu. Orang Cina tidak masuk IKYS sebab  mereka walaupun sekolah takat SPM mereka boleh teruskan belajar urus perniagaan bapa atau keluarga mereka. Paling-paling haprak jual CD haram atau CD lucah. Tak pun urus rumah urut, jadi bapa ayam kat Bukit Bintang. Pergh... banyak peluang terhidang buat mereka.

Orang India pun sama. Mereka tak minat nak masuk kursus-kursus asas macam kat IKYS ni. Sebab mereka boleh urus macam-macam bisnes. Mereka boleh buka tempat cuci kereta kat mana-mana mereka suka atau paling koman boleh jual barang lusuh, tin-tin kosong atau besi-besi terpakai. Atau paling tidak jual bunga malai sebelah kuil-kuil mereka yang bersepah termasuk di taman2 perumahan majoriti Melayu. Apa susah.

Jadi yang nak belajar kat IKYS ni cuma budak-budak Melayu. Jadi tidak adillah kalau nanti pemuda Melayu sahaja berkemahiran tinggi. Jadi elok sangatlah IKYS ni ditutup. Lepas ni tak ada lagi tempat anak muda Melayu nak belajar kemahiran, maka mereka bolehlah pilih untuk kerja dengan tauke-tauke Cina atau India yang aku sebutkan di atas.

Syabas, Khalid... syabas juga kepada penasihat ekonomi bergaji RM1 tu sebab membuat keputusan yang cukup bijak. Dengan ditutupnya IKYS, maka Yayasan Selangor kini mencatatkan keuntungan berlipat kali ganda. Malah jauh lebih untung berbanding di bawah kerajaan BN dahulu. Bravo Khalid! Kau memang terer bab bisnes ini.

Aku nak nasihatkan Khalid lepas tutup IKYS ni, tolong tutupkan juga sekolah-sekolah agama di bawah JAIS. Sebab sekolah-sekolah ini bukan sahaja tidak menguntungkan malah menyebabkan kerugian yang besar kepada JAIS kerana terpaksa menampung perbelanjaan besar menguruskan beratus-ratus sekolah agama di seluruh Selangor. Tutup saja... bro!

Amacam idea aku, bernas tak?

19 July 2010

Ini ke jutawan Malaysia yang jadi boyfriend Paris Hilton tu?

Bila aku baca laporan media tentang selebriti cantik dan kaya, pewaris pemilik rangkaian Hotel Hilton, Paris Hilton ditahan di sebuah pulau ketika sedang bercuti bersama seorang lelaki jutawan Malaysia, tertanya-tanya siapalah mamat Malaysia yang boleh berdamping dengan Paris Hilton ni.

Jadi aku pun menyelongkarlah di setiap ceruk alam siber, kut-kut terjumpa gambar mereka berdua ni. Maklum kalau selebriti macam Paris Hilton, mesti ramai paparazzi yang curi-curi rakam gambar mereka tak kiralah masa dia buat apa pun.

Nah, akhirnya aku berjumpa gambar mereka di sini. Siapa lelaki ini ye?

Menurut laman web tersebut pemuda Malaysia itu bernama Taek Jho Low. Baca laporan laman web tersebut di bawah:
Always one to welcome the camera, Paris Hilton took part in a mini photo shoot on a boat in Paris, France today (July 15).
The 29-year-old heiress was wearing a bright pink dress with a large diamond snake bracelet, tights and high heels as she posed for a photographer on the water with the Eiffel tower as a background.

Paris was spending the day on the boat with her sister Nicky Hilton and Malaysian millionaire Taek Jho Low.


Low is somewhat of a mystery man who has been spending a massive amount of cash at clubs around the world and is rumoured to be an adviser to some international corporations and then appointed to the board of Malaysian bank UBG Berhad last year.
Nak tau siapa mamat ni, baca laporan di sini, atau di sini...!

Wow! Malaysia Boleh!!

Tun Mahathir di mata rakyat Kemboja

Seorang rakan yang baru balik dari Phnom Penh kerana menghadiri satu persidangan memaklumkan kepada aku bahawa rakyat Kemboja begitu menghormati Malaysia terutama bekas PM, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Dia bercerita kalau nama Tun Mahathir meniti dibibir setiap umat Islam di Kemboja kerana kata mereka Mahathirlah yang menjadikan Kemboja sekarang amat damai dan berkembang maju.

Aku bertanya bagaimana boleh jadi macam tu? Lalu rakan aku bercerita bahawa ketika Tun Mahathir menjadi PM Malaysia dahulu, beliau telah memainkan peranan mendamaikan rakyat Khmer Rough dan Melayu Champa sehinggakan orang Melayu Champa (Kemboja) yang beragama Islam kini boleh  hidup bebas di negara mereka tanpa ada tekanan dan sekatan. Malah katanya, ada rakyat Kemboja memberitahunya sebahagian besar pengawal keselamatan PM Kemboja yang beratus-ratus orang itu sekarang adalah orang Melayu Champa. Tapi mereka tidak pula menyebut apa yang telah dilakukan oleh Tun Mahathir di sana sehingga sesama mereka boleh hidup berumpun.

Katanya ini berbeza lebih hampir 10 tahun lalu apabila orang Melayu Kemboja sering ditindas, dihina dan tidak kurang dibunuh oleh penduduk Khmer yang beragama Buddha. Dan atas budi bicara Tun Mahathir jugalah yang membenarkan rakyat Kemboja beragama Islam datang dan tinggal di Malaysia sebagai pelarian perang pada masa itu.  Kini orang Kemboja bebas hidup dan menjalankan perniagaan di Malaysia sehinggakan ada di kalangan mereka sudah bergelar hartawan, kalau tidak jutawan sekalipun.

Lalu teringat  satu laporan akhbar yang melaporkan tentang seorang pemimpin Kyrgyzstan yang telah memohon bantuan Tun Mahathir untuk "menyelesaikan" pergaduhan etnik di negara itu yang mengorbankan beratus-ratus nyawa baru-baru ini. Baca di sini!

Di Malaysia, nama Tun Mahathir seolah-olah dilupakan terutama ketika semua orang bercakap mengenai "perdamaian" antara UMNO dan Pas. Memang Tun Mahathir pernah dibenci dan dihina oleh pemimpin dan penyokong Pas (mungkin sehingga hari ini). Malah Tun juga tidak disenangi oleh beberapa pemimpin dan penyokong UMNO sekarang. Jangan tanya aku kenapa sebab aku sendiri tidak tahu kenapa Tun  Mahathir begitu dibenci oleh rakyat negara sendiri.

Namun di sebalik kebencian mereka terhadap beliau, jasa Tun Mahathir di mata pemimpin dan rakyat di negara lain amat disanjung tinggi malah khidmat dan jasanya masih diperlukan ketika beliau kini sudah bersara. Namanya disanjung di Bosnia, Kemboja, Kygyzstan dan lain-lain negara walaupun di negara sendiri ia dilihat seorang tua yang nyanyuk dan tidak berguna.

18 July 2010

Lega... (Pasca penyelarasan subsidi)

Lega I:
Warung depan pejabat aku mengesahkan akan mengekalkan harga makanan dan minuman walaupun petrol, gula dan gas masak naik harga. Tadi, selepas pekena kopi jantan dan roti bakar, bila aku nak bayar aku tanya harga sama ke? Segera dia jawab "Sama je. Tak naik..!"

Lega aku mendengarnya.

