28 March 2017

Muhyiddin mimpi siang hari... Pakatan tak mungkin jadi macam BN


Muhyiddin Yassin nampaknya bermimpi di siang hari apabila mahu menjadikan Pakatan Harapan (PH) yang diketuai DAP untuk menjadi sebuah parti koalisi macam Barisan Nasional (BN) di mana parti mewakili Melayu akan mendominasi pakatan tersebut.

Aku berkata demikian sebab aku boleh potong kuku hitam bahawa DAP tidak akan menerima gagasan yang mahu dibawa PPBM itu kerana semua orang tahu bahawa DAP adalah parti cauvanis yang kuat kecinaannya walaupun mereka cuba konon-konon menunjukkan ia sebuah parti pelbagai kaum.

DAP sudah pasti menolak idea Muhyiddin yang mahu menjadikan PPBM seperti UMNO dalam BN yang menguasai parti tersebut kerana ia tidak selari dengan perjuangan DAP selama ini. Malah DAP sebetulnya sejak sekian lama menjadi parti dominan dalam pakatan pembangkang baik semasa Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat mahupun kini menerusi PH sekarang.

Hal ini boleh ditanya kepada Pas yang entah sekian kalinya terguris hati dengan DAP yang acap kali menunjukkan mereka "bos" dalam pakatan pembangkang dan sanggup menolak idea dan pandangan parti lain khususnya Pas. Sebab itulah sekarang ini Pas seakan-akan berpatah arang dengan DAP (tak tahulah kalau semasa PRU-14 nanti Pas buat pusingan U sebab pak-pak lebai Pas ni bukan boleh dipakai).

Lagipun siapalah PPBM nak menguasai PH yang turut dianggotai oleh PKR dan PAN itu. PPBM baru tak sampai setahun penubuhan sudah menunjukkan tanda-tanda "mahu berkuasa" dan sehingga kini pun DAP masih belum "mengiktiraf" PPBM apabila tetap menamakan Anuar Ibrahim atau Wan Azizah sebagai PM jika mereka menguasai Putrajaya.

Peranan PPBM dalam  PH tidak lebih hanya nasi ganja kepada DAP yang mahu melihat orang Melayu terus berpecah belah menerusi pelbagai parti. Mereka sudah menaja PAN untuk memecahkan Pas dan kini PPBM yang merupakan serpihan terbaru UMNO  pula 'dikuasainya' menerusi PH.

Apakah suara PPBM akan didengari dalam PH?

Aku yakin nasib PPBM akan sama seperti Pas semasa dalam pakatan pembangkang atau senasib Melayu-melayu dalam DAP yang tidak ada peluang untuk berada dalam barisan kepimpinan parti majoriti keahliannya orang Cina itu.

Kalau adapun hanya sekadar "penyedap di atas katil" di mana selepas hajat sudah dicapai mereka akan ditendang seperti kain buruk. Begitulah yang dilakukan DAP terhadap Pas selama ini.

Jadi bagi aku Muhyiddin tak usah berangan untuk menjadi "UMNO" dalam PH kerana PH bukan BN. Ideologi BN jauh bertentangan dengan ideologi PH. Kalau Melayu menguasai BN, sebaliknya PH dikuasai oleh kaum Cina.

Malulah sikit Muhyiddin...

08 March 2017

Punca orang Cina tidak hantar anak mereka ke sekolah kebangsaan

Ramai ibu bapa bimbang anak-anak mereka hilang "kecinaan" jika belajar di sekolah kebangsaan.
Beberapa minggu lepas aku berkenalan dengan dua wanita Cina secara tidak sengaja dalam satu majlis. Seorang lahir di Pulau Pinang dan seorang lagi orang Terengganu. Kami berbual panjang dalam banyak isu. Dalam duk sembang-sembang salah seorang bercerita pengalaman lucunya memasang 'promosi Tahun Baharu Cina' terbalik gara-gara dia tidak tahu membaca tulisan Cina.

Aku terkejut. Eh takkan lah orang Cina tidak tahun membaca bahasa Cina? Tanya aku. Dia mengaku memang dia tak tahu dan dia juga tidak lancar bercakap bahasa Cina. Sebabnya dia dahulu belajar di sekolah kebangsaan.

Seorang lagi rakannya juga mengaku tidak fasih bercakap Tionghua, apatah lagi untuk membaca dan menulis sebab dia juga dahulu belajar di sekolah kebangsaan dan meneruskan pengajian di UKM. Malah dia kata dia lebih mahir bercakap Melayu daripada bercakap Cina.

Jadi fahamlah aku kenapa ibu bapa orang Cina tidak mahu menghantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan sebab mereka bimbang anak-anak mereka hilang "kecinaan" mereka. Mereka takut anak-anak mereka menjadi "melayu" seperti mana dua kenalan aku di atas.

Apatah lagi sekolah kebangsaan terlihat terlalu "kemelayuan" dan "keislaman" termasuk kewajiban membaca doa di perhimpunan atau sesetengahnya mengamalkan bacaan yasin setiap pagi Jumaat. Keadaan ini konon tidak begitu selesa bagi kaum lain.

Dalam hal ini aku percaya ibu bapa hanya berlandaskan persepsi ditambah dengan hasutan pihak-pihak tertentu atau parti politik tertentu. Sedangkan kenyataannya seseorang Cina tidak akan jadi Melayu jika hanya sekadar belajar di sekolah kebangsaan. Dan orang Melayu juga tidak akan jadi orang Cina semata-mata belajar di sekolah jenis kebangsaan Cina.

