06 October 2013

Ketua Puteri... Antara Jamie dan Emy

Antara Jamilah dan Ermieyati... Yang mana pilihan ahli Puteri?
Ramai yang tanyakan pandangan aku tentang dua calon Ketua Puteri UMNO yang kini sedang giat berkempen - Jamilah Hanim Othman a.k.a Jamie dan Mas Ermieyati Samsudin a.k.a Emy. Yang mana pilihan aku? Hemmm....

Sebetulnya pilihan aku tak penting sebab aku bukannya ahli Puteri UMNO jauh sekali untuk mengundi pada pemilihan UMNO nanti. Tapi apa yang penting ialah ahli-ahli Puteri yang layak mengundi perlulah membuat pilihan yang tepat.

Aku tidak mengenali Jamie tetapi aku ingat kami sama-sama pernah menyertai satu  perjumpaan peringkat antarabangsa  beberapa tahun lalu tetapi tidak pernah bertegur sapa. Malah aku tidak tahupun kalau dia merupakan salah seorang Exco Puteri sehinggalah wajahnya terpampang dalam media baru-baru ini apabila dia mengumumkan untuk merebut kerusi Ketua Puteri yang dikosongkan oleh Rosnah Abdul Rashid itu.

Ramai kawan-kawan aku yang sering menyebut-nyebut nama Jamie, tentang kecantikannya dan perwatakannya yang lemah lembut itu. Yup... Aku akui perkara itu memang ada pada Jamie.  Tetapi bagi aku kecantikan fizikal tidak memadai untuk menerajui sebuah organisasi politik besar seperti Puteri UMNO Malaysia yang ahlinya beratus-ratus ribu.

Puteri UMNO memerlukan seorang pemimpin yang tegas, agresif dan lantang. Beberapa ahli dan pemimpin akar umbi ada mengadu kepada aku bahawa mereka sangat mendambakan seorang pemimpin yang lantang, tegas dan agresif terutama dalam memperjuangkan nasib kaum wanita muda di seluruh negara.

Mereka menjadikan pengasas Puteri UMNO, Azalina Othman Said sebagai penanda aras "kejayaan dan kecemerlangan" pertubuhan itu yang dianggap "hilang" selepas Puteri dipimpin oleh Noraini Ahmad dan kemudiannya Rosnah.

Justeru aku melihat Emy mempunyai ciri-ciri yang didambakan oleh akar umbi Puteri. Selaku 'orang lama' dalam Puteri, Emy yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah  kelihatan lebih agresif, tegas dan lantang berbanding Jamie. Mungkin latar belakang beliau sebagai seorang peguam membuatkan Emy lebih "menyerlah" berbanding Jamie.

Malahan misi dan visi yang dibawa oleh Emy untuk Puteri UMNO lebih jelas dan meyakinkan, percakapan juga lebih lancar dan tenang malah beliau dilihat mempunyai "kecantikan" tersendiri untuk memimpin pertubuhan itu.

Aku percaya Emy banyak belajar daripada ketiga-tiga bekas Ketua Puteri sebelum ini memandangkan beliau menganggotai barisan Exco Puteri sejak zaman Azalina sehinggalah Rosnah. Maka pengalaman itu sudah cukup mematangkan Emy untuk memimpin Puteri.

Apa pun semuanya terserah kepada barisan perwakilan Puteri di peringkat akar umbi untuk membuat pilihan. Aku cuma sekadar memberi pandangan peribadi.

27 September 2013

KJ kekal Ketua Pemuda... Shahrizat goyang? (Update... pembetulan fakta)

Dua penyandang jawatan yang dikatakan akan mengalami nasib berbeza pada Pemilihan UMNO 12 Oktober ini?
Khairy Jamaludin tidak berdepan masalah untuk mengekalkan jawatannya sebagai Ketua Pemuda UMNO. Itu ramalan banyak pihak menjelang Pemilihan UMNO sayap parti itu pada 12 Oktober ini. Jangkaan itu berdasarkan empat lawan yang dihadapi ternyata bagai langit dengan bumi jika mahu dibandingkan dengan Menteri Belia dan Sukan itu.

Akhramsyah Sanusi walaupun dikatakan mampu memberi cabaran kepada KJ tetapi undi untuk beliau bagaimanapun dipecahkan oleh tiga calon lain iaitu Syed Rosli Syed Harman, Irwan Ambak Khalid Izhar dan Abd. Karim Ali. Apatah lagi Karim juga merupakan calon dari Kedah.

Seperti yang pernah aku tulis sebelum ini, dalam pemilihan Ketua Pemuda sebetulnya pengundi boleh dibahagikan kepada dua kumpulan - penyokong KJ yang sedia menerima seorang pemimpin yang lebih terbuka, tidak terlalu totok Melayu dan juga kumpulan anti KJ kerana menilai Ahli Parlimen Rembau itu kurang Melayu dan kurang berjiwa UMNO.

Kumpulan mana yang lebih besar jumlahnya tidaklah boleh dianggarkan tetapi jika penyokong KJ tidak sebanyak mereka yang anti-KJ, kumpulan kedua terpaksa pula membuat pilihan antara empat calon iaitu Akhramsyah, Syed Rosli, Irwan Ambak dan Karim. Dan jika ini berlaku maka kemenangan sudah pasti berpihak kepada KJ yang menerima undian solid daripada penyokongnya.

Apakah pencalonan Syed Rosli, Irwan Ambak dan Karim adalah satu strategi untuk memecahkan undi Akhramsyah? Wallahuakhlam...

Selain itu kedudukan KJ sebagai menteri turut memberi kelebihan berbanding empat calon lain yang "tidak mempuyai apa-apa". Dengan jawatan menteri sudah pasti KJ dapat menjelajah ke seluruh negara (atas nama Menteri Belia dan Sukan)  untuk bertemu dengan pengundi-pengundinya ketika etika pemilihan yang begitu ketat termasuk larangan berkempen secara individu oleh calon-calon.

Bagi kerusi Ketua Wanita UMNO pula, kedudukan Shahrizat dikatakan goyang dan kemungkinan tumbang sama ada di tangan Maznah Mazlan atau Raihan Suleiman Palestin, dua calon yang bakal dihadapi penyandang kerusi tersebut.

Daripada kedua-dua pencabar Shahrizat, Maznah mempunyai lebih kekuatan selaku bekas Timbalan Menteri Sumber Manusia dan "orang lama" dalam barisan Exco Wanita manakala Raihan pula hanyalah ahli biasa.

Maznah dikatakan "orang Rafidah" dan aura Rafidah di dalam Wanita UMNO dikatakan masih kuat terutama di peringkat akar umbi, walaupun sudah dua penggal wanita besi itu meninggalkan kerusi Ketua Wanita. Justeru, banyak ahli-ahli di peringkat bawah mahu melihat orang Rafidah naik menduduki kerusi no.1 sayap itu.

Raihan tidak banyak boleh diperkatakan. Mungkin sokongan daripada bekas-bekas ahli Puteri memberikan kelebihan kepadanya. Bagaimanapun, beliau dijangka tidak mampu menandingi Shahrizat mahupun Maznah.

Shahrizat pula banyak bergantung kepada undi simpati  dan rekod kejayaan beliau memimpin Wanita UMNO membantu membawa kemenangan besar UMNO pada PRU-13. Itulah jasa terbesar Shahrizat yang boleh dihandalkan beliau untuk mempertahankan kerusi tersebut. Rekod buruk Shahrizat -- tewas pada PRU-12 di tangan Nurul Izzah, kes NFC membabitkan suaminya dan kes pecah amanah melibatkan bekas Setiausaha Politiknya telah mencemarkan imej Shahrizat.

Itulah ramalan-ramalan berhubung nasib dua pemimpin sayap UMNO menjelang pemilihan parti pada 12 Oktober ini. Lalu teringat aku dengan lagu Warikh ....

"Yo.. yo.. kito monang kito monang... duo satu kecik bonar, ompet satu senyum lebar... yo!!"

21 September 2013

3 anak bekas PM, seorang menantu bekas PM...

Tu dia aih. Hari ini merupakan "hari raya" bagi ahli-ahli UMNO seluruh negara kerana hari ini ialah hari penyerahan borang pencalonan bagi calon-calon yang nak bertanding pada pemilihan UMNO kali ini. Dari jawatan tertinggi Presiden hinggalah pucuk pimpinan di peringkat bahagian Wanita, Pemuda dan Puteri menyerahkan borang pencalonan masing-masing.

Wow! Khabarnya proses penyerahan borang calon di Kota Kinabalu sesak teruk sampai ada yang pengsan... Huhu..! Bak kata kawan aku yang juga penyokong tegar UMNO.... Selamat Hari Raya UMNO!!!

Menarik pemilihan kali ini menyaksikan nama tiga anak bekas Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO akan merebut jawatan masing-masing di peringkat Pusat. Mereka ialah DS Najib Razak iaitu anak PM kedua, Tun Razak yang akan mempertahankan jawatan Presiden. Hemmm.... Nampak macam menang tanpa bertanding saja. Tapi tunggulah sehingga 5 petang ini apabila tempoh penyerahan borang tamat. (Psstt... khabarnya Ku Li nak cabar Najib)

Dua lagi anak PM ketiga, DS Hishammuddin anak Tun Hussein yang akan mempertahankan jawatan Naib Presiden UMNO yang turut akan ditentang oleh anak PM keempat, Datuk Mukhriz anak Tun Mahathir. Wow... Nampaknya bekas PM Malaysia meninggalkan legasi masing-masing untuk menjadi penerus kepimpinan mereka dalam UMNO.

Ops..! Jangan lupa, PM kelima pun tinggalkan legasi juga. Tapi bukannya anak, cuma menantu iaitu Khairy Jamaludin yang akan pertahan jawatan Pemuda UMNO.

Aku tahu ramai di luar sana yang tidak senang dengan situasi ini. Mereka yang bencikan UMNO tentunya akan persoal kenapa anak menantu pemimpin UMNO nak bertanding merebut jawatan tertinggi parti. Dah tak ada orang lain ke?

Hehe... pihak di sebelah sana jangan kata dulang paku serpih yeop! Pihak pembangkang baik PKR, DAP mahupun Pas lagilah teruk. Sekurang-kurang Najib, Hisham, Mukhriz mahu menduduki kerusi tertinggi UMNO ketika bapa mereka sudah meninggal dunia atau bersara. (Kecuali KJ yang menjadi Ketua Pemuda UMNO ketika bapa mentua masih menjadi PM/Presiden UMNO).

Tapi lihatlah di pihak DAP. Keluarga Lim menguasai barisan kepimpinan parti dengan bapa Lim Kit Siang masih menjadi Penasihat parti dan anaknya pula, Lim Guan Eng menjadi Setiausaha Agung parti iaitu jawatan yang mempunyai lebih kuasa daripada Presiden.

PKR lagilah teruk. Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Umum parti, isterinya Wan Azizah sebagai Presiden dan anak, Nurul Izzah sebagai Naib Presiden. Itu belum kira Azmin Ali yang juga mempunyai "hubungan istimewa" dengan Anwar.

Pas pun juga sudah terkena tempias. Nik Amar iaitu anak kepada Mursyidul Am Pas, Nik Aziz khabarnya bakal dicalonkan untuk menduduki kerusi no. 2 dalam parti. Perkara itu sudah diberi bayangan oleh Nik Aziz yang mahukan kerusi Timbalan Presiden untuk mereka berstatus "ulama" dan beliau sendiri sudah mempunyai calonnya tetapi enggan mendedahkan nama. Ramai yang membuat tekaan calon Timbalan Presiden Pas dalam kepada Nik Aziz itu ialah anaknya sendiri Nik Amar... Wallahuakhlam!

Itu dalam negara. Di luar negara pun fenomena peralihan kuasa daripada ibu bapa kepada anak menantu juga berlaku terutama di India, Pakistan bahkan Hillary Clinton isteri bekas Presiden Amerika, Bill Clinton turut mencuba nasib bertanding jawatan Presiden AS. Cuma beliau tewas, dan kemudian dilantik sebagai Setiausaha Negara AS.

Jadi kesimpulannya, puak pembangkang dan mereka yang bencikan UMNO tak usahlah nak mengata UMNO konon sebagai parti pewaris kepada anak-anak menantu kerana dalam DAP dan PKR lagi terusk. Dah macam sistem monarki dah. Jawatan tertinggi parti diwariskan oleh si bapa kepada anak atau isteri dan mereka yang cuba "mengganggu" proses  itu akan dicantas awal-awal.

