21 December 2014

Demam Harimau Malaya belum kebah.... Bagus!

AZAMUDDIN Akil antara pemain "tua" yang menjadi ayam tambatan Dollah Salleh pada Piala AFF Suzuki kali ini.
BANYAK pula kawan-kawan tanya pasal permainan Harimau Malaya pada final kedua Piala AFF Suzuki malam tadi. Hee... Maaf! Aku tak sempat tengok sebab kena bergerak ke KLIA. Jemput mentua yang baru pulang dari Jakarta.

Walaupun tak tengok visual di TV apa lagi stadium, tapi aku duk dengar menerusi radio. Terima kasih HotFM. Dah lama tak dengar siaran langsung bola menerusi radio. Seingat aku dulu-dulu masa zaman TV hitam putih, orang kampung mengerumuni corong radio nak dengar siaran langsung bola. Heee... back to the future!

Oleh sebab aku tak tengok secara visual maka tak adillah aku nak beri komen. Tapi secara kasar aku boleh nilai punca kegagalan anak-anak buah Dollah Salleh merampas Piala AFF Suzuki ialah sebab faktor usia pemain. Bak kata Dollah sendiri, pemain kita "pancit".

Memang betul pun. Kalau kita tengok para pemain kita rata-rata berusia 28 tahun dan ke atas. Malah ada pemain yang berusia lebih 30 tahun termasuk Indra Putra, Syukor Adan, Safee Sali dan Badri Radzi. Ini berbeza dengan para pemain Thailand yang rata-rata di bawah 30 tahun.

Dah la lawan Vietnam di separuh akhir hari tu kita dah kerah tenaga separuh mati sebelum menang dengan 4-2 (agregat 5-4). Kemudian kita bermain bermatian pula di Bangkok sebelum tewas 0-2 kepada Thailand pada final pertama, malam tadi para pemain kita mengerah pula segala kudrat yang ada untuk memastikan kita boleh atasi pasukan Gajah Putih ini 3-0.

Betul kita berjaya mencapainya tetapi malangnya sebab kudrat dah habis maka kita tak mampu pertahankan 3-0 yang diperoleh sebelum Thailand menyambar  dua gol di 10 minit terakhir permainan. Kejamkan permainan bola sepak ni?

Apa pun tahniah buat Dollah Salleh sebab dalam tempoh 4 bulan ambil alih latihan Harimau Malaya daripada Rajagobal, skuad beliau masih boleh mampu mara ke final Piala AFF Suzuki, walaupun pada awalnya ramai yang mengkritik beliau dan tidak yakin dengan kemampuan pemain "tua" yang dipilih.

Jadi, mari kita lupakan episod duka Piala AFF Suzuki. Misi memburu kejuaraan lain masih banyak menunggu.

Cuma aku harap selepas ini para pemain skuad Harimau Muda yang kini di bawah kendalian Ong Kim Swee dapat mengisi para pemain senior dalam Harimau Malaya. Banyak pemain yang boleh diketengah sebagai pemain senior, sepertimana Fadli Shas, Muslim Ahmad, Zubir Azmi dan Khairul Fahmi yang diketengahkan oleh Rajagopal sebelum ini.

Apa pun deman Harimau Malaya belum kebah!

18 December 2014

Cabar PM letak jawatan... gua respek sama lu!

GUA respek sama lu lah Sdr Syed Rosli Jamalullail sebab aku tengok lu memang berani mati sebab mencabar Najib letak jawatan sebagai Perdana Menteri. Wow...

Mana ada anak muda lain dalam UMNO yang berani bersuara macam lu. Lu memang hebat walaupun gua tau lu boleh tempat jalam mati dalam parti sebab berani-berani tulis surat terbuka dan desak Najib yang juga Presiden UMNO letak jawatan.

Lu betul-betul langsi. Tak macam Pemuda lain yang takde telor dan hanya tau menganga mulut kat atas untuk dapatkan projek. Tak kiralah UMNO nak padam ke, rakyat dah bencikan UMNO ke, pentadbiran kerajaan senget ke yang penting lu orang ada projek boleh masyuk... Tapi lu aa Syed Rosli ah memang pailang!