Seingat aku sehingga kini belum ada satu kajian dibuat tentang perbezaan orang Cina yang dapat pendidikan di sekolah kebangsaan dan mereka yang bersekolah di sekolah jenis kebangsaan. Aku harap ada pihak yang sudi tampil membuat kajian dan daripada situ kita dapat lihat siapa yang lebih "berjaya".

Kalau dari pemerhatian aku di kalangan rakan-rakan dan kenalan, aku tengok mereka yang bersekolah di sekolah kebangsaan ni jelas-jelas lebih mahir berbahasa Melayu dan Inggeris manakala mereka yang bersekolah di sekolah jenis kebangsaan gagal bercakap dengan baik dalam bahasa Melayu dan sesetengahnya dalam bahasa Inggeris.

Tidak hairan kalau ada orang Cina yang lahir di Malaysia, bersekolah di Malaysia dan masuk universiti di Malaysia tetapi tidak boleh bercakap Melayu tetapi ada hati nak mengaku "kita orang Malaysia" dan mahu tuntut hak yang sama dengan  kaum bumiputera.

Korea Utara buat rakyat Malaysia tegang....

Nampaknya hubungan diplomatik antara Malaysia dan Korea Utara semakin tegang. Ini semua gara-gara kes pembunuhan abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong-nam di KLIA2 baru-baru ini.

Sekarang Malaysia nak ambil tindakan putuskan hubungan diplomatik dengan negara komunis tu. Ramai yang sokong termasuk parti politik yang pro-komunis, DAP.

Bagi aku kalau nak putuskan hubungan dengan Korea Utara jangan sampai putus habis. Simpanlah sedikit untuk jejaka-jejaka Malaya mencari calon-calon isteri dari Korea Utara. Maklum tengok pada gadis-gadis military mereka pun boleh buat ramai jejaka Malaya "tegang". Keh keh keh

Kalau tak percaya... tengok nih!

Ni kawat ke K-Pop tataulah...

Macam ni punya kawat, askar Malaysia pun tak sanggup nak serang.
Korea Utara buat polisi mewajibkan semua wanita masuk militan.




"Sir, kalau nak serang Malaysia kasi bawak balik Fattah Amin ya?"

22 February 2017

Siapa bayar ratusan ribu untuk dapatkan rakaman CCTV Jong-nam?


Dari awal lagi aku tertanya-tanya macam mana rakaman CCTV di klia2 yang menunjukkan detik-detik Kim Jong-nam dibunuh dapat diperoleh stesen TV luar negara yang kemudian viral di seluruh dunia?

Sebabnya aku rasa hanya dua pihak saja yang mempunyai akses untuk melihat rakaman CCTV ini iaitu pihak polis yang menjalankan siasatan dan juga bahagian keselamatan airport. Kalau orang awam amat mustahil dapat mereka mendapatkan rakaman ini, melainkan dia seorang hacker yang maha hebat.

Yelah media tempatan pun tak dapat footage tersebut macam mana dalam tempoh hanya beberapa hari selepas kejadian rakaman CCT tersebut sudah sampai ke Jepun dan Korea Selatan yang kemudian disiar di TV negara itu sebelum viral ke seluruh dunia menerusi YouTube.

Tapi aku dengar-dengar khabar ada pihak tertentu telah membayar ratusan ribu ringgit untuk mendapatkan rakaman CCTV tersebut  yang kemudian dijual kepada stesen TV luar negara. Siapalah yang sanggup berhabis sebanyak itu untuk mendapatkan rakaman tersebut yang juga bahan bukti utama siasatan kes pembunuhan abang pemimpin Korea Utara ini? Tapi aku percaya pelaburannya berbaloi sebab rakaman ini sudah tentu mendapat permintaan yang tinggi memandangkan ini kes berprofil tinggi.

Hemmm... eloklah kalau MAHB dah report polis pasal kebocoran rakaman video ini. Sebabnya selain mengganggu siasatan ia juga sebagai balasan kepada pihak-pihak yang sengaja mencari keuntungan daripada kesusahan orang lain.

Satu lagi aku nampak media tempatan ni agak perlahan dalam melaporkan kes pembunuhan berprofil tinggi ini berbanding media asing. Yelah, kalau bukan laporan media asing sudah tentu rakyat Malaysia tak tahupun ada kejadian pembunuhan di klia2.

Polis Malaysia pun tak ada nak siasat secara terperinci kematian seorang penumpang yang menerima rawatan di klinik klia. Dan media tempatan pun masih lagi lena tidur dibuai aircon atau sedang ketuk berita sambil kunyah kuaci di pejabat.

Bak kata kawan aku orang lama dalam dunia kewartawanan. Wartawan sekarang tak macam dulu berusaha mencari berita eksklusif sampai sanggup panjat tembok dan kena halau. Wartawan sekarang semua harap sidang akhbar jeh. Paling-paling tunggu update kat media sosial... Hemm


MTB: Wartawan sekarang cedok sumber dari blog dan blogger pula tulis blog mengalahkan wartawan. Dunia dah tunggang-langgang ke apa ni?


20 February 2017

Rakaman video detik-detik pembunuhan Kim Jong-nam tersebar


Sebuah klip video yang menunjukkan detik-detik pembunuhan Kim Jong-nam  telah tersebar di YouTube hari ini. Wow...

Video berdurasi 5 minit 26 saat itu menunjukkan Jong-nam masuk ke terminal berlepas KLIA2 sebelum dia didatangi dua wanita yang menyerkup dan menyembur atau melumur sesuatu di mukanya (kat sini tak berapa jelas).

Rakaman dipercayai daripada CCTV yang terdapat di KLIA2 itu juga menunjukkan dua wanita terbabit meninggalkan Jong-nam dalam arah yang berlainan sebelum abang pemimpin Korea Utara itu mendapatkan pertolongan daripada kaunter pertanyaan.

