01 October 2012

Protes projek Rapid Pengerang... Ada orang UMNO tumpang sekaki?

Protes puak-puak pembangkang terhadap projek Rapid di Pengerang. Betul ke ada orang UMNO tumpang sekaki?
Beberapa hari lepas aku bertemu dengan seorang sahabat yang bekerja sebagai pegawai tinggi Petronas. Dia bercerita bahawa sekarang ini dia terpaksa ulang-alik KL-Kota Tinggi sebab kena jaga projek Rapid di Pengerang. Dia mengeluh sebab sekarang ini dia terpaksa tidur pukul 3  -  4 pagi sementara projek tu nak dimulakan.

Bila tahu dia jaga Rapid aku pun tanya kenapa projek tu jadi panas lagu tu? Dia kata silap PM sebab cepat sangat umum projek tu menyebabkan ramai yang ambil peluang. Puak-puak pembangkang ambil peluang mencari political-milage dengan mengadakan protes konon projek itu merosakkan alam sekitar.

Tapi yang tak tahan katanya, ada juga orang UMNO yang tumpang sekaki menabur pelbagai cerita di kalangan penduduk sehinggakan Petronas kini "bermasalah" untuk mengambil alih tanah-tanah di kawasan terlibat. Dia kata orang-orang UMNO yang nak tolak Azalina Othman Said tu boleh jadi duri dalam daging. Adoii... penat! Keluh sahabat aku!

Dia kata, Petronas kalau nak buat projek lebih suka diam-diam saja. Kalau dah siap, baru war-warkan. Tengok macam kat Kertih, Terengganu dulu. Tau-tau dah terbentang pusat-pusat penapisan minyak dan gas. Begitu juga di Melaka.

Tapi di Pengerang ni, belum apa-apa PM dah umum. Tambah pulak dalam keadaan pembangkang duk cari pasal, mereka ambil kesempatan. Walhal projek ini memberikan keuntungan besar kepada penduduk Pengerang, Kota Tinggi bahkan kepada ekonomi Johor. Bayangkan sekarang Pengerang umpama pekan mati dan tak ada apa-apa hasil mahsyur (melainkan pusat pendaratan pendatang haram Indon) akan maju setanding Kertih dan Miri. Gerutu sahabat aku.

Soalan. Patut ke PM disalahkan bila keadaan jadi macam ni? Bagi aku apa salahnya Najib nak beritahu rakyat khususnya negeri Johor dan penduduk Pengerang yang kerajaan akan memajukan kawasan mereka dengan pembangunan mega dan secara tak langsung menguntungkan rakyat.  Benda itu baik, bukan perkara tak elok.

Lagi pun ia bukannya macam kerajaan Pas Kelantan yang nak buat jambatan. Berkokok seluruh negara kata depa nak buat jambatan akhirnya mereka duk keliling negara kutip duit rakyat. Rupa-rupanya jambatan tu dibina hasil sumbangan peribadi rakyat. Patut nama jambatan rakyat... Tapi projek Rapid ni rakyat tak perlu keluar satu sen pun. Malahan penduduk yang terlibat akan diberikan rumah baru free, pampasan wang tunai yang cukup untuk pergi haji sekelamin.

Tapi biasalah. Oleh sebab ramai samai yang iri, itulah jadinya. Pembangkang iri kat BN sebab terus memajukan negeri tak putus-putus sekali gus memberi hasil kepada rakyat. Puak-puak UMNO pulak iri sebab masing-masing berebut nak jadi calon, nak jadi ketua bahagian. Itulah jadinya...

Akhirnya yang jadi mangsa orang kampung yang terpengaruh dengan hasutan. Anak-anak orang lain berduyun-duyun dapat kerja kat sana, anak-anak depa duk melukut tepi tangga pejabat DAP/Pas tapi habuk pun tadak! Bukan takat nak kasi kerja, nak campak 10 sen pun belum tentu. Silap-silap depa pula duk hulur tabung minta derma dengan rakyat!

Hanya orang bodoh sahaja yang tolak pembangunan. Ingat... depa yang duk hasut rakyat suruh berdemo konon demi alam sekitar tu silap-silap jenis berak pun tak basuh. Main lap pakai tisu saja... Nak bercakap pasal alam sekitar? Hehehe...

Share this

0 Comment to "Protes projek Rapid Pengerang... Ada orang UMNO tumpang sekaki?"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.