Sangat demokratik parti mereka kan? Heee...

17 September 2013

Chin Peng tiada kerakyatan Malaysia.. Nah ambik kau!

Chin Peng adalah penjenayah perang, bukan pejuang negara.
Chin Peng bukan warganegara Malaysia dan tidak pernah memohon menjadi warganegara. Oleh itu mayatnya atau abunya tidak layak untuk disemadi atau dibawa pulang ke Malaysia. Titik! Tidak ada persoalan lagi.

Kalau sebelum ini ramai puak-puak prokomunis baik dalam Pas, PKR apatah lagi DAP duk bandingkan dengan Samsiah Fakeh, seorang lagi pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), kawan aku dalam satu jabatan kerajaan yang tahu selok-belok komunis ada jawapannya. Katanya Samsiah dibenar balik ke Malaysia dan dikebumikan di tanah kelahirannya kerana dia mempunyai kerakyatan Tanah Melayu manakala Chin Peng tidak ada kerakyatan Tanah Melayu/Malaya/Malaysia dan tidak pernah memohon kerakyatan.

Bukan soal Cina atau Melayu tetapi
Chin Peng bukan warganegara Malaysia!
Jadi baik Tony Phua, Lim Kit Siang anak beranak atau pun puak-puak Melayu komunis dalam Pas duk persoal kenapa Chin Peng tidak dibenar kembali ke Malaysia bahkan abunya juga tidak boleh dibawa ke Malaysia, inilah salah satu sebab utamanya.

Lain-lain sebab, kerajaan bimbang jika mayat bapak komunis Malaya yang sudah bunuh beratus-ratus askar Melayu ini dibawa pulang, sudah pasti Cina-cina DAP dan Melayu-melayu tolol yang mengangkat komunis sebagai pejuang negara, akan memberikan penghormatan kepada penjenayah perang ini.

Dan jika keadaan itu berlaku tidak mustahil askar-askar Melayu atau anak cucu mereka yang kehilangan ayah dan datuk akibat pembunuhan kejam komunis tidak duduk diam melihat puak-puak komunis berarak di Sitiawan sambil menjulang dan mengangongkan pemimpin komunis ini.

Betul komunis sudah menyerah kalah, komunis sudah meletakkan senjata dan para pemimpin mereka sudah tua, uzur dan ada yang sudah meninggal dunia, tetapi ketahuilah ideologi komunis masih utuh meresap ke dalam pemikiran anak-anak muda hasil gerakan halus sejak sekian lama yang menggunakan parti-parti politik dan pertubuhan NGO.

Buktinya, apabila tiada lagi Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang sebelum ini ditakuti mereka, maka mereka ini semakin lantang melaungkan sokongan kepada perjuangan komunis bahkan dengan beraninya mengangkat Chin Peng atau Mat Indera sebagai pejuang negara.

Lalu apa kaitan Chin Peng dengan DAP? Berikut jawapan sahabat aku itu:

Chin Peng @ Ong Boon Hua adalah BAPA SAUDARA kepada Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham manakala Koo Ham pula adalah sepupu kepada Ngar Kor Meng. Maknanya kedua-dua pemimpin DAP Perak ini BERBAPA SAUDARA Chin Peng.

Menariknya, dikatakan IBU bekas MB Perak, Nizar Jamaluddin pula adalaha IBU SAUDARA kepada Koo Ham dan Kor Meng dan SEPUPU kepada Chin Peng.

Jadi berdasarkan susur galur keluarga ini maka jelaslah kenapa DAP dan Pas beriya-iya mahukan agar Chin Peng dibenarkan pulang ke tanah air, kata kawan aku itu.

Sama ada benar atau tidak hubungan pemimpin DAP/Pas Perak dengan Chin Peng ini aku tidak dapat sahkan. Mungkin ada kawan-kawan boleh sahkan, dipersilakan.

Apa yang pasti Chin Peng adalah penjenayah perang bukan pejuang negara. Beliau menentang British kerana mahu menubuhkan pemerintahan komunis di Tanah Melayu bukannya membebaskan Tanah Melayu daripada penjajah. Ini bermakna kalau British berjaya ditewaskan maka Tanah Melayu menjadi salah satu negara blok komunis yang berpaksikan pemerintahan komunis di China. Keluar mulut buaya, masuk mulut naga.

Malahan 2 minggu memerintah Tanah Melayu (selepas pengunduran Jepun) sudah cukup bagi komunis membunuh ribuan rakyat tidak berdosa tanpa mengira bangsa. Bahkan mengikut fakta, orang Cina lebih ramai dibunuh oleh komunis berbanding orang Melayu. Sebab itu adanya penempatan kampung baru, yang bertujuan mengawal kegiatan komunis.

Tapi hari ini pembunuh rakyat itu yang dijulang oleh puak-puak ini bahkan ada juga Melayu tolol yang tolong mendoakan kesejahteraan kepada Chin Peng sedangkan kenyataannya KOMUNIS adalah fahaman ANTI-AGAMA.

Subhanallah!

Melayu tolol yang mendoakan untuk Chin Peng
walhal komunis tidak percaya kepada agama!

11 September 2013

Hisham tercorot... Mukhriz gugat Zahid?

Pemilihan UMNO belumpun berlangsung malah borang pencalonan pun belum diajukan tetapi cakap-cakap tentang nasib calon yang nak bertanding dah kedengaran. Jawatan paling hot dibualkan ialah Naib Presiden UMNO.

Setakat ini tiga penyandang iaitu DS Hishammuddin Hussein, DS Ahmad Zahid Hamidi dan DS Shafie Apdal sudah mengesahkan untuk mempertahankan jawatan mereka. Mereka akan dicabar pula oleh orang lama yang juga bekas Naib Presiden iaitu TS Isa Samad dan DS Ali Rustam. 

Lain-lain calon belum ada lagi yang mengesahkan untuk masuk gelanggang walaupun Dt Mukhriz Tun Mahathir ada menyebut untuk mempertimbangkannya. Tarikh tutup penyerahan borang pencalonan ialah 28 September.

Bagaimanapun, kini berlegar SMS dan suara-suara konon kedudukan sokongan akar umbi terhadap calon-calon Naib Presiden yang bertanding sudah dapat diketahui. Pelik, macam mana boleh keluar "soalan bocor" seperti ini sedangkan "ujian" sebenar belum bermula.

Mengikut cakap-cakap itu Zahid kini mendapat sokongan tertinggi dalam kalangan akar umbi yang akan membuat pemilihan pada 19 Oktober ini. Nama Zahid mencangak selepas beliau mengembalikan "kejantanan" PDRM dan agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri melalui pelbagai operasi, terutama membanteras jenayah berat serta pendatang haram.

Zahid juga lantang mempertahankan kalimah Allah, mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang mempermainkan Islam, mempersendakan agama dan para Cinabeng yang tidak menghormati kedaulatan negara dan kesucian Islam.

Manakala kedudukan Hishammuddin pula dikatakan tercorot setelah gagal mengangani pelbagai isu berkaitan agama Islam, bangsa Melayu dan raja-raja Melayu. Beliau yang lebih gemar memberi amaran demi amaran dianggap sebagai menteri yang lembik.

Berikut kedudukan calon-calon Naib Presiden seperti yang beredar menerusi SMS dan laman sosial:
1. Zahid Hamidi
2. Shafie Apdal
3. Isa Samad
4. Mohd Ali Rustam
5. Hishammuddin Hussein

Dan seandainya Mukhriz memasuki gelanggang beliau dikatakan berpeluang cerah untuk mengisi salah satu daripada tiga kerusi Naib Presiden. Malahan dikatakan Mukhriz mampu menggugat kedudukan Zahid jika Menteri Besar Kedah itu menyahut seruan akar umbi.

Apapun ini hanyalah berdasarkan jangkaan dan ramalan sesetengah pihak sahaja sedangkan keputusan sebenar hanya dapat diketahui selepas semua bahagian UMNO membuat pemilihan 19 Oktober ini.

02 September 2013

Minyak naik harga, rakyat naik minyak!!

Begini jadinya bila pengguna dah naik minyak gara-gara harga minyak naik.
Harga RON95 dan diesel naik  20 sen mulai esok.... Dush! dush! dush!

Apa pun alasan diberikan Najib, rakyat tetap akan marah, termasuklah akar umbi UMNO yang akan memilih barisan pucuk pimpinan parti Oktober ini.

Bagi aku idea menaikkan harga petrol ini adalah datangnya daripada para punahsihat Najib dalam Pemandu. Pemandu ni menguruskan negara macam urus syarikat. Syarikat mana boleh rugi, kalau rugi kena jimat kat mana-mana.

Itulah masalahnya bila Pemandu yang menjadi penasihat ekonomi Najib ini diuruskan oleh orang korporat yang 'pandai naikkan keuntungan syarikat' dengan jual aset.  Punah...

Sebab dah tak ada aset negara yang boleh dijual (selepas cadangan nak jual MAS ditolak), maka langkah nak pastikan negara untung ialah mengurangkan subsidi kerajaan kepada rakyat. Maka naiklah harga minyak!

Khabarnya tarif elektrik dan air pun akan naik lepas ni... Tunggu sajalah!

01 September 2013

Kongsi gelap dah gempur, pengkhianat negara bila lagi?

Tahniah Zahid sebab berani gempur penjenayah kongsi gelap. Nampaknya keputusan Najib swap jawatan Zahid dan Hishammuddin adalah tepat. Aku tak boleh bayangkan jika Hisham terus menerajui KDN selepas PRU-13. Sudah pasti semakin banyak amaran dikeluarkan, termasuk terhadap para penjenayah berat ini.

Tetapi sejak Zahid menerajui KDN beberapa tindakan tegas telah dilaksanakan. Memuktamadkan isu kalimah Allah, menarik balik taraf Pemustautin Tetap (PR) pemilik resort yang benarkan surau diijadikan tokong Buddha, mendesak menteri Hindraf letak jawatan dan yang terbaru membanteras penjenayah berat menerusi Ops Cantas Khas.

Tidak cukup dengan itu nama-nama 49 pertubuhan haram dan kongsi gelap didedahkan kepada orang ramai. Malah logo pertubuhan itu juga turut disiarkan. Pendek kata para ahli kongsi gelap yang dipercayai melebihi 40,000 orang kini panas punggung.

Tahniah Zahid... tahniah!

Ramai orang melihat Zahid lebih lantang dan berani berbanding Najib. Kalau duduk di kedai kopi sekarang tidak ada perkara lain yang dibincang, melainkan ketidakberanian Najib dan ketegasan Muhyiddin dan Zahid.

Malangnya selepas PRU-13 berakhir rakyat masih tertunggu-tunggu tindakan Zahid terhadap para pengkhianat negara yang menjadi dalang pencerobohan Lahad Datu sehingga mengorbankan anggota keselamatan negara.

Sedangkan Zahid semasa PRU-13 berjanji akan mendedahkan dalang terbabit, tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan dilakukan. Rakyat sebetulnya sudah hilang sabar menunggu. Tunggu apa lagi nak bertindak. Kalau dah cukup bukti, seret mereka ke muka pengadilan!! Itulah yang rakyat mahu.

Rakyat juga mahukan ketegasan Zahid bertindak terhadap para petualang yang tidak putus-putus menghasut rakyat, menghidupkan semula dan mengangkat perjuangan komunis dan menghina kedaulatan negara.

Balu-balu perajurit negara yang terkorban di Lahad Datu ini sudah pasti mengharapkan kerajaan bertindak tegas terhadap pengkhianat negara yang menjadi dalang pencerobohan pengganas di Sabah.

Rakyat juga mahu lihat Hishamuddin Rais, Adam Adli dan A Samad Said diseret ke muka pengadilan kerana menghina Jalur Gemilang, mempersenda kemerdekaan negara. Rakyat mahu melihat Zahid bertindak terhadap para Cinabeng yang sewenang-wenang memperlekehkan agama Islam, mencari pasal dengan Melayu menerusi provokasi berunsur perkauman dan menghina Melayu.

Sampai bila mereka ini dimaafkan... sampai bila mereka dibiarkan menghasut rakyat secara berleluasa tanpa tindakan. Apakah sekadar mereka dipanggil memberi keterangan kepada polis, yang akhirnya mereka kembali ke jalanan dan menghasut rakyat agar negara menjadi huru hara.

Ya,  Zahid sudah bertindak tetapi rakyat mahu lebih. Bukan sekadar para anggota kongsi gelap. Rakyat juga mahu melihat tindakan terhadap pengkhianat negara! Bila lagi Zahid!!