Jong-nam dilihat dihantar ke klinik KLIA2 oleh dua anggota keselamatan lapangan terbang.

Persoalannya bagaimana footage video ini dapat diperoleh dan disiarkan oleh stesen TV luar negara dan kemudian di sebar menerusi YouTube sedangkan aku percaya rakaman ini tidak mungkin diperoleh oleh orang kebanyakan melainkan daripada pihak polis.




19 February 2017

Kecoh kalimah Allah pada tapak kasut sekolah

Kasut sekolah yang dikatakan bercorak kalimah الله.
Dua hari lepas seorang ibu telah hantar gambar sekeping surat dari guru besar sebuah sekolah agama di Batu Pahat dalam Whatsapp Grup kelas anak aku berhubung rekaan tapak kasut dengan kalimah الله. Puas juga kami mak bapak duk fikir kat mana kalimah الله tersebut.

Ada beberapa ibu bapa yang kata tak nampak pun kalimah tu. Aku sendiri pun puas jugak mencari-cari kat mana kalimah tu sampailah aku terima sekeping lagi siap ditunjukkan kalimah tersebut.

Bila sebut kalimah الله ni teringat aku dengan salah seekor ikan koi yang dibeli isteri aku untuk anak-anak. Dah beberapa hari ikan-ikan tu duduk dalam akaurium anak. Tapi maklum kali pertama ada akuarium kat rumah, aku lepas balik kerja nak hilang lelah duk mengadap akuarium tu sambil tengok gelagat ikan-ikan tersebut. Isteri aku kata bagus untuk release stress dengan tengok ikan.

Dalam duk perhati ikan-ikan tu aku perhati seekor ikan koi aku ni ada corak-corak yang menarik perhatian aku. Tau apa dia? Hemmm.... macam kalimah الله. Aku tanyalah isteri dan anak-anak aku pasal tu tapi mereka kata tak macam kalimah الله pun.

Ikan koi anak aku yang macam ada kalimah الله.
Bagi aku mudah saja. Kalau kau tenung awan dan nampak macam-macam bentuk kan? Kalau dalam otak kau fikir ayam makan bentuk dia macam ayamlah. Begitu jugal soal kalimah الله ini. Kalau kau nampak ia macam kalimah, ya akan jadi kalimah الله lah.

Tapi aku percaya pereka bentuk kasut tersebut tidak ada sebarang niat untuk buat corak berbentuk kalimah الله melainkan ia kebetulan mirip sahaja. Dan kalau kau tengok tenung dari segala sudut memanglah akan nampak seperti kalimah tersebut.

Begitu juga isu salib pada masjid Nusajaya dulu walhal ia adalah kerana dilihat dari satu titik maka kelihatan macam kayu bersilang berbentuk salib.

Apa pun ia bergantung kepada kepercayaan dan keyakinan. Macam kita yakin dan percaya bahawa Najib tu pemimpin paling musibat maka nampaklah keburukannya, dan tenggelamkan segala kebaikannya. Dan kalau kau yakin dan percaya LKS itu baik maka nampaklah segala kebaikannya dan tenggelamlah segala kedajalannya.

Wallahuaklam

Lepas RBA terkubur, DAP gerak pula anai-anai merah


Lim Kit Siang kata pasukan cybertrooper pembangkang Red Bean Army (RBA) dah terkubur. Penasihat DAP tu kata beberapa orang kuat RBA tinggalkan pasukan itu selepas tidak lagi menerima bayaran tinggi. Itu kata LKS dalam blognya beberapa hari lepas tapi aku agak musykhil dengan kata-kata pemimpin DAP yang licik ini.

Dia kata RBA dah terkubur tapi dalam diam ada pasukan anai-anai DAP yang sedang giat merosakkan benteng pertahanan orang Melayu dan umat Islam. RBA sebelum ini banyak membuat jasa sehingga hampir menumbangkan BN pada PRU-12 dan PRU-13 lalu menerusi serangan peluru fitnah dan dakyah jahat menerusi media sosial.

Tapi anai-anai yang ditaja DAP ini lagi bahaya sebab dia meresap dalam organisasi Melayu/Islam yang kemudian menggigit sedikit demi sedikit kepercayaan umat Melayu dan Islam terhadap organisasi yang menjadi tunjang kaum peribumi dan agama Islam ini. Lihatlah bagaimana DAP memecah-belahkan Pas.

Mereka juga giat menarik bekas-bekas pemimpin Melayu masuk DAP dan memberikan harapan bahawa mereka akan menjadi calon-calon MB atau PM jika DAP dapat kuasai negeri dan Putrajaya. Melayu yang kemarut pangkat dan gelaran sudah tentu termakan janji-janji ini dan akhirnya menyertai DAP.

Maklum dalam DAP mereka tak peduli apa kau nak buat. Nak skandal ke nak telanjang ke. Minum todi ke nak berzina ke tiada siapa peduli. Malah ahli-ahli DAP pun tidak kisah kalau Melayu dalam DAP nak jadi apa, asalkan mereka membawa kemenangan kepada parti yang majoriti dikuasai orang Cina itu.

Banyak sudah orang Melayu DAP sedar diri bahawa kehadiran mereka tidak lebih sebagai boneka atau batu perhiasan yang diperguna jika diperlukan tetapi dilupa selepas segala hajatnya diperoleh. Lihatlah macam mana nasib Tunku Aziz dan beberapa pemimpin Melayu DAP lain.

Malah DAP tidak akan senang melihat Melayu dan umat Islam bersatu. Lihatlah bagaimana mereka berhabis-habisan menentang RUU355 yang jelas-jelas tiada kaitan sama sekali dengan kaum dan agama lain. Kenapa mereka menentang? Sebab mereka tidak mahu melihat kuasa Mahkamah Syariah diperkasa. DAP juga takut melihat dua parti Melayu terbesar, Pas dan UMNO bersatu.