Walaupun lu kalah lawan KJ untuk jawatan Pemuda UMNO, tapi lu masih berani hentam PM. Orang macam ini kita perlu ada ramai. Bukan untuk kasih runtuh itu Menara Dato Onn, tapi kasi ingat sama orang atas sana supaya urus negara guna kepala otak sendiri, bukan kepala otak para punahsihat!

Gua respek sama lu Syed Rosli. Tapi gua tahu lu pasti nanti kena hentam, kena tekan. Sekarang pun sudah ada blog-blog hentam sama lu. Gua harap lu tak cepat mengalah. Lu kalau mau jadi pengganti KJ, lu kena berani... berani kerana benar!

Tapi last aa gua mau tanya. Kalau Najib tak mau letak jawatan apa lu mau bikin?




17 December 2014

PM pendekkan percutian, lagi ADUN PKR letak jawatan

PM PENDEKKAN PERCUTIAN GARA-GARA 1MDB?


Betul ke? PM yang sedang bercuti selepas lawatan rasmi ke Korea Selatan baru-baru ini telah memendekkan percutiannya gara-gara isu 1MDB?

Betul ke hari ini PM telah memanggil pengurusan tertinggi 1MDB ke pejabatnya? Betul ke Najib sedang tertekan dengan isu ini dan sedia untuk letak jawatan?

Wow... itulah antara mesej-mesej yang bertalu-talu masuk ke WhatsApp aku hari ini....

Tapi aku tak ada jawapan bagi semua soalan ini. Maaf!


ADUN PKR SABAH LETAK JAWATAN

Tak habis-habis letak jawatan. Lepas satu satu. Memanglah puak-puak depa ni tak boleh dipilih sebagai wakil rakyat, Asyiklah nak letak jawatan.

Terbaru ADUN Inanam, Sabah Roland Chia dalam FB-nya menyatakan hasrat melepaskan jawatannya dengan alasan masalah kesihatan.

Hadoii... Kalau betullah nampaknya sekali lagi pilihan raya kecil (PRK) diadakan dengan sengaja kerana wakil rakyat PKR ni asyik letak jawatan. Setakat ini seingat aku dah beberapa kerusi PKR dilepaskan dengan sengaja.

Hemm....

16 December 2014

Laskar Merah Putih akhirnya berjaya "serang" Malaysia



PERGH.... Tengok puak-puak Laskar Merah Putih (LMP) yang duk berdemo anti-Malaysia kat Jakarta ni naik gerun. Malaysia mahu diserang dan diganyang. Takuuuttttt.......

Tengok uniform celoreng hitam-merah dan wajah-wajah bengis macam ni mahu terkencing orang Malaysia tengok. Masakan tidak bendera Jalur Gemilang mereka bakar, kedutaan kita dilempar tahi, pelajar Malaysia di Jakarta ditahan dan dihalau sehinggakan mereka nak pergi kuliah pun diiringi anggota polis. Bengisnya puak-puak ini.

Rupa-rupanya mereka sebetulnya mudah untuk dijinakkan. Tak perlu Malaysia hantar bala tentera atau pasukan khas untuk mematahkan puak-puak ini. Cukup dengan hantar Tok Him Perkasa. Depa boleh tumbang habis.

Tak caya tengok ni...


Kasi makan nasi padang kat Kampung Baru, Kuala Lumpur macam ni saja dah cukup. Hebat pukulan Tok Him. Tengoklah Ketum LMP tu dengan khusyuk menjamu selera di sebelah Tok Him. Hehehe... Hilang bengkengnya! 


Dah habis makan, kita santai-santai pulak sambil pekena rokok & menghirup udara segar Kuala Lumpur.... Hemmm.... 


Lepas tu... Tudia! LMP dengan Perkasa boleh bergandingan tangan. Siap berjanji untuk membantu mempertahankan Malaysia daripada ancaman musuh. Puiii... Mana semangat berkobar-kobar LMP nak serang Malaysia tu?

Hehe... Dalam filem Laksamana Do Re Mi depa panggil orang macam ni "hero tahi kucing"!

Kehkehkeh...

15 December 2014

Fazura tayang "bra" dalam Channel E?

SIAPA tak kenal dengan Fazura. Pelakon seksi yang juga bekas bakal calon isteri kerabat diraja Johor. Tapi sejak bekas kekasihnya itu berkahwin dengan gadis lain, dia yang sebelum ini agak tenggelam muncul semula.