Warkah terakhir buat kekasih sebelum maut menjemput...




Warkah terakhir arwah untuk sang kekasih... - Foto On The Scene



"Saya Muhammad Fizrul  Ramli berjanji memutuskan hubungan dengan  (nama gadis). Saya tidak akan mengganggu /mencari (nama gadis) lagi. Saya akan  memulangkan gambar (nama gadis).

Itulah sepucuk warkah yang ditulis oleh Muhammad Fizrul Ramli yang ditujukan kepada kekasihnya atau bekas kekasihnya (yang namanya dirahsiakan). Warkah itu adalah warkah terakhir Muhammad Fizrul kepada si gadis yang dicintainya itu sebelum dia maut dalam kemalangan jalan raya di lebuh raya ELITE petang semalam.

Surat tersebut bersama sekeping gambar yang sudah dikoyak-koyak ditemui bersama beberapa  barang milik arwah yang bertaburan di  tempat kejadian.

Surat itu bertulisan tangan dan sudah basah serta  berlipat. Surat itu ditandatangani oleh arwah dan pihak si kekasih mungkin satu perjanjian bahawa hubungan pasangan ini sudah berakhir.

Dalam kejadian petang semalam kereta MyVi dipandu arwah terbabas ketika hujan lebat sebelum merempuh tiang lampu dan sebatang pokok. Turut terbunuh rakannya, Azwan Abd. Aziz, 21. Kedua-duanya mati di tempat kejadian.

Cerita lanjut boleh baca dalam On The Scene di sini!


Kereta MyVi dipandu arwah selepas terbabas dan merepuh tiang lampu dan sebatang pokok di Lebuh Raya Elite petang semalam. - Foto On The Scene

Aku tak boleh bayangkan perasaan si gadis berkenaan apabila mengetahui tragedi yang menimpa ke atas sang (bekas) kekasih. Daripada surat itu aku boleh bayangkan mereka membuat keputusan untuk berpisah tetapi ternyata perpisahan itu adalah perpisahan buat selama-lamanya. Arwah pergi meninggalkan kekasih kerana dijemput Allah.

Subhanallah maha suci Allah Tuhan sekalian alam.

Al-fatihah buat Muhammad Fizrul Ramli dan Azwan Aziz. Sesungguhnya apa yang berlaku adalah kerana ketentuan Allah.

Amin

30 August 2013

Akhirnya Proton fikir soal nyawa pemandu dan penumpang! Terima kasih....

Kira-kira 4 tahun lepas, aku ada membebel pasal kereta Proton dalam blog aku ni. Aku membebel pasal ciri-ciri keselamatan dalam kereta Proton sangat rendah yang menjadi salah satu punca tingginya kejadian kemalangan maut di negara ini.

Antara yang aku desak dalam entri aku tu supaya Proton tingkatkan ciri keselamatan. Jadikan penyediakan AIRBACK dan ABS sebagai mandatori. Maknanya mesti ada, kalau tak ada tak layak dijual.

Baca artikel penuhnya di sini !

Dan selepas 4 tahun akhirnya Proton mengeluarkan keretanya dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan iaitu pada Proton Suprima, model hackback dari Proton Preve. Kalau dilihat pada brosernya, antara ciri keselamatannya ialah:

Proton Suprima S juga dilengkapi ciri-ciri keselamatan terbaik dengan enam beg udara, tingkap kuasa anti-perangkap, Sistem Anti Kekunci Membrek (ABS), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) serta bagi model premium disertakan Park Assist dan kamera undur.
Alhamdulillah... Akhirnya apa yang aku suarakan didengari oleh pihak pengurusan Proton. Itulah yang kita mahu dan itulah sepatutnya dilakukan Proton jika mahu bersaing dalam pasaran terbuka.

Aku bercakap soal ciri keselamatan Proton ini berdasarkan pengalaman aku sendiri sebagai pengguna. Kereta pertama aku Proton Saga. Kemudian aku tambah lagi satu untuk isteri Proton Waja. Akhirnya Proton Saga aku jual sebab bumbung dah berkurap dan berkudis, aku beli pula Proton Iswara Aeroback Special Edition warna merah. Murah memang murah tapi cukup tidak selamat. Sembur air pun bunyi macam hujan jatuh atas atas zink.

Sekarang aku pakai kereta Jepun dan Eropah. Bukan tak suka produk tempatan tapi aku lebih memikirkan keselamatan aku dan anak-anak. Kereta Eropah yang aku miliki sekarang dilengkapi ciri-ciri keselamatan tinggi. Begitu juga dengan kereta Jepun itu.

Malangnya, selepas berpuluh tahun mengeluarkan kereta, baru sekarang Proton memikirkan soal keselamatan pemandu dan penumpang, selepas beratus-ratus nyawa melayang. Tak apalah. Bak kata orang putih "Better late than never!".

Teruskan usahamu Proton! Maju Proton majulah industri automobil negara!

22 August 2013

Wow! UMNO pantas beri sumbangan kepada mangsa nahas bas Genting!!

Wow! UMNO begitu pantas memberikan sumbangan kepada mangsa terkorban nahas bas Genting semalam. Hari ini Wanita UMNO mengumumkan sumbangan sebanyak RM1,000 seorang kepada mangsa yang terkorban dan khabarnya ibu pejabat UMNO juga akan memberikan sumbangan.

Yang aku peliknya, kenapalah UMNO sebegitu pantas menghulurkan bantuan sedangkan daripada 37 mangsa yang mati, setakat ini hanya seorang sahaja Melayu/Islam manakala sebahagian besarnya adalah para Cinabeng selain warga asing.

Lihat senarai mangsa yang maut dikenal pasti setakat ini:

RAKYAT MALAYSIA:
1) Chan Fook Choy
2) Chan Lai Huat
3) Sub Moy @ Sak Moy
4) Sek Sooi Chan
5) Lee Fook Wah
6) Law Tiaw Meng
7) Law See Kee
8) Yap Hing
9) Muhammad Rasid Jantan
10) Ng Ah Heng
11) Choo Peng Kwan
12) Kwan Chin Yii
13) Sia Chin Shin
14)  Loww Kwai Heng
15) Udamjit Singh 

WARGA ASING:
1) Sukhviv Singh - India
2) Auther Mash - India
3) Rafik Ali Buai Habac Chu - Bangladesh
4) Bhuiyan Rifique Ali - Bangladesh
5) Kim Dong O - Korea Selatan

Aku bukan anti tapi buat apa UMNO nak tunjuk simpati tak bertempat. Yang mati kebanyakannya Cinabeng dan puak-puak Cinabeng kalau naik Genting tak ada kerja lain melain untuk berjudi di kasino. Manakala selebihnya melancong. Melayu yang meninggal dunia pula ialah pengawal keselamatan di resort berkenaan.

Seingat aku tak pernah mana-mana parti Cinabeng baik MCA, Gerakan atau jauh sekali DAP beri sumbangan kepada mangsa kemalangan baik membabitkan kaum dia apatah lagi kalau mangsanya adalah orang Melayu.

Melayu yang dihempap jambatan runtuh di Pulau Pinang, ada kerajaan DAP Penang sibuk-sibuk nak bagi sumbangan? LGE buat bodoh saja. Tapi bila menara penebat kilat atas bangunan UMNO hempap Cinabeng tudia... siang malam duk tunggu depan lubang tu. Lepas tu marah-marah kat UMNO. Macamlah UMNO yang tiup angin kencang sampai tumbang tiang tu!


Tapi macam biasalah pemimpin UMNO... Selalu sangat lebih sudu daripada kuah. Bukan tak boleh bagi sumbangan tapi berpada-padalah dan lihat pulak kesnya. Lepas ni kalau ada kes kemalangan bas lagi agak-agak UMNO nak keluar duit bagi sumbangan tak?

Waythamoorthy tergolek kena pelempang Zahid... Wakakaka!


Waythamoorthy, bekas pemimpin Hindraf yang bawa puak-puak India turun di jalan raya dan mendakwa kerajaan Melayu/BN telah buat penghapusan etnik seperti di Sarajevo masa zaman pemerintahan Pak Lah dulu hari ini kena pelempang dik Zahid Hamidi.

Sebabnya pemimpin yang dilantik Najib sebagai timbalan menteri di JPM selepas menandatangani MOU dengan BN semasa PRU-13 lalu itu tak sayang mulut dok persoal tindakan polis tembak 5 penjenayah yang sekaum dengannya.

Ekoran mulut lancang itu, Zahid mencabar Waytha agar lepaskan jawatan timbalan menteri dan kembali ke pangkuan Hindraf jika cuba campurtangan dalam kementerian lain. Mentang-mentang PM yang lantik, dia ingat dia boleh hentam polis sesedap hati.

"Saya cadang dia berhenti jadi timbalan menteri  kalau nak cakap mengenai perkara luar bidang  kuasanya, beliau kena faham kasut mana dipakai  dan rumah mana dia duduk.

"Jangan ingat yang beliau masih pemimpin badan  bukan kerajaan (NGO), beliau bukan pemimpin  Hindraf lagi. Jangan campur tangan dalam kerja  polis, polis kita bukan jenis yang suka-suka  menembak tanpa mengenal pasti sasarannya  (trigger happy)," kata Zahid dalam satu majlis di Putrajaya hari ini.  (Rujuk laporan Utusan Online)

Haha.... Padan muko! Dia lupa yang menteri jaga polis sekarang bukan lagi menteri amaran macam dulu. Ini Zahidlah... Zahid yang pernah kasi penumbuk kepada seorang mamat yang kacau anak perempuan dia. Zahid ni lain sikit yeop! Bengkeng...

Tambah pulak sekarang demam pemilihan UMNO yeop. Zahid tu cakap saja nak pertahan jawatan Naib Presiden UMNO tapi silap-silap dicalonkan akar umbi untuk menduduki kerusi no. 2 dalam UMNO. Maklum sekarang ini akar umbi  UMNO cuma nampak Muhyiddin dan Zahid sahaja lantang mempertahankan agama Islam, orang Melayu dan tidak mudah tunduk desakan pembangkang dan Cinabeng. Kalau dah dicalonkan takkan nak tolak yeop!

Aku pun setuju dengan Zahid. Kalau Waytha ni tak puas hati dengan polis sebab tembak kaum dia (walaupun jelas-jelas mereka penjenayah tegar) elok dia letak jawatan jadi timbalan menteri. Buat malu Kabinet Najib jeh. Lagi pun aku percaya ramai rakyat tak setuju pun dengan pelantikannya sebagai timbalan menteri. Apa jasanya?

Lagipun rakyat masih ingat betapa beratnya tuduhan Hindraf terhadap kerajaan Malaysia. "Penghapusan etnik".. Gila apa... Satu fitnah yang boleh mencetuskan perbalahan antara kaum.  Tak cukup dengan itu, Hindraf juga jelas-jelas masih berkiblatkan negara India dengan mengangkat Gandhi sebagai idola mereka. Tak cukup dengan itu Hindraf juga sanggup mengadu kepada Britain agar negara kuasa besar itu ambik tindakan terhadap Malaysia.

Tapi semua fitnah dan hasutan jahat Hindraf seolah-olah sudah dimaafkan hanya dengan menandatangani MOU. Tak cukup dengan itu pemimpin mereka macam Wathy pun nak diangkat sebagai menteri. Salah siapa?

Bila bercakap soal MOU antara Hindraf dengan BN ni teringat aku dengan Perjanjian Pangkor melibatkan puak komunis dengan kerajaan. Konon supaya komunis letak senjata tapi kenyataannya fahaman komunis masih menebal dalam kalangan rakyat sehingga hari ini terutama puak-puak Cinabeng DAP.

20 August 2013

3 pemain bola baling selesai hajat 5 minit je sorang? Huh aloh...

Wow! Kat gelanggang bola baling ketiga-tiga mamat ni cukup hebat. Kalau tak hebat takkanlah ada negeri nak ambil depa main.
Yup... memang kat gelanggang bola baling cukup hebat tapi kat "gelanggang lain"... huk aloh... kesian.

Ini adalah cerita pasal tiga pemain bola baling Sukma  WP yang kena caj sebab rogol seorang pengiring pasukannya  ketika Sukma 2013 tempoh hari. Ikut laporan kes, ketiga-tiga mereka melepaskan nafsu dalam masa 10 minit sahaja atau tak sampai 5 minit seorang.