Yang peliknya, ramai pula umat Melayu dan Islam yang terpengaruh dengan gerakan "Tolak Usul RUU355" yang dikepalai DAP. Ini semua kerja anai-anai DAP yang bergerak secara diam merosak dan meruntuhkan mana-mana institusi Melayu, yang sudah jelas menggugat usaha DAP mahu memerintah negara.

Aku harap UMNO/BN tidak cepat termakan dengan kata-kata LKS ini yang aku rasa sengaja mengaku konon RBA sudah lumpuh semata-mata mahu mengendurkan serangan cybertrooper pro-UMNO/BN terhadap pembangkang.

Antara institusi Melayu/Islam yang diserang RBA:
1. UMNO
2. Pas
3. Utusan Melayu
4. Tabung Haji
5. MARA
6. UiTM
7. Gardenia
8. Felda & produk keluaran Felda
dll

Sedangkan orang Melayu yang sentuh pasal sekolah Cina, bahasa Cina dan kandang babi akan dianggap rasis (perkauman).



15 February 2017

BN jangan seronok sangat...


BN jangan seronok sangat bila empat wakil rakyat DAP Melaka keluar parti. Empat orang je pun bukannya 40 orang. Tambah-tambah lagi BN Melaka. Tak ada apa yang menguntungkan bagi BN apabila mereka tinggalkan parti yang dikatakan Dinesti Lim itu.

Lainlah kalau diorang keluar dan masuk BN. Bertambah jugaklah jumlah kerusi di DUN dan Parlimen.

Bagi aku kehilangan tiga daripada enam kerusi DAP dalam DUN Melaka dan satu kerusi Parlimen tidak memberi kesan apa-apa terhadap sokongan orang Cina untuk parti itu. Apatah lagi penggal perkhidmatan mereka pun hampir berakhir.

Pengundi Cina bukan macam orang Melayu. Mereka tidak peduli soal dalaman parti. Apa nak jadi dengan DAP mereka langsung tak ambil kisah. Yang penting apa yang kaum Cina mahu dapat diperjuang oleh parti maka mereka akan beri sokongan.

Kalau tengok sejarah pilihan raya mana ada DAP dapat menang besar sebelum 2008 lepas? Ini semua kerana kaum Cina menilai MCA dan Gerakan yang ada dalam kerajaan BN 'gagal' memenuhi kemahuan mereka. Ambil contoh pengiktirafan sijil UEC.

Dah berpuluh tahun mereka tuntut tetapi MCA mahupun Gerakan gagal 'memujuk' kerajaan diketuai UMNO untuk mengiktirafnya. Sudah tentu kaum Cina berharap jika DAP berjaya merampas Putrajaya dengan bantuan orang Melayu - PKR, PPBM, Pan dan (sangat diharapkan) Pas selain Melayu DAP sendiri.

Jadi sekarang mereka mengharapkan kepada DAP. Apatah lagi sekarang ini mereka sudah dapat melihat 'keupayaan' DAP dalam memperjuangkan kepentingan mereka termasuk isu penolakan RUU355. Orang Cina takut Malaysia jadi macam Afghanistan.

Dan DAP sendiri tidak risau dengan kemelut partinya di Melaka sebab Lim Kit Siang tahu kekuatan DAP bukan terletak pada keempat-empat pemimpin tersebut, tetapi janji untuk menjaga dan memastikan kepentingan kaum Cina tidak tergugat. Itu lebih penting.

Bila sebut hal ni teringat aku dengan lagu cerita Ali Baba Bujang Lapok yang Marjinah tengah bawak apek tukang jahit..

"Ana talak helan, anak talak takut
tapi ana yalan banyak sangkut sangkut..."

Cuma yang aku helan ni pasai apa orang UMNO pulak yang terloncat-loncat keseronokan dengan keluarnya beberapa wakil rakyat DAP daripada parti itu.

Semua pakat nak bagi komen kat surat khabar dari Ahli Majlis Tertinggi sampailah ke Exco Pemuda. Haiya... Lu olang UMNO apa sibuk-sibuk pasai parti orang lain. Lebih baik lu jaga lu punya parti, lu punya kawasan dan lu punya bos maa...

Kalau betul depa semua cabut sebab Lim Kit Siang dah bersekongkol dengan Mahathir, baguslah. Tak usahlah komen banyak-banyak. Diam-diam sudah dan buat kerja masing-masing terutama dan tarik keyakinan rakyat kepada kerajaan.

Bila orang tanya pasal parti sendiri tak pulak berani nak komen. Haishhh... perangai orang UMNO.

13 February 2017

Mesin Taip Buruk dah ada di Twitter


Dari blog ke twitter.

Itulah aku cuba buat sekarang sebab kat blog pun dah makin tak ada masa nak mengarang. Kalau setakat tweet dua tiga patah perkataan bolehlah. Jadi atas sebab itu aku cuba berjinak-jinak pulak dengan twitter.

Sesiapa yang sudi bolehlah follow twitter aku @mesintaipburuk

Taklah sehebat twitter blogger lain yang lebih dulu terjun ke dalam bidang pentwitteran ini.

06 February 2017

Gelaran Datuk, Doktor dan Ustaz... satu anal-isis

Permintaan yang tinggi mendorong wujudnya sindiket penjualan gelaran palsu.
Inilah tiga gelaran yang menjadi kegilaan di kalangan orang kita kerana bagi mereka kalau memiliki salah satu, dua atau ketiga-tiga gelaran ini akan dipandang tinggi oleh masyarakat sekali gus membuka laluan mudah untuk berjaya dalam hidup sama ada perniagaan atau politik.

