17 March 2012

Bibik pro? What the hell Indon ni??? (Updated!)

TERKINI:
Tu dia gaya bibik profesional masak!
Terima kasih kerajaan Malaysia kerana tidak layan kehendak Indon. Diorang nak kita layan bibik macam raja, tapi rakyat mereka sendiri layan bibik macam hamba. Tak caya tengoklah dalam drama-drama sinetron yang bersepah ditayang kat TV kita tu! 

POS ASAL:
Indon nampaknya makin demand dan mula mintak macam-macam bila kita duk merayu-rayu kat depa supaya hantar balik para bibik ke Malaysia. Macam-macam mereka mintak dari gaji permulaan RM700 sampailah nak guna bibik profesional - satu bibik satu kerja...! Tudia...

Mereka kata mereka akan latih bibik-bibik pro ini buat kerja termasuk memasak, jaga bayi, kemas rumah dan mereka tidak dibenarkan buat kerja lain selain bidang masing-masing. Perghhh.... hebat! Kalau betullah tuntutan Indon terhadap majikan Malaysia, aku nampak Indon dah makin melampau dan demand habis...!

Aku tak pasti apa tindakan Malaysia jika ia benar-benar mahu dilaksanakan. Batalkan perjanjian sebelum ini dan tangguh lagi penghantaran bibik yang membuatkan rakyat Malaysia "menderita" kerana tiada bibik? Atau terima saja kehendak Indon asalkan bibik-bibik ini masuk.

Yang peliknya hanya bibik-bibik yang nak dihantar ke Malaysia sahaja yang bertaraf pro sebaliknya yang dihantar ke Hongkong dan Arab Saudi tak ada pun yang sedemikian rupa?

Satu lagi mereka tuntut gaji minimum RM700. Maknanya kalau ditukar ke Rupiah lebih kurang Rp 2 juta. Wow... Kalau macam ni gaji bibik dan kerjanya sekadar satu tugas, aku ingat ramai kakitangan awam Indon yang berhenti kerja sebab gaji jadi bibik kat Malaysia jauh lebih tinggi daripada jadi pegawai kerajaan di sana. Kerja pun senang...

Apa pun aku harap Malaysia tidak bersikap bodoh dengan memenuhi kemahuan Indon ini. Kalau Malaysia tolak permintaan mereka apa mereka  boleh buat? Demo depan kedutaan Malaysia? Nak ganyang Malaysia??? Itu sajalah mereka mampu...


Pssttt.... Bibik aku jugak kekal sebagai "Bibik Of The Year" untuk 11 tahun berturut-turut! Memang pro....

Share this

0 Comment to "Bibik pro? What the hell Indon ni??? (Updated!)"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.