Lega II:
Persatuan pengusaha restoran makanan muslim (kedai mamak la ni) telah membuat keputusan untuk mengekalkan harga makanan dan minuman walaupun berlaku kenaikan harga petrol, gas masak dan gula. Tetapi mereka tidak pasti sampai bila mereka akan pertahankan harga sekarang.

Hemm... Legalah juga!

Lega III:
Kerajaan akan kuatkuasakan larangan kenderaan asing dari negara jiran untuk membeli petrol RON95 terutama di sempadan negara. RON95 dijual pada harga RM1.85 sekarang selepas "penyelarasan subsidi". Tetapi mereka boleh beli RON97 yang harganya ikut pasaran semasa.

Lega sedikit. Sekurang-kurang warga negara jiran tak lagi menikmati harga subsidi kerajaan Malaysia yang selama ini nak tolong rakyat. Legalah juga walaupun aku tak berapa yakin sebab takut pula larangan ini ditarik balik di saat akhir atau selepas menteri jaga hal ehwal pengguna ini berganti. Sebab itulah selalunya berlaku kat Malaysia ni.

16 July 2010

Maya Karin bercerai....

Pelakon popular berdarah kacukan, Maya Karin dilaporkan sah bercerai dengan suaminya seorang guru berbangsa Itali, Steven David Shorthose petang ini.

Hemm... Aku rasa aku tahu kenapa Maya nak berpisah dengan suaminya yang hensem tu, sebab suaminya tu "short-hose" kan?. Ops... Sorry Maya/Steven, jangan marah. Cuma buat lawak hari Jumaat.

Nampaknya perceraian Maya dan Steven ini membawa khabar gembira buat kalangan VVIP terutama Datuk-datuk muda yang sekian lama mengidam untuk memiliki Maya. Maklum orangnya cantik, menawan, berbudi bahasa... Wanita Melayu campur terakhirlah katakan! Heee....

Jadi kepada Maya Karin, berhati-hatilah. Begitu juga mak-mak datin. Lepas ni rajin-rajinlah intip pergerakan Datuk tu ya, hehe...

p/s: Selamat pengantin baru buat pasangan Datuk Saiful Bahar (SUSK Menteri Pertanian & Industri Asas Tani) & dramatis/pengacara Annahita Bakavoli yang naik pelamin malam ini. Semoga bahagia ke anak-cucu...

15 July 2010

Harga petrol naik (lagi)... Marahkah aku?

DIKEMAS KINI [8am - 16.07.2010]
Pukul 8 malam tadi, sahlah bahawa berlaku kenaikan harga petrol sebanyak 5 sen bagi RON95 manakala RON97 mengikut harga pasaran. Kalau harga minyak naik di pasaran, naiklah dia. Kalau turun, turunlah dia. Turut alami kenaikan ialah harga LPG sebanyak 10 sen sekilogram serta gula sebanyak 25 sen sekilo.

Walaupun jelas ia adalah kenaikan harga pada 4 barangan tersebut tapi kerajaan kata ia adalah "penyelarasan subsidi". Jadi harga naik bukan kerana apa, kerana kerajaan kurangkan subsidi terhadap keempat-empat barangan tersebut. Katanya dengan penyelarasan ini kerajaan boleh jimat RM750 juta setahun.

Menaikkan harga barang (atau apa sahaja istilah yang dipakai) waima 1 sen sebenarnya perkara yang paling tidak digemari oleh rakyat. Ini kerana rakyat tahu kalau petrol, gas dan gula naik waima 1 sen, harga barang harian juga akan dinaikkan oleh peniaga lebih dari 1 sen. Mereka akan beri alasan harga minyak atau gula naik. Kita sebagai pembeli apa nak kata lagi?

Nak hantar tepung ke kedai, kena pakai lori. Nak pergi beli tepung kat kedai pun kena pakai kenderaan. Nak bakar roti canai kena pakai gas. Gula pun ada juga dimasukkan, walaupun sejemput. Jadi aku percaya peniaga roti canai punya alasan kukuh untuk naikkan roti canai sampai RM1.50. Kita sebagai pengguna apa nak buat? Perut nak kena isi jugak. Akhirnya yang tanggung derita ialah mereka yang berpendapatan kecil.

Sebenarnya rakyat tidak pernah peduli pun berapa banyak nak jimat. Kerajaan boleh potong bajet sana sini kalau nak berjimat. Tak payah buat bangunan sekolah, pejabat kerajaan, stadium atau bangunan Parlimen baru sekali pun. Sebab kalau tak buat pun rakyat tak marah sebab rakyat tahu kerajaan tak ada duit. Tapi jangan sesekali naikkan harga barang.

Satu lagi. Subsidi-subsidi petrol yang diberikan untuk rakyat Malaysia kini dinikmati juga oleh rakyat negara jiran. Apa kerajaan buat? Kenderaan dari Singapura dan Thailand berduyun-duyun masuk Malaysia isi minyak dan nikmati harga subsidi kerajaan untuk rakyatnya. Apa kerajaan buat? Apa kita buat?

Jangan mintak pengusaha stesen minyak tidak jual petrol kepada kenderaan negara jiran sebab itu tidak mungkin dilakukan sebabnya mereka isi petrol lebih banyak berbanding rakyat Malaysia sendiri. Di sekitar Johor Bahru, kenderaan berplat "S" akan isi sepenuh-penuhnya tangki minyak mereka sebelum menyeberangi tambak. Siapa untung, siapa rugi? Untung pengusaha minyaklah tapi yang rugi rakyat Malaysia kerana kena tanggung bebanan subsidi kerajaan.

Aku kadang-kadang pelik sebabnya kerajaan begitu berkira-kira untuk berikan subsidi kepada rakyat yang mengundi mereka selama ini tetapi mereka tidak pernah pula berkira-kira kalau nak bina bangunan Parlimen baru atau buat projek yang tidaklah begitu mendesak. Buat apa ada berpuluh bangunan mencakar langit, buat apa ada pembangunan sana sini kalau rakyatnya nak isi perut pun tak lepas.

Hemm...

POS ASAL:Khabar terbaru aku terima, harga petrol RON95 dinaikkan kepada 5 sen mulai tengah malam ini menjadikannya RM1.85 seliter manakala RON97 pula akan mengikut pasaran semasa. Selain petrol, turun bakal diumumkan ialah kenaikan harga gas masak (LPG) dan harga gula.

Cukai tanah kau kutip, masalah serah kat orang... Bagus!!

Bagus punya cara Khalid Ibrahim mentadbir negeri Selangor. Cukai tanah tiap tahun mereka kutip tapi bila ada masalah berkaitan tanah diserahkan kepada kerajaan Pusat untuk selesaikan. Inilah cara pentadbiran kerajaan "fuckatan" rakyat mentadbir negeri. Siapa yang ajar tu? Oh lupa, mereka ada penasihat ekonomi bergaji RM1.

Bagus... bagus... Elok sangatlah tu. Amalkan selalu ya...!!

Jadi kalau Khir Toyo hari ini kata kerajaan Selangor jangan heret kerajaan Pusat berhubung isu perlombongan pasir tu memang aku sokonglah. Sebabnya dalam pentadbiran kerajaan di Malaysia ini, kerajaan negeri di Semenanjung berkuasa penuh ke atas hal ehwal tanah dan juga pentadbiran agama Islam. Maknanya kerajaan Pusat tak ada kuasa langsung dalam hal ehwal tanah dan segala isinya.

Contoh paling mudah, kalau kerajaan Pusat nak bina sekolah kat mana-mana tanah milik kerajaan negeri, mereka kena buat permohonan untuk menggunakan tanah berkenaan. Kalau kerajaan negeri tak setuju, maka tak bolehlah kerajaan Pusat nak bina sekolah tersebut. Tak kisahlah walaupun negeri di bawah kerajaan BN sekalipun. Lagipun Exco hal ehwal tanah biasanya dipengerusikan oleh MB sendiri, termasuk di Selangor.