Huk aloh....
PETALING JAYA 20 Ogos - Mahkamah Sesyen di sini hari ini menetapkan 20 September depan untuk sebutan semula kes tiga atlet bola baling lelaki Sukan Malaysia (Sukma) 2013 yang didakwa merogol seorang pegawai pengiring pasukan bola baling itu, bulan lepas.
Hakim Yasmin Abdul Razak menetapkan tarikh itu selepas Timbalan Pendakwa Raya, Tan Gin Han memaklumkan pihaknya masih belum menerima laporan forensik, perubatan, dan kimia berhubung kes itu.
Pada 11 Julai lepas, Megat Farzeril Faiz Megat Razali, 19; Mohammad Shaizzad Md Shafie, 19, dan Adib Adha Ismail, 18, mengaku tidak bersalah atas tuduhan merogol wanita berusia 20 tahun itu di sebuah bilik di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, antara 4 pagi hingga 4.10 pagi, 4 Julai lepas.
Megat Farzeril Faiz didakwa merogol wanita itu pukul 4 pagi, Mohammad Shaizzad pula pada 4.05 pagi dan Adib Adha pula 4.10 pagi.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.
Megat Farzeril dan Mohammad Shaizzad diwakili peguam Muhammad Fadhli Mat Sutris manakala Adib Adha diwakili peguam Stephanie Wong. - BERNAMA

Memang tak berbaloilah. Sedapnya 5 minit tapi silap haribulan boleh duduk kat penjara 20 tahun. Itulah tak dengar nasihat mak bapak dan orang tua. Kan dah menyusahkan hidup sendiri dan keluarga.

Patutlah orang tua-tua cakap... Ikut rasa binasa, ikut hati mati, ikut nafsu lesu! Aku harap kes ni jadi pengajaran kepada semua, termasuk para atlet dan pengiring sekali!




Pssttt... Lain kali belajar dengan Pak Sheikh Anwar macam mana nak henjut sampai pagi...!!

19 August 2013

Akar umbi UMNO marah sikap Najib!

Mesyuarat cawangan UMNO sedang berlangsung di seluruh negara sekarang dan sebahagian besarnya sudah selesai bermesyuarat dan memilih pimpinan masing-masing termasuk sayap-sayap parti - Wanita, Pemuda dan Puteri.

Namun di sebalik kehangatan pemilihan pimpinan cawangan, khabarnya suara-suara akar umbi yang membentangkan usul-usul dengan lantang mengecam Najib kerana dikatakan lembik dan gagal mempertahankan agama Islam, Melayu dan keselamatan rakyat.

Para ahli UMNO yang berada di peringkat bawah tidak senang dengan sikap bertolak ansur Najib terhadap para penghina agama Islam, kaum Cinabeng yang terus menerus mencabar hak Melayu serta menuntut pelbagai perkara yang tidak masuk akal.

Najib juga dihentam kerana cepat bertindak menghapuskan ISA dan Akta Darurat (EO) selepas diasak oleh pihak pembangkang yang jelas menunjukkan lemahnya daya tahan Najib dengan serangan pihak pembangkang.

"Ini kalau ada yang berani mencabar jawatan Presiden silap-silap Najib boleh terlungkup. Kalau tengok kelantangan suara-suara akar umbi, aku yakin Najib boleh hanyut..." kata seorang saudara selepas selesai mesyuarat satu cawangan UMNO di Johor semalam.

Saudara aku tu kata nampaknya sekarang ini hanya Muhyiddin dan Zahid Hamidi sahaja yang lantang mempertahankan Melayu, Islam dan mengekang desakan pihak Cinabeng termasuk usaha membatalkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang dirancang kerajaan.

"Harapkan Najib... hemmm.... Hancusss....!" dengus saudara aku tu.

Hemmm... Kalau betullah akar umbi sendiri menilai Najib sedemikian aku tertanya-tanya juga apakah Najib masih boleh diharapkan untuk membawa UMNO dan BN mempertahankan kedudukan pada PRU-14 nanti. Atau apakah nasib beliau sama dengan apa yang terjadi terhadap Pak Lah ~ mendapat desakan agar melepaskan jawatan.

Kalau betullah UMNO parti yang memperjuangkan bangsa Melayu, mempertahankan agama Islam dan mendaulatkan Raja-raja Melayu, maka UMNO tidak boleh lagi bersikap berdiam diri. Mereka perlu berani... berani menolak pemimpin yang lemah, lembik dan tidak berdaya waiman Najib sekali pun.

Tambahan dengan sistem baru dalam proses pemilihan pucuk pimpinan, ahli-ahli di peringkat akar umbi mempuyai peluang untuk menukar pucuk pimpinan yang dianggap gagal dan lemah, untuk menjulang nama-nama mereka yang kuat dan perkasa mempertahankan agama, bangsa dan negara. Bukannya pemimpin yang akur dengan kemahuan isteri, para penasihat dan kehendak pembangkang.

UMNO boleh ucap selamat tinggal kepada para pemimpin sedemikian.  Ada berani ke?

05 August 2013

LKS anak beranak kasi taruk dalam "New Village" kat Kamunting.... Ada berani?

Bahana ISA dihapuskan!! Puak pembangkang yang mendokong fahaman liberalisme mendesak supaya filem pro-komunis 'New Village' tidak diharamkan.

Antara alasan yang diberi ialah kerajaan perlu bersikap terbuka dan menerima pandangan alternatif tersesuatu insiden atau peristiwa yang berlaku dalam sejarah negara.

Jika dilihat hujah sebegitu ia sudah tentu akan menarik sokongan rakyat yang tidak faham mengenai kedudukan isu tersebut dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara yang menjadikan Islam sebagai Agama Persekutuan dan Melayu sebagai Bangsa Teras dengan dianugerahkan Hak-Hak Istimewa tertentu di dalam Perlembagaan Negara.

Antara tempoh tahun 1948 hingga tamatnya pengisytiharan Darurat I pada 31 Julai 1960, dianggarkan lebih 12,000 anggota Rejimen Askar Melayu DiRaja gugur di medan pertempuran kerana mempertahankan negara daripada ancaman dan serangan komunis.

Darurat II yang bermula dari tahun 1974 hingga 1982 memperlihatkan anggota dan pegawai tinggi pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menjadi sasaran komunis.

Mangsa pertama ialah Timbalan Penguasa Polis (TPP), Wong Lin Hoon  yang ditembak mati di Kuala Lumpur pada tahun 1973.

Kemudian pada 12 Julai 1973 pula, Ketua Inspektor Chin Kou ditembak mati di Serdang, Kedah.

Ini disusuli pada Oktober 1973, apabila Detektif Sarjan Chong Kek Oh ditembak mati di Sungai Siput, Perak.

Detektif Konstabel Lee See Kaw ditembak mati di Malim Nawar, Perak pada 3 Januari 1974.

Pada 20 April 1974, Detektif Sarjan Lee Yoon Chin ditembak mati di Melaka dan empat hari kemudian, Detektif Konstabel Ong Soon Chua dibunuh di Chemor, Perak.

Pada 6 Jun 1974, anggota Parti Komunis Malaya bertindak dengan lebih berani apabila menembak mati Tan Sri Abdul Rahman Hashim, Ketua Polis Negara di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.

Beliau gugur akibat tujuh das tembakan pada 7 Jun 1974 ketika dalam perjalanan ke Ibu Pejabat Polis Persekutuan di Bukit Aman.

Begitu juga dengan Tan Sri Khoo Chong Kong, Ketua Polis Perak yang di tembak mati oleh pengganas komunis dalam tahun 1975.

Pembangkang sengaja menutup fakta sejarah ini kerana kononnya mahu memperjuangkan nilai-nilai keterbukaan dan kesamarataan.

Mereka tidak fikir perasaan dan kemusnahan hidup telah ditanggung oleh beribu anggota polis dan askar yang terkorban di tangan komunis.

Pembangkang mempunyai agenda licik untuk menyebarkan fahaman komunis secara halus melalui filem dengan mempengaruhi fikiran dan minda generasi muda yang tidak tahu mengenai sejarah perjuangan negara melawan anasir komunis.

Sebelum itu pembangkang juga amat lantang mendesak kerajaan supaya membenarkan bekas Pengerusi PKM, Chin Peng pulang ke Malaysia.

Bagaimana mungkin kerajaan atau juga keluarga anggota keselamatan yang dibunuh komunis boleh membenarkan manusia yang dipanggil 'Butcher of Malaya' atau Penyembelih Malaya ini pulang ke tanah air.

Adakah pembangkang mahu mewujudkan keadaan tegang dalam negara dengan kepulangan Chin Peng kerana orang Melayu khususnya tidak akan menerima kehadiran Bapa Komunis Malaya itu di bumi Malaysia?

Kini Ahli Parlimen Bayan Baru dari PKR, Sim Tze Tzin pula mengatakan kerajaan tidak patut haramkan filem New Village.

Beliau berkata kononnya desak pengharaman filem itu adalah daripada golongan konservatif yang tidak seharusnya berlaku dalam masyarakat moden.

Kononnya pengharaman hasilan seni, filem dan buku, kerana menyalahi prinsip kebebasan bersuara dan kebebasan maklumat.

Ini adalah kenyataan seorang yang lahir dalam zaman Malaysia sudah bebas daripada ancaman komunis dan boleh menikmati kehidupan yang bahagia dan aman hasil perjuangan anggota keselamatan negara.

Ole kerana kejahilannya maka bolehlah beliau buat kenyataan sesuka hati tanpa memikirkan sensitiviti terhadap keluarga mangsa keganasan komunis.

Golongan yang mempertahankan 'New Village' tidak pula mengambil sikap yang sama terhadap filem patriotik Tanda Putera yang diterbitkan oleh sorang pengarah Melayu.

Antara orang yang pertama yang lantang membantah penayangan tanda Putera ialah pemimpin Dap yang takut rahsia pembabitan mereka dalam tragedi berdarah rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 di bongkar oleh filem tersebut.

Filem itu terpaksa dibatalkan tayangannya beberapa kali kerana kerajaan tertekan oleh kritikan pembangkang dan dipaksa melalui proses penyuntingan yang lebih ketat.

Filem yang memaparkan pensejarahan peristiwa yang tidak boleh dipertikaikan dipaksa untuk dilambat-lambatkan tayangannya tetapi filem yang mengagungkan fahaman komunis mahu ditengahkan.

Berbeza dengan Tanda Putera, filem 'New Village' mengintepretasi zaman darurat dari kacamata komunis iaitu musuh utama negara.

Dalam keadaan sikap rasis dan perkauman yang semakin menebal akibat hasutan pembangkang, adakah negara bersedia untuk menambah kepada suasana rapuh kini dengan menimbulkan satu lagi isu kontroversi?

Generasi Cina yang kebanyakannya mempunyai warisan pembabitan komunis di dalam keluarga mereka kini berjuang untuk membersihkan mana datuk moyang mereka supaya mereka pula diangkat sebagai hero dan pejuang kemerdekaan! Melalui filem ini mereka cuba memesongkan fakta sejarah dengan memberikan tumpuan kepada kesengsaraan yang pihak komunis terpaksa lalui ketika melawan pihak penjajah.

Filem ini tidak lain tidak bukan hanyalah satu helah untuk menanam kebencian terhadap orang Melayu kerana berpihak kepada pihak British menentang komunis.  PKM menentang penjajah Inggeris bukan dengan tujuan untuk memerdekakan Malaya ketika itu tetapi untuk menubuhkan sebuah negara komunis yang didominasi oleh kaum Cina. menjajahnya. 

Sudah tentu jika ini berlaku berakhirlah institusi raja-raja Melayu dan bangsa Melayu akan dihapuskan dari tanah air mereka.

Hemm...Elok jika ISA diwujudkan semula dan jadikan Kamunting sebagai kampung baru puak-puak yang mendukung komunis ini!   

03 August 2013

Puak DAP tak boleh tahan dengan tema Hari Kemerdekaan ke-56

Aku yakin dan percaya puak-puak Cinabeng DAPig tidak senang duduk dengan tema sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 negara tahun ini. Masakan tidak! Ketika puak-puak Cinabeng sedang menjulang perjuangan komunis sehingga sanggup memfilemkannya menerusi The New Villages,  alih-alih kerajaan buat tema sambutan kemerdekaan seperti ini.

Dan sudah pasti puak-puak Cinabeng DAP akan mempolitikkan tema Hari Kemerdekaan kali ini kerana ia benar-benar menikam sanubari puak-puak ini yang bukan sahaja mengangkat perjuangan komunis malahan turut menjadi tali barut pencerobohan pengganas Kiram di Lahat Datu.

