30 December 2015

Banteras vape lebih mudah daripada bauksit (Updated!)

KEMAS KINI (1 Jan 2016):
Kabinet telah mengeluarkan arahan supaya kegiatan melombong bauksit dihentikan sementara berikutan kesannya terhadap pencemaran udara dan alam sekitar. Keputusan dibuat dalam mesyuarat Kabinet minggu lepas.

Hemm.... Tak susah pun nak bertindak tapi kenapa ambil masa lama sangat untuk membuat keputusan sedemikian? Apa pun terima kasih kerajaan Pusat!

POS ASAL:


Aku pun tak tahulah siapa paling berkuasa di negeri Pahang ini sampaikan masalah bauksit yang telah menjejaskan penduduk dan alam sekitar terutama di Kuantan sehingga kini tidak dapat diselesaikan.

Bila tanya Menteri Besar, Tok Nan akan salahkan kontraktor atau lori pengangkut. Dia juga salahkan SPRM. Kenapa susah sangat nak hentikan kegiatan melombong bauksit ini yang difahamkan dah menjarah banyak kawasan kelapa sawit milik peneroka.

Apakah ada tangan-tangan ghaib yang begitu berkuasa sehinggakan seorang MB pun tidak boleh menghentikan kegiatan ini. Untung besar sangatkah hasil bauksit ini sehinggakan kerajaan negeri tidak mahu menghentikannya dan sanggup mengorbankan kesihatan rakyat dan ekosistem alam sekitar hanya semata-mata mengejar wang.

Apa yang pelik isu bauksit langsung tidak mendapat perhatian menteri berkaitan bahkan seorang Perdana Menteri. Jeritan suara rakyat Kuantan langsung tidak dipedulikan. Para pelombong seolah-olah kebal dengan undang-undang negara dan negeri. Jabatan Alam Sekitar memejamkan mata, memekakkan telinga. Pejabat Tanah dan Galian negeri pula tidak berani bertindak dan mendakwa bukan di bawah bidang kuasa mereka.

Yang peliknya, isu Cameron Highland cepat pula mendapat respon daripada kerajaan Pusat dan pihak istana sehinggakan satu jawatankuasa khas ditubuhkan diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri. Manakala Sultan Pahang pula beberapa kali melawat Cameron Highland dan mengeluarkan titah agar kegiatan tanah di kawasan tanah tinggi itu dihentikan.

Tapi isu bauksit bukan nun jauh di mata, sebaliknya hanya di Kuantan, ibu negeri Pahang. Susah sangatkah MB untuk menggunakan kuasanya agar menghentikan kegiatan melombong bauksit? Kenapa lesen melombong masih dikeluarkan?

Dalam hal ini aku respek kepada kerajaan Terengganu yang enggan mengeluarkan lesen bauksit. Aku percaya kalau lesen ini dikeluarkan oleh Ahmad Razif keadaan menjadi lebih buruk.

Beberapa hari lepas penduduk terkejut apabila sungai dan laut di Balok menjadi merah selepas hujan lebat. Kerajaan negeri kata akan menyiasat "fenomena" itu. Entah fenomena apa aku pun tak faham. Walhal satu dunia tahu bahawa ia berpunca daripada pencemarahan bauksit.

Oh Malaysia. Kenapa nak haramkan vape lebih mudah daripada bauksit? Kenapa menteri kesihatan tak umum haram bauksit sepertimana mereka umum pengharaman vape sedangkan kedua-duanya menjejaskan kesihatan.

Isu-isu ini menambahkan lagi kemarahan rakyat terhadap kerajaan. Ini bukan lagi persepsi atau disebabkan sekadar membaca tajuk berita. Ini terbukti jelas didepan mata.

#SaveKuantan

29 December 2015

Cerita 2kerja Ahmad Maslan


Kesian timbalan menteri bernama Ahmad Maslan. Entah di mana silapnya aku pun tak tahu. Sebabnya asal saja dia buka mulut maka akan berkarung-karunglah maki hamun yang dia dapat. Kesian benar aku dengan nasib "orang Najib" seorang ini.

Terbaru perihal cadangan Mat Maslan supaya rakyat buat dua kerja (#2kerja) bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat. Ramailah yang maki hamun Mat Maslan dengan idea ini dan menganggap dia seorang "menteri" yang bodoh.

Bagi aku idea buat dua kerja ni bukanlah satu isu besar pun. Sekarang pun ramai dah buat dua pekerjaan bagi menambah pendapatan dan ada yang lebih berjaya dengan pekerjaan keduanya. Tapi biasalah orang kita terutama umat bernama Melayu. Tahunya marah, bangkang, maki. Walhal kalau kita tengok bangsa lain terutama orang Cina mereka tak mengeluh kalau kena buat dua atau tiga kerja sekali pun.

Sebabnya bangsa mereka sedar kalau tak berusaha gigih dan bekerja keras, mereka tidak akan mampu hidup dalam peradaban mereka. Hidup kaum mereka adalah kaya, kaya, kaya. Kalau miskin merempat "hidup susah, mati pun susah". Sebab itu bangsa mereka jauh lebih berjaya daripada umat Melayu di bumi Tanah Melayu.

Orang Melayu tahunya minta daripada kerajaan. Bagi tak bersyukur, tak bagi kerajaan tersungkur. Inilah masalahnya sejak dulu sampai zaman media sosial hari ini. Bila disuruh berusaha lebih (untuk kekayaan sendiri dan keluarga mereka sendiri juga) bukan main marah. Tapi bila tengok ada bangsa sendiri berjaya mulalah timbul hasad dengki sampai sanggup pergi jumpa bomoh nak menjahanamkan bangsa Melayu yang berjaya.

Inilah umat Melayu di bumi Tanah Melayu. Dan nasibnya idea 2kerja ini disebut oleh menteri bernama Ahmad Maslan. Aku yakin dan percaya kalau perkara ini disebut atau dilaung-laungkan oleh Lim Guan Eng atau Nurul Izzah atau waima Nik Abduh sekali pun tiada siapa yang melenting, marah-marah atau nak maki hamun mereka. Silap-silap mereka disanjung tinggi, setinggi gunung Kinabalu.

Bagi aku 2kerja bukanlah satu isu dan bukan perkara baru. Dan mana-mana rakyat di negara maju sana, melakukan dua pekerjaan sudah menjadi budaya. Kawan aku di Indonesia memaklumkan bahawa dia mengambil dua ijazah daripada dua universiti dalam satu masa. Kawan-kawan aku di UK pula pun buat dua kerja. Siang kuliah, lepas kelas jadi waiter di restoran-restoran muslim. Ada rakan pejabat aku pula sambil-sambil buat kerja, boleh lagi buat bisnes kat pasar tani.

Kalau nak berjaya dan nak kaya kenalah berusaha. Allah dah janjikan, kalau kita berusaha lebih kita akan mendapat lebih. Ditambah dengan keberkatan rezeki yang kita cari, insya-Allah umat Melayu dan Islam tidak akan merempat dibumi sendiri, walaupun kos sara hidup meningkat setinggi KLCC.

Berhenti mengeluh, lipat gandakan usaha. Insya Allah berjaya!

17 December 2015

Mak janda paling hangat di pasaran...

 
Wow! Tahniah buat Siti Nordiana. Sejak bergelar juara Gegar Vaganza ni namanya dah meletop-letop macam bertih jaguh kena bakar. Pop! pop! pop! Malahan nama Nana ni dah mula meniti di bibir termasuk jantan-jantan yang pantang tengok wanita dahi licin sejak awal-awal muncul di GV2 lagi.

Dengan persembahan-persembahan mantap setiap minggu dan penampilannya yang penuh sopan dan ayu walaupun diusik bagai nak rak dengan lawak-lawak bodoh Nabil menambahkan lagi "saham" Nana di mata penonton. Itulah yang membuat ramai yang cair dengan penyanyi "leman" ni. Terhangat di pasaran ooo...

Nana sekitar awal 2000-an dulu femes dengan lagu Paling Comel duet dengan Achik Spin. Nama nana masa tu meniti di bibir peminat lagu-lagu leleh sehinggalah zaman lagu-lagu leleh mula hilang di halwa telinga, maka nama Nana juga tenggelam.

Nana cuba muncul semula selepas dia berpisah dengan si suami, arwah Faizal tetapi tidak berjaya. Pelbagai usaha dilakukan termasuk cuba berpenampilan agak "seksi" tetapi gagal. Sehinggalah dia muncul dalam GV2, namanya tiba-tiba meletup-letup.

Bahkan nama Nana kini menjadi bualan bukan sahaja mereka yang hidup ketika zaman lagunya meletup tetapi juga di kalangan anak-anak muda hari ini. Maklum lagu-lagunya sering menjadi pilihan kaki karaoke.

Salah satu album Siti Nordiana masa mudanya. Agaknya kalau dijual semula sekarang boleh meletup kut?
Agaknya kalau syarikat rekod FMC jual balik album-album atau lagu-lagu lama Nana boleh capai double platinum agaknya. Maklum goreng pisang tengah panas.

Khabarnya sekarang ini pihak media berebut-rebut nakkan Nana sampai terpaksa menolak-nolak. Ada yang sampai masam-masam muka sebab tak dapat slot untuk Nana. Khabarnya PA Nana dan pengurusnya sampai bergaduh-gaduh sebab jadual bertindan-tindan.

Hehe... Itulah penangan Gegar Vaganza. Ops! Tapi GV pertama dulu taklah hebat mana sangat kan??

#Untungbadan

Haramkan vape boleh hilang undi anak muda?

BN hilang sejuta undi anak muda jika kerajaan haramkan vape! Perghhh... Itulah yang sahabat aku laungkan ketika kerajaan ada cadang-cadang nak haramkan rokok elektronik itu. Sahabat aku tu walaupun tak hisap vape kata sebabnya orang muda akan terus benci BN kalau vape diharamkan.

Itu katanyalah. Aku malas nak berdebat dengan dia nanti putus kawan pulak kan? Bagi aku simple saja. Kalau nak haramkan benda-benda yang tak elok ni haramkan sajalah. Tak perlulah nak kira kehilangan undi dalam pilihan raya bagai.

Kalau nak dikira dengan sokongan pengundi, payahlah kerajaan nak laksanakan sesuatu dasar. Nak laksana hudud, takut hilang sokongan bukan Islam. Nak haramkan arak, nanti undi penagih arak tak dapat. Nak haramkan rokok, nanti undi perokok hilang. Ini nak haramkan vape pun duk berkira-kira hilang undi orang muda.

Dalam hal ini, aku tabik kat kerajaan Pas Kelantan sekarang. Mereka dah keluarkan arahan pengharaman jualan vape di negeri itu. Malah peniaga-peniaga pun diberi tempoh sehingga akhir bulan ini untuk menghentikan jualan, kalau tidak barangan mereka dirampas.

Kerajaan Kelantan tak peduli pun mereka akan hilang pengundi anak muda sebab mereka bertindak betul. Tak macam kerajaan Pusat, nak haramkan vape pun berkira-kira soal kehilangan undi bagai.

Ada juga yang kaitkan dengan kerugian orang Melayu sebab 90 peratus peniaga vape adalah orang Melayu (dan 90 peratus juga penghisap vape orang Melayu). Betul tapi banyak lagi bisnes lain yang orang Melayu boleh berniaga, bukan setakat vape saja. Jual burger pun kalau kena gaya jauh lebih menguntungkan. Tengoklah macam Ramly tu. Mula-mual jual burger saja tapi sekarang kat mana kedudukan dia?