Jadi kalau ada yang tuduh kerajaan Pusat bertanggungjawab ke atas kerja-kerja melombong pasir di Selangor, orang tersebut sememangnya tersangatlah B.O.D.O.H... kesihan!

Itulah cara pemimpin "fuckatan" ni. Yang sedap-sedap mereka ambil, yang busuk-busuk mereka serah kat orang lain.... Piiirahhh!!!!

Boikot Sukan Olimpik London... Satu idea menarik!

Aku cukup tertarik dengan tulisan Mansor Puteh yang menggesa negara-negara Islam termasuk Malaysia memboikot Sukan Olimpik London 2012 sebagai balasan tindakan kuasa besar yang menekan dan bertindak kejam terhadap Palestin, Iraq, Iran dan beberapa negara Islam lain.

Betul katanya. Kalau Sukan Olimpik 1980 di Moscow kita boleh boikot (kalau tidak sudah pasti pasukan bola sepak Malaysia beraksi di sini) kerana perang dingin antara AS dan Rusia dan sebab pencerobohan Rusia di Afghanistan, kenapa kita tidak boleh boikot Sukan Olimpik London nanti sedangkan pada masa kini begitu ramai umat Islam  terutama di Palestin dan Iraq yang menderita kerana pengaruh AS dan Britain.

Kalau perlu kita juga patut boikot Sukan Komanwel yang dijangka dilangsungkan di New Delhi tahun ini. Bukan sebab kita bencikan India sebagai tuan rumah tetapi kerana sukan komanwel adalah sukan melibatkan negara-negara yang pernah dijajah oleh British. Ini sukan memperingati kekuasaan Empayar British sehingga mampu menjajah beratus-ratus negara suatu ketika dulu. Kini British masih menunjukkan kuasanya dengan bantuan AS dengan mengasak rakyat Palestin dan Iraq.

Baca tulisan Mansor Puteh di sini....

14 July 2010

Apa beza isu pasir Dengkil dengan gondol hutan Bukit Cerakah?

Syok baca laporan media beberapa hari ini yang menyerang kerajaan Selangor habis-habisan berhubung kerja-kerja melombong pasir dekat Dengkil. Kerajaan Selangor kata ia sah dan dapat permit tapi media kata ia melampau sehingga menjejaskan alam sekitar.

Dalam bab pasir ini aku bukan nak membela mana-mana pihak tetapi sememangnya melombong pasir merupakan salah satu income segera yang boleh dikutip baik untuk kerajaan negeri atau mereka-mereka yang terlibat. Yelah, bisnes tak perlu modal apa pun. Cari kawasan lapang atau yang banyak pasir, lantik kontraktor, korek dan jual. Untung berlipat kali ganda dan siapa-siapa yang berkuasa boleh tarik komisyen darinya. Wow!

Selain pasir, tanah bukit dan kawasan hutan juga boleh dijual dengan mudah dan mendapat pulangan lumayan. Dan itulah yang berlaku di kawasan Bukit Cerakah suatu ketika dahulu. Siapa agaknya yang luluskan kerja-kerja menggondol hutan, bukit dan tanah di kawasan tersebut atas nama pembangunan? Hemm... (Baca komen Awang Selamat di sini...)

Di Kelantan pula isu pembalakan secara berlaluasa sehinggakan pokok baru nak kenal dunia pun dicantas dijadikan kayu balak untuk dijual dan dapat hasil segera. Jangan tanya bab-bab komisyen sebab pemimpin Pas "tak makan duit komisyen". Yang mereka ambil ialah sedekah yang diberikan oleh tauke-tauke balak.

Itu belum tengok keadaan tanah, hutan dan bukit-bukau yang gondol sana sini di negeri-negeri lain. Pergilah tengok kerja-kerja korek pasir kat Kota Tinggi nun. Ramai yang musyhkil kat mana pasir-pasir ni nak dihantar. Silap-silap daripada 100 lori, 50 lari hantar ke negara jiran.

Begitu juga dengan keadaan hutan dan bukit-bukau di negeri-negeri lain termasuk di Selangor sendiri, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Terengganu (yang aku nampaklah), habis gondol sana sini. Bila datang musim hujan, negara alami banjir besar sebabnya ekosistem dah tak betul. Itu semua dihalalkan atas nama pembangunan. Cisss...!!

Jadi bagi aku bab-bab menjarah tanah, hutan, bukit-bukau kat Malaysia ni sama sahaja. Baik kerajaan bawah BN, Pas atau PKR macam kat Selangor. Semuanya bernafsu serakah untuk isi tembolok sendiri. Ada peluang sapu. Maklum PRU-13 nanti silap-silap kalah dan tak de peluang lagi nak tambah kekayaan. Inilah peluangnya!

12 July 2010

Imbasan: 50 dalil kenapa Anwar tak boleh jadi PM....


Aku petik kandungan buku "50 Dalil Kenapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM" yang ditulis oleh Allahyarham Khalid Jafri pada Mei 1998. Ketika buku ini mula beredar pada perhimpunan Agung UMNO tahun tersebut, ramai yang terkejut dan tidak kurang juga yang tidak mempercayai langsung isi kandungan buku tersebut.

Aku tak nak ulas apa-apa mengenai isi kandungan buku ini tetapi korang fikirlah sendiri...!

 1. DENDAM KESUMAT
Anwar Ibrahim mempunyai perasaan dendam yang kuat atau dipanggil DENDAM KESUMAT sama ada kawan atau lawan. Dendam yang tak habis-habis terhadap Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Abdullah Ahmad Badawi dan rami lagi menjadikan beliau tidak popular sebagai pemimpin.

2. PENENTANG
Sikap menentang ketua menjadi amalan Anwar sejak aktif dalam UMNO pada tahun 1982. Pada tahun yang sama beliau menentang Suhaimi Kamaruddin untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO.

3. PECAH DAN PERINTAH
Sikap pecah dan perintah merupakan strategi Anwar untuk berkuasa dalam UMNO dan kerajaan. Beliau sanggup mengadudumbakan UMNO Kedah bila beliau wujudkan komplot menentang ura-ura Dr. Tun Dr. Mahathir untuk melantik Sanusi Junid sebagai Menteri Besar Kedah. Begitu juga beliau mengadakan tekanan terhadap Rahim Tamby Chik sehingga memaksanya meletakkan sebagai Ketua Menteri Melaka.

4. SUMPAH BOHONG
Anwar berani bersumpah untuk tidak menentang Ghaffar Baba bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO, ternyata sumpah bohong yang dilaknati Allah SWT.

5. JAHANAMKAN Tun Dr. Mahathir
Bersumpah untuk menjahanamkan pimpinan Dr. Tun Dr. Mahathir di depan Haji Sulaiman Palestin (Allahyarham) kerana ditahan ISA sewaktu Dr. Tun Dr. Mahathir menjadi Menteri Pelajaran (Pendidikan).

6. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Cakap tak serupa bikin merupakan amalan Anwar menjadi pemimpin. Kalau Anwar berucap anti politik wang maka bermakna Anwarlak bapak politik wang sewaktu menjelang pemilihan jawatan Timbalan Presiden UMNO tahun 1993.

7. BAPAK RASUAH
Rasuah berlaku paling tinggi sewaktu Anwar menjadi Menteri Kewangan, jadi orang panggil Anwar Bapa Rasuah.

