17 January 2012

Beza kerajaan dengan pembangkang bila dekat-dekat PRU

Patutlah Pas makin galak berceramah keliling kampung... Rupanya nak kutip derma dana PRU-13
Ada banyak perbezaan yang dilakukan oleh pihak kerajaan (UMNO/BN) dengan pihak pembangkang pada setiap kali menjelang pilihan raya umum. Begitu juga dengan keadaan dekat-dekat PRU-13 ni. Meh kita tengok perbezaannya yang aku kaji sedikit-sebanyak.


Dekat-dekat pilihan raya....

KERAJAAN: Beri bantuan kepada rakyat untuk ringan beban mereka
PEMBANGKANG: Minta derma dari rakyat untuk dana pilihan raya mereka

KERAJAAN: Baik pulih kemudahan asas
PEMBANGKANG: Rosakkan kemudahan asas (demonsrasi sana-sini)

KERAJAAN: Pemimpinnya bertemu rakyat dan dengar kesusahan rakyat
PEMBANGKANG: Pemimpinnya ceramah kepada rakyat dan luah kesusahan mereka kepada rakyat

KERAJAAN: Kempen satu-padukan rakyat
PEMBANGKANG: Kempen pecah-belahkan rakyat

KERAJAAN: Galak mahasiswa belajar bersungguh-sungguh
PEMBANGKANG: Galak mahasiswa berpolitik bersungguh-sungguh

KERAJAAN: Pembangunan diutamakan
PEMBANGKANG: Penjahanam diutamakan

KERAJAAN: Duk tepis fitnah
PEMBANGKANG: Duk tabur fitnah

Share this

4 Responses to "Beza kerajaan dengan pembangkang bila dekat-dekat PRU"

  1. Dekat-dekat pilihan raya....

    KERAJAAN: Beri bantuan kepada rakyat untuk ringan beban mereka ( tapi guna wang negara utk kepentingan parti mereka yg tidak di redhai oleh rakyat )

    PEMBANGKANG: Minta derma dari rakyat untuk dana pilihan raya mereka ( tak mengapa kerana rakyat yg beri secara sukarela bukan paksa )

    KERAJAAN: Baik pulih kemudahan asas
    ( Dah memang menjadi tugas siapa juga yg menjadi kerajaan )

    PEMBANGKANG: Rosakkan kemudahan asas (demonsrasi sana-sini) ya demontrasi sana sini di Selangor ( kepala lembu ) dan di Komtar P.Pinang, geng Mat Rempit )

    KERAJAAN: Pemimpinnya bertemu rakyat dan dengar kesusahan rakyat
    ( Berlakun, Setelah melesapkan duit rakyat serjuta-juta )

    PEMBANGKANG: Pemimpinnya ceramah kepada rakyat dan luah kesusahan mereka kepada rakyat ( sebenarnya membongkar segala penyelewengan BN )

    KERAJAAN: Kempen satu-padukan rakyat ( auta )

    PEMBANGKANG: Kempen pecah-belahkan rakyat ( Ya...pembangkang semuanya tak elok )

    KERAJAAN: Galak mahasiswa belajar bersungguh-sungguh ( meletakkan mahasiswa di bawah tempurung )


    PEMBANGKANG: Galak mahasiswa berpolitik bersungguh-sungguh ( membuka minda mahasiswa )

    KERAJAAN: Pembangunan diutamakan ( memang diutamakan, sebab itu Stadium pun runtuh di Trengganu )

    PEMBANGKANG: Penjahanam diutamakan

    KERAJAAN: Duk tepis fitnah (kenyataanlah bukan fitnah)


    PEMBANGKANG: Duk tabur fitnah ( siapa yg tabur fitnah terhadap Anwar tak sudah-sudah )



    Dah habis ke......

    ReplyDelete
  2. Haha Acah Je...
    1) macamlah kerajaan Selangor, Penang, Kelantan, Kedah tak makan duit rakyat untuk kepentingan parti

    2)Tugas kerajaan baik pulih kemudahan ye? Duit Pusat kasi kat kerajaan Kedah suruh betulkan jalan, dia bantai buat jalan baru lepas tu kata itu projek kerajaan negeri

    3) Apa sangat demo kepala lembu berbanding demo Bersih 2.0, Solidaritas Merdeka, 901, Reformasi 1997

    4) Jumpa rakyat sbb berlakon nak tutup lesap duit rakyat? Anwar konon cedera kena pukul polis masa Bersih 2.0, Mat Sabu dilanggar polis ya itu BERLAKON!

    5) Haha... Antara fitnah dan kenyataan pun dah tak leh beza. Tanya Anwar mana pergi jam Omeganya? Fitnah??? Tanyalah...

    ReplyDelete
  3. Haha MTB..

    Untuk pengetahuan MTB saya owg Negeri Kedah..
    semasa Pakatan Mengambil alih Kedah pada 2008 saudara taw brpa duit dlm akaun negeri kedah hanya RM 600 ringgit.. brpa hutang negeri kedah pada masa itu1.6 bilion.. spa buat hutang tu? klu Bukan BN..spa yg kena bayar Kerajaan Pakatan rakyat yg bayar ...tuk pegetahuan saudara bekas MB kedah yg lpas iaitu Mahathir khalid memenrintah kedah selam 3 tahun.. tp bt umh 5 juta.. mna mai duit tu..xkn gaji dya 1 tahun 2 juta kot..

    Selangor

    Bn ckp selangor akn bankrap jika beri air percuma..tp sekarang tgk barkrap ka kerajaan selangor.. makin kaya dala..cbb tu Bn nk mik blik selangor cbb kaya..1 lg kerajaan selangor langsung tiada hutang taw..

    Kelantan..
    Mahathir ckp dulu pas blh perintah selama tiga bulan ja.. tp tgk brpa lma dah pas memrintah kelantan dah 3 penggal dah..

    Penang..

    tgk mcm Dap memerintah penang.. elaun cikgu kafa naik.. tender diberi secara terbuka..brpa kilang biji kilang di bina setiap tahun..

    tuk pengtahuan saudara duit parti dipotong dari elaun sebanyak 20%.. dari elaun YB samaada adun or parlimen..bukan duit rakyat..

    sekian..

    ReplyDelete
  4. Hebat kau Fitrim. Semua hal ehwal kewangan negeri pakatan semua kau tau. Apakah kau ni juruaudit ke? or tukang kira duit kerajaan negeri ke? Perghh... hebatlah kau!

    Kalau kau tau, berapa banyak pelaburan asing baru masuk ke Kedah, Selangor dan Penang selama pakatan perintah? Aku nak angka yg tepat, bukan takat agak2... Berapa ek?

    Haha.. LGE naikkan elaun kafa rm100 kecoh satu negara. Kerajaan BN menerusi JKM tiap2 bulan bagi elaun kepada orang miskin takde kecoh pun. Haha... bertelur sebijik riuh sekampung...

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.