31 January 2011

Awal-awal Pas, PKR dah berebut kerusi Merlimau

Keh... keh... keh..! Belum apa-apa Pas dan PKR dah duk bergasak nakkan bertanding di PRK DUN Merlimau. Kepoh mengenai parti mana yang nak wakili pakatan haram zadah ni dah berdengung beberapa hari selepas Datuk Hidhir meninggal dunia. Maklum, kalau wakil rakyat BN meninggal cepat-cepatlah diorang canang pasal PRK tapi bila wakil rakyat mereka yang jalan, marah benar kalau orang cakap pasal pilihan raya awal-awal.

Balik bab DUN Merlimau ini puak-puak dan juak-juak Pas mahukan wakil mereka diletakkan sebagai calon tetapi khabarnya Anwar juga membayangkan untuk meletakkan wakil PKR di sana dengan alasan, dah banyak sangat calon Pas kalah tiap kali pilihan raya kecil. Sebab itu mereka tak mahu tengok kekalahan lagi di Merlimau, maka PKR akan mempertaruhkan orangnya di sana.

Hal ini menyebabkan rasa tidak senang puak-puak Pas kerana mereka kata selama ini Pas yang selalu bertanding di sana maka berikanlah kepada Pas. Lagipun pakatan haram zadah ini pernah buat perjanjian kalau kerusi itu diperuntuk untuk Pas, maka selepas itu pun orang Pas yang dibenarkan bertanding. Khabarnya sampai sekarang perihal berebut kerusi Merlimau tidak ada kesudahannya. Malah Hadi Awang sampai kata perkara itu akan diputuskan dalam mesyuarat pakatan.

Hehe... Kepada puak-puak ini aku bagi jalan penyelesaian cukup mudah. Daripada korang berebut siapa yang bertanding, lebih baik korang tak payah bertanding langsung. Bagilah jalan kepada UMNO/BN menang tanpa bertanding di sana. Lagipun kalau korang lawan tak kiralah dari Pas ke PKR ke DAP ke... gerenti kalah punya.

Merlimau adalah kubu kuat UMNO/BN jadi kalau siapa sahaja yang lawan gerenti tumbang. Ini bukan aku cakap besar tetapi daripada keputusan pilihan raya lepas-lepas termasuk pada 2008 ketika berlaku "tsunami politik", Merlimau tetap utuh di bawah BN. Kalau DUN-DUN bawah Parlimen Kota Melaka aku tak berani cakaplah.

Jadi daripada berebut-rebut untuk menghadapi kekalahan (lagi) di Merlimau, bukankah lebih baik awal-awal lagi tarik diri bertanding. SPR senang tak perlu buat pilihan raya, rakyat pun senang tak perlu keluar mengundi tambah musim hujan dan banjir ni, parti pun senang tak perlu keluar wang dan kerah jentera kempen.

Apa? Tak demokratik? Alaaa... demokratik apanya. Kalau nak lawan sangat tunggulah PRU-13 nanti yang dah tak lama dah. Paling-paling setahun lagi. Masa PRU-13 nanti lawanlah habis-habisan sampai perhabis semua... tak gitu?


KEPUTUSAN PILIHAN RAYA UMUM 2008
N27 MERLIMAU:
Jumlah Pengundi: 10,471
Peratusan Kaum: M:64.69% C:21.11% I:14.16% L:0.04%
1. Datuk Mohd. Hidhir Abu Hassan (BN)  - 4,981
2. Jasme Tompang (Pas) - 2,827
Majoriti: 2,154
Jumlah undi: 7,957
Peratus mengundi: 75.99%
Undi rosak: 149
Penyandang: Datuk Mohd. Hidhir Abu Hassan (BN)
(Majoriti: 5,087 undi)

Share this

0 Comment to "Awal-awal Pas, PKR dah berebut kerusi Merlimau"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.