Tak boleh... tak boleh tahan! Puak-puak Cinabeng sudah pasti akan sakit hati dengan tema seperti ini. Nanti adalah pemimpin Cinabeng yang kata tema ini bersifat rasis, memperkecilkan peranan komunis dan Cinabeng dan ada pula anak Cinabeng yang sanggup buat video klip menghentam tema Hari Kemerdekaan dan memaki hakum pemimpin kerajaan. Kat dalam Facebook jangan ceritalah...

Inilah perangai puak-puak Cinabeng yang semakin naik tocang selepas tiada lagi ISA dan EO yang dihapuskan kerajaan BN selepas mengikut telunjuk Cinabeng semata-mata mahu menjaga hati mereka. Yang akhirnya dibuktikan pada PRU-13 lalu bahawa puak-puak Cinabeng memang tidak boleh dipercayai... Penipu besar!

Mengikut kata Kementerian Komunikasi dan Multimedia, pihak yang bertanggungjawab mengatur program sambutan kemerdekaan kali ini,  tema kali ini lebih bersifat  perpaduan dan berorientasikan kepada patriotik  dan kesatuan negara bangsa.

Ia  bagi  memberikan peringatan kepada rakyat akan  kepentingan bersatu mempertahankan negara  di samping mewujudkan kesedaran rasa sayang  dan cintakan negara.

Itu kata kerajaan BN yang cintakan kedamaian dan keamanan negara tapi bagi puak-puak Cinabeng DAP dan pemimpin Melayu dalam PKR, mereka tidak senang melihat negara aman dan damai. Mereka mahukan huru-hara macam di Mesir dan Syria. Mereka mahu lihat rakyat marahkan kerajaan sehingga sanggup turun ke jalan raya dan menggulingkan kerajaan yang sudah dipilih rakyat. Inilah kehendak mereka.

Jadi tema Kemerdekaan kali ini jelas-jelas bertentangan dengan kehendak mereka. Sudah tentulah mereka menentangnya dan akan mempolitikkannya. Untuk apa? Supaya rakyat marahkan kerajaan. Supaya puak-puak Cinabeng merasakan mereka ditindas, supaya puak-puak Tamil merasakan kaum mereka dipinggir. Itulah mereka mahukan.

"Selaras dengan pendekatan tema ini, konsep  sambutan pada tahun ini akan lebih menjurus  kepada elemen-elemen perpaduan, patriotik,  kedaulatan dan keselamatan negara. Insiden  pencerobohan Lahad Datu dan Semporna menjadi  iktibar terbaik dalam memperbaiki teras utama  dalam bidang ketenteraan." 

Itu kata kerajaan BN. Tapi bagi puak-puak pembangkang mereka tak mahu wujud perpaduan perpaduan ni. Kalau boleh seluruh rakyat berpecah-belah, bergaduh sesama sendiri dan kalau boleh biar wujud pergaduhan antara kaum. Itu jam barulah Cinabeng-cinabeng DAP boleh menguasai pemerintahan negara.

Itu mereka mahu. Sebab itu mereka seronok bila ada Melayu tolol macam Anwar yang duk pecah belahkan Melayu dengan pelbagai penipuan dan hasutan sehingga rakyat percaya. Malahan mereka juga senyum lebar apabila Nik Aziz duk menolak perpaduan antara UMNO dan Pas. Sebab bagi mereka berpecah belah lagi untung untuk mereka maa... Ingat konsep "pecah dan perintah"? Itu macam laa...

Kesimpulannya bagi aku mudah saja... Cinabeng tetap Cinabeng. Buatlah apa sahaja....

01 August 2013

GEMPAR! Pelakon Hollywood kena serang di Johor Bahru....!!!

Pelakon terkenal Hollywood, Dolph Lundgren yang sering melakonkan watak hero tahan lasak setanding Rambo telah diserang oleh sekumpulan orang jahat ketika beliau berada di Johor Bahru baru-baru ini.

Bagaimanapun, beliau yang tiba di bandar raya itu untuk mencari anak gadis seorang kenamaan yang terperangkap di Johor Bahru. Dalam usahanya menyelamatkan gadis berkenaan Lundgren telah diserang oleh zombie yang memenuhi bandar raya JB!

Huh...! Sabau... sabau... Sebetulnya itu ada sedikit jalan cerita filem Battle of The Damned yang dilakonkan oleh Lundgren dengan sesi penggambaran dilakukan sepenuhnya di Johor Bahru.

Mengikut jalan ceritanya, penduduk di sebuah negara di Asia Tenggara telah bertukar menjadi zombie kerana pencemaran bahan kimia. Beberapa orang masih terselamat termasuk gadis yang aku maksudkan tadi. Ludgren berusaha untuk mengeluarkan mereka dari negara terbabit dan pada masa yang sama cuba menghapuskan zombie-zombie berkenaan.

Haha... Aku rasa filem ini belum ditayangkan di panggung tempatan. Tapi aku dah tengok di Internet. Ceritanya nampak macam mengarut sikitlah. Tapi sebab lokasi pengambarannya di Malaysia, maka aku layan sajalah.

Pada mulanya aku tak tahupun ia dibuat di Johor Bahru. Aku sangka di KL atau Lembah Klang. Sebab mereka menggunakan shot-shot dekat. Jadi tak nampak keseluruhannya.  Tapi diakhir cerita dimaklumkan lokasi pengambaran dibuat di JB. Malahan produksi Hollywood ini juga banyak menggunakan tenaga krew tempatan.

Tahniah!

Ini thriller filem Battle of The Damned:

31 July 2013

Surat rasmi ROS suruh DAP adakan semula pemilihan CEC

Ini dia surat rasmi yang dikeluarkan oleh ROS kepada DAP yang mahukan parti itu mengadakan semula pemilihan CEC. Lepas ni jangan pula Lim Guan Eng kata belum terima sebarang arahan daripada ROS.

Tapi aku percaya Red Bean Army lepas ni akan serang ROS habis-habisan. Segala isi dalam ROS dibongkar dan dibogelkan satu persatu. Sebabnya? Supaya rakyat jadi keliru dan nampak ROS yang bersalah "menghukum" DAP dengan alasan sebab arahan UMNO dan permainan Utusan.


30 July 2013

Pelik! Kenapa LKS & LGE beriya-iya pertahan The New Villages?

Pelik! Kenapa Lim Kit Siang anak beranak beriya-iya benar duk pertahan filem The New Villages? Dan kenapa dua Cinabeng ini jugaklah yang bermati-matian protes filem Tanda Putra? Apakah ia bermakna semangat komunisme masih menebal dalam otak fikiran, hati dan jiwa kedua-dua beranak ini?

Umum mengetahui LKS terlibat secara langsung dalam Peristiwa 13 Mei, iaitu rusuhan kaum terbesar di Malaya sejurus pilihan raya umum pada 1969. Dalam filem Tanda Putra ada digambarkan peristiwa berkenaan. Dan atas sebab itulah LKS beriya-iya benar mahu filem arahan Shuhaimi Baba ini tidak ditayangkan. Agaknya takut generasi muda sekarang sedar bahawa Cinabeng-cinabeng inilah dahulunya duk "sembelih" Melayu dan halau orang Melayu dari Kuala Lumpur.


Tapi peliknya, sekarang ini LKS dan LGE beriya-iya pula mempertahankan filem TNV. Apa istimewa sangat filem ini sehinggakan kedua-dua beranak Cinabeng ini mempertahankannya? Apakah ia membenarkan dakwaan sebelum ini bahawa filem itu mempunyai secara halus mengangkat komunis sebagai pejuang negara?

Mereka mendakwa UMNO dan Utusan cepat menjatuhkan "hukuman" terhadap filem TNV tanpa melihat secara keseluruhan filem tersebut. Tapi yang peliknya mereka juga yang bermati-matian menghentam Tanda Putra dan mendesak mengharamkan filem tersebut walaupun filem itu belum ditayangkan dan mereka sendiri belum menontonnya waima thriller sekali pun. Inilah double standard yang diamalkan puak-puak pembangkang baik DAP, PKR mahupun Pas.

Apa sekali pun jalan cerita TNV, jelas motifnya secara tersirat adalah untuk mengangkat komunis sebagai hero Malaya manakala askar Melayu pula sebagai pengkhianat. Banyak hidden agenda dalam TNV yang kalau dikaji mendalam boleh memudaratkan otak pemikiran anak-anak muda kita.

Sekarang ini ada anak muda Melayu, Islam yang taksub dengan puak-puak ini turut menyanjung tinggi komunis. Bahkan pemimpin Syiah Pas, Mat Sabu sendiri mengangkat komunis "Mat Indera" sebagai pejuang Melayu sedangkan semua tahu, mamat ini adalah pengkhianat bangsa dalam peristiwa Bukit Kepong.

26 July 2013

Ketua perhubungan UMNO baharu...! Ada bantahan?

Berikut senarai Ketua Perhubungan UMNO dan Timbalan Ketua Perhubungan UMNO yang diputuskan pada mesyuarat Majlis Tertinggi parti hari ini:

Perlis:
Pengerusi - Datuk Seri Shahidan Kassim (dilantik semula)
Timbalan - Wan Azlan Man (baru)

Kedah:
Pengerusi - Datuk Mukhriz Mahathir (baru)
Timbalan - Datuk Ahmad Bashah Hanipah  (x-Pengerusi)

Kelantan:
Pengerusi - Datuk Mustapa Mohamed (kekal)
Timbalan - Datuk Dr. Awang Adek Hussain (kekal)

Terengganu:
Pengerusi - Datuk Ahmad Said (kekal)
Timbalan - Datuk Seri Idris Jusoh (x-Pengerusi)

Pulau Pinang:
Pengerusi - Datuk Zainal Abidin Othman (kekal)
Timbalan - Datuk Dr. Hilmi Yahaya (baru)

Perak:
Pengerusi - Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir (kekal)
Timbalan - Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (baru)

Pahang:
Pengerusi - Datuk Seri Adnan Yaakob (kekal)
Timbalan - Datuk Mohd Sharkar Shamsuddin (kekal)

Selangor:
Pengerusi - Datuk Seri Noh Omar (baru)
Timbalan - Datuk Abdul Shukor Idrus (baru)

Wilayah Persekutuan:
Pengerusi - Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (baru)
Timbalan - Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (x-Pengerusi)

Negeri Sembilan:
Pengerusi - Datuk Seri Mohamad Hassan (kekal)
Timbalan - Datuk Seri Shaziman Mansor (baru)

Melaka:
Pengerusi - Datuk Idris Haron (baru)
Timbalan - Datuk Ahmad Hamzah (kekal)

Johor:
Pengerusi - Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin (baru)
Timbalan - Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad (baru)

Sabah:
Pengerusi - Datuk Seri Musa Aman (kekal)
Timbalan - Datuk Salleh Tun Said Keruak (kekal)

16 July 2013

Dush...!! Budak Cinabeng hina Islam dibelasah, dibogelkan!

Budak Cinabeng (nama dirahsiakan) selepas kena belasah, dibogelkan, ditinggalkan di tepi highway dan diconteng badannya oleh sekumpulan anak Melayu/Islam selepas budak ini dikatakan telah menghina umat Islam di laman Facebook! ~ Foto ihsan seorang rakan. TQ
Wow! Selama ini puak-puak Cinabeng bukan main seronok dan terlompat-lompat gembira dapat kenakan orang Melayu dan Islam. Mereka selama ini sesuka hati mak bapak dia duk hina orang Islam, persenda amalan puasa umat Islam atau sesedap hati tok guru dia jeh duk baca ayat-ayat al-Quran.

Tapi sekarang ini orang Melayu/Islam dah tak boleh sabar dah. Dah melampau dah bak kata menteri jadi MCMC, Shabery Cheek. Tapi dalam MCMC masih lagi duk "Mmm... See ... Mmm ... See" terhadap para Cinabeng yang duk hina Melayu dan Islam di internet, muncul sekumpulan anak muda sudah bertindak sendiri. Agaknya dah hilang sabar...

Kisahnya seorang anak Cinabeng ini yang kerja jaga cyberkafe sudah kena culik oleh sekumpulan anak muda Melayu/Islam di sebuah restoran kata Taman Seri Muda, PJ. Lepas kena kidnapp budak Cinabeng ini kena bawak lari masuk hutan. Di sana anak-anak Melayu/Islam ini sudah belasah teruk budak Cinabeng yang dikatakan pernah menghina Islam di FB dan Twitter. Akibatnya lebam-lebamlah budak Cinabeng ini kena belasah.