Vape ni benda hisap masuk dalam paru-paru dan dalam badan kita. Dan setahu aku bahan-bahan nak buat cecair vape termasuklah nikotin. Nikotin ni bahaya. Terlebih dos boleh jalan ooo... So kalau tak dikawal tentulah bahaya. Itu belum ambil kira cecair dicampur ganja atau dadah lain.

Jadi, aku harap sangatlah kerajaan Malaysia bertindak cepat mengharamkan vape seperti mana kerajaan Kelantan dan Singapura dah buat. Tak payahlah nak berkira-kira kemerosotan undi pengundi muda. Halalkan vape pun belum tentu undi BN naik.

Tak gitu?




P/S: Alhamdulillah, dah 10 tahun aku bebas rokok, Korang bila lagi?

Apa hebatnya Safee Sali?

SAFEE Sali masih dicalonkan penyerang terbaik tempatan.
Marah benar para peminat bola kita apabila nama Safee Sali disenaraikan oleh FAM sebagai salah seorang calon bagi anugerah penyerang terbaik Anugerak Bolasepak Kebangsaan 2015. Ramai yang mempersoalkan penyenaraian Safee bersama dua lagi calon iaitu pemain Selangor, Hazwan Bakri dan rakan sepasukan Safee di JDT iaitu Amri Yahyah.

Sebabnya kalau ikut prestasi pemain yang semakin berusia ini bukanlah hebat mana. Daripada tiga pemain yang dicalonkan itu, rekod mereka jauh berbanding Safee. Hazwan menjaringkan 6 gol manakala Amri 5 gol. Safee? 1 gol!!!

Persoalannya, apakah dengan jumlah jaringan satu gol sudah memadai untuk dicalonkan sebagai penyerang terbaik kebangsaan? Sedangkan ramai lagi penyerang dari pasukan lain yang meledak lebih banyak gol berbanding Safee.

Kalau ikut senarai penjaring terbanyak Liga Super 2015, Afiq Azmi menjaringkan 8 gol sepanjang musim, iaitu penjaring terbanyak dalam kalangan pemain tempatan. Tetapi nama Afiq tidak dicalonkan.

Betullah ramai yang kata Safee ini anak emas FAM. Prestasi merudum dan jadi pemain simpanan kelab pun masih boleh wakili skuad kebangsaan. Jaring satu gol pun boleh dicalon penyerang terbaik.

Entahlah... FAM sekarang semakin entah apa-apa. Patutlah Ultras Malaya mengamuk dan menteri jaga sukan hentam FAM kaw-kaw!!

Berubahlah FAM!!
 

16 December 2015

Pelakon, ratu cantik Indonesia dicekup kerana melacur



PELAKON seksi Indonesia, Nikita Mirzani dan bekas Ratu Cantik Indonesia, Puty Revita Sari dicekup di sebuah hotel mewah di Jakarta kerana melakukan aktiviti pelacuran.

Kedua-dua selebriti terkenal itu ditangkap bersama dua bapa ayam yang menguruskan transaksi mereka malam Jumaat lepas (malam sunat tu bang!).

Media-media di Indonesia melaporkan, penangkapan kedua-dua selebriti ini hasil penyamaran anggota polis selepas mengesan kegiatan mereka yang menggunakan internet.

Ketua Jabatan Jenayah, Polis Indonesia Kombes Umar Fana berkata, anggotanya telah menjalankan siasatan dengan menyamar sebagai pelanggan.

Katanya, pada mulanya anggota berkenaan dikirimkan gambar artis-artis yang menawarkan khidmat seks termasuk gambar Nikita dan Puty Revita. Kemudian anggota berkenaan diarah mengirimkan wang pendahuluan sebanyak Rp10 juta (RM3,000).

Kemudian pada malam Jumaat (10 Disember) kira-kira pukul 9 malam, anggota berkenaan telah bertemu dengan keempat-empatnya di hotel tersebut. Kedua-dua selebriti ketika ditangkap berada dalam keadaan bogel.

Umar berkata, Nikita mengenakan bayaran Rp65 juta (RM19,500) untuk satu malam manakala Puty Revita yang juga ratu cantik Indonesia 2014 mengenakan bayaran Rp50 juta (RM15,000).

Perghh... Itu cerita di Indonesia. Kat Malaysia pun apa kurangnya. Baru-baru ini ada kecoh sekejap pendedahan media konon artis-artis tertentu menjalankan bisnes jual lendir ni, cuma belum tertangkap sahaja.

Tapi bak kata orang tua, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tergolek ke tanah jua.. brooo...!!!

15 December 2015

Pemain bola sepak tercantik di Malaysia


Siapa kenal gadis ini? Oh tak kenal. Tak apa. Meh aku perkenalkan... Namanya Cassandra Devi Jeremiah. Orang Sabah. Dia merupakan finalist Miss World Malaysia 2014 dan dia menduduki tempat kedua.

Menariknya, selain menjadi model dan ratu cantik dia sebenarnya adalah seorang pemain bola sepak dan telah mewakili skuad kebangsaan dan negeri kelahirannya, Sabah. Ops. Maksudnya bola sepak wanita.

Kalau tengok aksinya di padang tiada siapa sangka rupa-rupanya dia juga seorang modelling dan peserta ratu cantik. Hemm... Bayangkan kalau di tengah padang dia berpakaian ala-ala di pentas peragaan, macam mana aksi pihak lawan ya?

Lihatlah aksi-aksi Cassandra di padang dan di pentas peragaan yang sempat aku kumpulkan.





 

26 November 2015

Ku Nan marahkan nyamuk kelambu di bakar

Itulah perumpamaan yang boleh diberikan kepada Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor yang membuat keputusan terburu-buru menghalang pihak media membuat liputan PAU 2015 nanti. Alasan yang beliau beri konon media sering membuat laporan yang salah dan memutar belit fakta.

Aku faham maksud Ku Nan dan aku tahu pihak media mana yang beliau tuju tapi tak bolehlah kerana marahkan sesetengah media, dia mengharamkan semua media membuat liputan PAU itu nanti. Ku Nan mungkin tidak tahu kesannya jika "tiada laporan di media" mengenai perjalan PAU itu nanti. Tanpa liputan media, PAU tidak ubah seperti mesyuarat agung PIBG.

Tindakan Ku Nan menyalahkan media bukan perkara baru malah beliau acap kali menyalahkan media apabila membuat kenyataan melulu. Semalam apabila dia menyatakan PAU diadakan secara tertutup dan kemudian dinafikan oleh Zahid Hamidi dengan pantas dia salahkan media salah lapor.

Hari ini apabila dia mengumumkan PAU akan dibuat liputan seperti biasa oleh media dia menyatakan atas desakan ahli-ahli peringkat negeri yang mahukan liputan penuh media. Kalau tak ada desakan peringkat negeri bermakna Ku Nan tetap "jual mahal" dan tidak mahukan liputan media.

Aku rasa Ku Nan seorang yang bijak dan tidak mungkin dia tidak mengetahui kuasa sesebuah media, apa lagi media arus perdana macam Utusan atau TV3. Ku Nan mungkin lupa media bukan sahaja mampu menurunkan seorang Setiausaha Agung sebuah parti atau seorang menteri, malah seorang Perdana Menteri pun boleh berundur hanya kerana laporan media.

Satu lagi aku nak bagitau Ku Nan, walaupun media tidak dibenar buat liputan aku rasa ratusan perwakilan di dalam Dewan Merdeka PWTC akan menjadi wartawan sambilan yang membuat laporan secara langsung di media-media sosial tentang apa yang berlaku di dalam dewan.

Kalau hal ini berlaku ia sudah pasti lebih sukar kerana laporan wartawan-wartawan tak bertauliah ini bukan sahaja tidak bertapis malah boleh tersebar dengan pantas.

18 November 2015

Pengguna pilih Uber sebab fed-up dengan teksi KL

Sorry to say-lah kepada para pemandu teksi di Kolumpo ni. Aku bukan nak sokong aktiviti prebet sapu macam Uber atau Grabcar ni tapi aku faham perasaan para pengguna yang selama ini naik menyampah dengan para pemandu teksi ni.

Aku sendiri beberapa kali juga mengalami nasib serupa sepertimana ribuan pengguna lain. Siapa pun yang pernah naik teksi akan akui bahawa para pemandu teksi di KL ni jual mahal, demanding dan berlagak nak mampos.

Bayangkan berapa banyak teksi di KL ni, tapi bila kita nak naik dan tahan di tepi jalan di bawah terik matahari mereka buat bodoh walaupun teksi mereka kosong. Kalau berhenti pun memilih laluan.

"Oh saya on the way nak balik rumah. Maaf saya tak ke sana." atau "Jalan jem lah encik, kita tak ke sana."

Itulah antara alasan tiap kali kita tahan teksi. Dah tau nak balik rumah, buat apa berhenti terus jelah jalan balik. Dan dah tau jalan kat KL ni jem sepanjang masa, baik duduk rumah tengok TV daripada duk bawa teksi keliling taman. Bukan nak ambik penumpang pun. Buat buang minyak saja.

Tapi bila pengguna mencari alternatif seperti guna perkhidmatan Uber atau Grabcar, tau pulak korang marah dan tuduh macam-macam. Hah...!! Padan muko!

Betullah kalau pelancong asing kata perkhidmatan teksi kat KL ni paling buruk. Teksi buruk satu hal, perangai pemandu teksi pun buruk jugak. Itu belum lagi cerita teksi "tipu" meter dan tak nak pakai argometer.

Pemandu KL patut contohi teksi Singapore. Walaupun mereka guna Mercedez Benz S Series buat teksi tapi tak adalah berlagak atau nak pilih-pilih penumpang. Mana-mana penumpang tahan berhenti sajalah dan hantarlah ke tempat yang diminta. Bukan penumpang tak bayar pun.

Ini tidak. Pemandu teksi kita suka duduk kat port-port terpilih saja. Depan stesen bas, kereta api, depan hotel-hotel atau kelab malam. Sambil tunggu penumpang sembang kosong atau main dam. Taunya nak makan besar saja. Penumpang kecik-kecik tak layan.

Inilah mentaliti pemandu kita. Bukan mereka ikhlas pun nak beri perkhidmatan tetapi kebetulan lalu, mereka ambillah penumpang. Kalau tak bo layan.

Jadi elok sangat kalau SPAD beri lesen kepada pemandu perkhidmatan Uber dan Grabcar ni supaya para pemandu teksi sedar bahawa mereka susah cari makan kalau setakat melepak main dam sementara tunggu penumpang.

Pengguna pun senang hati. Tak adalah melambai-lambai tepi jalan tahan teksi dengan teksi yang tak peduli seolah-olah kita tak ada duit nak bayar tambang.


Tiap tahun mintak naik tambang, tapi servis macam gampang!!

17 November 2015

Cerita Ku Li jadi PM kembali hangat... Letak syarat ketat kepada pembangkang

Wow! Cerita konon Ahli Parlimen Gua Musang yang sudah 10 penggal mempertahankan kerusi itu, Tengku Razaliegh Hamzah atau Ku Li bakal diangkat sebagai Perdana Menteri kembali panas diperkatakan.

Sumber-sumber yang aku peroleh menyebut Ku Li telah mendapat sokongan sebahagian Ahli Parlimen BN dan para pemimpin tertinggi parti pembangkang untuk mengambil alih kerusi itu daripada Najib Razak, yang pada masa ini semakin hilang kredibiliti ekoran skandal 1MDB dan wang derma RM2.6 bilion.

Ku Li dikatakan telah menerima sokongan padu daripada Lim Kit Siang, Hadi Awang dan Wan Azizah untuk mengambil alih teraju pentadbiran negara manakala sebahagian Ahli Parlimen BN terutama dari Sabah juga sedia menyokong Ku Li. Wan Azizah pula cuma mahukan suaminya dibebaskan.