Khabarnya rezeki Fazura semakin laris selepas menjadi duta pelbagai produk. Malah beberapa produksi filem dan drama juga sudah mula mencari beliau untuk berlakon dengan mereka. Maklum sebelum ini mereka takut-takut nak mempelawa beliau disebabkan hubungan Fazura dengan kerabat diraja tersebut.

Terbaru, Fazura dikatakakan bakal tampil dalam satu program temu bual di Channel E! Yang tak sedapnya beliau memakai baju yang nipis sehingga menampakkan baju dalam dan susuk tubuh seksinya sepanjang temu bual tersebut.

Nak tau sejauh mana keseksian Fazura dalam program "Facing Up To" itu, jom tengok gambar-gambar beliau yang tersebar di media-media sosial sekarang:





Yang ini pun seksi jugak... 


Apabila Perkasa jinakkan ketua pendemo anti-Malaysia

Ketua Umum Laskar Merah Putih, Adek Erfil Manurung (kiri) makan semeja dengan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali di Kuala Lumpur dua hari lepas. 
SEMALAM aku terima kiriman gambar dari seorang sahabat menerusi WhatsApp. Gambar Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali sedang makan dengan beberapa individu (gambar atas). Sungguh aku tidak mengenali mereka melainkan Tok Him yang bersongkok itu. Lalu aku tanyakan dengan si pengirim siapa gerangan mereka.

Sahabat aku kata abaikan dua lelaki yang di sebelah kiri Tok Him tetapi beri tumpuan kepada jejaka di sebelah kanan itu. Katanya, itulah Ketua Umum Laskar Merah Putih (LMP), Adek Erfil Manurung  yang bertanggungjawab membakar sentimen rakyat Indonesia agar membenci Malaysia setiap kali ada kes-kes membabitkan kedua-dua negara.

Bila dia menyebut Laskar Merah Putih pantas fikiran aku mengimbau peristiwa pembakaran bendera Jalur Gemilang dalam aksi demonstrasi di Jakarta, gerakan untuk menyerang Malaysia menggunakan buluh runcing dan peristiwa Kedutaan Malaysia di sana dilempar dengan najis. Kejadian-kejadian "kemarahan" rakyat Indonesia itu diketuai angkaran gerakan oleh Laskar Merah Putih.

Tapi bila aku tengok gambar ini, aku merasa kagum kerana pemimpin kedua-dua pertubuhan yang lantang dan keras dalam mempertahankan agama, bangsa dan negara masing-masing duduk semeja. Mungkin sesetengah pihak memandang peristiwa ini sebagai kelemahan Perkasa yang tunduk dengan LMP. Tetapi bagi aku ia peristiwa paling bersejarah.

Langkah Perkasa menjalinkan hubungan mesra dengan pemimpin LMP satu tindakan yang bukan sahaja berani tetapi sangat tepat. Sekurang-kurangnya mereka boleh diberikan penjelasan berhubung perkara sebenar setiap kali kes-kes membabitkan hubungan Malaysia-Indonesia berbangkit.

Sahabat aku memberitahu, pertemuan kedua-dua pemimpin Perkasa dan LMP itu sebelum ini telah berlangsung di Jakarta ketika Perkasa bertandang ke negara itu. Tetapi inilah kali pertama Adek Erfil menjejakkan kaki di Malaysia.

Ini sudah bagus. Sekurang-kurangnya pemimpin LMP boleh melihat sendiri situasi di Malaysia, terutama layanan kita terhadap rakyat Indonesia yang bekerja di negara ini sekali gus menolak belakang pandangan mereka selama ini.

Jadi aku harap hasil pertemuan ini, sekurang-kurangnya LMP berfikir 110 kali sebelum melakukan aksi demonstrasi anti-Malaysia di Jakarta selepas ini kerana aku percaya selama ini mereka telah diberikan gambaran yang salah tentang Malaysia.

Tahniah Perkasa...

