19 January 2013

Suruhanjaya siasat pendatang Cina dapat kerakyatan

Anak-anak pendatang asing Cina kat Kuala Lumpur duk berarak nak halau Melayu ketika 13 Mei...
Salah satu perkara yang aku memang suka pasal Tun Dr Mahathir sejak dulu ialah bila dia bercakap sinis dan smash orang. Sedap di halwa telinga tapi pedihnya menusuk sampai ke lubuk hati. Tak semua orang boleh bercakap macam tu.

Hari ini dia smash puak-puak pembangkang yang duk persoal dia kasi kewarganegaraan kepada 200,000 pendatang kat Sabah masa zaman pentadbirannya. Dia kata buat apa nak persoal sebab semua yag diberi kerakyatan tu semua dah bercakap bahasa Melayu, mengamalkan budaya setempat dan tak buat tahik kat negara ini.

Dia kata, kalau puak-puak pembangkang duk persoal dia kasi kewarganegaraan kat pendatang kat Sabah, Tun dengan sinis juga suruh tubuh jawatankuasa siasatan diraja menyiasat pemberian kerakyatan kepada sejuta pendatang dari Cina dan India oleh Tunku Abdul Rahman semasa Malaysia nak merdeka dulu.

Hemm betul jugak! Kalau ikut syarat memang mereka ni tak layak pun jadi warganegara Malaysia sebab sudahlah cakap Melayu langsung tak reti sampai tujuh keturunannya hari ini, tak mengamalkan langsung budaya setempat (malahan orang tempatan pula disuruh ikut depa) dan dah mula buat macam-macam tahi.

Tapi sebab orang Melayu baik maka mak bapak dan datuk nenek puak Cina DAP jadi rakyat Malaysia. Bahkan mereka dibenarkan menjalankan perniagaan dengan bebas sampaikan kekayaan mereka tak habis sampai keturunannya hari ini. Bahkan mereka juga dibenar buka sekolah Cina, bercakap bahasa Cina dan kekalkan nama Cina.

Aku percaya kalau mak bapak Lim Kit Siang jadi pendatang di Indonesia, dia tak ada peluang nak guna LIM KIT SIANG, nak bercakap bahasa Cina, nak hantar Lim Guan Eng ke sekolah Cina dan menyambut Tahun Baru Cina setiap tahun. Sebabnya, Indonesia mengamalkan semua pendatang Cina DIWAJIBKAN mengamalkan budaya setempat, menggunakan nama Indonesia dan bercakap menggunakan bahasa Indonesia kalau nak jadi warganegara mereka. Kalau tidak mahu, mereka boleh balik semula ke Tanah Besar Cina.

Tapi sebab mereka tahu dan sedar kalau balik ke Cina tentu mereka merempat, maka pendatang Cina di Indonesia akur dengan kehendak kerajaan negara itu. Maka jangan hairan kalau orang Cina di Indonesia boleh sahaja namanya Melayu, Jawa, Sundal atau Batak sekali pun. Sebabnya mereka nak jadi orang Indonesia.

Kaum mereka kat Malaysia yang beruntung sebab tidak dikenakan sebarang syarat untuk oleh orang Melayu untuk jadi warganegara Malaysia. Tapi sekarang ini keturunan mereka nak bersikap kurang ajar dan tak sedar diri. Kontrak sosial yang dibuat datuk nenek mereka dipersoal. Bahkan sekarang ini bercita-cita besar untuk menguasai politik Malaysia selepas selama ini mereka menguasai ekonomi dan pendidikan di negara ini.

Cakap banyak tak guna! Kalau orang Cina (Kristian) nak sangat guna nama Allah, kita orang Melayu nak tuntut tutup sahaja sekolah Cina dan India. Tak ada dalam dunia di luar Cina dan India ada sekolah khas macam ini waima di Singapork sekali pun. Ada berani ke LIM GUAN ENG?

Tutup kandang babi pun mereka boleh mengamok satu negara, inikan pula tutup sekolah Cina! Cisss.... Memang dasar puak kurang ajar!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...