Bagaimanapun khabarnya Ku Li telah meletakkan syarat yang ketat kepada pihak pembangkang khususnya Anwar Ibrahim dan PKR jika mahukan beliau menggantikan Najib sehingga PRU-14 akan datang.

Antara syaratnya ialah Ku Li boleh membebaskan Anwar dan menggugurkan semua tuduhan terhadap beliau tetapi dia perlu bersara daripada arena politik negara dan berhijrah ke luar negara dengan pemberian pencen penuh manakala PKR pula hendaklah dibubarkan.

Manakala Azmin dan ADUN-ADUN PKR pula diminta menyertai UMNO bagi membolehkan kerajaan Selangor diterajui semula oleh UMNO/BN.

Tapi sumber aku tak maklumkan pula apa syarat yang dikenakan terhadap Kit Siang dan DAP. Tapi dia memberitahu, pelantikan Ku Li sebagai PM akan membuka laluan penuh kepada Pas untuk bekerjasama dengan UMNO/BN.

Sama ada benar atau tidak cerita ini sama-samalah kita tunggu. Tapi seingat aku ini bukan kali pertama nama Ku Li disebut-sebut untuk dilantik sebagai PM. Pada 2013 dulu pun nama orang lama dalam UMNO ini juga pernah dikaitkan dengan jawatan no. 1 negara itu.

Hai. Tak berani aku sebut-sebut pengganti Najib ni. Silap-silap aku disiasat di bawah Akta Hasutan. Tapi tulisan aku ini tidak bermaksud menghasut, cuma nak beritahu tentang khabar-khabar yang dibisikkan ke telinga aku.

Entahlah... 


11 November 2015

Air: Rakyat Selangor kena kencing....

Kah.. kah... kah... Rakyat Selangor yang kena kencing berdemo di tengah panas!

Air hak rakyat, tapi tarif air hak MB tentukan! Kau apa tau macha!!!
Hashtag padan muko! Itu aku nak bagi setempek kat rakyat Selangor yang beriya-iya sokong pakatan haram zadah, lebih-lebih lagi pasal nak ambil alih konsesi air.

Sebelum ini puak-puak pakatan ni mendakwa Syabas dan konsesi air menjadi punca bekalan air asyik terputus dan kenaikan tarif air. Maka entah berapa kali lah demontrasi dibuat terhadap Syabas dan mendesak konsesi diserah kepada kerajaan negeri.

Rakyat Selangor diberi harapan selepas konsesi ini dirampas daripada syarikat-syarikat milik orang Melayu itu, maka rakyat bakal menikmati tarif air lebih murah dan bekalan sentiasa lancar, tak ada gangguan.

Tapi hari ini... Debushhh!!!

Azmin Ali yang sebelum ini mengepalai demo air di Selangor, dan hari ini dah jadi MB mengumumkan TARIF AIR SELANGOR akan NAIK selepas pengambilalihan konsesi air selesai.

WAKAKAKAKAHAHAHAHA....


Betullah orang cakap, ahli-ahli politik ini memang pembohong. Kalau sifunya memang pembohong besar, apa kurangnya anak didiknya.

Kesian sungguh rakyat Selangor. Hari-hari kena kencing. Hari-hari kena tipu. Betullah... Allah nak tunjuk yang mana intan yang mana kaca. Dalam depa duk hentam UMNO/BN konon zalim terhadap rakyat kerana mengenakan GST dan naikkan harga barang, sekarang ini gedebuk... ambikkau!! setempek kat muka.

Aku nak tengok agak-agak ada tak rakyat Selangor akan berdemonstrasi depan pejabat Azmin esok untuk bantah kenaikan tarif air ni? Tapi aku boleh kerat kuku hitam aku kata depa tak akan buat punya.

Sebab apa? Sebab apa saja puak-puak depa buat semua baik waima duit DEIG lepas pun tak apa. Tapi cubalah kerajaan UMNO/BN... hilang 5 sen pun depa berdemo seluruh dunia!

WTF! +Pejabat AzminAli

09 November 2015

Isteri curang cari skandal, anak ikan di media sosial

Kaki curang guna media sosial untuk cari pasangan skandal - Gambar hiasan saja

Aku tak terkejut membaca laporan khas dalam surat khabar Utusan Malaysia Sabtu lepas. Mengenai penyiasat persendirian yang menjejak mak-mak datin yang berlaku curang dengan anak-anak ikan. Baca selanjutnya di sini.

Jangan pula lepas ni ada menteri yang nak nafikan wujudnya kehidupan seperti ini dalam masyarakat kita yang majoriti berbangsa Melayu dan beragama Islam ini. Sebabnya aku sendiri mengetahui wujudnya perkara seperti itu.

Eh... jangan pula kata aku pun terlibat dalam kegiatan tidak bermoral ini. Tak ada. Tapi aku kenal beberapa wanita di media sosial di mana mereka berskandal dengan lelaki lain atau suami orang. Kalau lelaki yang curang tu tak payah ceritalah. Dah macam jadi satu perkara biasa dah.

Setahu aku ramai kalangan wanita bertaraf isteri orang atau mak-mak janda kesunyian menggunakan media sosial untuk mencari anak ikan atau skandal. Tak kiralah jenis media sosial apa. Ada juga yang buat grup sosial private yang disertai kalangan isteri-isteri dan mak-mak janda kesepian. Mereka juga membuka "keahlian" grup itu di kalangan lelaki.

Untuk bertemu, grup berkenaan akan membuat program gathering di lokasi-lokasi sulit misalnya di puncak Genting dan lain-lain lokasi peranginan yang dirasakan selamat. Dari situ mereka memilih teman-teman yang boleh di bawa ke ranjang.

Berdasarkan sumber-sumber yang aku peroleh, kebanyakan isteri-isteri curang yang bersosial di alam maya ini adalah penjawat awam. Sebabnya mereka "banyak masa"  mengadap komputer atau telefon pintar masing-masing untuk berbual, bergurau senda, usik mengusik sehinggalah berkongsi gambar-gambar bogel masing-masing.

Bagaimanapun, tidak kurang juga mereka yang terdiri daripada suri-suri rumah yang kesepian ditinggal suami yang seharian bekerja.

Salah seorang yang aku kenal ialah Haida (bukan nama sebenar). Usia awal 30-an. Seorang penjawat awam dan sering bekerja di luar pejabat. Sudah bersuami dan mempunyai seorang anak berusia 3 tahun.

Dia menjalin hubungan dengan Roslan (bukan nama sebenar), seorang lelaki bujang yang dikenalinya di satu media sosial Setiap hari mereka akan bertemu dan memadu asmara di hotel-hotel bajet sekitar ibu negara.

Haida mendakwa dia menjalinkan hubungan dengan Roslan sebab mahukan kepuasan seks. Walaupun suaminya tidak mempunyai masalah batin tetapi bagi Haida, stamina tinggi dan "tahan lama" Roslan menyebabkan dia mencapai kepuasan yang dia inginkan. Manakala hubungan asmaranya dengan suaminya walaupun berjalan seperti biasa, tetapi hanya sekadar memenungi tanggungjawabnya sebagai isteri.

Aku juga diperkenalkan oleh Haida dengan beberapa rakannya yang lain yang semuanya isteri orang atau mak janda dan semuanya adalah kakitangan awam. Mereka juga giat "mencari" lelaki di media sosial untuk memperoleh kepuasan batin mereka.

Sejak kebelakangan ini para isteri dan mak-mak janda kesepian ini semakin berani berkongsi gambar-gambar separuh bogel, bogel dan kadang kala gambar-gambar aksi ranjang mereka di media-media sosial.

Contoh isteri kesepian menggunakan media sosial untuk mencari anak ikan.
Apatah lagi dengan kecanggihan telefon pintar yang lengkap dengan kamera beresolusi tinggi dan aplikasi-aplikasi sosial seperti Wechat, WhatsApp dan lain-lain di mana para pengguna boleh berkongsi gambar dan video, menyebabkan "kegiatan haram" seperti ini semakin berleluasa.

Bak kata seorang kawan, masalah sosial sekarang bukan lagi membabitkan remaja tetapi mak-mak remaja pun dah makin rosak moral. Hai... nampaknya teknologi perlu dipersalahkan. Kalau tak ada media sosial seperti sekarang agaknya lebih susah nak cari skandal atau anak ikan.

Kenalah isi borang kenalan di majalah... hehe

Nasib Muhyiddin, Shafie, Mukhriz masih jadi tanda tanya


Nasib tiga pemimpin tertinggi UMNO iaitu timbalan presiden Muhyiddin Yassin, naib presiden Shafie Apdal dan ketua perhubungan Kedah, Mukhriz Mahathir masih menjadi tanda tanya menjelang PAU 2015 yang akan berlangsung awal bulan depan.

Ketika masa berbaki kurang daripada sebulan menjelang perhimpunan parti itu, ketiga-tiga pemimpin berkenaan yang dikatakan antara ahli UMNO yang lantang menghentam Presiden parti, Najib Razak.

Muhyiddin dan Shafie telah menerima nasib dipecat daripada barisan Kabinet Najib selepas kedua-dua pemimpin itu membuat kritikan terbuka terhadap bos mereka manakala nasib Mukhriz yang terkena tempias lantaran "serangan" bertali arus bapanya, Tun Mahathir juga di hujung tanduk.

Seperti yang aku tulis sebelum ini, keahlian Muhyiddin dan Shafie dalam UMNO juga "sedang diteliti" dan berkemungkinan digugurkan sebagai ahli parti oleh Jawatankuasa Disiplin parti, terutama menjelang PAU 2015.

Manakala Mukhriz juga sudah menerima khabar angin tentang penggugurannya sebagai MB Kedah. Ini terbukti apabila Mukhriz dalam Utusan Malaysia hari ini dilaporkan sudah bersedia melepaskan jawatannya itu kepada mereka yang lebih layak. Persoalannya, siapa yang layak mentadbir Kedah dan memastikan BN mempertahankan kemenangan pada PRU-14 nanti?

Ini bagi menyelamatkan situasi yang tidak diingini dalam PAU 2015 nanti sementelah Muhyiddin dan Shafie mempunyai hak untuk berucap pada perhimpunan di hadapan lebih 3,000 perwakilan daripada seluruh negara serta ribuan pemerhati dan ratusan media tempatan dan asing.

Ibu pejabat UMNO membayangkan suasana PAU 2015 akan panas dan Najib juga bakal "panas telinga" jika kedua-dua pemimpin tertinggi parti itu diberi peluang untuk berucap kerana mereka menjangkakan peluang itu diguna oleh kedua-duanya untuk mempersoal kredibiliti Najib sebagai Presiden UMNO dan PM ekoran skandal 1MDB dan wang derma RM2.6 biliion.

Walaupun beberapa minggu lalu Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan membayangkan tujuh pemimpin parti itu sedang diteliti keahliannya kerana dikatakan menentang pucuk pimpinan parti dan Perdana Menteri, tetapi sehingga kini nama-nama tersebut masih belum didedahkan.

Dan pada ketika ini Najib dikatakan sedang "membeli jiwa" ketua-ketua perhubungan UMNO negeri dan ketua-ketua bahagian agar bersama dengan beliau walau apa juga perkara yang dilakukannya. Ini jelas dapat dilihat pada konvensyen UMNO Terengganu baru-baru ini yang mana Najib dikatakan mendapat sokongan padu semua bahagian di negeri itu.