09 December 2014

UMNO sibuk tambah ahli, DAP sibuk tambah pengundi

ADUN Senai daripada DAP turun ke kaki lima untuk bertemu rakyat dan yang penting mendaftar pengundi baharu.  
UMNO cukup berbangga apabila ahli parti itu kini mencecah 3.5 juta orang dan usaha menambah jumlah keahlian kini dipermudah dengan menggunakan kaedah online. Peremajaan parti katanya.

Kesian aku tengok cara orang UMNO berfikir, masih lagi berfikiran kuno sedangkan dunia sudah berada di era digital.  Sebabnya, orang UMNO masih lagi berfikir soal menambah ahli tanpa memikirkan kaedah menambah jumlah pengundi terutama dalam kalangan orang Melayu.

UMNO perlu sedar bahawa jumlah pengundi bukan Melayu kini meningkat mendadak berbanding pengundi Melayu terutama selepas 2008. Malah aku  terperanjat apabila diberitahu jumlah pengundi bukan Melayu di Selangor kini  lebih tinggi berbanding pengundi Melayu. Itu baru di Selangor. Belum lihat lagi di Pulau Pinang, Johor, Negeri Sembilan atau Perak.

Bahkan pada PRU-13 lalu, beberapa kawasan majoriti bukan Melayu, calon parti pembangkang terutama DAP mencapai kemenangan sehingga 50,000 majoriti undi. Gila... dari  mana sahaja undi yang diperoleh?

Jawapannya ialah jumlah pengundi.

Kalau kita nak bandingkan UMNO dengan DAP daripada segi jumlah ahli memang bagai langit dengan bumi.  Walaupun DAP tak pernah umum jumlah ahli mereka tetapi aku yakin ia  jauh lebih kecil daripada UMNO.

Tetapi mereka tidak peduli tentang jumlah keahlian. Apa yang lebih penting adalah pengundi terutama dalam kalangan orang Cina. Sebab pengundilah yang menentukan kemenangan mereka dalam pilihan raya, bukannya ahli parti.

Atas sebab itulah DAP sejak sekian lama berusaha untuk menambah jumlah pengundi khususnya dalam kawasan-kawasan yang disasarkan. Sudah pasti pengundi yang datang mendaftar dengan mereka adalah bakal-bakal pengundi yang akan memberi undi kepadanya.

UMNO boleh mendabik dada mempunyai ahli sehingga 3.5 juta orang tetapi jumlah itu tidak bermakna jika mereka tidak mendaftar sebagai pemilih dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana penentu kemenangan dalam pilihan raya ialah pengundi, bukan ahli parti.

Jadi UMNO kena bezakan antara ahli dan pengundi. Jangan fikir jika jadi ahli UMNO secara automatik mereka akan mengundi calon BN/UMNO. Ramai di luar sana yang mahu memberi undi kepada BN/UMNO tetapi tidak mahu menjadi ahli mana-mana parti.

Bagi mereka menyertai parti politik adalah buang masa tetapi mengundi adalah tanggungjawab. Ramai orang Melayu yang tidak peduli soal mengundi sebab bagi mereka "ah tak apa. Aku tak mengundi orang lain boleh undi" atau "BN boleh menang dah. Ahli UMNO dah cukup ramai untuk beri kemenangan kepada BN".

Ini antara pemikiran orang kita. Tetapi tidak bagi orang bukan Melayu. Mereka anggap peluang 5 tahun sekali untuk memilih kerajaan digunakan sebaik mungkin. Sebab itulah masa PRU-13, kita lihat jumlah pengundi bukan Melayu begitu tinggi bahkan peratusan keluar mengundi juga amat tinggi dalam sejarah pilihan raya.

Sebabnya? Jumlah pengundi bukan Melayu yang keluar secara beramai-ramai. Atas faktor itulah pembangkang memperoleh kemenangan besar dalam PRU-13, walaupun masih belum berjaya menumbang BN.

Perlu diingat DAP tidak berhenti setakat itu. Usaha mendaftar pengundi di negeri yang mereka sasarkan makin dipergiatkan. DAP dengan bantuan PKR dan Pas sedang berusaha untuk merampas Putrajaya pada PRU akan datang.

Kalau tidak PRU-14, mungkin ke-15, 16, 17 dan seterusnya.

Jika UMNO masih lagi tidak sedar aku percaya tempoh BN/UMNO menjadi pembangkang di Malaysia ini semakin cepat.



