10 June 2016

Mark Adam bangga jadi anak Melayu... Kau?


Seronok baca kisah penyanyi kelahiran Filipina, Mark Adam tentang kebanggaannya menjadi anak Melayu (Melayu Cebu) walaupun dia mempunyai darah campuran penjajah Sepanyol.

Dalam Utusan Malaysia (baca di sini), Mark Adam yang sudah 14 tahun memeluk Islam berkata, orang Melayu di nusantara ini adalah serumpun termasuk di Filipina. Jadi dia merasakan bahawa dia juga orang Melayu.

Memang betul tu Mark. Dulu orang Melayu di Malaysia, Indonesia, Brunei, Thailand dan Filipina adalah satu bangsa tetapi telah dipisah-pisahkan oleh para penjajah. Kalau dahulu kita di rantau Asia Tenggara ini bebas ke sana ke mari tanpa sempadan dan kita adalah satu rumpun Melayu.

Kalau tak percaya kita tengok penggunaan bahasa Melayu dalam bahasa Tagalog pun ada perkataan-perkataan Melayu seperti "anak" dan lain-lain.

Dalam isu Mark Adam ini kadang-kadang aku malu dengan orang Melayu sejati yang lahir dari perut orang Melayu, dari zat mani orang Melayu, membesar dan bersekolah di Tanah Melayu tetapi tidak merasa bangga dengan bangsa sendiri.

Malu mengaku sebagai orang Melayu satu hal lah, ini angkat lagi para pemimpin bukan Melayu sebagai sanjungan mereka. Lebih parah lagi, ada orang Melayu yang menyanjung perjuangan Cina komunis. Itu belum bab menyokong perjuangan parti bukan Melayu yang siang malam pagi petang berusaha untuk 'menghapuskan' kekuasaan Melayu di bumi Tanah Melayu.

Orang-orang ini sepatutnya malu dengan Mark Adam, orang Filipina yang bangga sebagai orang Melayu. Ini tidak, nama saja Melayu tapi perangai lebih buruk dari bangsa bukan Melayu.

Ish ish ishh...

Satu lagi, aku juga salut dengan Mark Adam sebab walaupun lahir dan membesar di Filipina tetapi bila tinggal di Malaysia dia berusaha untuk bercakap Melayu. 14 tahun tinggal di Malaysia dia boleh dikatakan sudah lancar berbahasa Melayu.

Orang Malaysia yang lahir kat Malaysia, membesar di Malaysia, sekolah di Malaysia, masuk U di Malaysia tapi bila cakap Melayu tak pandai. Pelat macam Cina baru sampai dari tanah besar. Lu olang lu olang.... Ini apa ni? Bangla yang baru sampai dari Dakka pun, bagi masa 3 bulan dah boleh bercakap Melayu. Apa susah sangat ke nak cakap Melayu. Atau jenis lidah hari-hari jilat tulang babi maka jadi keras kematu nak cakap Melayu.

Bagi aku mudah. Kalau mereka ikhlas nak belajar dan bertutur bahasa Melayu mereka boleh. Tapi jenis bangsa yang tak sedar diri, mereka tetap dengan bahasa ibundanya dan mereka enggan bertutur bahasa Melayu walaupun bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara.

Share this

0 Comment to "Mark Adam bangga jadi anak Melayu... Kau?"

Post a Comment

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.