08 January 2011

Betullah apa Abdullah Hussain gelar dalam Interlok! Mereka memang *****

Interlok dibakar di Klang

08/01/2011 6:16pm


KLANG 8 Jan. - Kira-kira 100 orang penduduk berketurunan India berdemonstrasi dan membakar novel Interlok di depan Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang (MPK) di sini petang ini.
Mereka turut membakar salinan gambar penulis novel itu, Sasterawan Negara, Abdullah Hussain.
Kumpulan itu mendesak kerajaan mengharamkan novel itu dan menarik balik keputusan menjadikannya sebagai buku teks mata pelajaran sastera tingkatan lima di sekolah. - Utusan
Bodohnya puak-puak ini. Pasal satu dua istilah "paria" dalam novel ini mereka sanggup berdemo dan bakar novel Abdullah Hussain berkenaan. Apakah kaum mereka ini sekarang jenis yang tak boleh disentuh (untouchable) sampaikan sebuah karya sastera macam Interlok pun nak diambil hati. Gedebe sungguh puak-puak ini sekarang. Itu Karam Singh gelar macam-macam kat orang Melayu apa cerita? Tak pulak berdemo suruh TV3 pecat wartawan ni?

Sepatutnya mereka melihat Interlok dari skop yang luas, di luar kotak dan bukannya melihatnya satu penghinaan kepada kaum mereka semata-mata apa ada perkataan "paria". Harus diingat Interlok juga boleh dianggap menghina kaum Melayu sebab gelar Melayu pemalas dan lain-lain gelaran tetapi kita orang Melayu lebih terbuka dan menerimanya sebagai satu kritikan membina. Lagi pun itulah kenyataannya.

Okeylah kalau puak-puak yang berdemo ini jenis tak sekolah tinggi maka fikiran mereka pun jadi kolot dan tertutup. Kita boleh maafkan. Tapi pak menteri yang bangkitkan hal ini pun sama macam orang tak sekolah.

Dei... tambi! Ini sebuah karya sasteralah, karya yang lahir dari kreativiti dan imajinasi pengkarya dan bukannya buku sejarah yang bersumberkan fakta. Novel adalah salah satu genre dalam karya sastera moden selain puisi, cerpen dan drama. Lagi pun dalam pengajaran dan pembelajaran Komsas, pelajar akan diajar untuk melihat nilai-nilai murni dan nilai tak murni dalam novel itu. Dari situ pelajar akan tahu apa yang baik dan tidak baik di kalangan kaum mereka sendiri.

Bukankah itu tujuannya dan bukannya novel ini dihasilkan semata-mata nak menghina mana-mana kaum. Aku harap pak menteri yang bangkit isu ini dan kalau boleh semua kaum India di Malaysia ini bacalah novel ini secara keseluruhannya. Bukannya terus saja nak marah bila dengar cakap orang. Masalahnya orang yang cakap tu pun tak baca novel ini. Mereka cuma dapat aduan dari orang ramai dan orang ramai itu siapa?

Aku harap Muhyiddin  pertahankan Interlok dan jangan main dengar cakap pak menteri yang fikirannya macam telur separuh masak. Dan kalau boleh Muhyiddin panggil pak menteri itu dan tanya dia betul-betul sama ada dia sudah baca novel itu secara keseluruhannya atau belum. Kalau belum, elok suruh pak menteri itu masuk sekolah balik dan masuk kelas Komsas. Biar cikgu-cikgu sekolahkan dia balik!

Cit!! Ini macam worang pun boleh jadi menteri ka?

MTB: Teringat masa kecik-kecik ada lagu macam ni.... "Ling ling ling basikal langgar rok (semak), mu kata aku Keling mu Cina tak basuh berak!" . Siapa tahu lagu kanak-kanak ini?

Share this

2 Responses to "Betullah apa Abdullah Hussain gelar dalam Interlok! Mereka memang *****"

  1. kan aku dah cakap...selagi kerajaan tak bertindak tegas...asyik berlembut tak tentu pasal...hal2 mcm ni takkan habis...

    ReplyDelete
  2. Lagu tu selalu abg saya nyanyi bila saya kutuk dia itam cam keling...HAha

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.