Psst... Ada pemimpin UMNO sibuk tambah kekayaan...

05 December 2014

KJ... Awak kat mana? Awak kat mana? Ada penulis "serang" you!


AKU cukup tidak selesa apabila membaca tulisan-tulisan penulis politik, Yahaya Ismail dalam Facebooknya yang tidak henti-henti menyerang KJ sejak akhir-akhir ini, lebih-lebih lagi ketika PAU2014 berlangsung dan selepas PAU. Antara tuduhan aku rasa cukup berat ialah apabila mengaitkan Ketua Pemuda UMNO ini sebagai talibarut Zionis dan AS.

Lihatlah tulisan-tulisannya dalam Facebook beliau (kalau dia belum delete-lah). Aku tak berapa kenal penulis yang orang panggil Pak Ya ni tapi ada beberapa kali juga aku terbaca tulisannya di media sosial. Aku tengok gaya penulisannya cukup lantang mengkritik dan menghentam para pemimpin yang mereka tidak gemari.

Dalam hal KJ ni, aku dapati serangannya cukup besar dan tidak henti-henti. Orang kata kalau dalam peperangan ia adalah serangan hendap. Lepas satu persatu beliau serang KJ daripada isu menantu bekas Perdana Menteri sehinggalah dikaitkan dengan Israel dan AS di samping Anwar Ibrahim.

Aku tak berani nak komen apa yang beliau utarakan. Cuma aku harap KJ dapat tampil menjawab segala tuduhan yang dilemparkan ke atas beliau ini, sebelum ia menjadi nanah dan berbarah sehingga memecah-belahkan UMNO, khususnya dalam kalangan Pemuda.

KJ tidak boleh berdiam diri sebab tuduhan yang dilemparkan ke atasnya cukup berat, apatah lagi dikaitkan dengan Zionis Israel dan Yahudi AS. Ini kerana KJ dilihat oleh ramai orang UMNO sebagai pemimpin masa depan parti.

Jika benar seperti apa yang diutarakan oleh Pak Ya, KJ perlu berundur daripada parti dan Kabinet bagi mengelak lebih banyak kerosakan berlaku dalam UMNO dan kerajaan. Tetapi jika semua tuduhan itu sebagai fitnah, KJ perlu mengambil tindakan menyaman penulis ini.

KJ perlu tampil menjawab!

Banyak lagi gelaran tanpa diminta oleh Anwar...

ANWAR Ibrahim kata dia tak minta gelaran Datuk Seri tapi Almarhum Sultan Salahuddin, ayahanda Sultan Selangor sekarang yang berikan kepadanya. Dah orang kasi dia ambiklah. Jadi kalau nak tarik balik pun dia memang tak terkilan pun, apa lagi nak hairan.

Lagipun banyak lagi gelaran yang ada pada Anwar yang sebahagian besarnya tidak diminta pun. Ia bukan saja gelaran yang diberikan oleh sultan, malahan juga oleh kawan dan lawan. Hemm... rakyat pun banyak juga memberi gelar kepadanya, tanpa diminta.

Antara yang paling femes ialah gelaran ALJUBURI yang diberikan oleh Mat Sabu ketika dia berdepan kes liwat pertama dahulu.

Gelaran Al-Juburi itu kekal sehingga hari ini walaupun Mat Sabu sekarang sudah tidur sebantal dengan Anwar. Al Juburi ini juga kekal ekoran kes liwat keduanya ke atas Saiful Bukhari yang masih lagi tergantung keputusannya ekoran masa yang terlalu lama diambil oleh barisan hakim yang mendengar kes itu di Mahkamah Persekutuan tempoh hari.

Anwar juga tidak mahu gelaran Presiden walaupun dia pernah jadi Timbalan Presiden UMNO dan cita-cita nak jadi Presiden UMNO bungkus selepas dia dipecat daripada parti. Atas sebab itu sehingga kini dia tidak pernah memegang jawatan Presiden PKR, jauh sekali untuk bertanding jawatan itu walaupun parti itu ditubuhkan untuk membelanya dan memperjuangkan agenda politik peribadinya untuk menjadi Perdana Menteri. Sebaliknya dia melantik dirinya sendiri sebagai Ketua Umum PKR yang kemudiannya digelar (sekali lagi tanpa diminta) KETUM (singkatan kepada Ketua Umum).