8. KELUARGA ROSAK
Anwar dari keluarga yang rosak. Bapanya Ibrahim Abd. Rahman mengambil orang gajinya sebagai isteri menyebabkan ibu Anwar Hajah Che Yan hidup tertekan dan mengidap lumpuh. Mokhtar adik Anwar pula penagih dadah. Keluarga yang tidak begitu senang dulu sekarang menjadi kaya raya bila Anwar menjadi Menteri Kewangan.

9. LARIKAN ANAK DARA
Anwar telah melarikan anak dara orang untuk bernikah di Siam. Anwar tidak mendapat restu daripada Wan Ismail bapa Azizah sehingga Wan Ismail terpaksa mengeluarkan pistolnya untuk mengusir Anwar daripada memasuki rumahnya.Akhirnya ibu Anwar mengambil inisiatif menikahkan Anwar dan Azizah dirumahnya, di Bukit Mertajam. Sikap Anwar ini memperlihatkan betapa undang-undang, peraturan tata susila dan budaya Melayu dan Islam boleh diketepikan asal ia boleh memenuhi hawa nafsunya.

10. MAIN BONTOT
Semua orang heboh apabila rahsia Anwar main bontot pemandunya Azizan terbongkar. Cerita hobi Anwar main bontot ini bukan perkara baru. Ia telah bermula sewaktu ia belajar di MCKK dan Universiti Malaya lagi. Ramai yang mahu ke depan untuk menceritakan kisah silam Anwar ini. Tunggulah.

11. MAIN BINI ORANG
Kisah bagaimana Anwar terlibat skandal seks dengan isteri orang – isteri Setiausaha Sulitnya Mohamad Azmin bin Ali yang bernama Puan Shamsidar Taharin telah dibongkar sendiri oleh aidk kepada Azmin iaitu Ummi Hafilda binti Ali.

12. ANAK HARAM
Hasil dari hubungan seks dengan Shamsidar telah dikurniakan seorang cahayamata bernama Afifa. Anak ini menjadi kebanggaan Shamsidar kerana ia anak Pembesar Negara.

13. DURJANA & CURANG
Anwar bukana sahaja lelaki curang terhadap isterinya tetapi pengamal homoseksual yang dilaknati Allah SWT.

14. SUKA BERGADUH
Nama Anwar sendiri mentafsirakn Anwar suka bergaduh atau berperang. AN WAR bererti suatu perang dalam bahasa Inggeris, kerana itu hidupnya suka pada krisis, bergaduh, pertelingkahan dan berperang.

15. BERTOPENG AGAMA
Sewaktu Anwar menjadi pemimpin ABIM dulu, prinsip agama Islam dijadikan asas perjuangannya untuk mencapai matlamat dalam politik. Setelah menyertai UMNO, semua prinsip dan perjuangan Islam hanya sebagai topeng saja sedangkan perjuangan sebenarnya adalah sebaliknya. Anwar menjadi munafik bila menjadi imam dan berkhutbah sembahyang Jumaat sedangkan dirinya tidak bersih, akhlak yang bergelumang dengan dosa. Bacaan surah kulya ayuhal ka firun pun dilafazkan salah. Ini komen para ulama sendiri. Anwar juga sering dilihat pakai kain sutera ketika menjadi imam.

16. MUNGKAR
Dari dosa-dosa nyata yang dilakukan oleh Anwar menjadi ia seorang mungkar bererti menderhaka kepada Allah SWT dan beliau tidak diberi restu dan rahmat untuk mentadbirkabn negara.

17. MENGUTUK UMNO
Semasa menjadi pemimpin ABIM dan pelajar Anwar lantang mengecam dan mengutuk habis-habisan UMNO dan para pemimpinnya tetapi tidak lama kemudian beliau menjelir lidahnya ke langit.

18. PEMIMPIN TANPA WAWASAN
Sebenarnya Anwar merupakan pemimpin tanpa wawasan. Wawasannya dilihat cuma mahu menjadi kaya melalui rasuah, rampas kuasa melalui UMNO dan homoseks.

19. SALAH GUNA KUASA
Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir masih menjadi Perdana Menteri tetapi dalam banyak hal, Anwar membelakangkan kuasa tersebut dan memaparkan imejnya sendiri. Contohnya beliau bertindak bersendirian dalam dasar-dasar luar yang telah diasaskan dengan baik oleh Menteri Luar Abdullah Ahmad Badawi. Kerana itu terdapat pertentangan penyampaian Dr. Tun Dr. Mahathir dan Pak Lah dengan beliau. Anwar juga menggunakan Biro Tata Negara (BTN) untuk dijadikan alat politiknya.

20. JADI BONEKA AMERIKA
Ramai orang terperanjat, kerajaan Amerika Syarikat telah menyambut ketibaan Anwar di Amerika sebagai sambutan negarawan nombor satu dengan tembakan meriam 21 das dan hamparan merah. Sedangkan Dr. Tun Dr. Mahathir sendiri tidak pernah disambut demikian rupa. Sambutan yang sama pernah diberi kepada Boris Yelstin, sedangkan Presiden Soviet Union waktu itu masih disandang oleh Gorbachev. Tidak lama kemudian Soviet Union berpecah dan muncullah Boris Yelstin sebagai Presiden baru Russia. Tidakkah Amerika Syarikat boleh melakukan demikian ke atas Malaysia? Macam-macam boleh berlaku dan macam-macam anggapan rakyat terhadap Anwar bila ditafsir persahabatan yang luar biasa ini. Adakah Anwar menjadi agen CIA?

21. RIBA
Walaupun Anwar sebagai Menteri Kewangan, Malaysia gagal mempertahankan kedudukan ekonomi negara yang cemerlang sebelum beliau mengambilalih dan kemerosotan serta kegawatan terus menerus berlaku, namun penilaian Amerika Syarikat terhadap Anwar disebaliknya. Baru-baru ini beliau telah dilantik sebagai Pengerusi Pembangunan IMF – Institusi Kewangan Amerika yang memberi pinjaman kepada negara-negara yang mengalami tekanan inflasi sperti yang dialami oleh Indonesia, Thailand dan Korea Selatan dengan syarat-syarat yang boleh mencekik leher negara-negara berkenaan. Jadi Anwar bergelumang dengan institusi kafir yang mengamalkan riba – satu-satunya perniagaan yang dilaknat oleh Allah SWT. Di Malaysia bolehlah diperbankan Islam dan segala urus niaga bank berjalan secara Islam, tetapi Anwar tidak boleh perbankan Islam IMF.

22. PEMBOHONGAN
99% amalan hidup Anwar adalah pembohong. Anwar pernah kata ABIM adalah diasaskan olehnya sendiri. Katanya ABIM berasal dari namanya Anwar bin Ibrahim. Sedangkan yang menubuhkan ABIM ialah Sanusi Junid dengan Prof. Nawawi Ghazali. Nawawi ialah Presiden pertama manakala Sanusi Naib Presiden.

23. ABIM
Sebelum Anwar meninggalkan ABIM, beliau telah berikrar untuk mengABIMkan UMNO. Kerana itu kita boleh menyaksikan ramai orang ABIM menyusup dalam UMNO menjadi Ketua, Timbalan, Naib Ketua dan AJK Bahagian dan Cawangan UMNO di merata tanahair.

24. PENYERTAAN PARTI 46
Anwar tidak senang dengan keputusan membawa masuk semua anggota Parti 46 yag diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah, kerana itu ia berusaha menghalanginya dari semua peringkat supaya orang 46 tidak mendapat tempat dalam bahagian-bahagian UMNO. Sebagai pemimpin tentulah tidak sihat mempunyai hasad dengki sedangkan anggota 46 mempunyai tekad yang ikhlas membubarkan partinya dan menyertai semula UMNO.

