23 April 2011

Kat mana pembangkang perintah kat situ ada masalah air

Air... air... air...!! Kat mana kerajaan pembangkang perintah kat situ ada masalah air. Masalah di Kelantan yang sampai sekarang tak kunjung selesai, kemudian di Selangor yang sampai hari ini antara kerajaan negeri bawah Khalid gagap dengan Syabas dan kerajaan Pusat belum ada kata sepakat. Sekarang ini masalah air berlaku pula kat Kedah.

Hai... nasiblah siapa-siapa yang serahkan negeri mereka kepada pembangkang. Macam manalah nak takdir kerajaan Pusat kalau masalah air kat negeri masing-masing pun tak boleh nak selesaikan.

Di Kelantan, masalah nak dapatkan air bersih tak dapat diselesaikan. Walaupun projek bekalan air Kelantan dah diswastakan tetapi air yang keluar dari pili masih kuning macam air tanah selut. Aku cadang elok kerajaan Pas Kelantan taruk pewarna hijau dalam loji air supaya air yang keluar kat pilih jadi hijau. Kurang-kurang kalau orang tanya kenapa air pili kat Kelantan hijau, sebabnya ia warna korporat kerajaan Pas.

Kat Selangor pulak satu hal lagi. Kerajaan negeri duk berkeras nak tamatkan perkhidmatan Syabas yang konon sebab ia syarikat kronik UMNO, walhal depa dah tak mampu nak bayar "rebet" air yang diberikan kepada rakyatnya, maka kenalah cari pasal dengan Syabas. Dan Syabas pun dah acap kali bagi amaran bekalan air kat Lembah Klang dah tak cukup.

Dulu kerajaan Pusat offer Selangor ambil air dari Pahang. Tapi sejak Selangor ditadbir oleh puak-puak TAKEBEER ni semuanya dah tergantung. Empangan yang khabarnya nak tampung air dari Pahang di Hulu Langat pun dah tersadai. Air kat empangan di seluruh Selangor makin surut. Jumlah pengguna bertambah sebab maklum yang pakai air bukan takat penduduk Selangor tapi seluruh Lembah Klang.

Sekarang masalah air kat Kedah pulak. Walaupun kerajaan Kedah kata masalah itu cuma kat UUM tapi sebenarnya masalah bekalan air berlaku di beberapa daerah di Kedah. Tapi biasalah kat negeri pembangkang ni. Exco-exco semua makan elaun buta. Tak pernah nak turun padang jenguk masalah rakyat. Ada masalah je nak salahkan kerajaan sebelum ini. Kalau turun pun sebab nak ceramah hentam kerajaan UMNO atau nak pertahan Anwar Ibrahim. Lain tak ada...

Jadi, terima kasihlah kepada para pemimpin kerajaan Kedah, Selangor dan Kelantan (lepas ni Pulau Pinang kut) sebab di mana korang perintah, di situ ada masalah air. Bayangkan kalau air tak ada, semua penduduk di negeri ini ambil wuduk pakai debu dan basuk berak pun pakai batu atau kayu.

Share this

1 Response to "Kat mana pembangkang perintah kat situ ada masalah air"

  1. nanti diorg akan salahkan kerajaan pusat jugak..,,terus menuding jari kat kerajaan pusat.,,..tak ade lain punya lah.walahal itu semua kerajaan negeri punya urusan,..

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.