Anwar juga tanpa diminta turut diberi gelar CIFU ekoran ayat manis yang digunakan oleh beliau ketika memujuk Saiful Bukhari untuk melampias nafsunya terhadap budak pembancuh kopi dan penyedia karipapnya itu. Ini didedahkan Saiful sendiri dalam mahkamah ketika sesi perbicaraan kes liwat II sebelum ini.

CIFU yang diberi gelar kepada Anwar merujuk perkataan Can I Fuck U yang digunakan Anwar ketika memujuk Saiful Bukhari sebelum meliwatnya.

Maka atas sebab itu Anwar tidak terkilan dengan penarikan balik gelaran Datuk Seri tersebut kerana di dahinya masih ada puluhan gelaran lagi yang diberikan ke atasnya dan semuanya tanpa diminta.

04 December 2014

Pelajar pondan dibayar RM225,000? Wow....


OH mak aih! Beruntunglah jadi pondan.

Gara-gara tak dibenar guna tandas dengan pelajar lain, seorang budak sekolah yang tidak jelas status jantinanya a.k.a pondan telah menerima habuan sebanyak RM225,000. Wow!!

Sabar... sabar... Kes ini berlaku di AS bukan di NS.

Ceritanya begini, sebuah sekolah menengah di Maine, AS telah mengarahkan seorang pelajar pondan, Nicole Maines untuk menggunakan tandas kakitangan sekolah selepas dia tidak dibenarkan guna tandas pelajar.

Nicole, 17,  yang dilahirkan sebagai lelaki tetapi telah cenderung ke arah kewanitaan sejak berusia 2 tahun itu sebelum ini menggunakan tandas perempuan untuk "membuang hajat".

Bagaimanapun pihak sekolah mengarahkan dia menggunakan tandas kakitangan selepas mendapat bantahan datuk seorang pelajar lelaki di sekolah itu.

Akibatnya, keluarga Nicole telah menyaman pihak sekolah kerana menganggap sekolah tersebut melanggar hak asasi manusia.

Ekoran itu, mahkamah telah mengarahkan keluarga Nicole diberikan pampasan sebanyak $75,000 atau RM225,000, iaitu kes pertama seumpamanya berlaku di mahkamah tinggi AS.

Siapa sangka gadis secantik Nicole Maines ini rupa-rupanya ada "burung"...
Hemm... Bila baca kisah Nicole ini teringat kes pondan-pondan yang dibebaskan oleh Mahkamah Rayuan Malaysia daripada kesalahan berpakaian wanita di khalayak ramai dengan alasan tangkapan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (JAINS) itu melanggar Perlembagaan negara.

Selepas ini pondan-pondan boleh memperagakan pelbagai jenis pakaian wanita waima menjolok mata sekali pun sebab ia tidak melanggar Perlembagaan negara dan atas nama hak asasi manusia.

Lalu di mana pondan-pondan ini nak melepaskan hajat mereka ya? Di tandas wanita ke tandas lelaki? Atau perlu menyediakan tandas khas untuk pondan?


Nota: Pernah nampak pondan kencing belakang pokok!

Menunggu keputusan rayuan kes liwat.... Uh uh...

TERKINI:
Hoho... baru tulis dah jawab. Cepatnya.... Berikut kenyataan Ketua Hakim Negara berhubung kes liwat Anwar Ibrahim yang aku ambil dari Utusan Online sebentar tadi:
KUALA LUMPUR 4 Dis. - Mahkamah Persekutuan sedang menyiapkan penghakiman berhubung rayuan terakhir Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengetepikan hukuman penjara lima tahun atas sabitan meliwat bekas pembantunya Mohd. Saiful Bukhari Azlan, enam tahun lepas.Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria ketika dihubungi Bernama hari ini berkata, beliau tidak dapat memberikan tarikh tepat kerana panel hakim masih menyiapkan penghakiman mereka. - Utusan Online



POS ASAL:
APA dah jadi dengan keputusan kes liwat Anwar Ibrahim yang sudah diperdengarkan di perigkat Mahkamah Persekutuan tempoh hari? Sudah lebih sebulan kes tersebut diperdengarkan di mahkamah tertinggi negara itu tetapi sehingga kini tiada tanda-tanda keputusan bakal diumumkan.

