15 March 2011

Maaf! Tiada tempat untuk Melayu berniaga di Pulau Pinang

Mintak maaflah kepada para peniaga Melayu terutama penjaja kecil-kecil ni. Pulau Pinang bukan lagi tempat untuk kamu cari makan. Tidak ada tempat untuk orang Melayu berniaga di pulau ini. Kalau kalian nak berniaga, pergilah seberang jambatan. Nun di Seberang Prai. Kalau kat pulau... no way!

Kalau nak berniaga juga boleh. Kena sewa kedai. Banyak kedai yang boleh disewa tapi sewa kena ikut pasaranlah. Kalau orang Cina sewa RM5,000 sebulan orang Melayu pun kena bayar sewa harga sama. Tiada harga "istimewa" untuk orang Melayu di sini. Melayu, India, Cina sama saja. Okey...!

Ops.. Maaf. Nak berniaga pakai van bergerak pun tak boleh sebab memang Pulau Pinang tak dibenarkan berniaga macam tu. Pulau Pinang sekarang mahu kasi nampak cantik maa... Tak macam dulu. Sebut Pulau Pinang orang akan bayangkan sungainya yang kotor dan busuk. Sekarang cantik molek.

Tapi itu Cina berniaga tepi jalan, atas jalan, atas kaki lima, kawasan letak kereta bandaran tak apa?

Oh.. Itu aku tak boleh jawab. Hang pa kena tanya Ketua Menteri-lah. Sebab sekarang Ketua Menteri orang Melaka bukan Penang mari.

Kalau orang Melayu mahu berniaga macam dulu, kasi tukar kerajaan negeri sama Barisan Nasional (BN). Ketua Menteri kasi orang Melayu baru orang Melayu boleh "bernafas" kat Pulau Pinang. Kalau tidak, orang Melayu kemas barang angkut seberang  jambatan. Habis cerita!

Apa susah... Malaysia ada 14 buah negeri. 10 negeri bawah BN. Hang pa pilih la mana mau duduk. Ini Pulau Pinang kasi sama dioranglah. Apa susah. Dulu Singapura pun depa kasi, sekarang kasi Pulau Pinang pulak.

Apa macam... setuju?

Share this

3 Responses to "Maaf! Tiada tempat untuk Melayu berniaga di Pulau Pinang"

  1. Minta Maaf la banyak2. Kalau ada juga orang Melayu Pulau Pinang dok sokong komunis nyata dan benaq ni, alamat Pulau Pinang confirm jadi Singapura. Tu la yang depa mau sangat.

    Sebelum anak cucu cicit kita dok menyumpah kita di masa depan, mai la kita hantar apek tongsan ni balik Melaka. Tu pun kira baguih la kalu Melaka mau terima kerana apek ni cukup celaka.

    Yang saki baki cucu cicit tongsan ni yg ada kat Penang, dok bermaharajalela lani kat Penang. Tocang makin tegak. Jangan dok bagi chance.

    Kalau Melayu hantaq keranda, Melayu kena soal siasat dengan polis. Kalay bangsa tongsan permainkan azan dan Islam, tak dak sapa pun nak pi cekup. Awat takut hilang undi.

    Ya Allah selamatkan Tanah Melayu ini dari kehancuran..Ameen..

    Awat La Jadi Lagu Tu...

    ReplyDelete
  2. silap rakyat pulau pinang gak...sape suruh undi DAPig..,,,,org melayu jugak yg susah..,,,tgk sekarang..huru-hara..,,,

    ReplyDelete
  3. Emmm...mana pi suara riuh rendah Keadilan,pas yang nak bela nasib rakyat???.......nape tak bela bangsa melayu yang kena tindas nie ekk? silap2...org yang kena tindas tu penyokong kuat pas atau keadilan...cuba la buat demonstrasi kat penang tu plak..desak Lim Guan Eng bagi keadilan kat peniaga tu....tunjuk la anda tu pejuang keadilan sebenar....takkan nak tuding jari kat pihak lawan je kot.....menang sorak..kampung tergadai...." Kesian Orang Melayu "...pssstt:...BANGSA AKU JUGAK.....aduhai...

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.