Pun begitu kita masih ingat pada PRU 1999 lalu di mana Najib yang pada masa itu menerima laporan bahawa beliau bakal mendapat sokongan padu pengundi Pekan, hampir-hampir tewas di tangan calon Pas.

Pada PRU selepas pemecatan Anwar itu, Najib hanya menang dengan majoriti 241 undi dengan pengiraan undi entah berapa kali. Khabarnya kemenangan Najib pada masa itu dibantu oleh para pengundi dari peti undang kawasan Orang Asli.

Jadi, apabila Najib dikatakan masih mendapat sokongan pada pemimpin bahagian dan ahli UMNO, aku sedikit terfikir apakah Najib bakal tertipu lagi oleh laporan para pegawai dan penasihatnya sepertimana sejarah tahun 1999 lalu.

Entahlah...

03 November 2015

Muhyiddin, Shafie bakal dicantas sebelum PAU?

Angin dari Menara Dato' Onn bertiup kencang menyatakan Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal bakal dicantas sebelum Perhimpunan Agung UMNO (PAU) yang akan berlangsung 8 hingga 12 Disember ini.

Sumber-sumber aku dari menara itu mendakwa kalau Muhyiddin dan Shafie tidak dicantas dengan segera, besar kemungkinn PAU kali ini akan menjadi "sejarah hitam" buat parti, lebih-lebih lagi Najib selaku Presiden parti.

Mengikut tradisi UMNO pada setiap PAU, Timbalan Presiden akan merasmikan perhimpunan Wanita, Pemuda dan Puteri sebelum pembukaan rasmi PAU. Nah, bayangkan kalau Muhyiddin dibenar berucap sudah pasti beliau akan menggunakan peluang itu untuk menghentam Najib dan mencetuskan semangat lain macam kepada para perwakilan sayap.

Shafie pula selaku Naib Presiden juga berpeluang untuk berucap. Biasanya pada sesi penggulungan.

Tapi lebih bahaya lagi, akan ada "orang Muhyiddin" dan "orang Shafie" yang akan berucap pada ucapan usul PAU nanti... Itupun kalau tidak dicantas awal-awal oleh ketua bahagian atau perhubungan negeri.

Jadi tidak mustahil akan wujud dua kem pada PAU nanti. Kem Najib dan Kem Mahathir-Muhyiddin-Shafie. Walaupun tiada pemilihan namun kewujudan kem-kem seperti ini sudah pasti akan memanaskan situasi di Dewan Merdeka PWTC nanti.

Jadi bila dimaklumkan 7 pemimpin UMNO berada dalam radar ibu pejabat untuk dicantas, nama-nama Muhyiddin dan Shafie tidak pernah terlepas.

Sekarang ini masing-masing menunggu Ku Nan mengumumkan nama-nama mereka yang akan dicantas sebelum PAU bulan depan. Beranikah Ku Nan memecat Muhyiddin dan Shafie?



*Ishh... jahat betul media sosial ni. Ada ke kata ketua-ketua bahagian dah dapat habuan daripada wang derma tu? Tak baik fitnah tau!!!

25 October 2015

Dulu tadika Kemas depa rampas, la ni pejabat depa kena rampas


Nak gelak pun ada sedih pun ada aku tengok nasib Pas sekarang ni. Yelah sejak tertubuhnya parti serpihan Amanah ni Pas seolah-olah hilang segala-galanya. Dah lah hilang kerusi ADUN dan Parlimen gara-gara wakil-wakilnya yang dulu dalam Pas dah melompat masuk Amanah. Bai'ah tak bai'ah... depa tetap ucap bye bye!

Presiden Pas, Hadi Awang pun dah macam putus asa. Dah tak boleh buat apa-apa apabila satu persatu pemimpin-pemimpin Pas menyertai Mat Sabu dan geng-geng tewas dalam Muktamar Pas tempoh hari. Dah la tu, sekarang ini puak-puak Amanah rampas pula pejabat-pejabat parti, bilik gerakan, pejabat cawangan dan lain-lain.

Pendek kata, Amanah ni memang pukul habis Pas sampai seredak pun depa sapu. Sesuailah dengan pemimpin Amanah Mat Sapu eh Mat Sabu tu. Dulu depa sapu bini orang la ni segala harta Pas depa satu.


Tapi bila kenang perangai puak-puak Pas masa sepenggal mentadbir Terengganu pada PRU 2004 dulu aku, aku rasa elok sangatlah Amanah rampas segala hak milik Pas tu. Yelah dulu menang saja bangunan tadika Kemas pun depa rampas. Sekarang ini padan muka.

Kuasa Allah tiada siapa tahu. Sejak berkawan dengan kafir harbi DAP ni, Pas semakin lalai dan hari ini Allah menghukum parti yang menjaja nama Islam dengan bayaran tunai. Segala apa perlakuan mereka terhadap orang lain khususnya UMNO selama ini, kini terkena batang hidung sendiri.

Yelah dulu kata UMNO kafir sebab berkawan dengan MCA dan MIC, tapi akhirnya Pas sendiri bertahlul siyafi dengan kafir harbi DAP. Dulu kata UMNO kafir sebab tolak hukum hudud, pada PRU lepas perjuangan Pas sendiri gugurkan perjuangan menegakkan negara Islam sebab disergah DAP.

Dulu sombong nak mampus sebab kononnya mereka kuat dengan sokongan DAP dan PKR sekarang ini Pas dah nak mampus sebab DAP dan PKR dah tendang mereka daripada pakatan.

Itulah, lain kali jangan sombong dan bongkak. Jangan ingat Pas saja Islam dan bakal menghuni syurga sedangkan Allah amat benci kepada orang yang sombong dan bongkak. Hari ini Allah tunjukkan kepada Pas agar para pemimpin dan penyokongnya sedar bahawa tiada kuasa yang lebih agung daripada Allah SWT.

Aku anggap perpecahan Pas hari ini adalah peringatan Allah agar umat Islam bersatu hati dan tidak menuduh mukminin lain itu sebagai musuhnya dan jangan sesekali berkawan dengan musuh (kafir harbi) kelak binasa diri.

Pas kalau tak sedar diri lagi tak taulah...!! Dah tiba masa Pas dan UMNO bersatu hati!

#PasUMNObersatu

Timbalan Presiden UMNO juga mendapat mandat daripada ahli

Bila ada desakan agar Najib melepaskan jawatan, puak-puak yang mempertahankan pemimpin akan lantang bersuara bahawa Najib menduduki jawatan itu atas mandat yang diberikan oleh rakyat. Najib jadi Presiden UMNO pun atas mandat diberikan oleh ahli parti. Jadi tidak wajar Najib didesak lepaskan jawatan.

Hemm.... betul betul betul...!!

Tapi mereka kena ingat juga bahawa Muhyiddin jadi Timbalan Presiden UMNO pun atas mandat daripada ahli parti yang memilih beliau. Ingat masa pemilihan jawatan Timbalan Presiden lalu? Muhyiddin bersaing dengan Mat Taib dan Ali Rustam sebelum pencalonan Ali Rustam dibatal sebab dikatakan terlibat politik wang.

Mat Taib yang bercita-cita besar nak jadi orang no. 2 dalam parti akhirnya tumpas. Tewas pada pemilihan itu, Mat Taib merajuk dan membawa diri menyertai Pas. Di pentas pembangkang, Mat Taib syok tala UMNO dan BN huhu. Sekarang ini katanya Mat Taib masuk pula Amanah.

Bila aku baca Sinar Harian hari ini di mana Muhyiddin mengaku tugasnya sebagai Timbalan Presiden Presiden UMNO seolah-olah semakin "dihadkan" sejak digugurkan daripada barisan Kabinet tempoh hari. Katanya, dia tidak lagi "dibenar" mempengerusi mesyuarat jawatankuasa yang diamanahkan kepadanya.
"Saya tidak lagi boleh mempengerusikan mesyuarat pengurusan parti atas alasan ia mesyuarat  biro politik khas.
"Sudah tentulah presiden yang pengerusikan, tetapi bila saya hadir, ia hanyalah mesyuarat pengurusan biasa yang dipengerusikan oleh presiden.
"Saya pun tidak tahu apa masalah saya, saya tidak lagi berkeupayaan atau (mereka) tidak mempercayai saya lagi."  - Sinar Online 25 Okt. 2015
Satu yang aku respek kat Muhyiddin, sebegitu rupa dia dikenakan oleh pucuk pimpinan tertinggi parti hanya kerana mengkritik cara bos menyelesaikan isu 1MDB, Muhyiddin masih utuh bersama UMNO.

Tak macam sesetengah pemimpin atau bekas pemimpin UMNO lain, tak dapat apa yang dihajati mereka merajuk dan bawa diri menyeberang ke parti pembangkang. Kalau aku nak senaraikannya memang banyaklah tapi inilah Muhyiddin.

Aku tak boleh membayangkan "kehangatan dan kepanasan" Perhimpunan Agung UMNO (PAU) yang akan berlangsung 8 - 12 Disember ini. Aku yakin kalau "orang Muhyiddin atau Shafie Apdal" tidak dicantas daripada berucap, maka akan berlaku serangan bertali arus daripada para pemimpin bahagian terhadap Presiden parti.

Perghhh....

23 October 2015

Sijil halal ditarik balik. Jom boikot roti Sweetie!

Salah satu roti Sweetie. Lepas ni dah hilang selera nak makan...
Rupa-rupanya kilang roti Sweetie ditarik balik sijil halal oleh JAKIM sebab melanggar tahap kebersihan a.k.a kotor. Eeee bayangkan kalau kilang roti pun tak bersih, macam mana ya kalau kita tetap makan juga?

JAKIM memaklumkan dah dua bulan pihaknya menarik balik sijil halal terhadap roti jenama Sweetie keluaran Today Bakeries (Klang) Sdn Bhd sebab kilang pembuatannya di Klang tak memenuhi tahap kebersihan bagi melayakkan syarikat itu mendapat sijil halal.

Walaupun JAKIM kata hanya roti Sweetie keluaran kilang di Klang yang ditarik balik sijil halal, tapi sebagai pengguna aku dan naik kembang mulut kalau nak suap roti Sweetie ni, tak kiralah kilang mana depa duk buat (pengguna bukan ada masa nak belek dan dapatkan kesahihah kilang mana yang buat, kan?)
"Kita (JAKIM) telah menarik balik sijil ini sejak 13 Ogos lalu selepas satu serbuan dilakukan oleh Kementerian Kesihatan di kilang berkenaan dan hanya kilang itu sahaja yang dikenakan tindakan," - Utusan Online, 23 Okt. 2015
Yang pelik kenapalah perkara ini tidak digembar-gemburkan sepertimana kes coklat Cadbury yang konon-konon ada DNA babi sampai kompeni Melayu itu hampir lingkup. Pelik kan? Bila melibatkan syarikat bukan Melayu, tak ada pula diwar-warkan sedemikian rupa.

Bagi aku simple saja. Kalau jenis pengotor kilang mana pun dibuat kebersihannya tetap diragui. Dan kalau was was, kita sebab umat Islam kena tinggalkannya. Tak boleh dah was was melahap lagi, haram tau!

Jadi mulai hari ini aku akan boikot roti Sweetie ini (walaupun aku sendiri lupa bila kali terakhir aku beli roti ini) sebagai pengajaran kepada pengilangnya dan juga syarikat-syarikat pengeluar makanan lain. Aku dah boikot, korang bila lagi??

#boikotrotisweetie

21 October 2015

PM Kanada yang baru ada darah Melayu? Wow!!!

