30 January 2011

Berbanggalah puak-puak Hindraf

Hindraf tuduh kaum India di negara ini ditindas dan dihapuskan seperti mana penghapusan etnik di Sarajevo. Dahsyat tuduhan Hindraf beberapa tahun lepas tetapi sampai sekarang mereka boleh lagi bersenang lenang walaupun melemparkan fitnah paling dahsyat. Kalau kat Singapura dah lama puak-puak ni kena sumbat dalam penjara di bawah ISA negara itu.

Tapi kat Malaysia ini baik-baik belaka. Dah kena carut sebegitu rupa masih lagi beri peluang mereka. Bukan nak mintak maaf, alih-alih diorang boleh pula buat parti sendiri konon nak perjuang nasib kaum mereka. Okey, aku malas nak membebel pasal puak-puak ini cuma aku nak sedarkan mereka bahawa berbanggalah mereka kerana kaum mereka sebenarnya begitu sukses di bumi bertuah ini. Yang tak berjaya itu sebab malas sekolah atau sengaja nak jadi gengstar.

Balik kisah bertuahnya puak-puak mereka ini terlintas difikiran masa aku tengok bola Piala Sumbangsih antara Selangor dan Kelantan. Sebabnya setahu aku jumlah kaum India yang jadi pemain bola tidaklah ramai mana berbanding kaum Melayu tetapi hampir semua pasukan Liga Malaysia ini guna khidmat jurulatih dari kaum India. Selangor dengan K. Devan, Kelantan dengan Sathianathan kemudian diganti dengan Karathu. Team Malaysia pula gah dengan Rajagobal. Habis... tang mana puak-puak ini dikatakan tidak mendapat pembelaan?

Itu baru kira jurulatih bola, belum kira lagi jumlah lawyer kat Malaysia ini. Tengoklah keahlian Bar Council hampir sebahagian besar lawyer yang jadi ahlinya terdiri daripada kaum India. Belum lagi tengok senarai doktor di bawah MMA atau yang bukak klinik sana-sini. Astro dan Maxis pun milik puak-puak ini.

Lalu apa lagi yang mereka mahukan?

Aku ingat puak-puak ini kena faham ayat ini... "tidak akan berubah nasib seseorang itu melainkan dia sendiri yang mengubahnya". Jadi kalau puak-puak ini nak berubah dan berjaya, mereka sendiri yang patut mengubah diri mereka termasuk pemikiran. Jangan lagi berfikir seolah-olah kalian masih lagi menjadi kuli estate. Berfikirlah sebagai rakyat Malaysia yang merdeka!

Share this

2 Responses to "Berbanggalah puak-puak Hindraf"

  1. paria2 ni bknnya reti brsyukur... ingat hanya kasta paria sj yg suka buat perangai mcm monyet, sbb tu di india sendiri golongon paria selalu dihina dan dipencilkan, kbanyakan golongan2 elit berbangsa india di malaysia ni hampir kesemuanya dr kasta paria yg dtg merempat satu ketika dulu..

    ReplyDelete
  2. a'ah.. betul2.
    kalau tengok Bersamamu TV3 tu, yg byk keluar, muka Melayu..

    sejarah mmg tak boleh nk tipu. mmg kebanyakkan imigran yg dtg ke Tanah Melayu dulu, dr golongan yg susah atau dgn perkataan lain, golongan paria. ms zaman British, mereka masuk melalui sistem kontrak dan kangani.

    mereka patut bersyukur. kat Malaysia ni, tak pandang sistem kasta2 ni. tp kalau mereka kat India, macam mana kehidupan mereka sekarang ek?

    p/s: Novel Interlok tu x 'buang' sejarah..^_*

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.