25. JATUHKAN ORANG-ORANG BERJASA KEPADA UMNO
Siapa juga yang dianggap kuat walaupun mereka banyak berjasa kepada UMNO. Anwar akan mencari jalan untuk mengenepikan mereka dan meletakkan orang-orangnya. Antara yang menjadi mangsanya ialah Ghaffar Baba, Abdullah Ahmad Badawi, Sanusi Junid, Rahim Tamby Chik, Mohamad Hj. Taib, Anuar Musa dan Daim Zainuddin sendiri.

26. KURANG AJAR
Ghaffar dan Dr. Tun Dr. Mahathir merupakan dua tunggak UMNO yang sama-sama menubuhkan UMNO dalam tahun 1946. Kalau Ghaffar menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri adalah wajar, setelah berjuang lama dalam UMNO barulah merasa jawatan tersebut. Tetapi Anwar yang baru masuk UMNO menjulang naik dengan menghumban orang-orang ynag yang banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negaranya. Ghaffar rasa terhina oleh sikap kurang ajar Anwar. Sepatutnya ini menjadi satu pengajaran kepada orang-orang UMNO yang mengikuti sejarah perjuangan orang Melayu dan parti UMNO. Sikap hormat menghormati harus menjadi amalan kita semua.

27. SIKAP HIPOKRIT
Jika sekiranya seorang pemimpin mempunyai sikap hipokrat maka ia mendedahkan kesilapan pada dirinya sehingga meletakkan mertabatnya begitu rendah. Sikap ini dipunyai oleh Anwar Ibrahim.

28. RAKUS
Amalan yang dilaknati Allah SWT sebagai pengamal main bontot (homoseksual) meletakkan keperibadian Anwar begitu rendah dan kerektornya menjadi rakus dalam semua hal.

29. LUPA DARATAN
Anwar sejak diangkat jadi Menteri lagi sudah mula melupakan kehidupannya sebagai pejuang Islam. Beliau mengharungi kehidupan yang bercanggah dengan prinsip perjuangannya dulu. Kalau boleh beliau mahu berkuasa secara autokrat. Sewaktu menjadi Menteri Pelajaran, beliau pernah diundang merasmikan sebuah Sekolah Kebangsaan di Masjid Tanah, Melaka. Tetapi sedihnya beliau menjawab “apa perlu saya datang”.

30. BERCANGGAH DENGAN PERDANA MENTERI
Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir masih menjadi Perdana Menteri, Anwar sudah berlagak macam Perdana Menteri. Kenyataan Dr. Tun Dr. Mahathir mengenai satu-satu projek atau isu sering dinafikan oleh Anwar atau membuat kenyataan yang bertentangan.

31. ANWAR CONTROL MEDIA
Utusan Malaysia, Berita Harian dan TV3 berada di bawah telunjuk Anwar. Berdecak saja Anwar, maka sudah jadi berita utama media-media tersebut. Walaupun Dr. Tun Dr. Mahathir berucap lebih bernas akan ditempatkan barisan kedua atau muka dalam.

32. FITNAH
Menerusi media-media tersebut akan memfitnahkan seseorang pemimpin sehingga mereka tidak diberi peluang untuk membela diri. Contohnya mangsa mereka ialah Rahim Tamby Chik, walaupun tidak pernah didakwa atau dihukum di Mahkamah, tetapi Rahim terang-terang dituduh rasuah dan hubungan seks dengan gadis di bawah umur.

33. DAHI PESEK
Kalau kita amati dahi Anwar ternyata pesek. Menurut ahli Fung Shui orang berdahi pesek tidak akan menjadi pemimpin agung atau pemimpin nombor satu.

34. GELOMBANG
Buku gelombang yang ditulis oleh Anwar menggambarkan hidup Anwar sentiasa berada dalam arus gelombang.

35. KEJATUHAN RINGGIT
Sebelum Anwar menjadi Menteri Kewangan, nilai ringgit kita ialah RM2.20 berbanding dengan US$1.00. Tetapi sekarang kedudukan telah berubah RM3.90 berbanding US$1.00. Akibatnya barangan dapur meningkat sehingga 60%. Sepatutnya perlantikan Anwar sebagai Pengerusi Pembangunan IMF boleh mempengaruhi kenaikan nilai ringgit tetapi ia semakin turun.

36. KERUGIAN BESAR
Kegawatan ekonomi negara berlarutan sehingga sekarang akibat kerugian dialami oleh Bank Negara dari RM10.1 bilion hingga RM12.8 bilion. Peranan Bank Negara sepatutnya tidak terlibat dengan perjudian (niaga wang) tetapi memelihara reserve negara. Bank Negara telah dikelaskan sebagai “big bully” dalam pasaran pertukaran asing sehingga mengalami kerugian yang amat besar. Akibatnya pelabur-pelabur pertukaran asing dari Eropah dan Amerika Syarikat mendendami peranan Malaysia dan mereka bertindak balas menjadikan matawang Malaysia sebagai sasarannya. Namun sebagai Menteri Kewangan Anwar hanya berupaya memberitahu rakyat bahawa kita hanya rugi di atas kertas saja. Inilah standard Menteri Kewangan kita, orang yang tidak pernah menceburi bidang ekonomi diberi tugas kewangan, semakin lingkuplah wang negara.

37. PELAJARAN
Anwar hanya berkelulusan Kesusastraan Melayu Universiti Malaya. Itupun tak lulus tahun pertama. Beliau tidak ada pengetahuan langsung di bidang perniagaan dan ekonomi yang boleh diharapkan menjaga dan menguruskan kewangan negara.

38. NEPOTISME
Dari keluarga yang tidak mewah, Pak Ibrahim sekarang boleh kahwin satu lagi. Kalau kedua-dua isteri tak bagi, lari saja ke Siam – ikut stail Anwar. Rani, abang Anwar dulu muflis tapi sekarang bukan main kaya lagi, berkepit ke sana sini dengan Ku Yah. Wan Ismail mertua Anwar yang dulu nak tembak Anwar kerana larikan anaknya Azizah, sekarang bukan main angguk dengan menantu yang tersayang. Wan Ismail pun dapat habuan yang besar dengan 30 juta saham bernilai RM90 juta.

39. BERMAHARAJALELA
Bayangkan kalau Anwar jadi Perdana Menteri nanti? Beliau bukan saja bawa Malaysia papa kedana dan keluarganya menjadi kaya raya tetapi kerakusan Anwar bermaharajalela. Habislah bontot anak remaja kena main. Menteri Belia dan Sukan terpaksa adakan senarai setiap minggu, menyediakan remaja-remaja jambu untuk habuan Anwar. Habislah Menteri-Menteri sekarang disingkirkan. Siapa yang hulur bontot dialah jadi Menteri. Syed Hussein Al-Attas (penulis yang bukan professor) tak mungkin terima jawatan dari Anwar kerana beliau bukan homo, bukan pula kaki kebas isteri orang. Syed Hussein juga ada maruahnya sendiri. Lain kalau hulur fulus kebas saja bib! Mereka kebas lagi banyak, tak terkira.

