20 October 2015

Wabak penyakit bawaan pekerja asing makin meningkat

Hari ini kecoh pasal demam kepialu yang dikhabarkan meningkat mendadak di Lembah Klang. Tengku Adnan arah DBKL kuat kuasakan larangan pekerja asing bekerja di dapur di premis-premis makanan. Memang wajar pun arahan seperti itu dikeluarkan sebab sekarang ini warga asing baik Indon, Bangla, Nepal, Rohingya atau India jadi tukang masak.

Kita semua tahu kalau semua warga asing dari negara ketiga ini bab-bab kebersihan totally sifar. Yelah, kalau kita tengok kat negara asal mereka, masing-masing meludah merata-rata, kencing merata-rata, basuh tangan lepas ke tandas... memang bukan amalan mereka.

Budaya seperti itu kemudian dibawa ke Malaysia. Walaupun asalnya mereka datang sebagai pekerja ladang atau pembantu rumah tetapi kerana longgarnya penguatkuasaan mereka kini dah boleh jadi tukang masak bahkan lebih berani dengan membuka warung-warung makan makanan tradisi mereka.

Dan sebab orang Malaysia ini baik-baik belaka maka bila ada kedai makan menyediakan makanan Indon, Bangla, Myanmar atau Nepal sekali pun, maka berduyung-duyung mereka menyerbu. Dah tak peduli dah macam mana rupa di dapur atau tempat masak. Begitu juga dengan kedai-kedai mamak sekarang ini menggajikan pekerja asing dari India. Mula-mula jadi pelayan tapi lama-lama siap tebar roti canai atau bikin teh tarik.

Tak hairan ada satu kes (kisah benar) seorang pelanggan ternampak si penebar roti canai (mamak laa....) lepas keluar jamban baik jeh sambung tebar roti. Alih-alih roti canai dipesan berbau tahi... eeee!! Uweekkkk....

Sebenarnya bukan sahaja kepialu, malahan banyak penyakit yang dahulunya kita sudah bebas daripada wabak-wabak atau penyakit tersebut seperti anjing gila, TB dan kusta tetapi kini kembali muncul, yang sudah tentu datangnya daripada pekerja asing yang masuk ke negara ini.

Itu ada hati Kementerian Dalam Negeri nak membenarkan 250,000 pekerja asing Bangladesh masuk dan bekerja di sini aku tak tahu Malaysia akan jadi apa selepas ini. Konon mereka nak datang sini kena buat pemeriksaan kesihatan tapi semua itu boleh tipulah. Tak hairan ada orang gaji Indon ada TB boleh masuk dan bekerja di Malaysia. Tak ke bahaya tu???

Apa pun aku harap kerajaan Malaysia berhati-hatilah menerima kehadiran pekerja asing terutama dari negara-negara dunia ketiga ini. Budaya pengotor mereka akan di bawa ke sini dan kelak Malaysia yang  sudah menjadi negara maju, bersih dan bebas daripada penyakit berjangkit, tetapi disebabkan terlalu ramai pekerja asing maka negara kita kembali seperti tahun-tahun 1970-an dahulu.


Share this

0 Comment to "Wabak penyakit bawaan pekerja asing makin meningkat"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.