Selepas ini budak Cinabeng ini ditinggalkan di tepi highway Duke dekat Setiawangsa. Keadaannya dikatakan teruk dan dia dibawa ke hospital untuk rawatan.

Hasil daripada kejadian ini korang baca laporan Utusan Online ini...

SHAH ALAM 16 Julai - Polis menahan empat  daripada lapan lelaki bagi membantu siasatan kes  culik seorang penjaga kaunter kafe siber yang di sebuah restoran di Taman Sri Muda di sini awal pagi semalam.
Difahamkan, penculikan itu dipercayai mempunyai  kaitan dengan perbuatan mangsa yang dikatakan  pernah menghina Islam dalam laman sosial  Facebook dan Twitternya.
Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten  Komisioner Zahedi Ayob berkata, dua daripada  suspek ditahan di Bukit Jalil, Kuala Lumpur dan  dua lagi ditahan di Kampung Medan, Petaling Jaya  dan Ampang dekat sini awal pagi ini.
Beliau berkata, kesemua suspek yang berusia  20-an telah ditahan reman selama tujuh hari  bermula hari ini. - UTUSAN ONLINE
Inilah padahnya mereka yang tidak hormat umat agama lain, kaum lain. Jangan fikir orang Melayu mudah dihina, dicerca dan diperseda. Kalau ada Melayu sebegini pun mereka adalah Melayu Pas, PKR atau DAP saja. Yang lain tidak sama sekali.

Satu lagi, MCMC dan pihak berkuasa tolonglah segera selesaikan masalah penyebaran fitnah di internet yang begitu berleluasa serta isu penghinaan terhadap Islam di laman-laman sosial yang aku pun kira semakin melampau.

Kita ada Undang-undang Siber, Akta Multimedia dan Telekomunikasi, Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan, Akta Kanun Jenayah dan pelbagai jenis akta lagi. Bawalah mereka yang kurang ajar ini ke muka pengadilan dan kenakanlah hukuman yang setimpal. Mereka jadi melampau sebab kita terlalu sangat berlembut. Untuk apa aku pun tak tahu!

Sudah tiba masanya kita kena bertindak tegas dan keras sepertimana yang dilakukan di Singapura. Undang-undang sudah ada, tinggal lagi penguatkuasaan dan pelaksanaannya perlu lebih tegas dan berani!

15 July 2013

Huh...! Alvin-Vivian akan bebas lepas???

Percayalah pasangan porno Alvin dan Vivian akan lepas bebas selepas ini walaupun kecoh satu negara hari ini apabila mereka mengadap penguatkuasa MCMC. Kalian semua terpekik terlolonglah meminta tindakan tegas terhadap mereka, nescaya mereka tidak dikenakan apa-apa pun.

Apalah sangat kenyataan pasangan budak hingusan ini di FC berbanding dalang pencerobohan Lahad Datu sehingga mengorban nyawa perajurit dan pihak berkuasa kita. Apalah sangat senda Alvin-Vivian berbanding tindakan pengganas Sulu yang menyembelih anggota polis kita di Lahad Datu!

Betul.. Aku pun sakit hati dengan pasangan ini yang sesedap hati mempersenda bulan Ramadan dan kesucian Islam tetapi lebih aku sakit hati bila dalang Lahad Datu -- yang kata pak menterinya melibatkan 3 pemimpin pembangkang Malaysia --  sehingga kini bebas lepas, tanpa sebarang tindakan.

Ingat kes 2 budak Melayu komen kat FB konon nak bakar gereja? Kedua-duanya sudah dikenakan hukuman penjara. Ingat kes Namawee yang hina lagu Negaraku dan TNB? Dia diberi peluang untuk bertemu muka dengan Perdana Menteri dan diberikan dana oleh Finas untuk menghasilkan filem.

Ingat kes blogger yang fitnah bekas menteri yang jaga MCMC dahulu? Dia sudah dikenakan hukuman. Ingat apa Anwar, Tian Chua, Guan Eng dan lain-lain pemimpin DAP duk tabur fitnah kat SPR, BN dan kerajaan Malaysia masa PRU-13 lalu? Tiada apa-apa tindakan. Ingat apa Red Bean Army duk tabur dalam alam siber sehingga kerajaan Malaysia hampir ditumbangkang orang Cina? Tiada sebarang tindakan...

Ingat kes buku novel Interlok? Kerajaan tarik balik penggunaan novel itu di sekolah. Ingat kes Undang-undang Islam Wilayah Persekutuan yang sepatutnya dibentangkan di Parlimen? Kerajaan tarik balik... 

Pokoknya... terlalu banyak kita mengalah dan berlembut dengan puak-puak mereka. Dan stas sebab-sebab itulah maka aku dengan penuh yakin bahawa tiada sebarang tindakan dikenakan ke atas dua budak Cina ini.


Saat-saat macam ni ingat ketegasan Dr Mahathir!

13 July 2013

Duta Vatican mula celupar.... Salah siapa?

Joseph Marino (kanan) ketika menerima watikah daripada Yang Dipertuan Agong di Istana Negara tidak lama dahulu.
Geram ada nak gelak pun ada bila Duta Vatican City ke Malaysia, bishop Joseph Marino menyatakan sokongannya terhadap penggunaan kalimah Allah dalam bible bahasa Melayu. Banyak NGO Melayu/Islam yang melenting marah termasuk Jati dan Perkasa.

Aku sendiri pun pada mulanya naik angin juga dengan mamat ni tapi fikir-fikir balik siapa punya idea bawak seorang duta dari negara yang tidak berkerajaan ini ke Malaysia aku mula senak perut.

Setahu aku sejak zaman Tunku Abdul Rahman sehingga Dr Mahathir, Malaysia tak pernah ada hubungan rasmi dengan Vatican City dan aku rasa tak perlu pun Malaysia ada hubungan diplomatik secara rasmi dengan wilayah itu apatah lagi sehingga membuka pintu untuk mereka menghantar wakilnya di sini. Negara tidak berkerajaan ini tidak boleh membawa apa-apa makna pun untuk kepentingan negara, melainkan bagi penganut Kristian. 

Tapi itu semua berlaku zaman Najib jadi PM. Dia menjadi PM pertama yang mengadakan pertemuan rasmi dengn Pope dan membawa duta negara Kristian itu ke Malaysia. Apa keuntungan negara peroleh daripada hubungan kedua-dua negara? Eksport sawit? Kereta Proton?? Yang jelas menguntungkan penganut Kristian kerana hanya di Malaysia satu-satunya negara Islam yang mempunyai Kedutaan Vatican City. Hebat bukan? 

Jadi apabila dutanya itu mula bersuara bagi memberikan sokongan kepada penganut Kristian di Malaysia, aku tidak akan salahkan beliau tetapi yang patut disalahkan ialah pemimpin yang membuka pintu untuk para mubaligh Kristian ini datang ke sini.

Inilah salah satu kelemahan Najib... terlalu menurut kehendak orang lain baik isterinya sendiri, para penasihatnya bahkan kehendak pembangkang. Tak hairan kalau ramai yang anggap Najib sebagai PM lembek... Uh uh..



Psst...Ramai sedara mara aku duk tanya bila polis nak tangkap Anwar? Heee... mereka duk tanya aku macamlah aku polis!

04 July 2013

KBS haru biru di bawah pak menteri baru?

Uh.. uh...! Dakwat belum kering tapi dah dengar khabar macam-macam cerita di Kementerian Belia dan Sukan (KBS) sejak pak menteri ini mengepalai KBS. Hari ini sahaja macam-macam cerita dah aku dengar.

Mula-mula pasal pertukaran Ketua Setiausaha yang bertukar dalam tempoh 48 jam sejurus pak menteri ini masuk opis. Kemudian pasal pembatalan satu program bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad. Lepas tu ada seorang sahabat telefon marah-marah dengan orang KBS (pak menteri pun kena tempias) sebab payment program Sambutan Sejuta Belia sangkut.

Terbaharu kawan-kawan pak menteri dikatakan menjadi  MAHA BERKUASA di KBS sehinggakan tidak disenangi kalangan pegawai kanan kementerian.

Semuanya kerana pak menteri orang muda, bijaksana dan sudah tentulah perangai orang muda ni susah di kawal sikit. Maklum kalau baru menguasai Tingkat 4 zaman mertua jadi PM pun satu negara depa kontrol, apa lagi kalau dah jadi pak menteri kan?

Aku tak berani nak komen banyak-banyak especially apa yang didedahkan oleh bloger Gelagat Anwar ni.... Najib mintak tolong tengok-tengok sikit pak-pak menteri yang dilantik. Jangan sampai nasib yang menimpa Presiden Mesir berlaku pula ke atas Presiden UMNO. Yelah Mursi diguling sebab terlalu "berlembut"... takut pula sebab kerana terlalu berlembut, Pak Najib pula kena guling masa PAU nanti!

Khabarnya pun usaha itu ada sebab banyak kes yang menampakkan  kegagalan Pak Najib sebagai PM dan Presiden UMNO. Kekalahan besar BN di Selangor pun Pak Najib dipertanggungjawabkan selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor. Ini semua kerana Pak Najib dilihat terlalu "berlembut, mengikut kehendak pembangkang, takutkan bini dan macam-macam lagi"

Passt... Bila macam ni mulalah rindukan Dr. Mahathir Mohamad!

28 June 2013

Azeez Rahim chairman Tabung Haji? ................... [speechless] ~ (UPDATE)

TERKINI (1 Julai 2013):
Tabung Haji sahkan Azeez dilantik sebagai Pengerusi Tabung Haji mulai hari ini... Dushh!!


POS ASAL:
Betul ke perkhabaran yang aku terima menyatakan Azeez Rahim dilantik sebagai Pengerusi Tabung Haji? Blogger otai, Rocky Bru ada tulis dalam blognya hari ini pasal pelantikan Ahli Parlimen Baling ini bakal menjadi pengerusi Tabung Haji. Terkedu aku dengar...

Aku memang tak ada masalah pun dengan Azeez dan dia pun tak kenal aku walaupun sedikit sebanyak aku kenal siapa dia sebelum menjadi wakil rakyat ni terutama ketika dia dalam Pemuda UMNO dahulu. Azeez inilah yang cipta skuad Putra dalam Pemuda UMNO yang pelancarannya dibuat besar-besaran di Melaka suatu ketika dahulu. (Skuad Putra... bukan Kelab Putra 1Malaysia)

Bukan soal skuad Putra yang aku nak sentuh, tapi untuk majlis pelancaran skuad ini sudah tentu beliau mahu buat promosi besar-besaran nak tunjukkan kat Mahathir (pada masa itu sebagai Presiden UMNO) tentang hebatnya "mamak" yang satu ini.

Sekali lagi, bukan soal skuad Putra yang aku nak persoal. Itu lantak dialah. Tak ada kena mengena dengan aku, cuma aku nak ceritakan bagaimana si Azeez ini sudah "permainkan" kita orang yang diberi projek untuk buat pelbagai barangan untuk mempromosikan skuad Putra ini - dari t-shirt, baju, topi, payung, belon hinggalah laman web. Kos semuanya sudah tentu makan ratusan ribu kalau tak juta sekali pun.

Bila kami submit sebut harga kat Azeez, dia bukannya nak kasi wang pendahuluan untuk kami memulakan kerja, sebaliknya dia cuma menyerahkan sekeping surat bertandatangan beliau.

"Hang bawa surat ni pergi jumpa Petronas, TNB, Telekom.... Diorang confirm bagi sponsor....!" Itulah lebih kurang apa yang dia cakap. Tepok dahi kawan aku yang bawa sebut harga tu kat dia.

Tapi yang tak bestnya, dia sempat pesan.... "Kalau dapat sponsor jangan lupa 10 % untuk aku....!!" Dusssshhhh........... Nak pengsan kawan aku dengar. Dahlah duit untuk projek Putra tu kami kena cari sendiri penajanya. Lepas tu kalau dah dapat kena bagi pulak kat dia! Ni projek  siapa punya ni?? Last-last kami tarik diri.

Habis cerita maka Putra pun dilancarkanlah dan semua barangan yang asalnya kami nak buat, terhasil juga. Siapa dapat projek tu aku pun tak nak ambil tahu... Lantak kaulah! Tapi last-last aku dapat juga tahu, rupanya yang jadi "mangsa" kawan aku jugak!

Aku tak tahulah hutang Pemuda/Putra/Azeez kat kawan aku yang khabarnya jutaan ringgit juga itu sudah langsai ke belum.  Setahu aku belum.

Atas sebab itulah aku sampai sekarang gelar mamak ni "Azeez 10 persen"... Heeee...