Sebab itu ada yang sanggup bermodal berpuluh ribu untuk mendapatkan gelaran Datuk. Tak kurang juga bermodalkan RM30 untuk letakkan gelaran itu pada kad nama sahaja. Sebab itulah gelaran Datuk ini dikatakan ada tahapnya, iaitu Datuk A, B atau C.

Datuk A adalah anugerah yang diberi oleh raja-raja Melayu, B adalah Datuk beli manakala C adalah datuk selepas dapat cucu. Jadi sebaiknya kalau ada kawan mengaku "Datuk" elok tanyalah dulu Datuk yang mana satu... A, B atau C hehehe.

Nak cerita pasal Datuk beli ni masya-Allah dalam masyarakat kita banyak betul dapat gelaran semacam ini. Tak dapat beli dari raja-raja Melayu mereka sanggup "beli" dari raja-raja Jawa. Asalkan dapat gelaran Dato. Tak heran bila makin banyak "orang besar" yang beri gelaran Datuk kepada mereka yang mahu.

Mujurlah kerajaan dah keluarkan akta pemberian gelar palsu ini. Kalau tidak entah mana-mana raja jeh yang boleh bagi gelaran itu ini, asalkan ada yang sanggup membayarnya.

Selain gelaran Datuk, tak kurang hebatnya adalah gelaran Doktor Falsafah. Gelar ini pun menjadi buruan orang kita walaupun belajar takat SPM saja. Sebab itulah sekarang ini muda-muda dah dapat gelar Doktor Falsafah. Bila tanya kajian yang dibuat sampai dapat PhD barulah menggelabah. Ada tu bila tanya dapat PhD dari mana kejap kata UM, kejap UPM kejap UKM.

Paling-paling elak kantoi mulalah kata ini gelar Doktor Kehormat yang dianugerah oleh pihak universitilah. Eh, apa jasa kau sampai universiti nak bagi gelaran doktor kehormat bagai? Tak, bukan universiti tempatan tapi nun luar negara. Takado University... penah dongar? Hehe

Teringat pula seorang usahawan "air liur" yang memakai gelar Doktor tapi kantoi bila universiti berkaitan keluar kenyataan kata tak pernah bagi gelaran sedemikian kepadanya. Ada juga selebriti tu kata ni gelar doktyor falsafah nak bagi kat syarikat, tapi syarikat tak nak dan bagi kat dia. Ehh... ada juga ke doktor kehormat untuk syarikat? Ingat ni bagi projek ke? Lawak haha

Dan gelaran terakhir ialah gelaran Ustaz. Orang Pas dan PAN suka sangat panggil penceramah mereka ustaz. Asal buka mulut sebut dua tiga hadis dah panggil ustaz. Kira gelaran mulialah bagi kalangan marhain. Ustaz ni sebenarnya maksud dia "guru agama" tapi ada kalangan orang kita gemar gelarkan dirinya ustaz. Tak hairan sekarang ni ada ustaz Pas, ada ustaz PAN, ustaz UMNO dan ustaz DAP.

Pokoknya gelaran ustaz ini kira panggilan mulia dan dihormatilah. Tapi bila tolak ke depan suruh baca doa boleh keluar peluh jantan. Hehehe...

Bagi aku mereka tak salah untuk "memburu" gelaran ini walaupun terpaksa mendapatkannya melalui saluran yang salah atau tidak betul sebab yang salah kita masyarakat sekeliling yang lebih percaya dengan mereka yang bergelar seperti ini. Asal Datuk saja mudah dapat projek. Yang bergelar Doktor pula senang nak jual air liur dan yang ustaz pula senang nak cari bini.

Pokok pangkalnya silap kita masyarakat, bukan depa. Tak gitu?

03 February 2017

Bila Zambry dua kali lima macam Azmin

Zambry kelihatan seronok tapi para pegawainya yang mencuka.
Kah kah kah... guling guling aku gelak tengok gambar MB Perak, Zambry Kadir angkat sampah dan ikut lori sampah MBI pagi-pagi buta. Apa ni weih... kau pun nak ikut perangai Azmin ke? Kah kah kah

Kok ye pun nak tunjuk MB berjiwa rakyat tak usahlah sampai angkat sampah pagi-pagi buta. Bukan level kau buat macam tu. Tak pasal-pasal kena kecam teruk kat media sosial. Betul jugalah depa duk kata, bila dekat dengan pilihan raya ramailah pemimpin duk menggila bodek rakyat.

Elok-elok rakyat suka dah jadi mual tengok perangai MB macam ni. Samalah dua kali lima dengan Azmin yang sanggup turun ke longkang untuk bersih longkang. Masa Azmin dulu ramai puak-puak UMNO kecam MB Selangor tu. Sekarang Zambry pulak terikut-ikut. Mana yang kecam Azmin dulu? Kah kah kah...

Janganlah lepas ni ada lagi pemimpin tak kisah belah mana-mana buat kerja gila lagi. Kalau MB tu kau jalankan tugas sebagai MB. Urusan angkut sampah tu tugas pekerja yang dah dibayar gaji untuk buat kerja tu.
Tindakan Zambry dilihat dua kali lima dengan Azmin.
Kalau prihatin sangat pasal sampah, eloklah kau sebagai MB buat perancangan mengatasi permasalah berkaitan dengannya, bukan turun padang sama-sama angkut sampah yang jelas-jelas tak memberi manfaat kepada rakyat.

Kalau nak sangat tengok keadaan rakyat marhain buat kerja, eloklah menyamar diri macam orang awam. Pakai topeng ke janggut palsu ke supaya orang tak kenal. Kemudian pergilah tengok sendiri kehidupan rakyat tanpa bodyguard tanpa iringan pegawai berkaitan, Bukan nak turun angkut sampah pagi-pagi siap kerah semua pegawai dan wartawan sekali.