Justin Trudeau, PM Kanada kedua termuda dalam sejarah negara itu.
Wow! Perdana Menteri Kanada yang baru, Justin Trudeau nampaknya bakal mencetuskan fenomena tersendiri kalau tidak di peringkat dunia pun, sekurang-kurang di negaranya. Masakan tidak bila sebut saja beliau semua yang bagi komen, tak kira lelaki ke perempuan ke akan kata "hensem".

Memang ketua parti Liberal yang baru merampas semula kemenangan daripada Parti Konservatif itu dah macam bintang filem Hollywood pun ada. Baru berusia 43 tahun dah jadi PM.

Justin merupakan anak sulung kepada bekas PM Kanada ke-15, Pierre Trudeau. Dia mula menjadi Ahli Parlimen pada tahun 2008 ketika berusia 36 tahun dan dipilih semula pada 2011 dan tahun ini. Beliau dipilih sebagai ketua Parti Liberal pada 2013.

Ikut rekod, Justin merupakan PM Kanada kedua paling muda dalam sejarah negara itu. PM paling muda ialah Joe Clark tetapi dia merupakan anak bekas PM pertama yang memegang jawatan itu.

Tapi ada rekod mengatakan Justin adalah keturunan William Farquhar, salah seorang residen British di Melaka dan Singapura dan khabarnya nenek moyang beliau mempunyai darah Malaysia. Wow... Betul ke Wikipedia ni ke aku yang salah tafsir.. haha?
He is mostly of French-Canadian, Scottish, and English descent. Some of his mother's British ancestors lived in Singapore, Indonesia, and Malaysia during colonial times, including William Farquhar, a noted colonial leader of Singapore; one of Trudeau's six times maternal great-grandmothers was an ethnic Malaysian (Melayu??) which would make him the first Canadian Prime Minister to have verified documented non-European ancestry.

Menarik sebetulnya cerita pasal PM baru Kanada ini.

Lalu ada mereka yang gatal mulut bertanyakan aku bila agaknya PM Malaysia boleh dipilih daripada kalangan mereka yang berusia muda dan hensem macam Justin? Bila soalan itu ditanya tentu fikiran melayang kepada Ahli Parlimen Rembau kan kan kan?? Hehehe..

KJ pernah bercita-cita nak jadi PM sebelum usia 40 tahun. Tapi sekarang ini usianya sudah menjangkau 40 tahun. Apakah KJ berjaya menjadi PM di bawah usia 50 tahun? Susah nak cakap sebab UMNO ni bukannya macam Parti Liberal di Kanada nun. Mereka beri peluang orang muda naik jadi ketua tapi kat Malaysia ni orang muda nak naik payahlah sikit sebab orang yang tua-tua kat atas tu kan akan beri laluan dengan mudah.

Aku cerita ni bukan setakat di peringkat pusat, di peringkat cawangan pun anak-anak muda kita susah nak dapat peluang nak jadi ketua. Apa lagi di peringkat bahagian. Silap-silap nak jadi ahli UMNO cawangan pun tak lepas.

Tapi itu dululah... sekarang ini ada sedikit peluanglah itupun kalau ketua-ketua cawangan ini tak ada anak-anak yang boleh diwarisi. Kalau tidak alamat tak ada chance orang lain. Kalau bapak jadi ketua cawangan, anak jadi ketua Pemuda, lepas tu anaklah yang akan mewarisi jawatan ketua cawangan berkenaan. Orang lain tak usah berangan lah... Huhu

Psssttt... kalau ketua cawangan pun payah nak lepas jawatan, apa lagi di peringkat tertinggi. Ya idak???

Lagi kes pelancong berbogel di Sabah


Hari tu kecoh pasal sekumpulan pendaki warga asing berbogel di puncak Gunung Kinabalu. Selang beberapa hari Sabah khususnya di kawasan gunung itu dilanda gempa bumi, mengorbankan puluhan nyawa.

Hari ini kecoh pula sekumpulan pelancong asing berbogel sakan di Pulau Sipadan. Pelancong lelaki dan wanita itu tanpa segan silu berposing dalam keadaan tanpa pakaian ketika dirakam oleh jurugambar, yang mungkin juga kumpulan pelancong ini.

Gambar-gambar yang tersebar di media sosial ini sudah pasti mengundang kemarahan terutama di kalangan penduduk tempatan.

Kita semua tahu di Malaysia ini tidak ada "nude beach" waima di Sabah sekali pun dan bukan polisi kerajaan kita untuk menyedia sebuah pantai "bogel" bagi menarik pelancong asing datang. Ini bukan Hawaii atau Florida. Ini Malaysia yang kaya dengan adat ketimuran dan anutan agama yang tinggi.

Kalau benar gambar-gambar ini dirakam di Pulau Sipadan, aku harap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan tegas. Yelah kalau dibiarkan perkara seperti ini aku bimbang ia akan menarik lebih ramai pelancong untuk berbogel di pulau-pulau di Sabah.

Dan mengundang juga pengganas dari selatan Filipina untuk datang. Kalau depa datang nak saksikan filem blue percuma tak apalah. Takut diangkut semua pelancong ini bawak lari ke negara mereka, siapa yang susah? Kerajaan Malaysia juga yang susah....


Muak dengan cerita Tun Mahathir masuk Pas

Tersebar lagi di media sosial konon Tun Mahathir sudah menyertai Pas. Mungkin sebab Tun sekarang lantang mengkritik Najib dan menyokong gerakan agar Najib melepaskan jawatan, maka ramai yang cuba kaitkan Mahathir dengan Pas.

Cerita pasal Mahathir masuk Pas ni bukan hari ini. Sejak tahun 2012 lagi aku dah dengar cerita Mahathir masuk Pas. Sampai ada orang Pas sendiri melompat-lompat kemarahan kerana konon tak layak jadi ahli Pas disebabkan Mahathir pernah "menolak" hudud. Masa tu Mahathir kuat mengkritik Pak Lah sampai beliau bertindak keluar daripada UMNO.

Hari ini cerita Mahathir masuk Pas kembali dimunculkan. Tengoklah petikan kat Facebook yang disebarluaskan di media sosial tersebut. Konon memetik sumber dari Harakah. Aku tak tahulah siapa yang kena fitnah ni. Harakah kah atau Tun M sendiri.

Kalau betul Harakah tulis kenyataan seperti ini, maka aku melihat lidah rasmi Pas itu cuma nak memberi kekuatan semula kepada parti itu yang kini berdepan perpecahan serius selepas tertubuhnya Parti Amanah Negara yang dikepalai Mat Sabu.

Yelah, sekurang-kurang kalau Mahathir masuk Pas, ramailah penyokong bekas PM itu pun menyeberang ke Pas. Sekurang-kurang dapat tambah ahli parti itu yang kini semakin menipis ekoran ramai yang nak kejar Amanah, sebuah parti yang menjanjikan harapan yang lebih cerah walaupun kalau tengok harapan Mat Sabu sendiri sentiasa gelap hehehe.

Tapi aku percaya Mahathir tidak akan bertindak sedemikian. Mahathir bukan macam Mat Taib yang sanggup masuk Pas selepas kecewa merebut jawatan Timbalan Presiden UMNO. Mahathir orangnya mempunyai prinsip. Kerana prinsiplah dia sekarang lantang menghentam Najib. Dan kerana prinsiplah dia masih berada dalam UMNO (walaupun pernah dua kali keluar UMNO sebelum ini).

Aku tahu Mahathir tidak akan memilih Pas untuk meneruskan perjuangannya. Aku percaya kalau dia keluar UMNO sekali pun dia tidak akan menyeberangi ke mana-mana parti lain. Lebih baik dia bebas tanpa ada ikatan sebagai ahli mana-mana parti politik.

Jadi, aku rasa eloklah hentikan cerita-cerita pasal Mahathir masuk Pas ni. Dah muak dah. Duk ulang ceirta-cerita basi yang tak berkesudahan.

Amir Ukays ditahan polis sebab bawa pistol? (Updated!)

DIKEMAS KINI (22.10.2015):
Amir Ukays hari ini mengesahkan dia telah dilepaskan oleh pihak polis. Katanya, pistol yang dibawa itu adalah pistol tiruan dan pihak polis memahaminya. Bagaimanapun dia tidak memaklumkan samada dia akan didakwa atau tidak. Apa pun katanya dia kekal sebagai peserta dalam Gegar Vaganza 2.



POS ASAL:
Tudia aih artis sekarang. Siap bawak pistol ke mana-mana. Agaknya bisnes besar kut sampai kena bawak pistol. Maklum penyamun sekarang ni bukan boleh percaya. Mana-mana saja pun depa nak sapu.

Ceritanya, vokalis kumpulan Ukays, Amir dikatakan telah ditahan oleh pihak polis kerana memiliki pistol jenis Walther CP99 Compact ketika ditahan ketika dia  memberhentikan keretanya di tepi susur masuk ke Kampung Chubadak, Sentul.

Bila polis siasat didapati sepucuk pistol berada dalam kereta. Akibatnya Amir Ukays dibawa ke Balai Polis Sentul untuk tindakan lanjut.

Menurut MStar, pemilik nama sebenar  Mohd Azmir Muhammad, 44 tahun itu  mengaku pistol berkenaan miliknya.

Nama Amir Ukays yang dah lama tenggelam sejak popular dengan lagu-lagu seperti Di Sana Menanti Di Sini Menunggu itu merupakan salah seorang peserta program realiti Gegar Veganza yang sedang berlangsung di Astro Ria.

Kita bersangka baik sajalah. Mungkin Amir menyimpan pistol sebagai langkah keselamatan bukannya nak buat jenayah atau join kumpulan jihad IS.

Apa-apa pun kita tunggu hasil siasatan polis. Emmm... Pihak Astro macam mana pula ya? Nak gugurkan nama Amir sebagai peserta Gegar Veganza ke?

Pistol yang dikaitkan dengan penahanan Amir Ukays. - Sumber: MStar

20 October 2015

Wabak penyakit bawaan pekerja asing makin meningkat

Hari ini kecoh pasal demam kepialu yang dikhabarkan meningkat mendadak di Lembah Klang. Tengku Adnan arah DBKL kuat kuasakan larangan pekerja asing bekerja di dapur di premis-premis makanan. Memang wajar pun arahan seperti itu dikeluarkan sebab sekarang ini warga asing baik Indon, Bangla, Nepal, Rohingya atau India jadi tukang masak.

Kita semua tahu kalau semua warga asing dari negara ketiga ini bab-bab kebersihan totally sifar. Yelah, kalau kita tengok kat negara asal mereka, masing-masing meludah merata-rata, kencing merata-rata, basuh tangan lepas ke tandas... memang bukan amalan mereka.

Budaya seperti itu kemudian dibawa ke Malaysia. Walaupun asalnya mereka datang sebagai pekerja ladang atau pembantu rumah tetapi kerana longgarnya penguatkuasaan mereka kini dah boleh jadi tukang masak bahkan lebih berani dengan membuka warung-warung makan makanan tradisi mereka.

Dan sebab orang Malaysia ini baik-baik belaka maka bila ada kedai makan menyediakan makanan Indon, Bangla, Myanmar atau Nepal sekali pun, maka berduyung-duyung mereka menyerbu. Dah tak peduli dah macam mana rupa di dapur atau tempat masak. Begitu juga dengan kedai-kedai mamak sekarang ini menggajikan pekerja asing dari India. Mula-mula jadi pelayan tapi lama-lama siap tebar roti canai atau bikin teh tarik.

Tak hairan ada satu kes (kisah benar) seorang pelanggan ternampak si penebar roti canai (mamak laa....) lepas keluar jamban baik jeh sambung tebar roti. Alih-alih roti canai dipesan berbau tahi... eeee!! Uweekkkk....