Sekarang ini rakyat tertanya-tanya apa dah jadi dengan keputusan tersebut? Apakah Ketua Hakim Negara yang mengetuai perdengaran kes itu mahu menunggu 6 tahun lagi untuk umum keputusan kes yang berlarutan sejak lebih 6 tahun lepas tu?

Kalau Anwar bersalah, katakanlah dia bersalah. Kalau dia terbukti tidak bersalah bebaskanlah dia. Rakyat nak tahu keputusan dengan kadar segera sebab mereka sudah muak dan mual untuk bercakap soal kes liwat Anwar ke atas pembancuh kopinya sendiri, Saiful Bukhari Azlan tu.

Aku dan sebahagian besar rakyat Malaysai nak lihat kes ini dibicarakan secara adil dan mangsa yang juga pelapor serta orang kena tuduh (OKT) juga diperlakukan dengan adil, setara dengan pelaku-pelaku kes jenayah lain. Ini tidak, walaupun mahkamah rayuan sudah menjatuhkan hukuman penjara 5 tahun ke atas Anwar, dia masih lagi secara bebas sebebasnya menghirup udara di luar penjara.

Malah dia juga bebas untuk bercakap dan berceramah di serata pelosok negara untuk mempertahankan diri di luar mahkamah (walaupun di mahkamah, ketika diberi peluang, dia tidak berbuat demikian). Lebih teruk walaupun sedang menunggu keputusan Mahkamah Persekutuan, dia masih lagi dibenar untuk ke luar negara, dan mempengaruhi para pemimpin dunia berhubung kesnya.

Itu pun pencacai dan macai-macai Anwar masih lagi menuduh kerajaan Malaysia zalim dan tidak adil. Sedangkan pesalah lain terpaksa merengkok di penjara sementara menant keputusan mahkamah, dia masih lagi diberi peluang untuk bersama isteri, anak-anak dan cucu di rumah serta "makan angin" di luar negara.

Kalau macam inilah, betullah apa yang dikatakan bahawa kerajaan berlaku zalim... zalim dan tidak adil kepada pesalah lain.

Kalau kau tanya  apa kaitan surat penarikan balik gelaran Datuk Seri oleh Sultan Selangor dengan cerita aku, jawapannya Sultan Selangor bersikap lebih adil dan saksama terhadap Anwar berbanding mahkamah Malaysia.

Orang yang bersalah harus dihukum dan tidak perlu memilih kasih!

03 December 2014

Komunis berkembang semula di Pulau Pinang?

Sat lagi ada puak-puak haram kata ini poster UMNO yang bikin....
BIAR betul? Aku tepuk dahi bila seorang sahabat tunjukkan gambar banner mengenai majlis makan malam memperingati perjuangan Parti Komunis Malaya (PKM) di Pulau Pinang. Apa dah jadi dengan Malaysia ni?

Mau tidaknya. Kalau sebelum ini (dan aku rasa sampai sekarang pun) kerajaan Malaysia dah haramkan PKM tapi sejak akhir-akhir ini kegiatan memperingati parti komunis itu makin menjadi-jadi. Selalunya di Pulau Pinanglah, negeri yang dikuasai Cina DAP sejak PRU-12 tahun 2008 lalu. Kalau dulu mereka main sorok-sorok sekarang dah berani terang-terangan.

Aku tak tahu sejauh mana Akta Hasutan 1948 yang Najib dah umum akan dipertahan malah ditambah baik boleh halang kegiatan komunis ini tersebar tetapi setahu aku sehingga kini belum ada tangkapan dibuat kepada penghasut-penghasut yang mengagungkan komunis ni. Nak kata tak ada bukti, banner dan bunting yang digantung di tepi jalan sudah terang lagi bersuluh. Lalu apa lagi yang pihak berkuasa tunggu?

Kalau ada ISA dulu senang cerita. Mana-mana puak yang duk berusaha kembangkan fahaman komunis ni sumbat saja dalam kem Kemunting 2 tahun. Kasi cuci otak mereka bersih-bersih. Sekurang-kurang bila duk dalam 2 tahun tu bolehlah aman negara. Tapi malang ISA dah tak ada. Maka berleluasalah gerakan mengembalikan fahaman dah semakin pupus dalam dunia ni.

