18 June 2011

Ada nyonya kata Anwar bodoh! keh keh keh....

Ini bukan nyonya yang kata Anwar bodoh tu tau!
Pagi tadi aku hantarlah kereta aku pergi workshop regular aku sebab nak servis kereta tua aku tu. Masa tengah tunggu si taukeh ni servis kereta aku,  si nyonya bini taukeh yang memang kenal aku sebab selalu sangat hantar kereta kat laki dia tanya aku...

NYONYA: "Eh.. Apa pasal itu lamai-lamai mau demo pergi Istana Negara nanti bulan depan? Apa mereka mahu bikin? Saya dengar aa itu tiga kumpulan punya?

AKU: Tak taulah nyonya. Itu semua orang gilalah nyonya.

NYONYA: Haiya... Ini macam manyak susah sama negala ooo... Ini macam susah mau cali makan. Apa pasal mereka mahu bikin itu macam? Manyak bodohlah..

AKU: Tak boleh cakap macam tu nyonya. Ini negara demokrasi, siapa-siapa boleh hantam kerajaan. Bukan China sana. Kalau kat China sudah lama askar kasi tembak. Tengok macam kat Tiannamen dulu. Berapa ramai mati kena tembak sebab berdemo?

NYONYA: Yalah.... Ini Malaysia manyak baik! Saya ingat aa ini sebab Anwa lah. Manyak bodoh itu orang! Dia punya pasal aa semua olang susah....  manyak bodoh!

AKU: Mana nyonya tau ni?

NYONYA: Haiiyyaaa.... Saya baca paper maaa... Itu dalam paper ada cakap video Anwar hantam sama amoi. Itu kes hantam sama lelaki pun belum selesai... Apa bikin?

AKU: Nyonya baca Utusan memanglah! Utusan tak betul tu... fitnah je tu!

NYONYA: Mana ada... Saya baca paper Cina jugak.. Itu Star pun saya baca. Semua paper cakap ini macam. Habis kenapa itu Anwa mau kasi gado-gado lagi? Haiya... ini macam manyak susah ooo.

AKU: Tak taulah nyonya...

NYONYA: Sekilang aaa semua balang sudah naik halga. Kalau gadoh-gadoh, demo sana sini haiya manyak susah mau cari makan. Ini macam ekonomi talak bagus... Sekalang olang manyak susah, kalau itu macam lagi bikin olang susah.

AKU: Tak taulah nyonya. Tunggulah mereka perintah Malaysia dan Anwar jadi PM...

NYONYA: Anwa mau jadi PM ka? Haiyaa.... talak mau talak mau. Itu olang lagi terok... Lagi terok dari itu Badawi (Pak Lah la tu). Ini olang aaa lagi bikin susah negara.

AKU: Tak cuba tak tau, nyonya!

NYONYA: Talak... talak.. Anwa no! Najib yes! Itu Najib selupa dia punya bapak. Saya manyak suka itu Najib punya bapak. Sekalang aa Najib pun ada selupa itu bapak.

AKU: Tapi orang muda tak suka  Najib. Mereka suka Anwar

NYONYA: Orang muda apa tau. Meleka mau enjoy saja.. mau suka-suka saja. Mana boleh bikin negala itu macam. Saya tau... saya sudah tua.. Ini negara manyak bagus!

Tengah aku rancak sembang dengan nyonya ni alih-alih si taukeh datang bagi tau kereta sudah siap. Aku pun cakap kat nyonya lain kali sambung lagi. Aku nak chaw sebab ada kenduri pulak tengah hari ni. Tapi sebelum aku start kereta nyonya pesan aku ...

"Jangan kasi Anwar jadi PM aaa... "

Aku tersenyum... !

Share this

4 Responses to "Ada nyonya kata Anwar bodoh! keh keh keh...."

  1. Nyonya tentu nak cari makan. Kalau negara huru-hara, nyonya susah cari makan.

    ReplyDelete
  2. aku salute lah kt nyonya nih..dia pun bleh pikir..

    ReplyDelete
  3. Itu bezanya otak orang Cina dgn otak orang Melayu!

    ReplyDelete
  4. I suka kebaya nyonya! :D
    MTB kirim salam pada nyonya itew ya? :D

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.