Sebenarnya bukan sahaja kepialu, malahan banyak penyakit yang dahulunya kita sudah bebas daripada wabak-wabak atau penyakit tersebut seperti anjing gila, TB dan kusta tetapi kini kembali muncul, yang sudah tentu datangnya daripada pekerja asing yang masuk ke negara ini.

Itu ada hati Kementerian Dalam Negeri nak membenarkan 250,000 pekerja asing Bangladesh masuk dan bekerja di sini aku tak tahu Malaysia akan jadi apa selepas ini. Konon mereka nak datang sini kena buat pemeriksaan kesihatan tapi semua itu boleh tipulah. Tak hairan ada orang gaji Indon ada TB boleh masuk dan bekerja di Malaysia. Tak ke bahaya tu???

Apa pun aku harap kerajaan Malaysia berhati-hatilah menerima kehadiran pekerja asing terutama dari negara-negara dunia ketiga ini. Budaya pengotor mereka akan di bawa ke sini dan kelak Malaysia yang  sudah menjadi negara maju, bersih dan bebas daripada penyakit berjangkit, tetapi disebabkan terlalu ramai pekerja asing maka negara kita kembali seperti tahun-tahun 1970-an dahulu.


19 October 2015

Kawan baik Najib Pengerusi PAC hehe...

HASSAN ARIFFIN - Pengerusi PAC yang baru
Nampaknya kontoversi mengenai siasatan terhadap 1MDB bakal berterusan lah. Apa taknya, PAC yang sebelum ini diberi kuasa oleh kerajaan untuk siasatan penyalahgunaan wang negara oleh syarikat pelaburan itu, kini diketuai pula oleh kawan baik Najib, Datuk Hassan Ariffin.

Hassan menggantikan Nurjazlan yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika siasatan terhadap PAC sedang berlangsung. Bukan Nurjazlan saja dilantik dalam Kabinet Najib tetapi juga 3 ahli PAC lain - Reezal Merican, Mas Ermiyanti & Madius Tangau. Akibatnya siasatan PAC terhadap 1MDB terhenti seketika.

Walaupun PAC turut dianggotai Ahli Parlimen pembangkang, tapi biasalah mereka bukan nak guna saluran betul untuk menyelesaikan isu berkenaan, sebaliknya mereka "jual maklumat" yang diperoleh PAC kepada media asing, yang kemudian menggunakan maklumat itu untuk menyerang pula Najib.

Sekarang ini PAC dah ada Pengerusinya. Hassan Ariffin, Ahli Parlimen Rompin yang menang dalam pilihan raya kecil tempoh hari, PRK bagi menggantikan Allahyarham Jamaludin Jarjis yang meninggal dunia dalam nahas helikopter.

Aku dimaklum Hassan dan Najib sudah lama berkawan baik. Hassan pernah jadi Timbalan MB Pahang. Sekarang ini Hassan mengetuai PAC pula, yang tugas utama sekarang menyiasat kes 1MDB yang dikaitkan pula dengan Najib. Ahhh.... Pening.

Apapun tahniah Datuk Hassan atas pelantikan sebagai Pengerusi PAC. Semoga siasatan 1MDB lebih telus dan mulus. Pastikan dalam siasatan berkenaan tidak kena batang hidung Najib, kalau tidak mahu "dilucutkan" jawatan. HAHAHA... Ops!

#Sentap

16 October 2015

Najib dihormati, Mahathir disanjungi ... Itu prinsip aku!


Maaf! Aku bukan blogger belaan Datuk Akmal. Aku juga bukan blogger belaan Sufi. Malah aku bukan blogger belaan mana-mana pihak. Aku menulis blog kerana aku mahu menulis dan bukan sebab atas titah perintah mana-mana pihak.

Selama ini aku berblog sebab mahu menyuarakan isi hati dan pandangan peribadi tetang sesuatu isu terutama senario politik tanah air. Maaf... Aku tak boleh nak menuduh Najib dengan pelbagai tuduhan baik perasuah, kaki makan duit derma atau segala macam tuduhan sebab aku sehingga kini tidak tahu sama ada apa yang dituduhkan itu selama ini benar atau sebaliknya.

Kalau dia bersalah aku doakan agar Allah memberi hukuman setimpal ke atas kesalahan dan dosa-dosanya baik dalam isu 1MDB, derma RM2.6 bilion atau soal "kekayaan luar biasa" yang ditonjolkan oleh isterinya, Rosmah Mansor.

Sehingga kini aku masih tetap menghormati Najib selaku Perdana Menteri walaupun aku tidak bersetuju dengan tindakannya memecat Muhyiddin Yassin sebagai TPM. Kalau tanya aku sampai bila nak hormati Najib, aku boleh cakap selagi dia belum dibuktikan bersalah!

Dan aku juga tidak sanggup untuk memaki hamun atau mencarut terhadap Tun Mahathir sebab aku masih tetap menyanjungi beliau sebagai bekas PM dan sebagai seorang tua walaupun aku sendiri tidak bersetuju dengan langkah beliau "menyerang" Najib tanpa belas kasihan.

Cuma aku sedih dengan situasi sekarang apabila pemimpin UMNO kini sibuk mempertahankan Najib daripada serangan Mahathir daripada memikirkan langkah untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang ketika DAP semakin bergerak pantas dalam usaha merampas Putrajaya.

Perpecahan dalam Pas dan pergolakan dalam pakatan pembangkang seolah-olah langsung tidak dimanfaatkan oleh UMNO dan penyokong mereka sebaliknya mereka sibuk mempertahankan Najib dan memburuk-burukkan Mahathir, Muhyiddin dan Shafie Apdal.

Apabila keadaan itu berlaku, ia amat merugikan UMNO kerana perselisihan Najib-Mahathir + Muhyiddin ini menyebabkan pihak-pihak berkaitan cuba untuk mendedahkan segala macam kelemahan, keburukan dan kebobrokan. Keadaan ini menyeronokkan DAP kerana mereka tidak perlu lagi menjadi batu api kerana dalam UMNO sendiri sudah berperang sesama sendiri.

Inilah DAP mahukan. Inilah PKR mahukan dan inilah pakatan pembangkang mahukan. Apabila UMNO bercakaran sesama sendiri, Pas berbalah dengan Amanah (parti Melayu Islam terbaru belaan DAP) maka mudahlah DAP memenuhi cita-cita mereka untuk merampas Sarawak pada pilihan raya negeri.

Apabila sudah berjaya merampas Sarawak, DAP akan mudah untuk merampas Putrajaya daripada UMNO/BN. Jika keadaan ini berlaku, aku yakin dan percaya menangis air mata berdarah sekali pun Malaysia tidak akan lagi ditadbir oleh orang Melayu. Percayalah!

Justeru, di hari Jumaat penghulu segala hari ini marilah kita semua umat Melayu dan Islam berhenti berbalah sesama sendiri hanya kerana seorang pemimpin. Sebaliknya bersatu hatilah. Musuh semakin hampir!!! #kipidap

15 October 2015

Budak kutip derma makin berani...


Budak perempuan kutip derma di R&R Seremban ini cuba menagih simpati daripada seorang lelaki.
Ni kejadian berlaku beberapa hari lepas. Aku berhenti singgah di R&R Seremban hala utara dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur. Sementara tunggu isteri selesai solat jamak, aku dihampiri seorang budak perempuan yang aku ingat dalam usia 14 atau 15 tahun (sebaya anak kedua aku dah).

Mula-mula dia offer aku beli jus apa entah dalam botol. Aku kata aku tak mahu. Dia kata kalau tak mau beli tak apa tapi boleh tak bagi derma ikhlas. Aku tanya dia dari mana, dia tunjuk surat bagitahu dia dari sebuah pondok di Yan, Kedah. (Mak aih... jauhnya dari Kedah ke Seremban). Aku kata aku macam biasa tengok surat ni dan selalu dengar nama pondok ni.

Dia kata memang terkenal. Lalu aku tengok pada botol jus yg dia bawa opun tertulis alamat lengkap pondok berkenaan.

Aku kata aku tak mahu derma untuk pondok ni (aku ragu-ragu kesahihannya sebab aku pernah baca cerita pondok yang memperguna budak-budak dan anak yatim untuk kutip derma). Bila aku kata tak mahu, dia mula buat muka dan suara ala-ala menggoda. Aku tak berapa jelas apa dia cakap sebab aku tak fokus sangat, tapi gaya dia cakap cukup menggoda.

Bila aku tanya balik apa dia cakap tadi, cepat-cepat kata dia tak kata apa-apa. Aku kata kalau aku nak derma aku akan derma kat dia kalau dia betul-betul orang susah atau anak yatim, bukan kepada pondok itu yang aku meragui kebenarannya.

Bila aku cakap macam tu, godaannya semakin menjadi-jadi. Siap suara merengek-rengek macam budak mintak dukung. Bila aku tengok budak ni lain macam, cepat-cepat aku 'blah' ke kereta. Niat nak kasi derma kat dia langsung hilang. Dari dalam kereta aku tengok budak perempuan ini cuba pula menghimpit seorang brother. Peliknya dia cuma mencari lelaki, tak pula offer kat  makcik-makcik yang lalu lalang kat situ.

Aku tak tahu sama ada strategi "menggoda" untuk mendapatkan derma ini merupakan silibus yang diajar di pondok berkenaan untuk meraih simpati orang ramai terutama lelaki-lelaki berusia atau itu inisiatif budak tu sendiri supaya dia pulang dengan hasil untuk tok guru dan pondok tersebut.

Yang pasti, aku cukup bimbang. Bimbang kalau budak ini menggoda orang yang salah dan dia menjadi mangsa kepada lelaki-lekaki yang sememangnya ramai diluar sana menunggu mangsa.

Hai... dunia. Macam-macam!

05 October 2015

DJ radio minta "pengeras" untuk putar lagu...


Semalam terserempak dengan seorang kawan yang dah lama tak jumpa. Bila tanya apa dia buat sekarang katanya dia ceburi industri muzik buat production house. Wow... Aku kata kencang tu. Tambah kalau artis bawah naungannya meletup.

Dia kata masa buat bisnes ni dulu nampak senang dan glamour tapi bila masuk ternyata indah khabar dari rupa. Katanya lagu-lagu artis rakamannya susah cari makan sebab lagunya jarang diputar stesen-stesen radio popular terutama radio swasta.

Aku tanyalah kenapa jadi lagu tu? Aku ingat semua radio nak putar lagu penyanyi kita. Katanya kenyataannya tak macam tu. Semua DJ-DJ dan penerbit  di radio terutama swasta yang top-top kena suap banyak-banyak baru depa putar lagu artis berkenaan.

Sebab itu syarikat rakaman kecik macam dia susah cari makan berbanding artis di bawah naungan syarikat besar. Depa ada bajet nak "huluq" DJ-DJ semua.

Dia suh aku perati dalam radio sekian-sekian. Katanya ada lagu setiap jam dimainkan oleh stesen radio berkenaan. Siang malam pagi petang. Lagu taklah sedap mana. Penyanyinya pun kalau nyanyi live hancur berderai tapi lagu diorang meletop-letop dalam radio sebab DJ tak henti-henti siar lagu tu.

Ada lagu yang memang sedap dan diyakini boleh meletop tapi tak disiarkan di corong radio sebab katanya tak ada pengeras daripada syarikat rakaman. Aku tanyalah stesen radio mana? Dia kata hampir semualah.

Hemm.... Teringat aku keluhan penyanyi veteran Nasir Wahad suatu ketika dulu katanya lagunya tidak diputar oleh stesen radio swasta walhal lagunya meletop di corong radio RTM. Agaknya sebab itulah kot?