Sekarang mamak ni nak jadi Pengerusi Tabung Haji pula! Entahlah... Tak boleh nak cakap apa dah!

Pesan aku pada Azeez, kalau betul kau jadi Pengerusi Tabung Haji, tolonglah jangan buat perangai macam dulu. Duit Tabung Haji tu duit orang kampung yang nak pergi Mekah. Jangan sampai tak lama kemudian terpampang dalam paper cerita pasal kau kena panah petir!

27 June 2013

Jonker Walk... Bukti Cina bersatu!

Aku dah acap kali menyentuh soal kesatuan hati kaum Cina dalam mempertahankan sesuatu berkaitan dengan bangsa tersebut, waima kandang babi sekali pun. Dan isu Jonker Walk memberikan bukti sekali lagi bahawa orang Cina tanpa mengira fahaman politik, bersatu mempertahankan sesuatu milik mereka.

Apabila Idris Haron memutuskan laluan di Jonker Street dibuka semula kepada semua trafik, ramai orang Cina bangkit dan bertegang urat membantah tindakan kerajaan Melaka itu. Sebabnya Jonker Street yang setiap malam diadakan pasar malam dinamakan Jonker Walk, di mana 100 peratus peniaganya orang Cina.

Mereka tidak peduli jika penutupan laluan tersebut menyebabkan kesesakan lalu lintas di bandar Melaka meningkat. Mereka tidak peduli, asalnya mereka dapat berniaga. Dan Jonker Walk bukan sahaja dipertahankan oleh DAP, malahan MCA dan Gerakan, parti-parti yang dikuasai oleh orang Cina. Tidak cukup dengan itu, semua media berbahasa Cina dan dimiliki kaum itu, termasuk Malay Mail (akhbar Melayu yang kini dikuasai Cina). Itulah bukti penyatuan orang Cina.

Cubalah orang kita, orang Melayu dan Islam. Apakah akan bersatu hati mempertahankan hak kita? Minta maaflah... Itu tidak akan berlaku. Tengok sajalah isu berkaitan penghinaan raja-raja Melayu atau penghinaan terhadap Islam, Rasulullah. Hanya sebahagian orang Melayu/Islam sahaja bertempik membantahnya tetapi orang lain (kerana kepentingan politik) sebaliknya menyokong puak-puak yang menghina dengan 1001 alasan.

Isu kalimah Allah dan murtad. Apakah orang Pas bersatu hati dengan orang Melayu/Islam lain? Tak ada maknanya.... Sokong puak-puak ini adalah!

Sedarlah weih... Bersatulah kita!

Baca juga:
1. Apa akan jadi jika DAP, MCA & Gerakan bersatu
2. Apa jadi kalau larang pasang mercun masa Chap Goh Meh? 
3. Melayu perlukan UMNO dan Pas

26 June 2013

Kalau bukan Noh Omar... Siapa?

Aku baca blog kawan-kawan pasal pelantikan Noh Omar sebagai Pengerusi UMNO Selangor. Kebanyakannya menyatakan rasa tidak puas hati dengan pelantikan bekas Menteri Pertanian ini. Macam-macam alasan yang diberi bagi menggambarkan ketidaklayakan Noh menerajui UMNO Selangor.

Malangnya rakan-rakan blog dan para pengomentar tidak pula mencadangkan nama lain yang lebih sesuai untuk menerajui UMNO Selangor. Lalu jika pelantikan Noh tidak dipersetujui, siapa lagi yang lebih layak menerajui negeri itu yang bebanan tugasnya amat berat  - memastikan BN merampas kembali Selangor pada PRU-14!

Aku bukanlah kenal sangat dengan Noh tapi aku tahu dia antara pemimpin paling senior di Selangor. Pengalamannya di peringat Pusat jangan cakaplah. Dia menjadi Setiausaha Parlimen  ketika zaman Tun Mahathir. Di zaman Pak Lah, dia naik pangkat jadi timbalan menteri dan kemudiannya menteri. Begitu juga di bawah Najib, Noh turut kekal sebagai menteri sehinggalah tidak dipilih semula selepas PRU-13.

Aku percaya ketiadaan nama Noh dalam senarai Kabinet Najib 2013 ada kaitan dengan usaha PM untuk memantapkan UMNO Selangor dan orang paling layak (dari segi seniority) adalah Noh Omar (selepas Zin Badak didakwa penyebab utama kekalahan teruk BN di Selangor pada PRU-13).

Kita harus ingat bahawa siapa sahaja yang menerajui UMNO Selangor sebenarnya akan memikul beban yang amat berat, jauh lebih berat daripada pengerusi UMNO negeri-negeri lain. Sebabnya, Selangor (seperti kata PM) adalah jantung negara dan jantung itu kini dikuasai pembangkang untuk tempoh 5 tahun lagi.

Lalu untuk memastikan UMNO/BN kembali merampas Selangor, mereka memerlukan seorang pemimpin yang senior, berpengalaman dan mempunyai sokongan kuat di peringkat bahagian. Benar, Noh ada kekurangan di sana sini tetapi biarlah kita lihat kekuatannya. Lagi pun mana ada pemimpin yang sempurna?

Dalam keadaan sekarang semua pihak khususnya pemimpin akar umbi dan penyokong UMNO Selangor perlu memberi sokongan padu terhadap Noh sebab perjuangan kita sekarang ialah bagi memastikan kemenangan BN pada PRU-14. Itu kuncinya... Lagi pun jawatan Pengerusi UMNO ini bukannya tetap dan berpencen. Kalau Najib nilai tidak bagus, ia boleh ditukar bila-bila masa.

Buat masa sekarang terimalah dahulu Noh.. beri beliau peluang bekerja dan kemudian buatlah penilaian.... Boleh tak gamaknya?

25 June 2013

Gara-gara bersumpah... Anwar terkena sumpahan?

Akhirnya Anwar Ibrahim bersumpah... tapi bukan sumpah mubahalah menafikan dia terbabit meliwat Saiful Bukhari atau bersetubuh dengan pelacur China tetapi sumpah jawatan sebagai Ahli Dewan Rakyat di Parlimen semalam.

Sumpah Anwar dibuat selepas sebelum ini beliau bermati-mati menyatakan PRU-13 tidak bersih serta adil dan 27 kawasan Parlimen dikatakan berlaku penipuan oleh SPR yang menyaksikan beliau menghasut rakyat menerusi himpunan Blackout 505 di seluruh negara termasuk di Padang Merbok dua hari sebelum itu.

Cara beliau berkempen menghasut dan mengajak rakyat bangkit menjatuhkan kerajaan yang dipilih rakyat pada PRU-13 seolah-olah membayangkan bahawa beliau akan memboikot upacara angkat sumpah berkenaan kerana menolak keputusan pilihan raya umum lalu.

Namun ketika ribuan pengikut dan penyokongnya sanggup bergadai nyawa dan mati syahid ala Husam Musa, alih-alih beliau mengangkat sumpah di Parlimen kelmarin ketika ratusan pejuangnya berbaring di jalanan di luar Parlimen dalam panas terik dan jerebu teruk.

Ekoran tindakan Anwar yang cakap tidak serupa bikin itu, khabarnya ribuan penyokong beliau yang selama ini termakan hasutan mamat yang bercita-cita nak jadi PM itu, membuat pusingan U dan balik menyumpah seranah Anwar. Masakan tidak, sebelum ini beriya-iya menolak keputusan PRU tetapi semalam mengangkat sumpah, sekali gus menandakan beliau mengiktiraf keputusan pilihan raya baru lalu.

"Ini apa hal ini...?? Dia ajak kita semua turun jalanan, berdemo menentang UMNO/BN kerana mencuri kemenangan PR dalam PRU-13, alih-alih dia sendiri pergi ankat sumpah. Memang puki***." Keluh seorang jiran aku di kedai kopi kawasan taman perumahan aku pagi ini.

"Betul tu... Memang haram jadah. Dah la kita sanggup redah panas dan jerebu sebab nak sokong dia, alih-alih dia pulak kencing kita. Anwar satu hal... Babi Tian Chua pun sama. Azmin pun sama gak... Ini siapa tipu siapa ni? SPR tipu kita ke Anwar yang tipu kita ni??? Memang ^%$@#^!&%@?<>

Aku sengeh saja dengan dua jiran aku duk maki hamun Anwar pagi-pagi buta. Memang Anwar layak kena maki pun... Kalau boleh ludah terus kat muka dia.. Jerit seorang lagi jiran yang aku tau penyokong tegar Pas.

Dalam hati aku... nasib baiklah jiran-jiran aku ini golongan marhain dan tak ada daulat. Kalau tidak dah pasti Anwar dah jadi katak kalau tidak babi sekali pun sebab kena sumpah seranah penyokong sendiri...

Hehehe... Anwar... Anwar... Raja Drama betullah kau ni...!!

20 June 2013

Perginya penyajak orang hulu...

ALFATIHAH!

Penyair Terengganu yang terkenal menerusi sajak-sajak orang hulu, Ibrahim Mohd Taib meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya membabitkan dua buah kereta di Kuala Berang, Hulu Terengganu pagi tadi.

Berahim ini terkenal dengan sajak-sajak menggunakan loghat daerah orang hulu Terengganu antaranya "Mok, aku nak tubaik" dan "Jadilah Awang".  Dengan kembalinya ke Rahmatullah, mata selepas ini tiada lagi lantunan sajak-sajak orang hulu dan yang tinggal hanya sebuah nama.

Lihatlah lantunan sajaknya ini..


Psss.... Kalau tak faham boleh bertanya orang Terengganu!

19 June 2013

Tsunami media... Bagaimana dengan The Star ?

Tsunami media pasca PRU13 dilaporkan telah melanda industri persuratkhabaran di negara ini. Ia berikutan penghijrahan 30 wartawan termasuk editor kanan Malaysian Insider ke Malay Mail (surat khabar Melayu yang kini dimiliki oleh Cina dan barisan editornya dimonopoli oleh orang bukan Melayu... Apa sudah jadi?). Manakala seorang editor kanan NST pula telah melompat ke Malaysian Insider untuk mengisi kekosongan di portal berita propembangkang itu.

Ada yang mendakwa tsunami media ini sebenarnya telah dicatur oleh individu tertentu bagi menghadapi PRU14.  Aku tak berani nak komen tentang dakwaan wujudnya percaturan ini. Baca tulisan Gelagat Anwar di sini..

Apa yang menjadi persoalan ialah kedudukan barisan editor dan pucuk pimpinan The Star yang sejak akhir-akhir ini semakin ketara bertindak sebagai lidah tidak rasmi DAP.  Apakah pucuk pimpinan MCA sudah tiada daya untuk mengawal barisan editor di surat khabar milik parti itu sehingga semakin berani menjadi media suara DAP atau perlakuan akhbar itu mendapat restu pucuk pimpinan MCA?

Bukan sekali dua The Star mencetuskan kontroversi tetapi sudah acap kali. Bermula artikel restoran menyediakan sajian babi sebagai pakej juadah Ramadan, isu gambar penyanyi Barat bertatu kalimah Allah sehinggalah iklan kempen BN/MCA semasa PRU13 lalu.  Itu belum masuk soal penerbitan beberapa artikel penulis yang menghentam UMNO dan orang Melayu secara terang-terangan.

Semalam, akhbar itu mencetuskan pula isu apabila menyiarkankan "iklan" yang melabelkan Rosmah sebagai wanita paling berpengaruh di Malaysia serta wajah-wajah pemimpin wanita pembangkang - Hannah Yeoh, Ambiga dan Nurul Izzah.

Malahan akhbar itu juga secara terang-terangan mahukan kerajaan membina monumen memperingati segerombolan Cina komunis dibunuh tentera British di Batang Kali dan pelbagai tuntutan lain. (Baca di sini...)

Jika benar MCA merestui arus yang dibawa The Star hari ini, wahh... itu sesuatu yang amat berbahaya bagi BN pada masa depan. Dan jika benar MCA tidak tahu menahu soal aliran politik para editor di The Star, maka Chua Soi Lek selaku Presiden MCA perlu berbuat sesuatu terhadap barisan editorial akhbar tersebut.

MCA jika mahu kembalikan sokongan orang Cina, mereka patut memecat Ketua Pengarang The Star.... Soalannya... Berani ke Soi Lek?

16 June 2013

Bertelekung tapi tayang tetek... Adoiii sakit kepala!

