15 June 2011

Kartunis Utusan hina Islam? (Updated!)

TERKINI:
Baca pandangan Ustaz Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) di sini dan pandangan Zulkifli Noordin di sini! Kemudian buatlah penilaian sendiri. 

POS ASAL:
Betul ke kartun ni hina Islam?
Wow! Ramai yang marah-marah bila Utusan Malaysia hari ini siarkan kartun bertajuk "Kekeliruan Kes Rogol". Dalam Facebook, dalam blog bahkan MalaysiaKini pun ambil kesempatan untuk menghentam Utusan dan kartunis berkenaan.

Tapi bukankah dialog rakaman video "besi tak boleh jadi saksi..." itu adalah ucapan Hadi Awang ketika mengulas isu rakaman video seks libatkan Anwar Ibrahim semasa berucapa di Muktamar Pas tempoh hari? Bukankah kes rakaman video libatkan Anwar, liwat ke atas Saiful dan dialog kartun di atas adalah sama? Kalau tidak sama di mana bezanya?

Kalau nak menghukum kartunis dan Utusan sebagai menghina Islam, pihak-pihak berkaitan perlu dulu menghentam Hadi Awang yang mencetuskan kenyataan bahawa "rakaman video hanyalah besi dan tak boleh jadi saksi". Maknanya, kalau ikut kenyataan Hadi ini, segala rakaman video yang melibatkan kes-kes penzinaan, rogol dan liwat tidak boleh menjadi bukti pertuduhan. Jadi di mana salahnya kartun ini?

Kepada puak-puak di sebelah sana, jangan hanya nampak kuman di seberang lautan sedangkan gajah di depan mata buat-buat tak nampak. Jangan kata kartunis ini hina Islam sedangkan kenyataan asal dikeluarkan oleh Presiden Pas...

Lihat kenyataan Hadi pasal video seks sebagai "besi" di bawah. Kalau laporan Utusan ini tak betul dan bertentangan dengan apa yang diucapkan, Hadi boleh saman Utusan!

Share this

11 Responses to "Kartunis Utusan hina Islam? (Updated!)"

  1. assalamualaikum, saya ni bukan di belah sana , atau di sebelah sini.. saya tgok dan baca kartoon ini dan menilainya sebagai org muslim dan sy ni trus trang, tak la alim sgat...
    apa yang saya nampak apabila saya melihat dari sini , bukan dari sebelah sana , atau sebelah situ adalah... satu penghinaan kepada hukum Allah s.w.t. that Y. i hate politik... kadang2 system komunis lagi bagus dari demokrasi... yang terbaik of coslah kepimpinan kalifah pada zaman rasullullah... malangnya demokrasi dah menghapuskannya di sebab terlalu taksub akan kehebatan system dmokrasi barat(yahudi)

    ReplyDelete
  2. personally i dont see any "penghinaan" going on. the cartoonist is just stating the fact of today's world. -.- funny how some people are so fast to judge without even thinking. btw, nice post ;)

    ReplyDelete
  3. Nasihat saya:

    Belajar lagi Islam. Sebelum komen isu berkaitan Islam.

    ReplyDelete
  4. Pada teman takdenya hina Islam, ape yang kartunis cuba sampaikan adalah sindiran kepada PAS yang taksub membela Anwar Ibrahim. Walaupun Anwar belum disahkan sebagai lelaki dalam video tetapi sebagai kumpulan yang mewakili Islam yang cintakan kebenaran dan bencikan maksiat dan kemungkuran sepatutnya kepimpinan PAS tidak mengeluarkan kenyataan memperlekehkan rakaman video sebagai bukti dengan hanya mengatakannya sekadar 'besi buruk'! Adakah kepimpinan PAS ketar lutut bile Azmin Ali dan Nurul Izzah mengherdik PAS kerana pada mulanya PAS berpendirian untuk menyerahkan hal video seks kepada pihak Polis untuk disiasat? Di mana pendirian PAS dalam isu ini? Adakah patut pihak PAS memperlekehkan bukti atas nama KUASA?

    ReplyDelete
  5. bergantung pd niat si pelukis.
    jika niatnya menghina hukum Islam itu sendiri, maka batal imannya.
    jika niatnya semata2 nak menyindir seseorang, maka tidak batal imannya. itulah realitinya.
    perkara ini diperbesarkan kerana ada yg sakit hati dan panas telinga sebab dah terkena batang hidung sendiri. siapa mereka..takkan tak tahu kot?

    ReplyDelete
  6. Hj Hadi dah jd mangsa Anwar Ibrahim...

    ReplyDelete
  7. Adalah paling bangang bagi org islam x terasa baca kartun ni..

    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..
    bangang sebangang2nya..

    my be kamu nk kne gempa bumi/ tsunami telan kaum kerabat kamu baru kamu terasa?

    Hukum Islam ade byk penjelasan...

    al_Quran diturunkan nyk kiasan spy org boleh fikir spy xjadi bangang mcm utusan ni...

    fikir dlu r nak wat kartun pun..

    kang dah jadi bangang,
    baru pndai lukis kartun, dah pandai dari Ulama..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum pada semua. saya tak menyebelahi mana-mana. mungkin niat pelukis kita tak tahu, tapi dalam Islam, niat tak menghalalkan cara. Satu lagi, adakah kesan pada umat Islam dan bukan Islam mendatangkan kebaikan ataupun fitnah? Apa hukum orang yang menyebarkan fitnah? Dan yang akhir, hukum saksi 4 orang tu ada dalam hukum Islam, cuma kaedah perlaksanaannya kita kena tengok. Cadangan saya, berguru dengan banyak guru walaupun guru-guru tu belainan pendapat. Banyak guru2 yang dah terangkan isu ni dari pelbagai pandangan dan nas. Kita tidak akan sesat selagi berpegang pada Al-Quran & Sunnah.

    ReplyDelete
  9. sebelum munculnya kartun ini, haji hadi terlebih dahulu menyentuh tentang isu rakaman ini tetapi tiada yg menghentamnya atau komen timbal balas namun apabila kartunis ini menghasilkan jalan cerita yg sama maka dia dihentam sehingga mempersoalkan tahap ilmu agamanya. fikir la sendri kerana yg dicelah kelangkang jantan dalam video itu bukan anak beranak, adik beradik mahupon sedara mara kita maka bebas lah sijantan itu dgn pandangan akal sejemput dari org yg berkepentingan politik.....

    ReplyDelete
  10. asm, awal tu aku x mo komen.. tapi aku takut aku akan di tanya Allah apa yang aku wat depan kemungkaran.. jaga perkataan kamu.. jangan berpolitk sampai hina islam.. aku hanya memberi peringatan.. takutlah azab Allah.semua akan kembali apada Allah.

    ReplyDelete
  11. Oit UMNO...lu tau banyak tentang Islam ke...daripada lu sentuh banyak2 sampai mengelirukan orang, apa kate lu dok kat penjuru senyap2...daripada lu menentang hukum Islam yang lu sendiri pun x paham, baik lu tengok diri lu depan cermin, gi istiqamah...sekurang-kurangnyer lu x la berdosa klu hukum yang lu tentang tu sememangnyer adalah kebenaran daripada Allah S.W.T...oraitt!!

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.