Ada juga aku dengar artis sekian tak dapat masuk radio swasta tapi ada artis sekian sekian macam anak emas. Tak taulah betul ke tidak. Kena tanya DJ-DJ radio berkenaanlah betul ke tidak tuduhan pihak produksi rakaman ni.

Kalau betul, buat-buat bertaubat dan rentikanlah tabiat tu. Selain ia dikategorikan rasuah, buat perkara keji seperti itu untuk kasi makan anak bini tak berkat yeop. Tak guna pakai X6 sekali pun kalau duit kekayaan hasil dari sumber yang haram.

Ehem... betul tak ustaz-ustaz?

17 September 2015

Orang Melayu kena halau pengurus hotel milik Melayu?

Klik di sini untuk tengok videonya...
Sebelum tu aku nak ucap tahniah kepada penganjur Himpunan Rakyat Bersatu kerana berjaya menghimpun ratusan ribu orang Melayu di ibu negara semalam. Sesuatu yang mengejutkan bila sebegitu ramai orang Melayu berhimpun dalam satu himpunan untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara.

Nampaknya cabaran aku sebelum ini bersahut dan tahniah juga kepada para pertubuhan Melayu yang sama-sama bergabung dan menghimpun ahli-ahli mereka di Padang Merbok. Perkasa, Pesaka, Belia 4B dan lain-lain yang aku tak boleh sebut satu persatu.

Tapi aku tak nak ulas panjang-panjang pasal himpunan tu sebab boleh baca Utusan Malaysia hari ni yang turut bertukar warna atau dalam blog-blog dan media sosial lain sejak semalam. Yang aku nak ulas ialah insiden seorang "orang kenamaan" Melayu yang dihalang daripada memasuki sebuah hotel milik Melayu hanya kerana mereka berbaju merah.

Khabarnya orang kenamaan ini bergelar Datuk dihalang memasuki hotel milik orang Melayu di Jalan Conlay oleh seorang pengurus besar hotel berkenaan, seorang lelaki Barat yang mengaku sudah tinggal di Malaysia 28 tahun dan bergelar Datuk.

Dalam video yang menjadi viral di media sosial, "orang kenamaan" Melayu yang nak makan di hotel berkenaan bersama beberapa orang pengikutnya yang kesemuanya pakai baju merah telah dihalang oleh pihak hotel sehingga berlaku tikaman lidah antara kedua-duanya.

Detailnya tak kuasalah aku nak taip di sini tetapi boleh tengok dalam video yang diviralkan di Facebook.

Bila tengok cara Mat Salleh itu menghalau orang Melayu daripada makan di hotel tersebut, yang dikatakan milik orang Melayu, aku rasa lain hina betul. Ternyata walau kita berduit sekali pun, tapi sebab kuasa di tangan orang lain, nak makan pun tak boleh. Hina sungguh!!

Yang peliknya, apalah otak fikiran orang-orang Melayu dalam syarikat pemilik hotel ini sehingga membenarkan seorang mat Salleh yang rasist terhadap Melayu ini sebagai pengurus besar hotel mereka? Tak ada orang Melayu/Islam lain kah? Kalau beginilah sikap pengurus besar hotel ini terhadap umat Melayu & Islam, maka aku terus turut meragui sejauh mana halalnya makanan di hotel ini.

Aku harap pihak pengurusan syarikat pemilik hotel tersebut dapat tampil menjelaskan insiden yang berlaku dan memecat pengurus hotel tersebut sebelum orang Melayu bertindak memboikot hotel tersebut sepertimana mereka memboikot Law Yat.

Betul antara kata-kata dalam Himpunan Rakyat Bersatu... Jangan ingat Melayu takut!!


*Aku difahamkan Royale Chulan Hotel milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT). Betul ke?

13 September 2015

Wow! Kayanya awek ni... ada simpanan RM1.4 juta

Ni bukan cerita dongeng atau konspirasi tapi cerita betul punya. Cerita tentang awek Langkawi ada simpanan berjuta ringgit ni boleh membenam cerita lagenda Mahsuri sendiri. Siapa awek ni? Lawyer? doktor? ahli muzik?

Oh tidakkkk... rupanya awek berusia 28 tahun dan mempunyai tiga anak yang masih kecil ini seorang "pusher" besar di pulau peranginan itu. Patutlah dalam usia sedemikian sudah memiliki wang berjuta, rupa-rupanya buat kegiatan haram.
LANGKAWI 13 Sept - Polis menahan seorang wanita yang dipercayai dalang utama jaringan pengedaran dadah di pulau ini serta merampas 5 kilogram heroin dan 171 gram syabu di Jeti Kuah, Khamis lepas.
Hasil siasatan, polis turut mengesan simpanan berjumlah RM1.4 juta dalam akaun bank wanita berusia 28 tahun itu.
Ketua Polis Daerah Langkawi, Supt Dr Che Ghazali Che Awang berkata, wanita itu diberkas sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik di sini, sebaik tiba dengan menggunakan feri kira-kira pukul 6.30 petang.
"Dadah itu ditemui dalam beg galas yang dibawa wanita tersebut dan ia dianggarkan bernilai RM202,000 dan mampu dijual kepada kira-kira 50,000 penagih.
"Suspek kini ditahan untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Akta Dadah Berbahaya (Perlucutan Harta) 1988. Polis juga sedang mengesan lain-lain harta milik suspek untuk tindakan lanjut mengikut Akta Dadah Berbahaya (Perlucutan Harta) 1988 ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini. - BERNAMA
Hemmm... Nampaknya orang perempuan zaman sekarang ini selalu pilih jalan singkat untuk jadi kaya raya. Yelah, sebelum ini kalau nak kaya hanya jadi artis, kahwin dengan kerabat diraja atau jutawan. Tapi kalau suara tak ada, rupa pun ala kadar nak tak nak kenalah cari jalan lain.

Kisah Mei Mei dalam Kosmo hari ini.
Teringat pula kisah seorang wanita di Cina bernama Mei Mei yang menjual tubuhnya untuk mendapat kekayaan. Sasaran pelanggan adalah orang kaya di negara itu yang sanggup membayar sehingga RM200,000 untuk menidurinya selama satu malam.

Perghhh... patutlah dalam sekelip mata Mei Mei boleh hidup mewah. Tapi kebodohannya mendedahkan kekayaan di media sosial mencetus persoalan. Nak sembunyi diri dia mengaku sebagai sularelawan Palang Merah. Huhu...


Nota: Kagum dengan wanita-wanita muda kita yang kaya raya hasil berniaga pakaian muslimah dan tudung di media sosial.

Perhimpunan Rakyat Bersatu.... Kan dah kata?


Aku dah kata kat penganjur, kalau nak buat perhimpunan orang Melayu janganlah macam tahi ayam yang hangat-hangat buek malu dik orang jeh. Kalau buat, buatlah betul betul biar semua orang celik mata.

Ni belum apa-apa dah kendur. Yelah, sebelum ini pukul canang kata nak kumpul entah berapa juta umat Melayu kat Bukit Bintang dan Petaling Street pada 16 September ini, alih-alih aku dengar penganjurnya dah kata sedia buat kat dalam dewan kalau polis tak bagi permit. Buat gelak bro!

Hang nak buat perhimpunan ni baguslah. Biar celik sikit Cina-cina DAP yang sekarang makin kurang ajar. Tapi kalau takut-takut macam sekarang ni baik tak usah bro. Baru kena sergah polis sikit dan kecut telur dan dan tu jugak hang nak tukaq perhimpunan di pusat perniagaan orang Cina ke Padang Merbok, terbaru kat dalam dewan tertutup pulak.

Apa ni? Kalau nak buat pi la berhimpun sana. Apa peduli dengan permit polis? Hang ingat perhimpunan Bersih tu ada permit ke? Takda... Tapi depa buat jugak. Turun ramai-ramai sampai polis pun tak boleh nak buat apa. Ini belum apa-apa dah kecut!

Aku ni jenis musykhil dengan penganjuran Perhimpunan Rakyat Bersatu ini adalah agenda individu-individu tertentu untuk menonjolkan diri atau jadikan perhimpunan untuk menunjukkan sokongan kepada Najib sebagai PM, bukan nak lawan Bersih sangat pun.

Yelah, kita kenal sangat kepala penganjur perhimpunan ini yang begitu hebat mempertahankan kepimpinan UMNO sekarang sementelah dia pun pemimpin UMNO bahagian di Selangor dan begitu hebat menghentam orang no. 2 dalam parti, yang digugurkan daripada Kabinet tempoh hari.

Aku bimbang perhimpunan Rakyat Bersatu ini bukan bertujuan untuk menyatukan umat Melayu/Islam tetapi lebih cenderung sebagai perhimpunan untuk menyokong pucuk pimpinan sekarang dan menghentam mereka yang cuba-cuba "mengacau" bos depa.

Hehe...

Lantas teringat aku isi khutbah Jumaat lepas di sebuah masjid di kawasan Parlimen Pandan yang intipati isi khutbah sangat baik iaitu menyeru umat Islam bersatu sebab musuh Islam tidak henti-henti cuba memecahbelahkan umat. Tapi di akhir khutbah pak imam menyeru jemaah agar bangkit "melawan pemimpin yang zalim, menyeleweng dan rasuah". LOL

09 September 2015

31 tahun FAM masih tidur - Satu pandangan

Apakah kekecohan di Stadium Shah Alam malam tadi telah dirancang? Kalau betul polis harus siasat!
1. Di bawah pentadbiran Presiden kini dan sebelumnya, Malaysia tidak pernah lagi layak ke Sukan Olimpik. Kali terakhir Malaysia layak ke Sukan Olimpik ialah pada 35 tahun yang lepas.

2. Di bawah pentadbiran Presiden kini dan sebelumnya, Malaysia tidak pernah lagi layak ke Piala Asia secara merit. Kali terakhir Malaysia layak ke Piala Asia secara merit ialah pada 35 tahun yang lepas.

3. Di bawah pentadbiran Presiden kini dan sebelumnya, Malaysia hanya menyertai pusingan akhir Piala Asia sekali sahaja iaitu pada tahun 2007. Itupun kerana Malaysia ialah tuan rumah bersama.

4. FAM membenarkan penganjuran Jelajah Asia Manchester United ketika Piala Asia 2007 sedang berlangsung, sehingga mengundang kecaman FIFA.

5. Pada Piala Asia 2007, Malaysia hanya mampu menjaringkan 1 gol namun dibolosi 12 kali, sekaligus menduduki tempat tercorot kumpulan.

6. Pada tahun 2012 ketika Kelayakan Piala Asia B-22, terdapat bukti bahawa Myanmar telah menewaskan Malaysia dengan menurunkan pemain lebih umur, namun Setiausaha Agung FAM ketika itu hanya menjawab “saya tidak dimaklumkan”.

7. Kini di Kelayakan Piala Asia 2019, Malaysia hanya mampu menjaringkan 1 gol namun dibolosi 17 kali, sekaligus menduduki terperosok di dasar kumpulan kelayakan di belakang Timor-Leste.

8. Lawan pertama Malaysia di Kelayakan Piala Asia 2019 iaitu Timor-Leste pernah berada 46 anak tangga di bawah Malaysia dalam ranking FIFA. Kini negara tersebut berada 6 anak tangga di atas.

9. Apabila FIFA memperkenalkan sistem ranking dunia 21 tahun lalu (1993), Malaysia menduduki ranking ke-14 Asia. Dalam era Presiden sekarang ranking Malaysia menjunam ke kedudukan ke-34 Asia.

