07 September 2015

Perhimpunan Rakyat Bersatu: Jangan macam tahi ayam

Siapapun penganjur sepatutnya perhimpunan Baju Merah dapat sokongan semua NGO Melayu!
Wahhh... gegak-gempita satu negara apabila dikhabarkan orang-orang Melayu nak berhimpun ala-ala perhimpunan Bersih. Khabarnya perhimpunan yang dinamakan Perhimpunan Rakyat Bersatu itu nak dibuat di kawasan perniagaan Cina, Petaling Street dan Jalan Bukit Bintang.

Baguslah! Kurang-kurang kasi puak-puak Cina kecut perut tengok orang Melayu bangkit dan bersatu. Tapi aku harap janganlah hangat-hangat tahi ayam. Dah gembar-gembur nak berhimpun, kena sergah dik polis sikit dah kecut perut dan berundur.

Lagu tulah hari tu masih Bersih  4.0. Beriya-iya konon nak berhimpun sama nak lawan Bersih tapi last-last tarik diri. Macam nilah punya stail memang buat gelak dik orang.

Satu lagi, dah nak buat program tu  buatlah promosi besar-besaran. Tengok macam mana Bersih bergerak. Habis seluruh media sosial depa berkempen dan macam-macam poster, banner, ikon diwujudkan. Memanglah Bersih dapat dana banyak dari luar negara, tapi sekurang-kurangnya buatlah secara bersama, bukan buat atas nama individu.

Ini tidak. Perhimpunan Rakyat Bersatu atau himpunan Baju Merah ini aku nampak taukeh ikan bakar Sekinchan yang beriya-iya sedangkan pertubuhan Melayu lain macam tak bagi respon. Perkasa tak berbunyi apa-apa. Begitu NGO-NGO Melayu lain. Tak ada tanda-tanda beri sokongan.

Kalau macam nilah punya respon kalangan NGO Melayu, aku ingat Perhimpunan Rakyat Bersatu akan jadi Perhimpunan Rakyat "Berhantu" sebab tak ada orang yang hadir. Adalah seratus dua ratus itupun kalangan penyokong UMNO dan yang "berpaut" harapan dengan Jamal. Yang lain-lain hemmm....

Aku bukan pesimis tapi dah selalu sangat apabila Melayu berhimpun, puak-puak mereka sahaja yang datang. Perkasa dengan Perkasanya, JMM dengan JMM-nya, dan lain-lain NGO dengan masing-masing ahli mereka. Tak ada satupun usaha untuk mewujudkan satu himpunan kalangan NGO Melayu yang terbesar. Nak jugak tengok lautan merah di tengah ibu negara 16 September ini.

Biar siapapun penganjur sepatutnya NGO-NGO Melayu lain dah mula gerakkan orang-orang mereka untuk memberi sokongan kepada Himpunan Baju Merah ini. Inilah masnaya orang Melayu nak tunjukkan kebangkitan mereka, perpaduan mereka, sehati sejiwa mereka dan keberanian mereka. Boleh ke?

#MelayuBangkit

Share this

0 Comment to "Perhimpunan Rakyat Bersatu: Jangan macam tahi ayam"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.