Zambry Zambry... ku kira kau bijaksana rupanya dua kali lima dengan Azmin ... kah kah kah


02 February 2017

Bila 'pegawai khas' kuasai pejabat menteri


Aku senyum jeh bila berita seorang Pegawai Khas Hishammuddin didakwa hari ini kerana terima suapan sebanyak RM800,000 daripada seorang kontraktor.

Aku tak tahu modus operandinya tetapi ramai yang bagi tahu aku kalau kat kementerian mana-mana pun ramai penjaga pintu sebelum dapat jumpa pak menteri. Pegawai khas itu ini. Itu belum masuk deretan berjawatan setiausaha.

Kalau nak lobi projek kat menteri kena melalui orang-orang ini dan mereka akan kenakan tol. Bukan sikit-sikit mintak. Semua main persen. Kadang sebelum dapat projek kena tol saja beratus ribu. Itu belum kira di peringkat kementerian. Dari pion sampai KSU. Semua nak kena hulur.

Tapi itu yang diberitahu orang kat aku. Aku sendiri tak pernah ada pengalaman macam tu. Maklum aku bukan bisnesman apa lagi nak lobi projek kat pak-pak menteri. Dan aku sendiri pun tak kenal rapat dengan mana-mana pak menteri.

Aku juga diberitahu kalau banyak jawatan di pejabat menteri ini diwujudkan untuk menampung orang-orang kawasan (bahagian). Tak kurang juga yang mengaku sebagai pegawai khas kepada menteri itu ini walaupun tak ada pejabat pun kat kementerian berkenaan.

Kerja para pegawai ini ialah mencari projek untuk dibawa kepada pak menteri. Kalau projek sangkut dapatkan persen daripada kerja melobi mereka ini. Tak hairan ada pegawai khas pak menteri yang kerjanya duduk di jabatan tertentu semata-mata nak melobi projek untuk 'kawan-kawan'. Yang duduk mengadap KSU setiap hari jangan ceritalah.

Kadang tu aku pelik berapa banyak pegawai seorang menteri sampai bila jumpa saja hulur kad, tu dia pegawai khas menteri sekian sekian. Siap dengan alamat pejabat kementerian. Kadang kadang menteri pun tak tahu mereka jadi pegawai dia.

Jadi elok juga kalau SPRM pantau pegawai-pegawai khas menteri ini baik yang sah mahupun tidak sah. Mereka bukan sahaja merosakkan imej menteri berkaitan tetapi juga memburukkan nama kerajaan dengan menggunakan jawatan mereka untuk melobi projek dan mendapatkan komisyen daripadanya.

01 February 2017

Hayat BN makin pendek jika trend isteri ganti suami jadi amalan

Balu Adenan Satem dicalonkan pada PRK Tanjong Datu.
 Aku tak fahamlah cara berfikir pucuk pimpinan BN ni. Macam dah jadi trend pula sekarang ini apabila suami meninggal dunia ketika masih jadi wakil rakyat, isteri akan menjadi calon untuk menggantikannya.

Mula-mula dahulu di Parlimen Kuala Kangsar apabila Datin Mastura Yazid bertanding bagi mempertahan kerusi arwah suami, Datuk Wan Mohd Khair-il yang meninggal dunia akibat nahas helikopter di Sarawak.

Hari ini balu kepada Adenan Satim, Jamilah Anu pula dicalonkan oleh BN untuk mempertahankan kerusi DUN Tanjong Datu pada PRK kawasan itu.

Apa yang BN nak sebenarnya?

Dahlah si isteri masih berkabung 100 hari selepas kematian suami, ini diminta pula bertanding pada PRK. Kalau dah dicalonkan, kenalah turun padang berkempen. Sepatutnya 'sejarah di Kuala Kangsar' menjadi panduan kepada BN.

Memang betul Mastura masih menang walaupun tidak turun berkempen sebab masih berkabung tapi harus diingat kepayahan yang dilalui oleh anak-anak mereka (nasib baik semua lelaki dan sudah dewasa) yang terpaksa menggantikan ibu mereka dalam setiap kempen, malahan ketika pengumuman kemenangan pun.

Mastura beruntung ada anak-anak yang boleh ganti beliau ketika berkempen pada PRK Kuala Kangsar tahun lepas.
Bagi aku bukan soal dibenar oleh syarak atau tidak, atau disokong oleh anak-anak tetapi trend menjadikan balu sebagai calon pengganti suami, jika menjadi amalan BN aku kira ia adalah tidak baik.

Ini menampakkan bahawa BN sebetulnya ketandusan pemimpin pelapis sehinggakan 'terpaksa' mencalonkan si isteri untuk menggantikan suami mereka, sekali gus meranapkan harapan dan peluang pemimpin pelapis si suami yang setia menunggu dan bekerja keras.

Apakah BN sekarang sudah jadi macam kepimpinan UMNO ke? Dalam UMNO terutama di peringkat cawangan dan bahagian, si bapa tidak akan lepaskan jawatannya sebagai ketua walaupun seuzur mana sekalipun, melainkan kepada anaknya. Sebab itu banyak bahagian UMNO sekarang, bapa jadi Ketua Bahagian, ibu jadi Ketua Wanita dan si anak jadi Ketua Pemuda atau Ketua Puteri.

Dalam UMNO, parti itu sudah menjadi warisan keluarga dan orang lain dah tak boleh masuk campur atau menjadi pengganti. Itulah amalan sesetengah pemimpin mereka.