40. KAUM LUT
Menurut berita Buletin Utama bahawa di ibukota sekarang ini terdapat 20,000 orang lelaki yang terlibat dalam skandal homoseksual. Bilangan tersebut bertambah dari masa kesemasa dan di khuatiri ibukota akan bertukar menjadi kampung Sadum di Palestine di mana hampir seluruh masyarakatnya mengamalkan homo. Kaum Nabi Lut ini langsung tidak mendengar nasihat Nabi Lut bahawa perbuatan mereka adalah dilaknati Allah SWT. Akhirnya Allah SWT musnahkan seluruh daerah Sadum dan mematikan hamoir keseluruhan manusia durjana kecuali Nabi Lut dan beberapa kerat pengikut yang beriman. Kita khuatir jika bilangan pengamal homo ini semakin ramai dan tidak boleh dikawal lagi maka Tuhan akan melaknatkan penghuninya menjadi punah ranah. Yang peliknya bukan tidak ada kaum wanita cantik di Sadum tetapi lelaki juga yang dicari. Kelebihan pada Anwar pula dia boleh kebas depan belakang, lebih teror dari kaum Lut.

41. TIDAK DISENANGI RAKYAT
Dengan penglibatan skandal dengan isteri orang, homoseksual, rasuah, salah guna kuasa, jadi boneka Amerika Syarikat, menopengkan agama Islam dan berbagai lagi, maka Anwar menjadi pemimpin tidak popular dan akan membawa porak peranda bukan saja kepada ahli UMNO tetapi seluruh rakyat Malaysia.

42. ORANG MELAYU MENJADI MISKIN
Sebelum Anwar menajadi Menteri Kewangan, ramai orang Melayu menikmati kesenangan dan kekayaan. Tetapi bila Anwar ganti Daim Zainuddin, orang Melayu jatuh miskin. Selama lima tahun mereka tunggu dengan sabar agar kemelesatan ekonomi dapat dipulihkan tetapi rezeki yang ditunggu masih tidak tiba. Lebih lama Anwar jadi Menteri Kewangan, orang Melayu akan menjadi papa. Yang kaya bertambah kaya ialah kaum keluarga Anwar sendiri.

43. MASA DEPAN NEGARA GELAP
Malaysia dikenali di mata dunia kerana populariti Perdana Menterinya Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Dalam waktu yang singkat Malaysia akan berhijrah dari dunia ketiga kepada negara maju. Konsep Wawasan 2020 menjadikan Malaysia negara dengan rakyat yang makmur dan bersatupadu. Apakah impian kita ini tercapai andaikata Anwar menjadi Perdana Menteri nanti? Ramai yang meramalkan nasib masa depan negara akan gelap di bawah Anwar.

44. STRATEGI
Dalam keadaan ekonomi yang merosot, Anwar masih berupaya menyusun strategi politiknya untuk berkuasa dengan agenda bagaimana untuk menumbangkan Dr. Tun Dr. Mahathir. Anwar mahu semua general dan leftenannya bertanding sebagai Ketua, Timbalan, Naib Ketua, AJK, Ketua Pemuda dan Ketua Wanitadalam peringkat bahagian baru-baru ini. Malangnya strategi Anwar ini menghadapi kebuntuan kerana beberapa peraturan majlis Tertinggi UMNO. Jadi kebanyakan yang menduduki  jawatan-jawatan penting bahagian bukan kalangan mereka yang menyokong Anwar. Kalau strategi Anwar ini berhasil (sebelum Peraturan MT) maka beliau berhasrat mahu menentang Dr. Tun Dr. Mahathir dalam pemilihan 1999. Anwar mahu Dr. Tun Dr. Mahathir K.O di tangannya.

45. TABUR WANG
Kerana kemewahan wang yang dimiliki oleh Anwar dan orang-orangnya, maka menyebabkan setiap calonnya dalam pertandingan bahagian pasti menang. Dalam pemilihan Ketua Bahagian UMNO Langkawi tahun 1995, orang-orang Anwar tabur wang macam nak rak, semata-mata mahu hapuskan kemenangan Sanusi Junid.
Pengaruh wang yang amat kuat menyebabkan Sanusi tewas di tangan Abu Bakar Taib Ahli Parlimen Langkawi. Begitu di Melaka baru-baru ini, akibat politik wang, Rahim Tamby Chik mengalami kekalahan untuk jawatan Ketua Bahagian Kota Melaka.

46. MAKAN MENCANGKUNG MAKAN BERSEPIT
Tatatertib Melayu adalah tatatertib kehidupan Islam. Perjuangan Islamlah menjadi asas perjuangan Anwar sewaktu dalam ABIM. Tetapi bila jadi Menteri, adat kesopanan yang diamalkan selama ini terus hilang. Anwar dirakamkan makan mencangkung di khalayak ramai dan makan bersepit di depan Perdana Menteri.

47. PENUBUHAN MTEN
Perdana Menteri Dr. Tun Dr. Mahathir terlalu berlembut dengan Anwar walaupun Anwar sanggup memijak kepala. Dr. Tun Dr. Mahathir mencari jalan bagaimana untuk mengawal kewangan negara supaya perbelanjaannya dapat di atur tidak diboroskan oleh Anwar. Kerana itu Dr. Tun Dr. Mahathir membentuk Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) dimana Daim Zainuddin menjadi Pengarah Eksekutifnya.

48. TAMPARAN KEPADA ANWAR
Sepatutnya Anwar harus sedar bahawa penubuhan MTEN adalah satu tamparan kepadanya kerana kredibilitinya dalam menyelenggarakan kewangan negara diragui. Kalau Anwar mempunyai hemat dan bermoral tinggi, sepatutnya ia meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan.

49. KEHANCURAN
Perpaduan UMNO dan orang Melayu yang selama ini berjalan baik dan stabil akan hancur sekiranya Anwat tetap dipilih sebagai Perdana Menteri. Ini didasarkan dari fakta-fakta yang dibentangkan dalam buku ini.

50. AMANAT
Akhirnya amanat dari Haji Sulaiman Palestin kepada Dr. Tun Dr. Mahathir sebelum beliau meninggal dunia. Anwar banyak berguru kepada Allahyarham yang merupakan bapa saudaranya. Haji Sulaiman yang merupakan tokoh veteran UMNO banyak mengetahui rahsia dan kelemahan Anwar. Dr. Tun Dr. Mahathir dicadangkan oleh beliau supaya memilih Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri kalau mahu melihat UMNO selamat.

09 July 2010

Melayu Pulau Pinang bayar mahal untuk tukar kerajaan

Nampaknya orang Melayu di Pulau Pinang membuat bayaran yang amat mahal menukarkan kerajaan dari BN kepada DAP/PKR/Pas. Sejak memberi kuasa kepada pembangkang yang diketuai oleh DAP pada PRU-12 lalu, orang Melayu di Pulau Pinang bukan sahaja kehilangan "kuasa" tetapi kini sedikit demi sedikit kehilangan tanah mereka.

Begitulah senario yang berlaku di Pulau Pinang dan nasib yang dialami oleh orang Melayu di negeri itu yang menukarkan kertas undi mereka terhadap Pas, DAP dan PKR kepada tanah air tempat mereka diami selama ini. Malang... amat malang sememangnya tetapi mereka tidak boleh berteriak menyalahkan orang lain, melainkan diri sendiri.

Aku yakin dan percaya ada di kalangan orang Melayu Pulau Pinang yang kehilangan tanah dan rumah kediaman kerana "dirampas" oleh kerajaan negeri itu telah memberikan undi kepada pembangkang. Kalau tidak masakan mereka boleh menguasai kerajaan pada PRU-12 lalu. Dan aku percaya kejayaan mereka juga kerana pecah-belah yang berlaku di kalangan orang Melayu di negeri itu sendiri.

