27 April 2016

Kenanga Wholesale, gedung beg berjenama tiruan yang 'halal'

Para peniaga di Kenanga Wholesale bebas menjual beg-beg berjenama mewah tiruan tanpa rasa takut sebab kegiatan mereka seolah-olah sudah 'dihalalkan oleh pihak berkuasa.
SEMALAM aku dipaksa ikut isteri ke Kenangan Wholesale Plaza kat belakang balai bomba Jalan Hang Tuah. Dah lama ku tak ke sana. Terakhir rasanya tahun lepas masa bulan puasa. Itupun sebab nak cari baju raya anak-anak.

Tapi semalam aku betul-betul terkejut sebab Kenanga sekarang bukan sekadar menjual pakaian murah dari Vietnam dan China, tetapi sudah bertukar menjadi gedung jualan beg-beg berjenama terkenal tetapi tiruan.

Sebut sahaja jenama apa. Coach, LV, entah apa lagi. Isteri aku tunjuk beberapa jenama beg yang katanya harga yang tulin mencecah ratusan ribu tetapi di Kenangan hanya sekitar RM55. Ada juga beg-beg yang pernah aku nampak dipakai oleh isteri-isteri pembesar negara ada dijual di Kenanga.

Perghh... Gila ke apa?

Kalaulah syarikat-syarikat pengeluar beg ini tahu kalau beg-beg mereka dijual dengan harga serendah itu di Kenanga, dah tentu mereka akan meraung-raung kecewa. Patutlah Kuala Lumpur dinobat sebagai bandar raya syurga membeli belah oleh agensi pelancongan luar negara, rupanya kerana di sini begitu banyak pusat-pusat jualan barangan tiruan.

Lalu aku tertanya-tanya, di mana penguatkuasa KPDNKK? Apakah mereka sengaja membiarkan kegiatan seperti ini berlaku (selagi belum ada aduan daripada pengeluar asal produk berkenaan) agar Malaysia terus kekal sebagai destinasi membeli belah atau mereka 'ada main' dengan pihak-pihak terlibat?

Dan aku percaya jika soalan ini diajukan alasan yang bakal diberikan oleh KPDNKK (seperti biasalah), tak cukup kakitangan untuk membuat serbuan atau menjalankan penguatkuasaan lebih ketat.

Bila tengok keadaan ini teringat pasal Neelofa yang mahu buat serbuan di Vietnam kerana mengetahui negara ini sekarang giat menghasilkan tudung dan pakaian tiruan jenama Neelofar milik pelakon dan pengacara comel-loteh ni.

Dari mana agaknya kilang-kilang di Vietnam itu dapat rekaan Neelofar kalau bukan dibawa sendiri oleh peniaga dari Malaysia. Ya dak?

Jadi, jangan terkejut selepas ini para pemilik nama-nama besar dalam penghasilkan beg-beg berjenama mewah ini menyerbu Kuala Lumpur sebab dah tak tahan melihat hasil rekaan mereka dirompak dan Kenangan menjadi lokasi jualan produk hasil rompakan itu.

Dan dik kerana geram sebab tiada tindakan diambil oleh pihak berkuasa di Malaysia bagi menghalang kegiatan penjualan produk-produk tiruan dari jenama yang mereka hasilkan.

Ish... ish... ish...

Share this

2 Responses to "Kenanga Wholesale, gedung beg berjenama tiruan yang 'halal'"

  1. Kalau 'fitnah' tiruan pun ada, apa nak dihairankan dgn barangan tiruan.

    ReplyDelete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.