Dan sekarang amalah seperti itu menular pula dalam memilih wakil rakyat.

Bagus memang bagus. Lepas ini BN akan dilihat sebagai parti anak beranak atau parti suami isteri. Suami meninggal isteri boleh ganti. Orang lain pergi jahanam walaupun mereka bekerja keras siang malam untuk parti.

Sebab bagi BN mereka hanya mengejar kemenangan dan bukannya mencari pelapis untuk memastikan kelangsungan parti untuk masa depan. Tak apa, lepas suami, isteri dan lepas tu ganti pula dengan anak-anak mereka.

Bagus memang bagus!

31 January 2017

Agensi kerajaan patut tidak sertai Liga Malaysia

Tak adapun anggota polis jadi pemain PDRM dalam Liga Malaysia, kan?
Tan Sri Annuar Musa disiasat berhubung dakwaan beliau meluluskan penajaan Mara dan UniKL untuk pasukan Kelantan. Ia rentetan pendedahan oleh TMJ berhubung penajaan pasukan itu oleh agensi kerajaan tersebut.

Aku tak berani nak tuduh wujudnya rasuah walaupun SPRM ada menjalankan siasatan berhubung kes ini. Annuar Musa pun dah digantung tugas sebagai Pengerusi Mara dan Pelaburan Mara Bhd. Dan menteri yang jaga Mara, Ismail Sabri pun dah minta hentikan semua penajaan terhadap pasukan The Red Warriors sebelum ini.

Dalam hal ini aku menyokong tindakan KKLW yang menghentikan penajaan terhadap pasukan bola sepak dari Pantai Timur itu. Memang tidak wajar jika duit Mara yang disediakan untuk membantu bumiputera dalam pendidikan dan perniagaan digunakan untuk menaja pasukan bola sepak.

Soal siasatan terhadap Annuar aku tak mahu masuk campur. Kita tunggu dan lihat sajalah nanti.

Cuma aku nak cakap, kalau agensi kerajaan seperti Mara tidak dibenar menaja pasukan bola sepak bagaimana pula dengan kelab-kelab bola yang mewakili agensi kerajaan dan pihak berkuasa seperti ATM, PDRM, SPA FC, Penjara atau UiTM FC?

Bukankah pasukan-pasukan ini juga menggunakan dana kerajaan atau lebih gemar dikatakan 'duit rakyat' untuk membayar gaji pemain serta pengurusan kelab?

Aku faham ATM, PDRM, Penjara memang dah sertai Liga Malaysia sejak zaman 70-an lagi. Ramai juga pemain kebangsaan yang berasal dari pasukan agensi penguatkuasa berkenaan. Tetapi itu dulu ketiga Liga Malaysia belum jadi profesional atau baru semi-pro.

Sekarang ini liga bola sepak kita sudah diswastakan dan sudah jadi fully-profesional. Tengoklah bayaran gaji pemain ditambah dengan pemain import dan juga pengurus import. Mana nak cekau duit nak bayar mereka ini semua.

Masa zaman Ghani Minhat atau Mokhtar Dahari pemain bola kita tidak makan gaji. Mereka bermain secara suka rela atau adalah sedikit elaun untuk mereka. Jadi kalau setakat itu sudah tentulah kos pengurusan tidaklah tinggi mana. Jadi sudah tentulah kos bagi pasukan ATM, PDRM atau Penjara masih lagi dapat dijangkau.

Sekarang ini gaji pemain saja RM50,000 ke atas sebulan. Kalau 10 pemain gaji macam tu bayangkan berapa puluh juta setahun untuk mengurus pasukan bola sepak di Malaysia. Itu baru satu pasukan. Kalau sampai tiga, empat pasukan? Mana kerajaan nak cekau bayar gaji mereka?

Tambah pulak sekarang ini kerajaan sedang senak sebab ekonomi meleset sampai peruntukan kementerian kena potong sana-sini. Nak tak nak pasukan ini berharap pada pihak swasta. Dan pihak swasta pula sudah tentulah mengharapkan pulangan daripada penajaan mereka.

Bayangkan pasukan ATM atau PDRM dapat penajaan daripada pihak korporat, apa berlaku jika pihak penaja mereka melakukan kesalahan jenayah misalnya. Takkan agensi berkaitan "sanggup" menangkap "majikan" mereka sendiri? Tak gitu.

Benda-benda macam inilah yang patut dilihat dan aku rasa eloklah pasukan ATM dan PDRM serta IPTA menarik diri daripada menyertai Liga Malaysia. Kehadiran pasukan mereka pun bukan  memberi impak yang besar kepada masa depan bola sepak negara.

Kalau nak sangat masuk main setakat Liga FAM dah memadai. Kos tak tinggi. Player import pun tak
 ada.

Daripada berhabis dana untuk urus pasukan bola, elok dana-dana tu digunakan untuk keperluan agensi berkaitan dalam meningkatkan keselamatan negara. Dan pihak IPTA pula boleh guna dana untuk tingkatkan R&D. Bukan buang berjuta-juta setahun di tengah padang yang tidak memberi pulangan apa-apa kepada agensi berkaitan.

Tak gitu?

Senarai pasukan mewakili agensi kerajaan dalam Liga Malaysia:

1. Polis Diraja Malaysia (PDRM) - Liga Super
2. Felda United - Liga Super
3. PKNS FC - Liga Super
4. Angkatan Tentera Malaysia (ATM) - Liga Premier
5. DBKL - Liga Premier
6. SPA FC - Liga FAM

23 January 2017

Cina DAP jadi TPM? Ada mereka kisah....?