Sebelum ini aku dengar khabar ada puak-puak tertentu yang menaja anak-anak muda menziarahi bekas negara-negara berfahaman komunis dan kemudian ditanam dengan sentimen sosialis dan komunis di kalangan mereka. Aku tak tau sejauh mana kebenaran tapi sebaiknya pihak berkuasa kenalah siasat. Sebab cerita mengenai hal ini pun dah tersebar. Bak kata orang kalau tak ada berok yang goncang masakan pokok boleh bergoyang.

Isu pengembangan semula fahaman komunis ini patut diberikan perhatian serius oleh KDN dan PDRM. Bak kata PM dalam PAU hari tu, sekarang ini tidak ada lagi amaran amaran.. terus saja diambil tindakan.
Jadi pak menteri? Bila lagi?

Siasat siasat siasat... tindakan tarak! Chait!

Cerita gadis cantik ditoreh muka... (I'm back!)

Phewww....! Dah lama tak update blog ni. Dah bersarang labah-labah. Huhu... Apa pun aku sebagai penulis blog Mesin Taip Buruk masih hidup dan masih sihat walafiat. Tidak seperti dilaporkan sesetengah rakan blog.


Wajah terbaharu Nur Syafiqa Lan selepas keluar dari hospital ekoran cedera ditoreh dengan pisau di bahagian muka. Dia menerima kunjungan Ketua Puteri UMNO, Datuk Mas Ermieyati Samsudin di rumahnya, di Pasir Puteh hari ini. - Foto Ehsan Puteri UMNO
CERITA gadis cantik dari Pasih Puteh, Kelantan yang cedera dimuka kerana ditoreh dengan pisau oleh salah seorang daripada dua penyamun yang menceroboh rumah mereka menjadi bualan hangat sejak kelmarin. Mungkin sebab mangsa, Nur Syafiqa Lah, 22, yang berwajah ayu sehinga menjadi bualan ramai barang kali.

Banyak cerita yang jelas dan yang tidak jelas mula tersebar di media sosial tentang motif serangan ke atas  gadis manis ini. Ada yang kata kerana bekas kekasih cemburu selepas dia bertunang dengan lelaki lain. Ada yang kata dia hampir jadi mangsa rogol jantan dan macam-macam lagi.

Aku tak berani nak kata apa puncanya sebab aku bukanlah detektif yang menyiasat kes ini. Kalau aku penyiasat pun takkan aku nak bagitahu sebab sebenar kejadian. Tunggulah suspek yang masih lagi bebas ini tertangkap dan dibawa ke muka pengadilan.

Entahlah. Ada orang kata hidup di Malaysia ini dah tak selamat. Berjalan di jalan kena ragut, rogol atau bunuh. Bawak kereta atas jalan pun boleh mati eksiden atau jadi mangsa buli. Tinggal dalam rumah sendiri pun boleh jadi mangsa jenayah. Bila orang tanya kat mana kawasan selamat di negara kita sekarang ini, aku sendiri terdiam. Terkedu, tak tahu kat mana... Mungkin dalam kubur kut?



Apa dah jadi dengan NKRA lah NKEA lah yang diwar-warkan kerajaan sebelum ini? Konon nak atasi masalah jenayah tetapi nampaknya kejadian-kejadian jenayah aku dan rakyat nampak macam makin serius. Yelah. Kalau dulu banyak kes jenayah rompak bank, sekarang ini kes ragut, samun dan pecah rumah pula yang berleluasa. Indeks jenayah khabarnya makin menurun tapi hari-hari ada kes bunuh, rompak, samun, rogol boleh dibaca dalam surat khabar.

Kerajaan boleh kata macam-macam tapi kenyataannya rakyat nampak kes jenayah tetap tinggi sampai kan mereka sendiri tak faham mana yang betul. Bila timbul persoalan ini mulalah rakyat nak salahkan kerajaan BN dan UMNO. Dan bila puak pembangkang duk jaja kata kerajaan penipu dan perosak rakyat, maka rakyat dengan segera percaya.

Perghhh... susah ini macam.