Bayangkan selama ini pun Melayu Pulau Pinang sudah terpinggir terutama mereka yang berada di pulau dan kini nasib mereka semakin parah. Kerajaan negeri mula berlagak macam Belanda minta tanah dengan mengambil tanah-tanah didiami orang Melayu sedikit demi sedikit atas nama pembangunan. Tanah-tanah itu bakal didirikan rumah-rumah dan kondo mewah yang tak terjangkau oleh orang Melayu untuk memilikinya. Lantas siapa yang mendiaminya? Sudah pasti mereka yang dari kaum Cina yang selama ini "setia" memberikan sokongan kepada DAP.

Begitulah ringkasnya nasib Melayu di Pulau Pinang dan mereka tidak boleh salahkan kerajaan negeri yang diketuai DAP melainkan menyalahkan diri sendiri kerana memberikan undi mereka kepada tangan yang salah untuk mentadbir negeri itu. Apa yang boleh dilakukan lagi melainkan angkat kaki dan meninggalkan tanah tumpah darah mereka...

Kesihan cukup kesihan... Tapi itulah yang dimahukan oleh sebahagian Melayu dalam Pas, PKR dan beberapa kerat dalam DAP.

08 July 2010

Sotong "Piala Dunia" tolong ramal PRU-13...

Sotong kurita "Piala Dunia" ini begitu terkenal di seluruh dunia gara-gara "ramalannya" tentang perlawanan bola sepak Piala Dunia terutama melibatkan pasukan negaranya, Jerman begitu tepat. Setiap kali sotong ini berada pada bendera tertentu, maka negara terbabit akan menang.

Begitu juga ketika Jerman tewas di tangan Sepanyol di peringkat separuh akhir, apabila dia "memilih" bendera Sepanyol, dan bukannya Jerman.

Kalau begitu hebatnya sotong ini, elok juga ia dipinjam dan dibawa ke Malaysia untuk meramalkan tarikh PRU-13 dan juga parti mana yang akan menang. Adakah pihak2 yang sanggup berbelanja besar untuk membawa sotong ini ke Malaysia untuk melakukan tugas tersebut?

Ada kut!

06 July 2010

Dot dot dot Dalam Botol.... Uuuwwweeekkkkk!!!

Kisah bapok dan gaya hidup LGBT dipapar dalam filem Anu Dalam Botol... Apa faedahnya?
Kecoh bila pelakon lelaki filem "...Dalam Botol" mengaku bertelanjang bulat dalam salah satu babak dalam filem tersebut. Tapi katanya dengan kehebatan jurukamera dan jurusolek (selaku penasihat) maka tak adalah nampak anunya tu.  Pergh... pendedahan pelakon yang aku pun tak pernah dengar namanya itu nyata telah meletop-letop, mengatasi letopan video Peterporn.

Tapi terus terang aku cakap, dengar tajuk filem ni pun aku dah nak muntah apa lagi kalau menontonnya. Kalau ikut sinopsis ceritanya mengisahkan hubungan terlarang antara lelaki dan si bapok (lelaki yang tukar jantina) yang cuba ditonjolkan dalam filem ini. Ikut kata penerbitnya, dia nak "berdakwah" melalui filem. Sebab itu dia buat filem yang tajuk asalnya "Anu Dalam Botol" tu. Berdakwah? Tengkorak dia berdakwah macam tu.

Inilah Nik Aziz panggil ibarat mengajar pencuri bagaimana nak mencuri. Tapi aku percaya mereka yang akan menonton filem ini nanti akan termuntah hijau dengan adegan-adegan yang tidak sewajarnya ditonjolkan biar pun sesama lelaki. Eeee... aku tak boleh bayangkan tengok filem ini di mana sesama jantan berpelukan dengan mesra, berpimpin tangan dan bercakap dengan nada-nada romantis.... Uuuuwwweeekkk...!!

Melainkan spesies-spesies CIFU dan kaum Nabi Lut mungkin sukalah tengok filem ini. Dan aku nak jugak tengok kalau lepas tengok filem ini puak2 terbabit akan menangis tersedu-sedu kerana insaf akan kehidupan luar tabii yang diamalkan mereka. Atau mereka terus pergi ambil air sembayang, langsung sembahyang sunat taubat. Itulah gamaknya yang dimahukan oleh penerbitnya tu yang dia kata nak berdakwah menerusi filem.

Apa pun aku harap filem ini tidak dibenarkan ditayangkan memandangkan dengar tajuknya sudah menggambarkan kelucahannya, ditambah dengan adegan pelakon yang membogelkan diri di hadapan kamera serta jalan ceritanya yang aku percaya tiada langsung nilai-nilai murni.

Orang putih yang kehidupan mereka yang caca-marba pun tidak buat filem se-direct ini. Banyak contoh filem Hollywood yang menggambarkan kehidupan manusia yang melanggar arus norma kehidupan - homoseksual, lesbian - tetapi mereka menggarapnya dengan penuh nilai estetik dan bukannya erotik, melainkan filem lucah.

Kalau aku boleh cadangkan marilah kita pakat boikot filem tu. Buat apalah nak tengok cerita-cerita macam tu. Kalau nak menginsafkan diri, lebih baik pergi dengar ceramah ustaz kat masjid/surau tu. Aku percaya kalau kita boikot pun, penerbit atau taukeh panggung tak boleh marah sebab kita punya duit. Nak masuk panggung tengok wayang kena bayar oooo... bukan free! Lebih baik duit tu bagi kat anak buat belanja sekolah.

05 July 2010

Penduduk China 1.39 bilion? Wow!!

Bernama hari ini melaporkan penduduk China boleh mencapai 1.39 bilion menjelang akhir 2015 dengan 700 juta daripadanya tinggal di bandar. Wow! Ramainya... Bayangkan 25 juta rakyat Malaysia pun susah nak kawal. Macam-macam isu timbul yang boleh memeningkan mana-mana parti politik yang jadi kerajaan nak urus dan tadbir negara serta memenuhi kehendak semua pihak, inikan pula berbilion!!

Tapi aku duk fikir, kalau dah rakyat sampai 1.39 bilion, aku ingat kalau angkut bawak Malaysia dalam 1 juta orang dan jadikan mereka rakyat Malaysia dan memaksa mereka mendaftar sebagai pengundi, bagus jugak. Aku percaya kalau ada mana-mana parti politik boleh buat macam tu, dalam sekelip mata saja kerajaan Malaysia boleh bertukar tangan.

Yelah, kalau dah 1 juta pengundi migran dari tanah besar di bawa ke sini dan dibenarkan tinggal di mana-mana kawasan bandar utama yang berpotensi, membenarkan mereka bekerja apa sahaja sektor termasuk sektor rumah urut, pelacuran, perjudian, penternakan babi, perladangan ayam, ikan keli, atau waima jadikan mereka pekerja kilang, sudah pastilah peluang untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan "bermata sipit" lebih cerah.

Wah... untunglah mana-mana parti yang boleh bawa mereka beramai-ramai ke sini. Al maklum nak bawak mereka ke sini sebetulnya bukan susah sangat pun. Angkut dalam Air Asia, sampai airport berikan mereka visa mendarat kemudian suruh mereka menyorok kat mana-mana termasuk kat pub, spa atau rumah urut. Dah agak-agak "selamat" boleh keluar berduyun. Apa susah, Malaysia Boleh! Semua boleh buat apa...

Tapi yang jelas UMNO dan Pas susahlah nak buat macam tu sebab mereka tak kan nak kena masuk "Melayu" dan tukar nama mereka pulak. Kalau jadi ahli UMNO atau Pas, mereka senang dikesan. Lainlah kalau jadi ahli DAP, pasti selamat dan mudah, kan?