DAP pun DAP lah.. Janji UMNO tumbang!
Aku sedikit pun tak terkejut bila Tun Mahathir mengaku DAP ada mintak kerusi TPM jika pakatan menang PRU-14 nanti. Sebabnya memang itu yang menjadi hasrat parti cauvenis itu, lebih-lebih lagi apabila mereka melihat kaum Cina semakin memberi sokongan padu kepada mereka.

Malahan pada PRU sebelum ini pun parti itu mencanangkan nama Lim Guan Eng sebagai PM jika pembangkang dapat merampas Putrajaya. Dan gerakan kempen Guan Eng sebagai PM tidak pernah dinafikan oleh DAP.

Dan apabila Tun M yang semakin lemah ingatan atas faktor usia tersasul menyebut DAP mahukan kerusi TPM, ia menambah lagi pengesahan oleh mantan Naib Pengerusi DAP, Tunku Aziz bahawa parti itu memang berhasrat mentadbir negara.

Tun boleh sahaja membuat U-turn kata MCA yang sebenarnya menuntut kerusi TPM tetapi kemahuan DAP untuk menduduki kerusi tertinggi pentadbiran negara tidak boleh disembunyikan lagi. Malahan gerakan kaum Cina mahu memerintah negara sudah bermula sejak dua PRU sebelum ini lagi.


Bagi orang Melayu terutama puak-puak penyokong pakatan haram-pan ini mereka tidak peduli pun siapa yang menjadi PM asalkan bukan Najib dan UMNO. Ada seorang sahabat aku yang begitu totok perjuangannya menentang UMNO mengaku kalau dia sendiri tidak kisah kalau orang Cina yang menjadi PM apatah lagi TPM. Sebab baginya jika orang itu dapat mentadbir negara lebih baik dari Najib dan UMNO mereka akan menyokongnya.

Dan aku percaya hampir semua puak-puak tidak peduli pun kalau orang Cina jadi PM atau TPM sebab mereka hanya mahu lihat wang Malaysia kembali kukuh, ekonomi lebih baik, beri pekerjaan kepada siswazah dengan gaji yang tinggi, harga barang turun mendadak dan tidak perlu menggadai tanah kepada pelabur China.

Mereka tidak peduli soal masa depan orang Melayu dan anak-anak cucu mereka. Mereka tidak kisah kalau kuota bumiputera untuk beli rumah dan masuk universiti dihapuskan.  Malah mereka juga tidak kisah kalau hak istimewa orang Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam dalam Perlembagaan negara dipinda dan dihapuskan.


Bagi mereka sekarang ini apa yang perlu ialah menjatuhkan Najib dan UMNO yang menjadi penyebab kemiskinan rakyat, kemusnahan negara yang dibina oleh orang Cina. Orang Melayu hanya menjahanamkan negara dengan korupsi sana-sini. Itulah pemikiran puak-puak mereka.

Jadi tak usahlah bertempik soal jawatan TPM untuk DAP sebab itu sedikit pun tidak menjadi luka apalagi kudis bagi puak-puak Melayu pakatan haram-pan dan anak-anak muda yang baru nak baligh yang begitu menyanjung tinggi perjuangan "pembebasan" oleh puak pakatan haram-pan yang dikepalai DAP.

04 January 2017

Bila orang PPBM tuduh orang UMNO perasuah

Kalau dah totok UMNO
Tak tahu nak cakap sama ada aku nak gelak atau menangis simpati dengan segelintir pemimpin UMNO di peringkat cawangan dan bahagian yang kini mendukung perjuangan parti bunga raya, PPBM.

Sebabnya puak-puak ini walaupun tidak mahu melepaskan jawatan mereka dalam UMNO tapi pada masa sama mula menghentam kepimpinan parti itu dan secara terbuka menyokong pula parti tajaan Tun M dan Muhyiddin.

Yang aku nak gelak mereka sekarang bukan main lagi menghentam pemimpin UMNO konon korup, makan rasuah,  makan duit haram dan kaya raya sebab dapat projek sana sini tapi mereka ini sendiri pun hidup senang kerana ada jawatan dalam UMNO sendiri. Dan sebab berjawatan dalam UMNO-lah mereka dapat projek sana sini dan hidup mewah serta kaya raya tujuh keturunan.

Sekarang bila dan tak sebulu dengan pucuk pimpinan mereka lempar tuduhan macam-macam yang sebetulnya terkena muka sendiri. Yang peliknya, mereka yang menuduh Najib kaki songlap duit 1MDB dan duit derma ni pun bukan orang tak tau kaya pun sebab jadi pemimpin dalam UMNO. Songlap duit peruntukan kempen pilihan raya, dapat AP import sana-sini tapi ada hati nak serang orang lain konon tak integriti.

Kalau dah parti baru pun dari acuan sama, sumber sama, takkan ke mananya. Kalau pun PPBM ni sekuat UMNO suatu hari nanti (kalau... kalauuu...) aku yakin dan percaya, para pemimpin dan puak-puak mereka pun lahap macam masa depa duk dalam UMNO jugak.

Tapi dengar khabarnya mereka yang dahulu lantang duk hentam UMNO walaupun mereka belum lepas jawatan dalam UMNO dah mula kendur dan acah-acah kembali ke UMNO apabila mereka gagal menjadi pemimpin PPBM di peringkat bahagian.

Tambah lagi apabila parti yang baru ditubuh beberapa bulan lepas dah bergolak dengan berlakunya pecat memecat dan lompat melompat parti.

Nampak sangat perjuangan mereka sebetulnya semata-mata untuk kepentingan peribadi dan tembolok masing-masing. Bila dah tak dapat jadi pemimpin parti baru, mereka kembali ke UMNO. Orang macam ini layak ke kita angkat jadi pemimpin kita?

Atau memang orang politik macam tu ke? Mulut manis tapi lidah bercabang-cabang? Chisss....