Adoiii... Sakit kepala duk fikir apa motif minah ni duk ambil gambar tetek ketika masih dalam keadaan bertelekung sembahyang. Nak tayang buahnya yang ranum dalam telekung ke atau saja-saja buat kerja bodoh. Ambil gambar tak apa lagi, lepas tu duk pos kat Facebook tu apa ke jadah?

Menurut empunya akaun Facebook ini, dia bekerja dengan sebuah institusi perbankan terkemuka di ibu negara. Mungkin sudah berkahwin sebab duk puja hubby-nya. Kalau betul nak tunjuk aset kat hubby janganlah diposkan ke FB yang membolehkan satu dunia tengok. Haishh...

Aku harap para wanita di luar sana berhati-hatilah kalau bergambar terutama menggunakan telefon bimbit.  Kalau nak rakam gambar anunya sendiri, janganlah diposkan ke mana-mana laman sosial sebab nantinya akan membesarkan kemaluan sendiri. Buruk padahnya...

Wajah cantik tapi sayang....

Untuk suami atau bakal suami atau...???

Apa motif?

Sah... Wanita ini sudah memadamkan akaun Facebooknya tetapi aku percaya ribuan orang sudah memuat turun gambar-gambarnya dan sudah tersebar di laman-laman blog dan FB lain.

Itulah orang cakap "fikir dahulu sebelum buang"!

11 June 2013

Bukti Cina DAP makin kurang hajar......

Ini bukti puak-puak Cina DAP makin kurang hajar. Aku sendiri tak tahu nak cakap apa. Kalau aku cakapkan nanti aku pulak kena tahan di bawah Akta Hasutan. Silap-silap tidor lokap seminggu sedangkan puak-puak yang menghasut menerusi kain rentang ini tetap tidur lena kat rumah bertilam empuk...

Cuma aku nak tanya, apakah kita masih mahu terus berlembut dan menjaga hati mereka? Jelas-jelas mereka cuba cetuskan semula Peristiwa 13 Mei. KDN, PDRM tolong ambil tindakan segera sebelum ada orang Melayu yang mengamok...!!


Nota... Gambar diambil sekitar Gelang Patah!

10 June 2013

Kenyataan JCM sahkan Anwar pemimpin paling bodoh di dunia!

Baca kenyataan Presiden Jaringan Cina Malaysia (JCM), Ng Lum Yong di bawah dan anda boleh mengesahkan bahawa Anwar Ibrahim memang pemimpin paling bodoh di dunia tapi bercita-cita nak jadi PM. Bodoh ke tidak korang tengok kenyataan yang aku merahkan itu.

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN JARINGAN CINA MALAYSIA ... Nah ambik kau!

"Sebab utama DS Anwar Ibrahim (Anwar)  terutamanya menangguhkan persaraan politiknya  sebagaimana dua kali dijanjikannya ialah katanya  masih ada lagi perkara yang belum selesai hendak  diselesaikannya. Perkara itu disebut oleh Anwar  sebagai berlakunya penipuan dalam PRU13.

Kononnya kemenangannya telah dirampas oleh  pihak kerajaan. Pada saya, jika kerajaan mampu  merampas kemenangan Anwar, lebih baik  kerajaan merampas kemenangan di Gelang  Patah, Permatang Pauh atau di Marang. Tetapi  semua orang tahu kerajaan tidak mampu  merampas kemenangan sesiapa pun sebab itulah  Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan  lain-lainnya boleh menang. Jika kerajaan boleh  merampas kemenangan negeri pula, sudah tentu  kerajaan boleh merampas kerajaan negeri  Selangor tetapi rakyat masih memilih Pakatan  Rakyat.

Kepimpinan PAS dan Pemimpin Asing Senada

Walaubagaimanapun, kemarahan Anwar ini  sangat-sangat berbeza dengan suara kepimpinan  PAS seperti Presiden PAS, Ketua Dewan Ulama  PAS, Kerajaan PAS Kelantan, Pengerusi  Perhubungan PAS Terengganu dan ramai lagi  yang bersuara lembut dengan mengucapkan  Tahniah kepada DS Najib, malah mereka  menerima kekalahan mereka sebagai takdir.

Di luar negara, pemimpin-pemimpin asing seperti  Presiden Amerika, Perdana Menteri Singapura,  Presiden China, Perdana Menteri Palestin,  Perdana Menteri Britain, Perdana Menteri  Australia, Thailand dan banyak lagilah  memberikan ucapan tahniah. Malahan, Presiden  Barrack Obama secara mengejut menelefon DS  Najib untuk mengucapkan tahniah dan seterusnya  memaklumkan akan hadir ke Kuala Lumpur untuk  persidangan Global hujung tahun ini.

Di samping itu juga, negeri-negeri seperti  Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang membentuk  kerajaan masing-masing sebagai satu tanda  mereka menerima dan mengiktiraf keputusan  PRU13. Jika mereka menolaknya, sudah tentu  mereka akan memulaukan pembentukan kerajaan  di negeri masing-masing.

Himpunan-himpunan selepas PRU13, walaupun  bertujuan mengajak rakyat bangun menjatuhkan  kerajaan, namun saya lihat ianya bersifat  sementara sahaja. Majoriti rakyat  pastimenolaknya. Ianya adalah kerana Anwar tidak  dapat menerima kekalahan, termasuklah mereka  yang tewas seperti Saifudin Nasution dan Mat  Sabu oleh kerana kalah maka mereka  menghabiskan masa mereka dengan membantu  Anwar memanaskan pentas-pentas himpunan.

Rakyat Malaysia Majoriti Senyap

Majoriti rakyat Malaysia sukakan keamanan,  kedamaian dan kesenangan supaya mereka boleh  hidup bahagia, boleh mencari rezeki di mana di  Malaysia anda boleh menjadi lebih kaya daripada  sesiapa sahaja asalkan anda rajin berusaha.  Mereka mahukan keamanan supaya boleh  menghantar anak-anak mereka bersekolah,  nelayan dan pekebun gembira menjual hasil  mereka, penjual kereta boleh bergembira kerana  dapat menjual kenderaan mereka 10 atau lebih  dalam sebulan.

Rakyat mahu hari Sabtu dan Ahad serta cuti  umum untuk bersama keluarga, beristirehat  dengan tenang dan melancong dalam negara  dengan gembira. Tidak ada demo sana demo sini  yang merosakkan kegembiraan rakyat, yang  menyebabkan macet, kekotoran di sana-sini yang  menjelekkan mata memandang. Si anak melawat  keluarga di kampung, dusun atau sahabat handai  yang sudah lama ditinggalkan. Mereka yang  melanjutkan pelajaran boleh berdiskusi dengan  aman dan selesa di dalam kampus tanpa sebarang  gangguan.

Fasa Selepas PRU13

Selepas PRU13 ialah parti-parti yang menang  akan menubuhkan kerajaan masing-masing di  peringkat negeri dan persekutuan. Maka rakyat  kembali bersatu untuk bekerja dengan lebih tekun  menjayakan diri masing-masing, keluarga,  masyarakat dan seterusnya negara.

Fasa berpolitik sudah tamat sebenarnya,  Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) sudah  mula memanggil mereka yang berjaya untuk  ditemuduga, Matrikulasi dan Pusat Asasi di  Universiti sudah mula menerima pelajar awal Jun  ini, manakala syarikat-syarikat bisnes mula  berurusan dengan pihak Kementerian dan  Perbendaharaan untuk mempercepatkan urusan  tuntutan kerja mereka, pemandu Teksi menunggu  nama mereka ditemuduga untuk urusan permit  teksi individu bagi yang belum memilikinya,  workshop mula menerima kereta untuk  dibaikpulih, peperiksaan semakin dekat,  konvokesyen semakin dekat, bulan Ramadan pun  sudah mampir.

Anwar patut berhenti demo. Perkara ini sudah  terlalu lama menjadi kebiasaan Anwar sejak awal  tahun 1970 lagi ketika berpiket kerana kurangnya  penggunaan bahasa Melayu di iklan-iklan kedai di  sekitar Kuala Lumpur ketika itu. Sudah lebih 40  tahun Anwar berdemo, kini berdemo untuk  menjadi Perdana Menteri.

Bagaimana mengurus Anwar?
Rakyat Malaysia boleh menidakkan cara Anwar  untuk menjadi Perdana Menteri melalui proses  jalanan.  Anwar memberi info kurang tepat kepada  orang ramai kononnya mereka memperolehi  majoriti popular dengan 5.6 juta undi berbanding  diperolehi BN dengan jumlah 5.3 juta undi,  selebihnya pula milik Calon-Calon Bebas dan Undi  Rosak. Kena kira juga walaupun mereka Calon  Bebas!  Anwar sengaja tidak melihat hal ini dan  tidak hendak mengulas angka 133 dan 89.

Jika kita melihat statistik PRU13, sebenarnya undi  popular PR ialah di Pulau Pinang, Kuala Lumpur,  Perak, Kelantan dan Selangor sahaja, yakni di  kawasan majoriti Cina yang memberi sokongan  kepada DAP. Bukannya di seluruh negara pun,  lima negeri sahaja pun.

Di negeri Sabah, Sarawak, Johor, Negeri  Sembilan, Melaka, Kedah, Pahang, Perlis dan  Terengganu majoriti popular dimenangi oleh BN  iaitu 9 negeri.

Maka, rakyat jangan terpedaya dengan mainan  angka di pihak Anwar. Tetapi sebenarnya,  kemenangan 133 kerusi sudah cukup untuk  menutup mulut 89 angka.

Saya tidak hairan jika Anwar boleh mengumpul  30ribu di Pulau Pinang, 10 ribu di Seremban, 20  ribu di Johor atau katanya 40 ribu di Kelana Jaya.  Saya tidak akan hairan kerana jentera di belakang  kepada semua himpunan itu ialah DAP dan ya juga  oleh PKR. Jumlah pengundi dalam PRU13  baru-baru ini melebihi 10 juta orang, malah rakyat  Malaysia sudah mencecah 30 juta, saya fikir lebih  ramai rakyat Malaysia menolak demonstrasi atau  himpunan seperti itu, hanya merekaini silent  majority yang tidak suka hiruk-pikuk.

Pada saya, biarkan dia meluahkan kekecewaannya  di dalam stadium kerana Akta Perhimpunan Aman  membolehkan mereka berhimpuan sesuka hati  mereka, dari 8.00 malam hingga 8.00 pagi esok  pun tidak mengapa, atau sambung saja 48 jam  tanpa henti menjeritlah, cakaplah apa sahaja di  dalam stadium kerana Akta Perhimpunan Aman  membenarkan.

Hanyasanya jika berlaku perkara yang  bertentangan dengan undang-undang, sudah  tentulah tindakan akan diambil sebagaimana ke  atas Adam Adli di bawah Akta Hasutan kerana  menghasut orang ramai untuk menjatuhkan  kerajaan melalui jalanan.

Sedangkan dua minggu lalu, Kerajaan Singapura  menangkap 21 rakyat Malaysia yang berhimpun  menentang keputusan PRU13 dengan 3 orang  daripada mereka ditarik balik pass kebenaran  bekerja di Singapura! Mana-mana negara akan  mengambil tindakan tegas ke atas rakyatnya yang  melanggar undang-undang, saya yakin jika Anwar  pun menjadi PM akan turut bertindak tegas ke  atas mereka yang melanggar undang-undang  keamanan, bukan begitu?

Kesimpulan
Benar kata Azmin Ali, ini negara kita maka marilah  kita bernegara dengan bijaksana. Kalau begitu,  makanya yang menang teruskan tanggungjawab,  yang kalah bermuhasabalah. Lihatlah bagaimana  Datuk Abdul Azeez Abd. Rahim kalah terok pada  tahun 2008 di Baling tetapi boleh menang besar  pada tahun 2013.

Kabinet sudah dibentuk, rakyat Sabah dan  Sarawak mendapat hadiah yang paling besar di  mana 25 Menteri dan Timbalan Menteri dilantik  dari kedua-dua negeri tersebut. Inilah hadiah atas  sokongan yang kuat, dan inilah masa untuk  memajukan negeri Sabah dan Sarawak. Saya yakin  rakyat di Sabah dan Sarawak akan menikmati  pembangunan yang lebih besar selepas ini. Rakyat  di Sabah dan Sarawak hendaklah tidak  melepaskan peluang ini.

Kini, sudah sampai masanya kita bekerja.Lupakan  seketika hal-hal PRU13, mari kita bersama-sama  membangunkan negara kita mengikut bidang  kepakaran anda masing-masing."


(Terima kasih sahabat kerana kirimkan kenyataan JCM ini...)