10. Pada tahun 1993, Malaysia menduduki ranking ke-77 dunia namun di bawah pentadbiran Presiden kini, ranking Malaysia menjunam ke kedudukan TERBURUK DALAM SEJARAH BOLASEPAK NEGARA, iaitu ke-169 dunia.

11. Di bawah pentadbiran Presiden kini, ranking Malaysia berada di bawah Bhutan, negara yang pernah menduduki ranking paling corot FIFA.

12. Di bawah pentadbiran Presiden kini, ranking Malaysia berada di bawah Indonesia, negara yang sedang digantung FIFA dan tidakpun dibenarkan bertanding.

13. Liga bolasepak Malaysia dikategorikan gred ‘D’ walaupun menjalani peralihan selama 25 tahun daripada liga amatur ke liga semi-pro pada tahun 1989, dan kemudian ke liga profesional pada tahun 1993.

14. FAM memiliki sekali ganda lebih jumlah kakitangan berbanding FA Jepun untuk mentadbir bolasepak Malaysia termasuk liga gred ‘D’.

15. FAM merasakan perlu untuk menukar-nukar jumlah pasukan dalam liga gred ‘D’ daripada 14 pasukan kepada 12 kepada 14.

16. Perjanjian FAM dengan Singapura telah tamat, namun FAM merasa perlu untuk meneruskannya dengan penyertaan Young Lions TERUS KE LIGA SUPER.

17. FAM turut merasakan perlu untuk menambah jumlah hari perlawanan pada bulan Ramadan, termasuk 3 hari perlawanan dalam tempoh singkat 7 hari, untuk membenarkan perlawanan sarkis menentang kelab-kelab luar. Sebagai perbandingan, semua pertandingan bolasepak di negara-negara Islam seperti Arab Saudi, Bahrain, Brunei, Iran, Jordan, Kuwait, Oman, Palestin, Qatar, UAE termasuk Bosnia dihentikan ataupun tamat sebelum bulan Ramadan, kecuali negara yang terpaksa menganjakkan jadual akibat peperangan seperti Iraq dan Syria.

18. Di bawah pentadbiran Presiden kini, FAM telah ‘melelong maruah’ negara kepada penganjur-penganjur perlawanan pertunjukan yang diragui keputusannya.

19. Pada tahun 2009, FAM sewenang-wenangnya merelakan maruah negara diaibkan oleh sindiket perjudian dalam skandal ‘Asiagate’, apabila membenarkan perlawanan ‘persahabatan’ dengan pasukan kelab Monomotapa United FC yang menyamar sebagai pasukan kebangsaan Zimbabwe.

20. Pada Februari 2013, bekas Setiausaha Agung FAM ketika itu dengan mudah menerima surat penjelasan pembatalan ‘perlawanan persahabatan’ Harimau Muda ‘A’ daripada pengarah teknikal Football Queensland, sedangkan perlawanan kononnya diadakan dengan kelab Brisbane Roar. Perlawanan ini juga tidak pernah diumumkan oleh pihak kelab Brisbane Roar.

21. Jelajah Harimau Muda ke Slovakia diberitakan telah dianjurkan dengan bantuan Miroslav Bozik, individu yang dikehendaki untuk soal siasat kes rasuah oleh Interpol pada 1995. Harimau Muda tidak tewas dalam Jelajah Slovakia, namun kemudian ditewaskan oleh Laos dan Myanmar sebelum dibelasah Thailand 5-0.

22. Hanya ejen perlawanan (bukan ejen pemain) yang berdaftar dengan FIFA boleh membawa sesebuah pasukan bermain di Malaysia. Namun Setiausaha Agung FAM enggan mendedahkan identiti ejen perlawanan ‘pertunjukan’ dengan Barcelona pada 2013.

23. Presiden FAM pernah memegang jawatan Presiden MHC dan Exco FIFA serentak.

24. Bendahari FAM memegang jawatan dalam BAM dan MOM serentak.

25. FAM telah GAGAL melaksanakan penswastaan liga pada 2015. Ini mengakibatkan kerugian berjuta ringgit kepada FA negeri, kelab dan pemegang taruh.

26. Hak penyiaran liga dibida oleh 3 pihak: TM-Media Prima, ASTRO-Fox Sports dan Zenith. Namun FAM telah menyerahkan keputusan untuk dibuat oleh MP & Silva.

27. Pada bulan lepas, FAM berbincang untuk menganjurkan Liga Bolasepak Rakyat dengan individu yang pernah ditahan dalam siasatan SPRM berkaitan kes 1MDB.

28. Baucar bayaran Kerajaan pada 2011 menunjukkan wang kerajaan sebanyak RM6,091,200 telah disalurkan kepada yayasan di bawah Presiden FAM untuk ‘Lawatan Pasukan Bola Sepak British Premier League Club’.

29. Sebagai badan yang berdaftar di bawah Akta Pembangunan Sukan, FAM tidak pernah membentang penyata kewangannya kepada rakyat Malaysia.

30. Di bawah pentadbiran Presiden kini, Malaysia mengalami kekalahan TERBURUK DALAM SEJARAH BOLASEPAK NEGARA, iaitu 10-0 kepada UAE.

31. Rekod menunjukkan jurulatih ketika kekalahan TERBURUK DALAM SEJARAH NEGARA, menerima antara gaji terbesar dalam sejarah iaitu RM712,700 setahun.


Sumber: Media sosial penyokong bola sepak Malaysia

07 September 2015

Perhimpunan Rakyat Bersatu: Jangan macam tahi ayam

Siapapun penganjur sepatutnya perhimpunan Baju Merah dapat sokongan semua NGO Melayu!
Wahhh... gegak-gempita satu negara apabila dikhabarkan orang-orang Melayu nak berhimpun ala-ala perhimpunan Bersih. Khabarnya perhimpunan yang dinamakan Perhimpunan Rakyat Bersatu itu nak dibuat di kawasan perniagaan Cina, Petaling Street dan Jalan Bukit Bintang.

Baguslah! Kurang-kurang kasi puak-puak Cina kecut perut tengok orang Melayu bangkit dan bersatu. Tapi aku harap janganlah hangat-hangat tahi ayam. Dah gembar-gembur nak berhimpun, kena sergah dik polis sikit dah kecut perut dan berundur.

Lagu tulah hari tu masih Bersih  4.0. Beriya-iya konon nak berhimpun sama nak lawan Bersih tapi last-last tarik diri. Macam nilah punya stail memang buat gelak dik orang.

Satu lagi, dah nak buat program tu  buatlah promosi besar-besaran. Tengok macam mana Bersih bergerak. Habis seluruh media sosial depa berkempen dan macam-macam poster, banner, ikon diwujudkan. Memanglah Bersih dapat dana banyak dari luar negara, tapi sekurang-kurangnya buatlah secara bersama, bukan buat atas nama individu.

Ini tidak. Perhimpunan Rakyat Bersatu atau himpunan Baju Merah ini aku nampak taukeh ikan bakar Sekinchan yang beriya-iya sedangkan pertubuhan Melayu lain macam tak bagi respon. Perkasa tak berbunyi apa-apa. Begitu NGO-NGO Melayu lain. Tak ada tanda-tanda beri sokongan.

Kalau macam nilah punya respon kalangan NGO Melayu, aku ingat Perhimpunan Rakyat Bersatu akan jadi Perhimpunan Rakyat "Berhantu" sebab tak ada orang yang hadir. Adalah seratus dua ratus itupun kalangan penyokong UMNO dan yang "berpaut" harapan dengan Jamal. Yang lain-lain hemmm....

Aku bukan pesimis tapi dah selalu sangat apabila Melayu berhimpun, puak-puak mereka sahaja yang datang. Perkasa dengan Perkasanya, JMM dengan JMM-nya, dan lain-lain NGO dengan masing-masing ahli mereka. Tak ada satupun usaha untuk mewujudkan satu himpunan kalangan NGO Melayu yang terbesar. Nak jugak tengok lautan merah di tengah ibu negara 16 September ini.

Biar siapapun penganjur sepatutnya NGO-NGO Melayu lain dah mula gerakkan orang-orang mereka untuk memberi sokongan kepada Himpunan Baju Merah ini. Inilah masnaya orang Melayu nak tunjukkan kebangkitan mereka, perpaduan mereka, sehati sejiwa mereka dan keberanian mereka. Boleh ke?

#MelayuBangkit

05 September 2015

Cerita Mukhriz nak kena pecat tutup mulut Mahathir

Apakah selepas ini giliran Muhyiddin, Shafie dan Mukhriz? Tunggu....
Sehari dua ini tak kedengaran suara Mahathir menghentam Najib. Mungkin ada kaitan dengan cerita-cerita konon anaknya Mukhriz akan dipecat daripada jawatan MB Kedah dan keahlian UMNO. Ini semua gara-gara sikapnya kelihatan mempersoalkan Najib berhubung isu 1MDB dan derma kilat RM2.6 bilion dalam akaun peribadi.

Entah siapa yang bawa cerita konon enam pemimpin UMNO bakal ditendang daripada parti kerana lantang menghentam Najib dari setiap sudut berhubung skandal 1MDB dan derma RM2.6 bilion tersebut. Muhyiddin, Shafie dan Mukhriz antara nama-nama yang disebut bakal senasib Ketua Wanita Langkawi, Ainina  Saadudin yang dipecat daripada UMNO kerana saman Presiden parti.

Setakat ini Hishammuddin dan Rahman Dahlan menafikan dakwaan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO 9 September ini akan membincang soal pemecatan pemimpin peringkat tertinggi parti. Tapi sekarang ini susah nak percaya cakap-cakap pemimpin UMNO.

Ini disebabkan terlalu banyak contoh cakap-cakap untuk menyedapkan hati yang keluar daripada mulut pucuk pimpinan baik no. 1 ataupun no. 2. Rakyat dah hilang kepercayaan terhadap Najib gara-gara wang derma RM2.6 bilion. Mula-mula nafi tapi akhirnya mengaku. Dah... rakyat kata apa yang Najib cakap tak boleh percaya. Auta, putar belit, pembohong. Itu suara-suara rakyatlah...

Zahid pula banyak sangat kenyataan penyedap cerita yang keluar daripada mulutnya. Pasal seorang tokoh politik UMNO yang katanya nak minta maaf kat Najib pasal komplot guling kerajaan, entah apa dah jadi. Senyap macam tu saja. Jadi bila mereka kata tak ada usul pemecatan Muhyiddin, Shafie, Mukhriz dan beberapa nama lagi, ramai yang meraguinya.

Berbalik pasal Mahathir, aku yakin dan percaya "perjuangan" bekas PM itu bukan sebab kepentingan anaknya. Aku yakin perjuangannya ikhlas untuk menyelamatkan parti dan negara. Aku kenal benar dengan beliau dan peluang acap kali bertemu dengan Mahathir sejak dia masih jadi PM sampai selepas dia pencen menambah keyakinan aku.

Sebab itu aku dah lama tak tengok  Buletin Utama kerana sedar TV3 (suku) itu sudah tidak relevan kerana digunakan oleh Putrajaya untuk menyerang Mahathir secara personal tanpa henti-henti. Bukan calang-calang serangan sebaliknya serangan membabi buta. Depa sanggup menggunakan orang pembangkang untuk memburuk-burukkan Mahathir.

Jadi bila orang kata Mahathir membisu sekarang ini sebab keluar cerita Mukhriz nak kena pecat aku tak percaya sebab aku tahu Mahathir bukan jenis cepat mengalah. Kalau tidak buat apa dia buang masa berkempen menurunkan Najib pada usia yang sudah melepasi senja.

Tunggulah. Esok lusa suara Mahathir kembali kedengaran...