Apa kata Kit Siang, Guan Eng atau Karpal Singh cepat-cepat buat promosi cari keahlian kat sana. Manalah tau dalam 1,39 bilion tu, dapat sejuta dua juta ahli pun dah "untung" dah. Apa macam idea aku, ada brilliant tak?

Lagu khas untuk Pas dan DAP....



Aku ingat lagu ni memang sesuai untuk menggambarkan hubungan antara Pas dan DAP. Mereka sebenarnya saling membenci tetapi oleh kerana teringin sangat untuk berkuasa, mereka konon-kononlah tunjukkan mereka tengah syok "bercinta"... Politik.. politik...!!

03 July 2010

Genap 2 tahun beb!

Hari ini blog Mesin Taip Buruk sambut ulang tahun keduanya. Jangan risau, anda semua tak perlu sediakan hadiah sebab aku tidaklah berhasrat nak buat sebarang majlis untuk rai ulang tahun ini. Tidak, tidak perlu. Lagipun siapalah aku berbanding nama-nama besar lain dalam dunia ke-blog-an di negara ini.

Harapan agar aku terus diberi kudrat untuk meneruskan penulisan aku di sini sebagai tempat luahan buah fikiran, informasi, pandangan peribadi - tak kisah sama ada ada orang membacanya atau tidak, sama ada orang suka atau tidak sebab aku tidak boleh memaksa orang untuk membaca blog aku.

Bagaimanapun, terima kasih kepada kalian semua sebab terus memberikan sokongan kepada Mesin Taip Buruk!

Nah! Aku paste balik artikel pertama aku pada 3 Julai 2008!

Salam perkenalan

Dah lama aku simpan keinginan untuk ada satu blog, tempat aku meluahkan pandangan, perasaan dan harapan dalam banyak hal lebih-lebih lagi dalam situasi politik, ekonomi dan sosial pada masa kini. Tentunya banyak perkara yang boleh diungkai dari benak fikiran lelaki separuh baya seperti aku.
Mesin taip aku sudah lama tidak berketik dan komputer aku juga sudah lama tidak terusik. Mungkin ini kesempatan baik bagi aku untuk melontarkan pandangan peribadi. Sama ada bersetuju atau tidak tentang apa yang aku bicaranya terserah kepada kalian semua. Aku sangat mengalu-alukan komentar kalian.
Selamat datang ke blog "Mesin Taip Buruk"

Brazil kalah sebab APCO, UMNO dan Najib?

Pasukan pilihan di Piala Dunia yang juga paling ramai penyokong di Malaysia, Brazil terpaksa berputih mata kerana gagal melangkah ke peringkat seterusnya selepas ditewaskan Belanda di peringkat suku akhir. Aku percaya ramai yang kecewa dan tidak boleh terima hakikat kekalahan team Samba ini sedangkan dia adalah pasukan "hebat" dan top-rangking FIFA.

Melihat kekalahan anak buah Dunga pada Piala Dunia 2010 ini teringat aku nasib seorang mamat yang berangan besar nak ke Putrajaya. Maklum ramai yang melihat dia seorang pemimpin yang hebat walaupun dah masuk penjara dan berdepan dengan kes-kes tidak bermoral, tetapi sehingga kini masih gagal menggapai cita-citanya, termasuk menerusi jalan belakang.

Dia, penyokong-penyokongnya dan juga pak-pak haji berserban dan berketayap yang bernaung di bawah bendera bulan pulak terus menyalahkan orang lain atas kegagalan mereka. Mereka salahkan UMNO, Najib dan sekarang ini boleh salahkan APCO. Apa lagi bila namanya semakin membusuk sehingga tidak boleh ditutup lagi.

Baginya jangan sesekali menuduh dia lemah, tidak hebat atau berbuat jahat sebab baginya dan pak-pak haji berserban sebesar tempayan itu, mamat ini adalah manusia paling hebat, sehebat permainan pasukan Brazil, bijak menggelecek, mengawal bola dan kalau boleh membuat serangan mengejut... Hebat! Sebaliknya yang buruk-buruk itu adalah di pihak lawannya.

Bagi mereka walaupun mamat ini dijatuhkan hukuman sebab meliwat sekalipun, dia tidak bersalah tetapi yang salah adalah UMNO, Najib dan APCO. Dan aku percaya kalau pasukan Brazil ini di bawah mamat ini, UMNO, APCO dan Najib juga akan disalahkan atas kekalahan mereka....

Huhu..!

01 July 2010

Tembelang terdedah, Anwar salahkan UMNO, Najib... kehkehkeh

Nampaknya Anwar angin satu badan bila media tempatan dedahkan laporan Washington Post yang melaporkan kedatangan beliau ke AS yang antara lain memohon maaf kepada rakan-rakan Yahudi di sana sebab lantang menentang Israel termasuk menggunakan perkataan zionis.

Bila isu ini keluar Anwar nampaknya tak boleh nak sorok dah mukanya. Maklum masa kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza diserang Israel dialah mengetuai demonstrasi anti-Israel di depan kedutaan AS di Kuala Lumpur tetapi dalam diam-diam dia pergi Washington bersujud pada puak2 Yahudi dan minta maaf sebab dia "terpaksa" berlakon sedemikian kerana "terdesak". Macam Wolfowitz cakap kat Timbalan Pengarang Washington Post, Jackson Diehl la...
Many of the Malaysian's friends are inclined to give him a break. "What Anwar did was wrong, but considering that he's literally fighting for his life -- physically as well as politically -- against a government that attacks him as being 'a puppet of the Jews,' one should cut him some slack," Wolfowitz told me. - Washington Post, June 27, 2010
Hehe... Kini Nik Aziz pun berkerut muka bila baca laporan Washington Post ini (tu pun kalau Nik Aziz faham English-lah). Apa ke hal beruk sekor ni, kat sini bukan main dia anti-Yahudi tapi kat AS dia bukan main lain bersujud depan puak2 zionis ni, siap minta maaf lagi.

Sedar tembelangnya pecah, Anwar terpaksa cari jalan untuk menutup kemaluannya yang kini sudah diketahui umum dan jalan paling mudah dan murah ialah menyalahkan media tempatan sebab siarkan laporan tak betul dan tidak kurang juga menyalahkan APCO dan UMNO.

Itulah Anwar Ibrahim yang berguru dengan tokoh-tokoh Yahudi yang sememangnya dikenali sebagai umat lidah bercabang sejak zaman dahulu lagi. Dia akan menyalahkan sesiapa sahaja baik musuh atau rakan asalkan dirinya terlepas dari kesalahan. Dan seperti aku jangka dia akan salahkan UMNO dan Najib dan media terutama Utusan.

Dan selepas ini Nik Aziz akan percayalah bahawa Anwar tidak bersalah. Dia cuma berkawan dengan orang Yahudi bukannya satu kesalahan. Macam juga Pas berkawan dengan DAP, tidak salah. Yang salah ialah UMNO sebab guna khidmat APCO untuk "promo" Malaysia di luar negara.

Kalau betullah dakwa Anwar yang APCO telah memburuk-burukkan dirinya di luar negara, aku nak ucap tahniahlah. Berbaloi bayar mahal. Sebabnya selama ini Anwar bukan main hebat memburuk-burukkan Malaysia, Najib dan Dr. Mahathir melalui media-media milik Yahudi termasuk CNN dan media asing yang ada di seluruh dunia.

Sekarang ini nampaknya strategi beliau terkena batang hidung sendiri. Keh keh keh....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...